اجتماعیکسب و کار ایرانی

لکه روی فرش کرمی را چگونه پاک کنیم

پاك كردن لكه قهوه از روي فرش

لکه قهوه ماهیتی مشابه لکه چای دارد، پاک کردن لکه قهوه از روی فرش در صورتی که تازه باشد، می تواند با یک پارچه آغشته با آب گرم به راحتی صورت گیرد. ترفندهای ساده برای لکه بری فرش، برای لکه قهوه در این قسمت قابل ملاحظه هست.

به نقل از قالیشویی در شربت اوغلی یکی استفاده از مایع ظرف شویی برای لکه بری فرش در خصوص لکه قهوه بسیار تاثیر گذار است، با تهیه محلول یک فنجان آّب و سه قطره مایع ظرفشویی به راحتی می توانید لکه قهوه را از روی فرش پاک کنید. با کاربرد چند قطره از این محلول روی لکه و استفاده از اسفنج برای پاک کردن لکه بری فرش به راحتی صورت می گیرد.

و دیگری استفاده از یک قاشق ماست روی لکه قهوه و نگهداری ماست روی لکه به مدت 10 دقیقه و سپس جمع آوری آن با قاشق و پاک کردن فرش با دستمال یکی ازترفندهای ساده برای لکه بری فرش،به شمار می آید.برای پاک کردن لکه قهوه از فرش دستباف بهتر است از مواد شوینده اصلی و یا ها کمک بگیرید.

پاك كردن لكه زعفران از روي فرش

لکه زعفران بر روی فرش؛ بهترین لکه بر فرش در این حالت فقط و فقط مواد شوینده و یا شامپو فرش قوی می باشد، برای لکه بری فرش در این روش تنها با استفاده از یک دستمال نرم ابتدا لکه زعفران را جذب نمایید، سپس مقداری آب داغ که به مرز جوش نرسیده، را روی لکه ریخته و بگذارید کمی خیس بخورد، در این حالت مواد شوینده را آماده و محل لکه را شستشو دهید.

از بین بردن لکه زرد سوختگی از فرش

افتادن شمع های زینتی روی فرش و یا برخورد جسم داغ مثل اتو روشن با فرش منجر به سوختگی پرزهای رنگی فرش و باقی ماندن لکه سوختگی روی فرش می‌باشد، ممکن است شما هم به دنبال یک ترفند ساده در لکه بری فرش برای از بین بردن این لکه از فرش منزلتان باشید؛ پیشنهاد ما به شما این است.

در گام اول ابتدا پرزهای سوخته فرش را با قیچی یا سمباده نرم از بین ببرید، در گام دوم یک عدد پیاز بزرگ را به دو نیم تقسیم کرده و روی لکه سوختگی فرش یک الی دو دقیقه محکم بکشید، سپس یک قاشق چای خوری نمک را روی لکه سوختگی فرش بریزید، اجازه دهید 5 دقیقه بماند. سپس می بینید که لکه کم رنگ شده و یا در بیشتر موارد، از بین می رود.

توجه داشته باشید استفاده از پاک کننده‌های قوی در بیشتر مواقع خود باعث ایجاد لکه بر روی فرش یا از بین رفتن رنگ الیاف آن می‌شوند. بنابراین  تنها با دستور مناسب و با توجه به نوع لکه و نوع فرش در مواقع خاص به کار برید.

از بین بردن زردی فرش بعد از شستن

از ترفندهای ساده برای لکه بری فرش، می‌توان در از بین بردن زردی فرش بعد از شستن که ممکن است، در بیشتر مواقع هنگام آوردن فرش از فرش شویی با آن مواجه شده باشید؛ استفاده نمود. با کاربرد محلول آب و جوش شیرین و سرکه می توان این لکه ها را جذب و پاک نمود، این محلول را بر نقاط زرد رنگ ریخته و محکم دستمال بکشید. این روش با میکروب زدایی و اسیدی بودن باعث از بین بردن رنگ زرد فرش می‌شود.

پاک کردن لکه شیر کاکائو از فرش

ریختن شیرکاکائو و همین طور شکلات روی فرش منازلی که کودک دارند، ممکن است، خیلی اتفاق بیافتد؛ استفاده از محلول آب سرد، مواد شوینده آنزیم دار، آمونیاک و جوش شیرین و استفاده از مسواک یا برس برای لکه بری فرش در این مورد بسیار تاثیر گذار است.

با مطالعه مطالب به اشتراک گذاشته، تا این لحظه در خصوص لکه بری فرش و ترفندهای ساده برای لکه بری فرش؛ می توان به یک نتیجه اساسی در خصوص بهترین لکه بر فرش رسید، که جنس فرش و ماهیت لکه و همین طور نوع فرش بر اساس دستباف و ماشینی بودن و مشخص باشد؛ زیرا مهم ترین نکته در تشخیص و شناسایی بهترین لکه بر فرش توجه به این نکات نامبرده است.

چند ترفند کاربری برای لکه بری فرش

مشاهده متخصصین قالیشویی شربت اوغلی در تهران، در این قسمت چندین نکات تجربی در مورد لکه بری فرش با استفاده از مواد طبیعی و در دسترس با شما به اشتراک گذاشته و امیدواریم که استفاده از این راهکارها در لکه بری فرش شما موثر باشد.

از بین بردن لکه وایتکس از فرش

ریختن وایتکس یا سفید کننده روی فرش به سرعت ایجاد لکه می کند، از ترفندهای ساده برای لکه بری فرش در این خصوص می توان گفت، ابتدا توجه داشته باشید، به محض مشاهده لکه با دستمال حوله ای و یا دستمال کاغذی آن را از روی فرش جذب نمایید، اما از کشیدن دستمال روی لکه جدا خودداری نمایید.

سپس از محلول یک چهارم مایع ظرفشویی ملایم و یک فنجان آب گرم را روی لکه وایتکس ریخته و بگذارید 5 دقیقه روی لکه بماند، سپس با یک اسفنج این ماده را از فرش جذب نمایید. سپس با آب سرد محل لکه را بشویید و آب بکشید. لکه بری فرش در این مورد نیاز به دقت بالا دارد، در خصوص فرش دستباف بهتر است؛ از قالیشویی ها در این مورد کمک بگیرید.

از بین بردن لکه چای روی فرش کرم رنگ

چرا قالیشویی شربت اوغلی ؟ لکه چای روی فرش کرم رنگ در صورتی که به سرعت پاک و جذب نشود، به بافت فرش رسوخ کرده و برای تمیز کردن شما را به دردسر می اندازد؛ اگر به موقع برای پاک کردن لکه چای از فرش کرم رنگ منزلتان اقدام نکردید، بهتر است این کار را به قالیشویی بسپارید. بهترین ترفندهای ساده برای لکه بری فرش؛ در این مورد تشخیص سریع لکه و پاک کردن لحظه ای آن است.

 

از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین

جوش شیرین از مواد طبیعی فوق العاده قوی در لکه بری فرش به شمار می آید، استفاده از این ماده در کنار آب جوش و یا مواد شوینده می‌تواند بهترین لکه بر فرش برای از بین بردن لکه های چایی و قهوه و مشابه آن ها از فرش باشد. جوش شیرین با سرکه و آب جوش در پاک کردن یک حلال قوی در پاک کردن لکه های چای، قهوه، و نوشابه و غیره … از فرش می‌باشد.

پاک کردن لکه چای روی فرش با نمک

استفاده از نمک به همراه نوشابه برای از بین بردن لکه چای از روی فرش یک ترفند ساده در لکه بری فرش محسوب می‌شود؛ مقداری نمک را روی لکه ریخته و از سپس مقدارکمی نوشابه را روی آن بریزید و محل لکه را آبکشی کنید.

کاربرد پاک کننده های طبیعی، برای لکه بری فرش بسیار شگفت انگیز و عملی است ،به کار گیری ترفند های ساده برای لکه بری فرش می تواند، در از بین رفتن سریع لکه های فرش به شما کمک کرده و در بیشتر مواقع زحمت استفاده از قالیشویی را کم کند، اما فراموش نکنید ، ماهیت و ماندگاری بعضی لکه ها روی فرش های حساس مثل دستباف نیاز به استفاده از قالیشویی برای پاک کردن لکه از فرش دارد

چه زمانی به لکه گیری فرش در منزل نیاز داریم؟

فرش‌ها در کنار زیبایی و سرزندگی که به خانه می‌بخشند، می‌توانند با کوچک‌ترین چیزی کثیف شده و روی آن‌ها لکه ایجاد شود. نکته‌ای که در زمان لکه بری فرش در منزل باید به یاد داشته باشید این است که بلافاصله بعد از لک شدن فرش، باید آن را پاک کنید و اجازه ندهید، لکه‌ها به تاروپود فرش نفوذ کند؛ در غیر اینصورت از بین بردن لکه فرش سخت و یا حتی غیرممکن می‌شود.

خوشبختانه امروزه انواع مواد خانگی و شوینده های تخصصی برای تمیز کردن لکه فرش در خانه وجود دارد. اگر به هر دلیلی، این مواد نیز نتوانستند به طور کامل لکه فرش را از بین ببرند، شما ناچارید که را به یک قالیشویی بسپارید.

بهترین لکه بر فرش در خانه

لک فرش با چی پاک میشه ؟ هیچ نگرانی بابت پاک کردن لکه فرش نداشته باشید! شما می‌توانید بهترین لکه بر فرش را در خانه به آسانی بسازید. برای این کار کافیست تنها سری به آشپزخانه خود بزنید و با استفاده از برخی مواد خانگی، لکه فرش را نابود کنید. همواره هنگام ساختن محلول‌های خانگی با استفاده از مواد غذایی یا شیمیایی که در منزل دارید به میزان موادی که استفاده می‌کنید، بسیار دقت داشته باشید. استفاده بیش از حد از برخی مواد اسیدی به فرش شما آسیب وارد کرده و از ارزش آن می‌‌کاهد. همچنین دمای آب نیز در از بین بردن لکه یا تشدید آن نقش دارد.

جنس فرش شما در استفاده از انواع محلول‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. نحوه بردن لکه از فرش دستباف با فرش ماشینی یکسان نیست. همچنین از دیگر مواردی که باید مدنظر قرار دهید، رنگ فرش است. فرش‌های سفید و کرم بیش از دیگر رنگ‎‌ها در معرض کثیفی هستند و شما هنگام انتخاب لکه‌بر خانگی باید در نظر داشته باشید که به پخش شدن لکه روی فرش کمک نکنید. در ادامه به برخی از مواد ارزان‌ قیمت و در دسترسی که برای بردن لکه به کار شما می‌آیند، اشاره می‌کنیم.

۱. بهترین لکه بر قوی فرش و مبل

همانطور که گفته شد شما می‌توانید از انواع مواد خانگی و مواد شیمیایی برای تمیز کردن لکه های فرش ، موکت، گلیم، مبل و… استفاده کنید. انتخاب بهترین لکه بر فرش و مبل عموما براساس عوامل زیر انتخاب می‌شود:

  • نوع پارچه
  • الیاف
  • نوع باف فرش
  • نوع لکه ها
  • و…

به یاد داشته باشید که تعدادی از مواد تمیز کننده به فرش‌ها و مبل‌ها آسیب وارد می‌کنند. خوشبختانه امروزه انواع شامپو فرش‌ها و مواد شوینده نانو با فرمولاسیون اختصاصی تولید شده و هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای فرش‌ها، مبل‌ها، موکت‌ها و گلیم‌های خاص استفاده شوند.

علاوه بر شوینده‌های شیمیایی، محلول‌های خانگی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند لکه‌ها را به بهترین شکل از بین ببرید؛ برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • هیدروژن پراکسید
  • محلول سرکه سفید و آب
  • محلول آب جوش و جوش شیرین
  • محلول آب و نمک
  • محلول آب
  • هیدروژن پراکسید
  • سدیم کربنات
  • محلول آب و آمونیاک

شما می‌توانید برای استفاده بهتر از محلول‌های پاک کننده از خدمات و مشاوره‌های کارشناسان ما استفاده کنید و بهترین لکه بر ها را به کار ببرید.

پیشنهاد مطالعه: مواد نانو از بهترین مواد برای شستشوی فرش است؛ اما در مقابل در صورت تسلط به نکات مراقبتی، ممکن است به فرش‌هایتان آسیب بزنید. پس پیشنهاد می‌کنین پیش از استفاده از این ترکیب، مقاله را مطالعه کنید.

۲. استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک لکه بر فرش خانگی است که برای تمیز کردن لکه چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این کار کافیست، یک قاشق غذاخوری از پراکسید هیدروژن را در یک لیتر آب گرم مخلوط و با استفاده از ترکیب حاصل، لکه‌های چربی را تمیز کنید.

«نکته قابل اهمیت این است که در پاک کردن لکه با این روش باید سرعت عمل داشته باشید و فورا محل لکه را تمیز کنید تا مواد شیمیایی به فرش آسیب نزند. همچنین بهتر است که هنگام انجام این کار از ماسک استفاده کنید تا مواد شیمیایی را استنشاق نکنید

آب لیمو و پراکسید هیدروژن از دیگر انواع پاک‌کننده خانگی هستند که مورد استقبال خانم‌های خانه‌دار قرار می‌گیرند. این محلول موثر، نقش یک سفیدکننده قوی را دارد و معمولا در صورت بروز لکه فرش سفید و روشن به کار خواهد آمد. این محلول همچنین ذرات چسبیده به فرش را از بین خواهد برد؛ برای همین اگر به دنبال بهترین پاک کننده فرش هستید، بررسی کنید که آیا پراکسید هیدروژن در منزل دارید یا خیر.

۳. از بین بردن لکه چربی با سرکه

سرکه برای از بین بردن لکه های فرش کمک به‌سزایی خواهد بود. برای این کار، اسفنج یا پارچه را به سرکه آغشته کرده و سپس آن را روی لکه بکشید تا تمیز شود. ممکن است نیاز باشد، پس از استفاده از سرکه با کف صابون نیز محل لکه را تمیز کنید تا هیچ اثری از آن باقی نماند.

«به یاد داشته باشید که خاصیت اسیدی سرکه باعث از بین رفتن بوی نامطبوع و همچنین لکههای سمج میشود

ترکیب مفید دیگر، آمونیاک و سرکه است اما توصیه می‌شود برای پاک کردن لک فرش دستباف از آن استفاده نکنید؛ چرا که موجب تغییر رنگ فرش خواهد شد. سرکه سفید هنگامی که با روغن و نمک ترکیب شود برای از بین بردن لکه شاتوت روی فرش می‌تواند بسیار مفید باشد. از دیگر پاک‌کننده‌های خانگی پودر بوراکس و سرکه است که در حفاظت از محیط زیست نیز نقش خواهد داشت. این محلول به کشتن کک و سوک نیز کمک می‌کند.

۴. از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین

ترکیب یک فنجان جوش شیرین با یک فنجان پودر بوراکس و چند قطره روغن، یک لکه بر قوی فرش برای شما خواهد ساخت. بوراکس تمیزکننده‌ای است که به دلیل خواصی که دارد، مورد استقبال دوستداران محیط زیست قرار گرفته است و لکه‎‌ها را به خوبی از فرش می‌زداید. در عین حال جوش شیرین هم که قابلیت زیادی در جذب بو دارد، طراوت را به فرش‌های شما باز می‌گرداند.

پیش‌تر از خواص سرکه برای لکه‌بری گفته بودیم؛ ترکیب جوش شیرین و سرکه سفید نیز با ایجاد دی اکسید کربن به همراه کمی مایع ظرفشویی معجزه خواهد کرد. شما با استفاده از این محلول یا ترکیب جوش شیرین و آب گرم می‌توانید یک لکه‌بر خانگی درست کنید. برای این کار تنها کافیست،‌ محلول را در ظرف خالی ریخته و از آن به عنوان اسپری لکه گیری فرش استفاده کنید.

یک ترکیب دیگر جوش شیرین و برگ بو است؛ جوش شیرین به همراه نشاسته ذرت و پودر تالک نیز لکه فرش را به خوبی نابود می‌کند و از بین بردن لکه فرش با جوش شیرین یکی از بهترین لکه برهاست.

چگونه لکه فرش را پاک کنیم ؟ لکه گیری فرش از رایجترین لکهها

فرش‌ها به علت اینکه زیر پای ما قرار دارند، بیش از سایر اثاثیه منزل در معرض آلودگی هستند. از لکه الکل روی فرش تا روغن و لاک ناخن، همگی لکه‌های متداولی هستند که معمولا موجب کثیف شدن فرش می‌شوند. مهم است که شما شناخت کافی از لکه‌ها و اثرات آن‌ها داشته باشید تا برای پاک کردن از مواد درست و حلال هر لکه استفاده کنید.

گاهی اوقات ترکیب‌های غلط ممکن است شما را به دردسر انداخته و به جنس و رنگ فرش شما آسیب بزند. در صورتی که در مورد لکه فرش اطلاعات ندارید و نمی‌دانید دقیقا با چه چیزی کثیف شده است، یا مواد لازم برای پاک کردن آن را در منزل ندارید، بهتر است این کار را به متخصصان در قالیشویی بسپارید تا به شیوه‌های صحیح، با دمای مناسب آب و با کمک مواد مرغوب عملیات لکه‌بری و شستشوی فرش را عهده‌دار شوند. در ادامه به توضیح درباره این لکه‌ها خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه: یکی از رایج‌ترین لکه‌ها روی فرش، لاک ناخن است که به دلیل روش‌های زیادی کهبرای پاک کردن این لکه وجود دارد ما در مقاله‌ای دیگر در مورد روش‌های صحبت کرده‌ایم. فرصت مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

۱. ازبین بردن لکه فرش؛ لکه چربی و روغن

یکی از لکه‌های رایجی که معمولا روی فرش ایجاد می‌شود لکه روغن و چربی است. زمانی که مهمان دارید و سفره را روی فرش انداختید، امکان دارد که ظرف غذا از دست افراد بیفتد و لکه روغن روی فرش ایجاد شود. لکه‌های چربی و روغن، بسیار سرسخت هستند و تمیز کردن آن‌ها زحمت بیشتری می‌طلبد. نکته مهم درباره لکه چربی و روغن این است که باید فورا تمیز شود؛ در غیر این‌صورت لکه کهنه شده و تمیز کردن آن، سخت‌تر خواهد بود.

برای پاک کردن لکه چربی، ابتدا یک دستمال یا حوله کاغذی را روی لکه قرار دهید تا روغن اضافی را به خودش جذب کند. در این مرحله دقت کنید که لکه پخش نشود. سپس مقداری مایع ظرفشویی را با کمی آب گرم مخلوط کرده و ترکیب حاصل را با کمک یک اسفنج یا یک مسواک روی لکه بمالید تا پاک شود. اگر لکه سرسخت باشد، شاید نیاز به تکرار چند بار این عمل باشد.

۲. پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فرش

برای پاک کردن لکه های فرش که ناشی از چسب قطره‌ای و چسب‌های قوی مانند چسب دوقلوست می‌توان ابتدا چند قطره استون بر روی لکه ریخته و سپس به آرامی آن را تمیز کرد. همچنین برای پاک کردن لکه چسب مایع می‌توان یک پارچه نخی را بر روی آن قرار داد و با استفاده از اتو آن را گرم کرد تا چسب به پارچه چسبیده و از فرش کنده شود. در زمان استفاده از استون برای تمیز کردن لکه‌های چسب قطره‌ای ابتدا باید این ماده را در بخشی از فرش که در دید نیست امتحان کنید؛ چرا که ممکن است استون باعث تغییر رنگ بافت و الیاف فرش‌ها شود.

همچنین باید دقت داشته باشید که برای تمیز کردن لکه‌های چسب قطره‌ای باید از قطره چکان برای ریختن استون استفاده کنید؛ چراکه حجم بالای استون ممکن است باعث آسیب دیدن فرش شود. در نهایت برای تمیز کردن کامل آثار لکه می‌توان از محلول سرکه سفید و آب نیز استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به فرش خود با چسب آسیب زده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوا مقاله استفاده کنید.

 

۳. پاک کردن لکه چای روی فرش

اولین قدم برای تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش، آگاهی از نوع لکه است تا ماده پاک‌کننده متناسب با آن انتخاب شود. یکی از انواع لکه فرش، اثر نسکافه، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار است که به روش‌های مختلفی پاک می‌شوند. برای پاک کردن لکه چای از فرش، بهتر است به محض ریختن چای یا قهوه روی فرش در ابتدا با کمک یک قاشق آن را از سطح فرش جمع کنید. سپس برای پاک کردن اثر لکه می‌توانید از موادی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود مانند سرکه، نمک یا ماست استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که در برخی از موارد، استفاده از مواد طبیعی برای پاک کردن لک چای روی فرش نتیجه مطلوبی نداشته باشد و همچنان رد لکه روی فرش باقی بماند. بنابراین کمی شامپوی فرش را در مقداری آب مخلوط کرده و کف حاصل را به کمک یک اسفنج یا پارچه روی لکه بکشید تا کاملا تمیز شود.

پیشنهاد مطالعه: ما در یک مقاله دیگر در وبلاگ قالیشویی بانو به تفصیل در مورد پاک کردن لکه چای روی فرش توضیح داده‌ایم که برای استفاده از مطالب آن می‌توانید از لینک مقابل استفاده کنید: .

۴. لکه فرش با چی پاک میشه ؟ لکه نوشابه

برای تمیز کردن لکه نوشابه درست مانند لکه قهوه و چای، ابتدا باید مایع نوشابه را با کمک یک قاشق از سطح فرش جمع کنید. سپس کمی مایع ظرفشویی را در مقداری آب مخلوط کرده و کف حاصل را با استفاده از اسفنج روی لکه بکشید تا کاملا تمیز شود. اگر لکه نوشابه روی فرش خشک شده بود، ابتدا یک دستمال نم‌دار را روی لکه قرار دهید تا مرطوب شود، سپس به کمک محلول شوینده، آن را پاک کنید.

۵. لکه گیری فرش از تنباکو

می توان گفت بهترین و موثرترین پاک کننده برای از بین بردن لکه های تنباکو و سیگار، گلیسیرین است. برای استفاده از این ماده برای از بین بردن لکه روی فرش باید محلولی شامل گلیسیرین، مایع ظرفشویی و آب ایجاد کرده و سپس آن‌ها را به خوبی ترکیب کنید. در نهایت نیز مقداری سرکه سفید را به آن اضافه کنید. در نهایت نیز یک دستمال را به محلول آغشته کرده و لکه تنباکو را با آن تمیز کنید. جوش شیرین نیز به عنوان قویترین لکه بر فرش شناخته می‌شود که می‌توان انواع لکه‌ها را از روی فرش پاک کند.

در هنگام استفاده از محلول گلیسیرین برای از بین بردن لکه فرش لازم است که به نکات مختلفی توجه داشته باشید:

  • فرش باید در محیطی که تهویه مناسبی دارد خشک شود.
  • در صورت داشتن حساسیت، باید از دستکش و ماسک استفاده کنید.
  • تمیز کردن و شستشوی فرش باید به آرامی انجام شود تا آسیبی به الیاف‌های آن وارد نشود.
  • برای تمیز شدن کامل فرش می‌توانید از آب و سرکه، آب و آمونیاک و همچنین آب و مایع مخصوص لباسشویی استفاده کرده و یا در بهترین حالت از خدمات قالیشویی بهره ببرید.

پیشنهاد مطالعه: اگر فرشتان با سیگار سوخته است و نمی‌دانید چگونه با کمترین هزینه این مشکل را برطرف کنید، می‌توانید از محتوای مقاله استفاده کنید.

۶. برای لکه فرش چی خوبه ؟ لکه خون

هر چه سریع‌تر برای پاک کردن لکه خون اقدام کنید، نتیجه بهتری خواهد داشت. ابتدا یک پارچه تمیز نخی را روی لکه خون تازه قرار دهید تا خون را به خود جذب کند. سپس محل لکه را با استفاده از کف صابون یا کف مایع ظرفشویی تمیز کنید. با تمیز کردن به‌موقع لکه‌ها، فرش شما دیرتر به شستشو نیاز پیدا خواهد کرد؛ در نتیجه عمر مفید آن افزایش پیدا می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: لکه خون نیز از آن دست کثیفی‌هاییست که پاک کردن آن، چالش‌های متفاوتی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل ما در مقالهای دیگر به تفصیل در این مورد توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های را مطالعه کنید.

۷. روش پاک کردن لکه از روی فرش؛ لکه شربت

وجود لکه، تمامی فرش‌ها خصوصا فرش‌های کرم و رنگ روشن را از شکل انداخته و از ارزش آن کم می‌کند؛ به همین دلیل در صورتی که فرش روشنی داریم، باید سریعا برای از بین بردن کثیفی آن اقدام کنیم. برای از بین بردن لکه شربت می‌توانید از آب گازدار استفاده کنید. در این روش، تنها کافیست آب گازدار را روی فرش ریخته و سپس یک حوله روی آن قرار دهید. آنگاه مایع تمیز کننده فرش را به همراه آب داغ روی فرش اسپری کنید. در مرحله بعد با اتو چند ثانیه روی حوله بکشید و این کار را تا پاک شدن کامل لکه تکرار کنید. در انتها می‌توانید با جاروبرقی فرش را خشک کنید.

برای مثال شربت انار یا خود میوه انار یکی از لکه‌هایی است که به دشواری پاک می‌شود. معمولا برای پاک کردن شربت‌هایی با این رنگ می‌توانید از محلول ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنید. برای پاک کردن لکه روی فرش ماشینی می‌توانید شامپو فرش هم به محلول خود اضافه کرده و روی لکه اسپری کنید. هنگامی که از حوله برای پاک کردن لکه روی فرش روشن استفاده می‌کنید، حتما به خاطر داشته باشید که آن را روی فرش نمالید تا لکه پخش نشود.

پیشنهاد مطالعه: اگر دغدغه شما پاک کردن لکه انواع میوه‌هاست، ما در یک مقاله‌ای در وبلاگ قالیشویی بانو به موضوع پرداختیم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

۸. لکه گیری فرش و پاک کردن لکه زعفران

پاک کردن لکه از روی فرش که با زعفران خشک ایجاد شده است، بسیار ساده‌ای است و تنها با استفاده از جاروبرقی می‌توان این کار را انجام داد؛ اما زعفران مرطوب یا زعفران دم کرده شرایط متفاوتی خواهد داشت و به سختی تمیز خواهد شد. در این حالت ابتدا باید ریشه‌های زعفران را از سطح فرش تمیز کرده و سپس به کمک یک دستمال تمیز و سفید، رطوبت لکه کاملا گرفته شود. در نهایت برای تمیز کردن آثار لکه زعفران، می‌توان از محلول سفیده کننده اکسیژن و آب خنک استفاده کرد.

برای تمیز شدن بهتر لکه لازم است که از لبه بیرونی لکه به سمت مرکز لکه کار شود تا لکه بزرگ‌تر نشود. پس از آن اجازه دهید که محلول سفیدکننده اکسیژن و آب خنک حداقل ۳۰ دقیقه روی لکه بماند و سپس آن را خشک کنید.

«در صورت تمیز نشدن لکه باید این تمامی این مراحل را دوباره تکرار کرده و در صورت لزوم از خدمات قالیشویی و یا مشاورههای قالیشویی آنلاین استفاده کنید

۹. لکه فرش را چگونه پاک کنیم؟ لکه شاه توت

شاه توت یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌هاست که غالبا مورد استقبال کودکان نیز قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید که اگر لکه این میوه بر روی فرش‌ها ریخته و دیر تمیز شود باعث ایجاد لکه شده و ظاهر زیبای فرش را از بین می‌برد. برای تمیز کردن لکه شاه توت از روی فرش بهترین کار این است که در همان لحظه ریخته شدن و قبل از خشک شدن آن اقدام به پاک کردن شود؛ چرا که در صورت خشک شدن لکه ممکن است که تمیز کردن آن به سختی انجام شده و نیاز باشد که از خدمات قالیشویی استفاده شود.

برخی از انواع لکه بر قوی فرش و مبل عبارتند از:

  • محلول آب
  • محلول آب و نمک
  • محلول آب و آمونیاک
  • محلول سرکه سفید و آب
  • اسپری‌های لکه بر قوی فرش
  • محلول آب جوش و جوش شیرین
  • هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات
  • شوینده های مخصوص و شامپو فرش
  • محلول مواد شوینده و هیدروژن پراکسید
  • و…

در ادامه برخی از نکاتی را که در زمان پاک کردن که شاه توت باید به آن‌ها توجه داشته باشید را بررسی می‌کنیم:

  • برای پاک کردن لکه شاه توت از روی فرش می‌توانید از محلول آب و سرکه استفاده کنید. برای اینکار ابتدا باید یک پارچه تمیز را به محلول آغشته کرده و سپس با استفاده از آن، به آرامی بر روی لکه ضربه وارد کنید تا لکه رقیق و تمیز شود.
  • این عمل باید تا زمانی که لکه کاملا از بین برود تکرار شود. چنانچه آثار لکه همچنان باقی مانده بود می‌توانید از محلول شامپو فرش، سرکه و آب استفاده کنید تا لکه به صورت کامل از بین برود.
  • همچنین استفاده از یخ و آب سرد برای رقیق‌تر کردن لکه شاه توت می‌تواند فرایند پاک کردن آن را ساده‌تر کند.
  • بعد از رقیق شدن لکه باید از مواد شوینده مختلف مانند مایع ظرفشویی، شامپو فرش و… استفاده کنید.
  • در نهایت اگر لکه شاه توت کاملا تمیز نشد، باید از خدمات قالیشویی استفاده کنید.

۱۰. چگونه لکه های فرش را از بین ببریم ؟ لکه جوهر و دوده

  • برای تمیز کردن لکه جوهر از روی فرش می‌توانید از ماست استفاده کنید. ماست را روی لکه پخش کنید و سپس با قاشق آن را جمع کنید. این کار را چند بار انجام دهید تا لکه به کلی پاک شود. همچنین در صورتی که با لکه‌های آدامس یا موم روی فرش مواحه شدید، می‌توانید یک تکه یخ در داخل پارچه‌ای نازک را روی لکه نگه دارید تا خشک شود و در نهایت با استفاده از قاشق یا چاقو به آرامی موم یا آدامس را از روی فرش جدا کنید.
  • اگر در محیطی هستید که فرش شما به میزان زیادی در معرض دوده است، برای پاک کردن لکه دوده از فرش خود روی محل مورد نظر نمک بپاشید و بعد از آن‌که مدتی دوده روی آن ماند با جاروبرقی آن را پاک کنید.

پیشنهاد مطالعه: آدامس چسبیده به فرش هم از آن دست، لکه‌هایی است که پاک کردن آن می‌تواند بسیار عذاب‌آور باشد. ما یک مقاله دیگر در مورد نوشته‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

نکات مهم برای لکه گیری فرش

در زمان پاک کردن لکه قدیمی از روی فرش نکات متفاوتی وجود دارند که نیاز است به آن‌ها توجه داشته باشید؛ برای مثال جنس فرش از اهمیت بالایی برخوردار است. به یاد داشته باشید که فرش‌های دستباف معمولا حساس‎‌تر بوده و به علت استفاده از رنگ‌های طبیعی ممکن است، فرش رنگ پس خواهد داد. اما مهم‌ترین نکته در زمان پاک کردن لکه از روی فرش این است که پیش از خشک شدن و لکه و نفوذ آن به تاروپود فرش، تمامی کارها را انجام دهید. همچنین به یاد داشته باشید که از حوله برای پاک کردن استفاده کنید نه دستمال کاغذی.

هرگز حوله را روی فرش نمالید و همواره پیش از شروع تمیز کردن لکه فرش در منزل، محلول خود را در گوشه‌ای از فرش امتحان کنید تا مطمئن شوید آسیبی به فرش شما وارد نمی‌کند. همواره فرش‌ها را جارو کنید تا گرد غبار روی فرش نماند. در نهایت در صورتی که لکه مدتی طولانی روی فرش مانده یا به روش‌های خانگی اطمینان ندارید، این کار را به متخصصان قالیشویی بسپارید. یک قالیشویی معتبر و مطمئن پس از بررسی لکه موجود روی فرش شما با مواد شوینده مخصوص و مرغوب لکه فرش را می‌برد.

دکمه بازگشت به بالا