بین الملل

مشعل: بر حفظ آرامش در اردوگاه‌ها تاکید داریم/اجازه اختلافات داخلی را نمی‌دهیم

رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به دیدار خود با مفتی لبنان در سفر به لبنان بر لزوم حفظ آرامش در اردوگاه های فلسطینی در لبنان تاکید کرد و گفت: از هرگونه تلاش برای ایجاد اختلافات داخلی جلوگیری می کنیم.

به گزارش یومیر، به نقل از النشره، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاست خارجی حماس در دیدار با شیخ عبداللطیف داریان، مفتی لبنان، اظهار کرد: در ابتدای سفرمان به لبنان به مناسبت سی و چهارمین سالگرد این مراسم. حماس و مشورت با مقامات لبنان مفتخریم که با او دیدار کنیم.

«لبنان قلب مشکلات امت اسلامی است، لبنان عزیز با پویایی، آگاهی مردم و میراث مقاومت، فرهنگ، مطبوعات، آزادی و دموکراسی که از آن برخوردار است، قلب تپنده اسلام است. دولت و ما برای آن به ویژه در مواقع بحرانی.» اقتصادي كه اين روزها داريم آرزوي خوبي داريم و اميدواريم اتفاقات خوبي براي تمام امت اسلامي بيفتد. خاک این کشور در واقع میهمان لبنان است، آنها اصول مهمان نوازی را رعایت می کنند، تابع قانون، قانون و قوانین این کشور هستند و امنیت و ثبات این کشور را می دانند، در لبنان نمی مانند. وطن یا جایگزین فلسطین را قبول ندارند و چشم و دلشان به فلسطین است و بر حق بازگشت خود تاکید می کنند.

وی گفت: در شرایط سخت فلسطینی ها خطر دیگری نیز آنها را تهدید می کند و آن اخراج آنهاست، بنابراین از شیخ داریان و مقامات لبنانی می خواهیم که به ما کمک کنند. به آنها کمک کنید تا شرایط موقتی برای زندگی آبرومندانه در لبنان ایجاد کنند تا زمانی که به وطن خود بازگردند.

وی افزود: ما در برخی از مسائل ملی فلسطین از جمله مبارزه با رژیم اشغالگر، مقاومت مردم، عملیات شمشیر قدس و مسئله قدس و مسجد الاقصی با داریان هستیم. خطر تلاش برای تقسیم زمان به دلیل سیاست های رژیم صهیونیستی.» و مکان آن و تصویب قوانینی که دانشجویان را ملزم به حمله به مسجد می کند، آن مسجد را تهدید می کند و همچنین اخراج فلسطینی ها و تخریب خانه های آنها که این روزها در محله های بیت المقدس از جمله محله شیخ جراح و باب اتفاق می افتد. الامود در کرانه باختری درباره محاصره غزه و همچنین شرایط فلسطینی های ساکن در 48 منطقه صحبت کردیم.

مشعل تاکید کرد: در سفر به لبنان و کشورهای عربی قطعاً از ملت‌های اسلامی می‌خواهیم که در این مبارزه با ما همراهی کنند. بحران های آن را می توان به نژادها تقسیم کرد.” فرقه و مذهب را بشکنید، پشت این تصاویر جناح های اسرائیل، آمریکا و قدرت های جهانی هستند. اما ما با وجود تنوع یک ملت هستیم و این تنوع یک ثروت است، اولویت ما توسعه کشورمان و ایجاد رفاه، امنیت، ثبات، همزیستی و مبارزه برای مشکلاتمان است و در راس آن مسئله فلسطین

این شخصیت حماس همچنین درباره حادثه تلخی که در جنوب لبنان رخ داد، گفت: قطعا از کشتار فلسطینی ها توسط دیگر فلسطینی ها بسیار ناراحت هستیم، اکنون بدون توجه به شرایط و دلایل، مردم در مراسم تشییع پیکر شهید حمزه شاهین شرکت کردند. و با حضور مردم فلسطین و لبنان، این مسئله فلسطین همراه شد. اما تیراندازی از سوی برخی فلسطینی ها صورت گرفت که در نتیجه آن سه نفر شهید و تعدادی زخمی شدند. بدون شک زخمی به قلب ما وارد شده است و قطعا ما را به تلاش برای ایجاد وحدت ملی و حفظ آرامش در اردوگاه ها سوق می دهد و از هرگونه تلاش برای ایجاد اختلافات داخلی جلوگیری می کنیم. اما قاتلان باید دستگیر شوند، ما به این کشور و حاکمیت سیاسی و قوانین آن احترام می گذاریم، بنابراین از مقامات لبنانی می خواهیم که قاتلان را طبق قانون دستگیر و محاکمه کنند، این جنایت قابل توجیه نیست. اما قطعاً به این معنا نیست که وارد جنگ داخلی یا تشدید درگیری در داخل اردوگاه ها شویم، ما می خواهیم اردوگاه های ما آرام باشد و یک واحد ملی ایجاد شود و این واحد ملی پایه های خود را تقویت کند، از جمله این بودجه ها هستند. محاکمه دستگیرشدگان و قاتلان، خداوند شهدا را بیامرزد و اگر خدا بخواهد تمام تلاش خود را برای ایجاد ثبات در لبنان انجام خواهیم داد و بر اولویت منافع ملی تاکید خواهیم کرد.

مشعل درباره انتقاد برخی از گروه‌های سیاسی لبنان از آنچه رخ داده است، گفت: اگر آنها به کشتار مردم بی‌گناه انتقاد می‌کنند، ما هم با آنها موافقیم؛ اما اگر آنها این را مشکل فلسطینی‌ها می‌دانند که لبنان را آزار می‌دهد، ما چه کار کنیم. آنها برادران فلسطینی شما هستند که به عنوان مهمان در این کشور هستند و اگر مشکلی برای آنها پیش آمد، در کنار آنها باشید و چیزی بر مشکلات آنها اضافه نکنید، به خصوص که ما در امور داخلی لبنان دخالت نمی کنیم و ما در امور داخلی لبنان دخالت نمی کنیم. حاکمیت این کشور را زیر پا نگذارید و ما فقط به فکر مسائل خود هستیم، به اصول، قوانین و سیاست های لبنان احترام می گذاریم، جنجالی که این روزها پیش آمده را تحمل می کنیم و اگر خدا بخواهد آن را منطقی حل خواهیم کرد. قبل از بروز مشکلات، رهبران فلسطینی از جمله فرماندهان حماس با مقامات لبنانی مشورت کردند و این بحران‌ها تاکید ما بر حفاظت از لبنان را نشان می‌دهد، به ویژه اکنون که با بحران اقتصادی مواجه است و ما نمی‌خواهیم. لبنانی ها که خانواده و برادران ما هستند، مشکلات بیشتری دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا