اقتصادی

قیمت زغال سنگ رکورد زد

تأمین محدود گاز طبیعی و افزایش مصرف برق قیمت زغال سنگ حرارتی را به بالاترین سطح در یک دهه گذشته رسانده است.

به گزارش یومیر ، وال استریت ژورنال با اشاره به آماری که آرگوس نیوز در گزارشی جمع آوری كرده ، نوشت: قیمت ذغال گرم از نیوكاسل استرالیا كه بیشترین صادرات آن به آسیا است ، طی یك سال گذشته 56 درصد افزایش یافته است. قیمت های اروپا نیز از ابتدای امسال 64 درصد افزایش یافته است.

تولید ذغال سنگ نیز به دلیل سرمایه گذاری اندک در تولید جدید ، رشد محدودی را تجربه کرده است ، که تا حدی نتیجه حرکت به سمت استفاده کمتر از این سوخت فسیلی بسیار آلاینده و تقویت ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر است. تحولات اخیر قیمت نشان می دهد که این ظرفیت هنوز قادر به تأمین تقاضای برق در اکثر بازارهای بزرگ نیست.

براساس وال استریت ژورنال ، به دلیل عوامل عرضه و تقاضا ، قیمت زغال سنگ طی چند ماه آینده بیشتر خواهد بود.

تام پرایس ، مدیر استراتژی کالای بانک لیبروم ، به وال استریت ژورنال گفت: “میزان عرضه منفی در حال رشد است و احتمالاً سریعتر از تقاضا کاهش خواهد یافت.” همه به دارایی های استخراج حرارتی ذغال سنگ پشت کرده اند. شرکت هایی که در این بخش بوده اند در چند ماه گذشته سود خوبی کسب کرده اند.

وضعیت چین کاملاً حساس است. کمبود زغال سنگ در ماه گذشته منجر به سهمیه بندی برق در برخی از مناطق کشور شد و تا زمانی که عرضه محدود باقی بماند ادامه خواهد داشت ، به خصوص که واردات از استرالیا در یک اختلاف سیاسی بین چین و استرالیا ممنوع است.

سایر صادرکنندگان از این ممنوعیت غیررسمی استفاده کرده و آزادانه فروش زغال سنگ به چین را با توجه به قیمت نفت افزایش داده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا