لزوم توجه جدی به کیفیت آموزش در کنار توسعه سرانه های آموزشی/شاخص های بازماندگی از تحصیل همچنان بالاست

لزوم توجه جدی به کیفیت آموزش در کنار توسعه سرانه‌های آموزشی/شاخص‌های بازماندگی از تحصیل همچنان بالاست

استاندار تهران در نشست با شوراهای آموزش و پرورش با بیان اینکه شاخص های ترک تحصیل و ترک تحصیل در جامعه ایران همچنان بالاست گفت: نیازمند توجه جدی در حوزه کیفیت آموزشی هستیم. به عنوان زیرساختی در کنار توسعه آموزش در نظر گرفته شده است ساکن ما در این زمینه نیازمند تحول هستیم.

به گزارش یومیر محمدصادق معتمدیان در جلسه شوراهای آموزش و پرورش که با حضور مسعود المدیجیان رئیس جمهور برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص نقش و جایگاه آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم ترین نقش ها و جایگاه ها در آموزش و پرورش است. جامعه همان مدرسه همان مدرسه است و به عبارت دیگر برای ساختن جامعه ای منظم و قوی و کشوری توسعه یافته راهی جز آموزش وجود ندارد.

معتمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش وسیله رشد و توسعه فردی در جامعه و وسیله نیل به نظم اجتماعی و توسعه پایدار است بیان کرد: رسالت نظام تعلیم و تربیت علاوه بر روحیه بخشیدن به فرد و جامعه انتخاب شایستگی و اشاعه است. عدالت اجتماعی از طریق شناسایی استعدادها و پرورش و بازتوزیع آن افراد در موقعیت های اجتماعی اقتصادی فرهنگی و سیاسی در جامعه مبتنی بر شایستگی است.

استاندار تهران تصریح کرد: پوشش کامل آموزش و پرورش کودکان نیازمند به آموزش همواره یکی از ارکان سیاست اجتماعی دولت ها و عرصه آموزش در همه جوامع دنیا بوده است تا بتوانند گام بردارند. در راستای اخلاقی سازی جامعه گسترش عدالت اجتماعی و توسعه پایدار با پوشش کامل آموزشی و به همین دلیل است که دولت ها اغلب هزینه های آموزش را بر دوش گرفته اند و علاوه بر آن آموزش کودکان اجباری شده است.

وی با بیان اینکه ترک تحصیل فارغ از علل آن پیامدهای مهمی دارد افزود: ترک تحصیل به این معناست که افرادی که نیاز به آموزش دارند خارج از چرخه نظام آموزشی هستند و آسیب های اجتماعی زیادی از جمله کودکان کار را به دنبال دارد. و خیابان بیکاری جرم و جنایت و مواردی از این دست را نشان می دهد و مطالعات نشان می دهد که ترک تحصیل چالشی است برای اکثر سیستم های آموزشی در سراسر جهان و بر اساس آمار بر اساس آمار یونسکو حدود 258 میلیون کودک در جهان در سال 2021 از تحصیل بازمانده اند. حدود 17.1 درصد از کودکان جهان.

معتمدیان گفت: بررسی گزارش های آماری نشان می دهد که با وجود تسریع اسناد و قوانین بالادستی بر تاثیر آموزش رایگان و اجباری همچنان شاخص های ترک تحصیل و ترک تحصیل در جامعه ایران بالاست بنابراین ترک تحصیل و ترک تحصیل. مدرسه یکی از چالش های اصلی نظام آموزشی است و آموزش و پرورش ایران در سال های اخیر به ویژه پس از همه گیری کووید-۱۹ و آموزش غیر حضوری رشد کرده است.

استاندار تهران بیان کرد: کم بودن فضای آموزشی در سرانه و عدم دسترسی به امکانات آموزشی با کیفیت آسیب پذیری دهک های پایین جامعه از گرانی تحصیل در مدارس غیردولتی برخی دانش آموزان را برای همیشه از این چرخه خارج می کند.

این مقام ارشد دولت استان تهران گفت: قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش استان ها و شهرستان ها مصوب سال 1372 اهتمام جدی در گسترش آموزش همگانی و تحت پوشش قرار دادن تمامی کودکان واجد شرایط را در دستور کار قرار داده است.

معتمدیان افزود: تجربه تاریخی نشان می دهد که تحقق اهداف عالی نظام آموزشی و پوشش تحصیلی تحصیلکردگان در گرو همکاری و هم افزایی نهادهای حاکمیتی دولت و مردم است و ایجاد شورای آموزش و پرورش سازوکار آن است. . برای اجرای این همکاری و هم افزایی.

وی بیان کرد: بدون شک مهمترین هدفی که در طراحی نظام شورایی در آموزش و پرورش دنبال می شود موضوع جذب و تقویت مشارکت های مردمی و مردمی و تامین منابع مالی جدید و رفع گلوگاه های نظام مدیریت متمرکز است سوم نظام اسلامی است. قانون اساسی جمهوری که بر تحقق مشارکت مردم در همه امور کشور اعم از فرهنگی و آموزشی تاکید دارد و ایجاب می کند برای تحقق آن راهکارهای اجرایی اندیشیده شود.

استاندار تهران تصریح کرد: در این راستا تلاش و مشارکت مردمی مردم عزیز در خصوص ساخت مدارس نگهداری ساختمان ها و همکاری در جهت تعالی آموزش و پرورش دیدن مدارس از زیباترین جلوه های مشارکت مردمی در جامعه است. همه این اقدامات در سایه تقویت شوراهای آموزشی قرار دارد و تزکیه محقق و نمایان می شود زیرا شوراها با تلاش همگان برای رسیدن به اهداف عالی بهترین بستر برای توسعه گفتمان مشارکت مردمی تلقی می شوند که خوشبختانه یکی از راهبردهای اصلی ریاست جمهوری محترم امروز در دولت چهاردهم است.

معتمدیان در ادامه به ارائه پیشنهادهایی در خصوص تقویت جایگاه شوراها پرداخت و اظهار داشت: 31 سال از عمر شوراها و قانون مصوب شورای اسلامی می گذرد و به نظر می رسد علیرغم اصلاحات صورت گرفته در دولت قبل در اساسنامه یک بررسی حقوقی برای مؤثرتر کردن شوراها.

وی گفت: با توجه به اینکه 45 سال از انقلاب می گذرد متاسفانه همچنان درگیر مسائل سخت افزاری و بحث توسعه آموزش و پرورش هستیم. سرانه دغدغه مدارس و حلبی آبادهای گلی و خشتی که به حق جهت گیری دولت ها تلقی می شود و در این دولت نیز ادامه خواهد داشت. این یکی از اولویت های اصلی آموزش و پرورش است اگر واقعاً نیاز به توجه جدی به کیفیت آموزش داریم که علاوه بر توسعه آموزش به عنوان یک زیرساخت و ما نیازمند تحول در این حوزه هستیم.

استاندار تهران با تاکید بر لزوم اختیار دادن به شوراهای آموزش و پرورش گفت: هرجا به استان ها اختیار دادیم و استان مرکزی کشور را اداره کردیم در سطح ملی موفق بوده ایم.

معتمدیان با بیان اینکه در بین بیش از 90 شورا و کمیسیونی که در استان ها داریم با توجه به رویکرد هم دولت و هم وزارت آموزش و پرورش یکی از شوراهای موثر پس از شورای برنامه ریزی شورای آموزش و پرورش است تصریح کرد: این شورا در حال توسعه است. وی بیان کرد: این ظرفیت یک پتانسیل بسیار قوی است که عملاً می تواند هم افزایی همگرایی و مشارکت مردمی را که مورد تاکید ریاست محترم جمهوری قرار گرفته است افزایش دهد و در این حوزه بازنگری در قانون و تفویض اختیارات دولت به شوراها آثار محسوسی خواهد داشت. داشت

به گزارش روابط عمومی استانداری تهران معتمدیان گفت: پیشنهاد دیگر این است که براساس اکولوژی جغرافیا و تنوع قومیتی و مذهبی مناطق در بحث محتوای کتب درسی منطقه اختیاراتی داده شود که شورای آموزش و پرورش انشاالله بتوانیم تولید محتوا کنیم

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا