قلب ماه رمضان در آیینه روایات

قلب ماه رمضان در آیینه روایات

isna/qom یک استاد میدانی و دانشگاه گفت: “شب جلال یکی از اساسی ترین مفاهیم عرفان اسلامی و الهیات شیعه است که نه تنها در سطح عبادت و فردی بلکه در دنیای هستی شناختی و انسان شناسی نیز مهم است.”

Hojjatoleslam Mohammad Haeri Shirazi استاد حوزه و دانشگاه و یک متخصص در مورد قانون Al -Hadith در یادداشتی به Isna نوشت: داستان های آستانه جلال امروز عصر را به عنوان یک لحظه متعالی در تجلی مشیت الهی و فرمولاسیون ممنوعه معرفی می کند. در این تحلیل ابعاد مختلف شب جلال را از دیدگاه کلامی تفسیر و فلسفی بررسی می کنیم.

1 شب به عظمت ؛ تجلی رحمت الهی و تعلیق سقوط

یکی از جنبه های مهم شب امشب پیوند آن با عفو الهی و رحمت است. پیامبر (صلح و نعمت ها بر او بود) گفت:
(اقبال ال -هال دوره 1 ص.

تجزیه و تحلیل این داستان از دو منظر امکان پذیر است:

آناتومیکی و کار: این داستان می تواند نقش جلال را در تغییر مسیر زندگی بشر مستلزم آن کند. یعنی احیای این عصر فرصتی برای تغییر داخلی است که به خودی خود الزامات مجازات در زندگی فردی و اجتماعی را از بین می برد.

توسعه و افتخار: از دیدگاه فلسفی مسئله تأثیر اقدامات انسان بر سیستم توسعه یکی از مهمترین مفاهیم در الهیات اسلامی است. در شب به افتخار عرضه الهی به گونه ای جریان می یابد که شخصی که این شب را زنده کرده است تا سال آینده از برخی از مظاهر عصبانیت الهی محافظت می شود. این با آموزه هایی مانند بودا و تأثیر دعا در تغییر احکام هماهنگ است.

2. شب به عظمت ؛ گزینه و پاکسازی روح

در حدیث دیگری پیامبر (صلح با او):
(آل -شهر الفاته ص 4)

این حدیث دو محدودیت مهم دارد:

ایمان (از ایمان): این محدودیت نشان می دهد که حضور عصر جلال نه تنها باید یک عمل ظاهری باشد بلکه باید به یک معرفتی و غنائم متکی باشد.

الهی (از اهداف الهی): این محدودیت نشان می دهد که قصد پرستش شب جلال شرط تأثیر آن در تصفیه روح است.

از عرفان نظری دیده می شود می توان با توبه برکناری تقسیمات جهان کثرت و دستاورد نوعی فوری در مشیت الهی با شب شب مقایسه کرد. در این حالت تصفیه معنوی که عصر امروز رخ می دهد نه تنها برای پاک کردن گناهان گذشته بلکه یک تولد معنوی و ورود به منطقه جدیدی از وجود است.

1 شب به عظمت ؛ قلب ماه رمضان و کانون نعمت

امام صید (AS) می گوید:

تفسیر “قلب” این حدیث معانی عمیقی از دیدگاه معرفتی و تفسیری دارد:

در سیستم بدن سازی: قلب مرکز زندگی و پویایی یک موجود زنده است. اگر قلب از بین برود همه اندام ها شکست می خورند. از این نظر جلال رمضان قلبی است که در طول این ماه زندگی و معنی را جریان می دهد.

در سیستم هستی شناختی: اگر ماه رمضان را به عنوان یک ظرف برای تحقق نزدیکی الهی در نظر بگیریم شب جلال لحظه ای است که این آفرینش به اوج خود می رسد. این همچنین ما را به بحث و گفتگو درباره مکاشفه قرآن در شب به جلال سوق می دهد زیرا مکاشفه نیز جلوه نهایی حضور الهی در جهان بشر است.

1. شب برای افتخار و دانش فاطمه زهرا (SA) ؛ نوار بین حقیقت و تجلی مشیت الهی

امام صید (AS) می گوید:

این داستان رابطه بین شب جلال و دانش پیامبر فاطمه را نشان می دهد. در اینجا برخی از نکات قابل توجه آورده شده است:

حقیقت در مورد شب جلال: در برخی از تفسیرهای روایی شب جلال به حقیقت استان محدود می شود. از آنجایی که پیامبر فاطمه (SA) یکی از برجسته ترین جلوه های سرپرستی الهی است درک این شکوه بدون درک موقعیت آنها ناقص خواهد بود.

رابطه بین پیامبر فاطمه (SA) و مکاشفه قرآن: برخی از مفسران شیعه آیه “آنا آل -فاینا القدر القدر” را از دیدگاه باطنی با فاطمه پیوند داده اند. از آنجا که قرآن تجلی علمی از مشیت الهی است و فاطمه زهرا تجسم حقیقت حقیقت است که ادامه جریان وحی در جهان است.

1. نقش شبهای سه گانه در سرنوشت

امام صید (AS) گفت:

در این داستان نوزدهم بیست و یکم و بیست و سوم شب به سه مرحله قدردانی تأیید و امضای تقسیم می شوند. این ممکن است سه مرحله از تحقق اراده الهی در سیستم جهان باشد:

قدردانی (لیلی 1): شب برنامه ریزی و خوردن امکانات سرنوشت. عصر امروز مسیرها مشخص می شود.

ادغام (لیلی 1): یک شب تأیید بقیه و امکان تغییرات احتمالی. عصر امروز اقتدار و نیروهای انسانی نقش برجسته تری ایفا می کنند.

امضای (لیلی 1): شب اتمام سرنوشت که پس از آن تغییر مقررات دشوار خواهد بود.

از دیدگاه انسان شناسی اسلامی این تقسیم نشان می دهد که رابطه بین اقتدار انسانی و سرنوشت الهی یک رابطه جبری نیست بلکه یک فرایند پویا و متغیر است.

در نتیجه جلال فراتر از منطقه مرموز و مرموز است و یک لحظه مهم در سیستم هستی شناختی و سرنوشت جهان به حساب می آید. این عصر امروز به مسئله بخشش خود تعیین و دانش استان محدود می شود. تصفیه و درک حقیقت در شب عصر فقط از طریق مسیر Ahl Al -Bayt (As) به ویژه پیامبر فاطمه زهرا امکان پذیر خواهد بود. بنابراین شب جلال نه تنها شب دعا و عبادت بلکه شب تحول اساسی وجود انسان است.

پایان پیام

دکمه بازگشت به بالا