نابسامانی «ایمنی» در کشور و کوک ناموزن نهادهای متولی

نابسامانی «ایمنی» در کشور و کوک ناموزن نهادهای متولی

معاون سابق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران معتقد است: در کشور ما در حوزه امنیتی وحدت نداریم و این هرج و مرج قوانین باعث شده هر مرکز و نهادی ساز و کار خود را تعدیل کند.

محمود قدیری در گفت وگو با یومیر وی بیان کرد: از دیرباز بحث ایمنی دغدغه مردم بوده است و هر بار که حادثه ای رخ می داد مردم درس های جدیدی می گرفتند و تدابیری اتخاذ می کردند تا این تجربه دوباره تکرار نشود.

وی افزود: در کشور ما و سایر کشورهای جهان همیشه اتفاقات بزرگی رخ می دهد مثلاً در قرن هفدهم در آمریکا یک تئاتر آتش گرفت و بیش از 800 نفر جان خود را از دست دادند یا در فاجعه بوپال در هند نشت گاز. جان بیش از 3000 نفر را گرفت و این حوادث منجر به تدوین مقررات و استانداردهای آتش نشانی شد. همچنین شخص حقوقی مسئول (مرجع صلاحیتدار) یا AHJ جهت نظارت بر اجرای این قوانین با اختیارات لازم نسبت به ایجاد و انجام وظایف نظارتی و کنترلی خود در خصوص اجرای صحیح مقررات حفاظت از حریق به صورت علمی و فنی. .

وی خاطرنشان کرد که در جایی که اتفاقات مهمی رخ داده است؛ وی ادامه داد: برای بازگشایی آن تدابیر متعددی رعایت می شود ادامه داد: همچنین شهر لندن یک بار به طور کامل در آتش سوخت. زیرا در ساخت تمامی ساختمان ها از مواد قابل احتراق استفاده شده و علت سرایت آتش به کل شهر با استفاده از محصولات قابل احتراق در سازه ها ارزیابی و اعلام شد. ساختمان ها نیز بدون توجه به مسائل ایمنی بسیار نزدیک به یکدیگر ساخته شده اند که باعث تسریع در گسترش آتش سوزی شده است. این آتش سوزی گسترده باعث شد تا شهر لندن از نظر ایمنی آتش سوزی با دقت بیشتری بازسازی شود.

امنیت کاذب در کشور داریم

قدیری درباره آتش سوزی های کشورمان گفت: ساختار سازه های ما به گونه ای است که ممکن است حوادث مختلفی مانند آتش سوزی ساختمان ها در سراسر کشور رخ داده باشد اما این حوادث همه پراکنده و مانند لندن در یک شهر و در یک زمان جمع شده است. این اتفاق نیفتاده است تا اهمیت آن برای مردم و مسئولان احساس و درک شود. بنابراین مردم ما خطرات احتمالی اقامت رفت و آمد کسب و کار و … را نمی دانند.

وی افزود: این عدم احساس خطر باعث می شود که هم مردم و هم مسئولان از مسائل امنیتی کمتر آگاه شوند یا به عبارتی احساس امنیت کاذب وجود داشته باشد و امروز به جایی رسیده ایم که باید منتظر یک اتفاق بزرگ و بزرگ باشیم. بلای تازه هر لحظه تا دوباره در امان باشی باید در سطح جامعه علیه آتش مطرح شود اما متأسفانه طبق گذشته می توان دوباره آن را فراموش کرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه در کشور ما در همه مشاغل شهرها روستاها و حتی نواحی صنعتی شرایط مناسب و کاملی از نظر رعایت استانداردهای ایمنی نداریم و هر لحظه ممکن است حادثه بزرگی رخ دهد. و جان مردم را به خطر می اندازد.” البته با وقوع چنین حوادثی در کشور به صورت دوره ای و محلی تصمیم گیری می شود اما باز پس از مدت کوتاهی همه چیز به فراموشی سپرده می شود تا حادثه بعدی رخ دهد.

به گفته معاون سابق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران بر اساس قوانین و مقرراتی که در کشور وجود دارد به عنوان مثال بند 14 ماده 55 شهرداری ها دولت موظف است شهر را از خطر آتش سوزی حفظ کند. و سیل و غیره برای ایمن نگه داشتن آن اقدامات احتیاطی خاصی انجام دهید. این قانون در سال 1393 تصویب شد اما رعایت نمی شود. همچنین در قوانین نظام فنی مصوب 1353 در بند 7 ماده 2 این قانون هدف از وضع مقررات ملی ساختمان رعایت موارد ایمنی بهداشت و … عنوان شده است. ساختمان ها .

تصمیمات امنیتی در کشور ما در فواصل زمانی معین گرفته می شود

باید فرهنگ ایمنی ایجاد کنیم

قدیری بیان کرد: الزام رعایت امنیت را در قوانین می بینیم اما اولاً قوانین یا کامل نیست و یا نظارت در عمل انجام نمی شود و برخی افراد و نهادها عمدا یا به دلیل ناآگاهی از این مسئولیت دوری می کنند. قانون انجام دهد

وی افزود: معتقدم در قوانین باید از کلی گویی پرهیز کرد و در قالب کنترل مستمر و همه جانبه بر ساخت و ساز (تولید) و بهره برداری از تمام نقاط شهر یا روستا از جمله ساختمان ها وظایف مشخصی به هر نهاد داده شود. جاده ها خیابان ها خودروها لوازم خانگی و غیره تعریف شده و کنترل شده

این کارشناس امنیتی تصریح کرد: شاید چنین موضوعی هم از نظر اجتماعی و هم از نظر منابع مورد نیاز غیرعملی به نظر برسد اما باید بدانیم که قبل از هر چیز به دلیل بی احتیاطی که در حال حاضر در موضوع امنیت بسیاری از اوقات سرمایه های جامعه از بین می رود. و ثانیاً قابلیت ها و پتانسیل های خوبی در کشور وجود دارد و یا حتی می توان آنها را برای تحقق اهداف توسعه امنیت در کشور با حداقل هزینه ایجاد کرد. سرعت و دقت صحیح

قدیری بیان کرد: در واقع با اجرای صحیح برخی تصمیمات و نظارت بر آنها می توان بهره وری و حفظ منابع موجود را به میزان قابل توجهی افزایش داد و در عین حال در منابع صرفه جویی کرد. امروز در کشور ما همه دولتمردان در مورد اهمیت امنیت اظهار نظر می کنند اما زمانی که زمان اجرا می رسد هیچکس سر کار نیست.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ ایمنی در کشور ایجاد شود افزود: ایمنی باید جزو فرهنگ کشورمان شود. یعنی در طراحی و تولید هر وسیله یا هر مکانی باید موضوع ایمنی را نیز در نظر گرفت. امنیت موضوعی است که به همه چیز مربوط می شود. به عنوان مثال نمی توان به ایمنی ساختمان توجه کرد اما ایمنی وسایل به کار رفته در این ساختمان مانند فرش مبل پمپ بنزین و … در نظر گرفته نشد.

رعایت ایمنی باید یک قانون باشد

ما در کشور آژانس امنیتی نداریم

معاون سابق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: علاوه بر قانون مشخص برای همه و در همه ابعاد اجرای این فرهنگ باید توسط مسئولان اجرا و نظارت شود.

قدیری با بیان اینکه مردم علاوه بر قانون و مسئولان باید به فرهنگ ایمنی نیز دست یابند تصریح کرد: وی بیان کرد: باید مردم را با روش های موثر چه در محل کار و چه در محل رفت و آمد و سکونت با آموزش های عمومی و اختصاصی در خصوص مسائل ایمنی آشنا کنیم که خود مستلزم پرداخت جریمه بازدارنده نیز خواهد بود.

وی افزود: این بدان معناست که حفظ شرایط ایمنی علاوه بر طراحی و ساخت باید در مرحله عملیاتی شدن نیز دغدغه دولت در قوه مقننه و مجریه باشد. بسیاری از کشورها به این درک از امنیت رسیده اند اما در کشور ما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این کارشناس امنیتی درباره قوانین موجود در کشورمان اظهار داشت: قوانین نظام فنی ما برای ساختمان های نوساز در حال ساخت است. اما برای مثال در تهران بیش از 80 درصد ساختمان ها قدیمی هستند. در همین راستا بند ۲۲ قانون شهرداری برای ساختمان های قدیمی و موجود نیز نوشته شده است اما این قانون مالکان را ملزم به رعایت نکات ایمنی نمی کند.

معاون سابق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در پایتخت اقداماتی از سوی شهرداری و سازمان آتش نشانی برای ایمن سازی ساختمان های قدیمی انجام می شود اما نسبت این ساختمان ها به کل ساختمان های شهر برابر است. سطح بسیار پایین

قدیری درباره نهاد متولی حراست گفت: در مورد تشکیل نهاد متولی امنیت باید در نظر داشت که تلفیق قوانین و وظایف با یکسان سازی آنها متفاوت است. به عنوان مثال مراکز آتش نشانی فرودگاه ها و مراکز نظامی در سراسر دنیا متفاوت و جدا از آتش نشانی شهری هستند و این دو مشکل را نمی توان به یک چشم دید.

وی افزود: یکپارچگی قوانین و وظایف باید به گونه ای باشد که هرکس در جایگاه و جایگاه خود وظیفه خود را به درستی انجام دهد و پازل امنیتی خود به خود تکمیل شود. همکاری ادارات مختلف نیز باید در یک راستا باشد و به یکدیگر تجاوز نکند یعنی این موضوع باعث ایجاد اختلال در ارگان ها یا ادارات مختلف در انجام سایر وظایف نشود.

معاون سابق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: از نظر امنیتی باید نهادهای مختلف دست به دست هم دهند. به عنوان مثال برخی از محصولات زمانی که در معرض آتش قرار می گیرند واکنش های متفاوتی نشان می دهند. بنابراین آتش نشان شهری نمی تواند آتش نشان فرودگاهی باشد زیرا مواد اولیه به کار رفته در برخی تجهیزات هواپیما بسیار حساس و در برابر آتش خطرناک است و اطفای آنها نیز یک کار تخصصی است.

قدیری گفت: زمانی که قوانین نوشته و تصویب می شود باید نهاد متولی آن نیز مشخص شود تا بعداً از هر نهادی در مورد تکلیف قانونی آن سوال شود. قوانین نیز باید مکمل یکدیگر باشند و تضادی بین آنها ایجاد نشود که برای دستگاه های اجرایی مشکل ایجاد کند.

وی افزود: ما در کشورمان در حوزه امنیت وحدت نداریم و این به هم ریختگی قوانین باعث شده هیچ شخص یا نهادی مسئولیت امنیت همه جانبه را بر عهده نگیرد. یعنی هر مرکز و هر واحدی مسئول خودش را دارد که هر نهادی را وادار می کند خودش را تنظیم کند.

این کارشناس امنیتی در ادامه بر ضرورت وجود نهادی با شرایط حاکمیتی تخصصی و قوی در حوزه امنیتی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: تنها حرف ما به عنوان کارشناس امنیتی این است که قانون مشخص و برنامه مشخصی برای موضوع امنیتی تدوین و اجرا شود. در کشور که ثابت خواهد کرد. تصادفات بزرگ با تلفات زیاد نداشته باشید و در واقع با هزینه کمتر از آسیب جلوگیری کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا