معلمان مدارس غیردولتی را «کارگر» نبینیم/ لزوم برخورداری معلمان این مدارس از صلاحیت های حرفه ای
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه پس از سال ها به این نتیجه رسیدیم که معلم مدرسه غیردولتی را کارگر ندانیم و در عوض معلم را در نظر بگیریم و ساعت کار را از 44 ساعت به 30 ساعت افزایش دهیم گفت: یکی از چالش های موجود در این سازمان منابع انسانی است. معلمان این مدارس باید دارای گزینش استاندارد و صلاحیت حرفه ای باشند.
به گزارش یومیر علیرضا کاظمی با حضور در سازمان غیردولتی مدارس و توسعه مشارکت های مردمی با اشاره به اینکه این سازمان 20 هزار مدرسه و 2.5 میلیون دانش آموز را مدیریت می کند گفت: این اقدامات و فعالیت ها کار بسیار سنگین و سختی است و تقدیر و تشکر می شود.
وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی این سازمان افزود: مسائل فرهنگی علمی و آموزشی مسائل صنعتی نیستند که بلافاصله اثر خود را نشان دهند بلکه در طول سالیان اثر خود را بر جای می گذارند.
کاظمی ادامه داد: شایسته است مدارس غیردولتی در حوزه های کیفی مانند المپیاد معدل و عرصه های ملی و بین المللی به صورت گسترده فعالیت کنند. اما بدون شک این سازمان در این زمینه ها نیز موفقیت های چشمگیری داشته است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تمرکز بر تقویت حوزه آموزش و پرورش این سازمان کاملا مشهود است زیرا از همه ظرفیت ها و سازمان ها استفاده شده است. این سازمان در امر نماز نیز موفقیت های ارزنده ای کسب کرده است که بسیار ارزشمند است.
وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی بار مهمی را بر دوش نظام تعلیم و تربیت بر دوش می کشند گفت: ما می گوییم مدارس غیردولتی به توسعه عدالت کمک می کنند چرا که این مدارس بار بزرگی را در شهر تهران به دوش می کشند که در این ظرفیت می توان از آنها استفاده کرد. اگر بخواهیم به ازای هر 25 میلیون دانش آموزی که در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند یک کلاس درس و یک مدرسه بسازیم به 100 هزار کلاس درس نیاز داریم که بودجه و اعتبار زیادی می طلبد.
وی ادامه داد: این سازمان از بعد اقتصادی به اقتصاد آموزش و پرورش و در نهایت اقتصاد کشور کمک می کند. کمک به اقتصاد کشور نیز مشهود است زیرا 300 هزار شغل ایجاد کرده است و این به معنای افزایش تولید ناخالص داخلی است که یکی از ارزش های این سازمان محسوب می شود.
به گفته کاظمی؛ مهم ترین دستاورد مدارس غیردولتی کمک به ارتقای نظام آموزشی کشور از نظر آموزشی است. ما با مجموعه مدارس غیردولتی بسیار موفق هستیم زیرا مدارس نمونه و سطح زیادی در این مجموعه وجود دارد که در راستای برنامه های نظام آموزشی حرکت می کنند.
وی افزود: مدارس نمونه و دانش آموزان نمونه در برخی مدارس غیردولتی با مدارس دولتی و سمپاد مقایسه می شوند. این سازمان توانسته مدارس نمونه استاندارد و سطح را در اختیار جامعه قرار دهد.
کاظمی با تاکید بر سیاست گذاری و ریل گذاری برای بهره برداری بهتر از این مجموعه گفت: این ریل گذاری در حوزه های قانونی زیرساخت های سخت افزاری و نیروی انسانی است. یعنی بعد از گذشت سال ها به این نتیجه رسیدیم که معلمان مدارس غیردولتی را کارگر ندانیم و در عوض معلم را در نظر بگیریم و ساعت کار را از 44 ساعت به 30 ساعت برسانیم.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین رکن آموزش و پرورش معلم است افزود: معتقدم یکی از چالش های این سازمان چالش نیروی انسانی در مدارس غیردولتی است. معلمان این مدارس باید دارای گزینش استاندارد و صلاحیت های حرفه ای باشند. اگرچه سازمان مدارس غیردولتی خصوصی است اما حاکمیتی محسوب می شود.
وی در ادامه به دو سیاست کلان در این حوزه اشاره کرد و گفت: سیاست مربوط به توسعه کمی و کیفی مبتنی بر آمایش سرزمینی است که بسیار مهم است. توسعه باید بر اساس نیاز باشد. در کنار تمامی برنامه های دنبال شده در سازمان این سیاست نیز باید رعایت شود و برنامه های ویژه ای برای آن طراحی شود.
کاظمی ادامه داد: سیاست بعدی که کمتر به آن پرداخته شده اما بسیار مهم است و بر شالوده این سازمان اثرگذار است توسعه و تقویت نظارت همه جانبه است. آنچه امروز به مدارس غیردولتی آسیب می زند همین قسمت است. بنابراین در صورت آگاهی از این دو خط مشی تمامی اقدامات تحت این سیاست ها اجرا خواهد شد. نظارت شامل حرکت به سمت نظام آموزشی انطباق با برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران و سند تحول اساسی است.
وی با اشاره به شأن نظارتی هیئت نظارت گفت: تقویت نظارت در مدارس غیردولتی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید قدرت نظارتی شورا و حوزه های غیردولتی تقویت شود.
ما باید به مدارس غیردولتی نگاه حمایتی داشته باشیم نه رقابتی. مدارس غیردولتی بخشی از آموزش و پرورش نیستند اما بخشی از آموزش و پرورش هستند. بارها گفته ام که در دل آموزش و پرورش چیزی به نام مدرسه غیردولتی و مدرسه دولتی وجود ندارد. بلکه یک آموزشگاه آموزشی هستند. باید نگاه دوقطبی را از آموزش و پرورش و فضای عمومی حذف کرد. همه ما زیر یک چتر به نام آموزش کار می کنیم.
وی با اشاره به شوراها و مدارس از راه دور گفت: این دو ادارات مهم و موثر آموزش و پرورش هستند. در آموزش و پرورش به اندازه شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت وجود ندارد. ظرفیت آوردن صدها نفر را دارد. البته ما نتوانستیم از توصیه ها آنطور که باید استفاده کنیم. اصلاحاتی در قانون شورا انجام شده است. ما معتقدیم که از طریق قانون شورا باید اختیارات زیادی را برای چابک سازی فرآیند تصمیم گیری برای آموزش و پرورش تفویض و تفویض کنیم.
وی ادامه داد: آموزش از راه دور یکی از مهم ترین بخش ها برای جبران عقب ماندگی ها در برخی بخش ها به ویژه بازمانده از تحصیل است. وجود این بخش باید روش های انعطاف پذیرتری را برای بازماندگان پس از آموزش ایجاد کند. من معتقدم در این حوزه باید بازی کرد و اختیار داد تا بتوانیم دانش آموزی را که به هر دلیلی کار می کند به آموزش و پرورش متصل کنیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای این جلسه احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات گذشته و برنامه های آتی این سازمان گفت: تقویت و نهادینه سازی مشارکت موثر یکی از اهداف اصلی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی توسعه مشارکت مردمی است. 15 درصد مدارس کشور را مدارس غیردولتی تشکیل می دهند که هم از نظر آموزشی و حرفه ای و هم از نظر منابع مالی و اقتصادی کمک های ارزنده ای به نظام آموزشی کشور کرده اند.
وی با اشاره به اینکه حدود 280 هزار نفر در مدارس غیردولتی تدریس و همکاری می کنند گفت: این رقم مهم علاوه بر نقش ارزنده ای که در تعلیم و تربیت دانش آموزان دارد در زمینه اشتغال زایی نیز تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 3.26 درصد مدارس کشور را مدارس هیئت مدیره تشکیل می دهند گفت: یک میلیون و 200 هزار دانش آموز به صورت هیئت مدیره مشغول به تحصیل هستند. مدارسی که در حال تحصیل هستند بنابراین لازم است در جهت ارتقای سطح کیفی فعالیت های آموزشی و آموزشی آنها حرکت کرد.
محمودزاده ادامه داد: 240 هزار دانش آموز در یک هزار و 770 مدرسه در هفت منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور تحصیل می کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه 986 مدرسه نماز غیردولتی در کشور فعال است تصریح کرد: امسال حدود 11 هزار نیروی متخصص در حوزه معاونت و تربیت معلم در مدارس غیردولتی جذب شده اند.
وی برگزاری جشنواره ملی افرینو و رویداد ملی زبان را یکی از اقدامات این سازمان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: دوقطبی هایی که در فضای مجازی و رسانه ای شکل می گیرد نباید خدمات ارزشمندی را تحت تاثیر قرار دهد. مدارس غیردولتی».
انتهای پیام