فقط سه فروند از این هواپیما در جهان باقی مانده

Boeing 6s یک هواپیمای ویژه که برای پروازهای عالی طراحی شده است به عنوان یکی از پیشرفته ترین هواپیماهای جهان در دهه 1980 خدمت کرد. اما در حالی که فقط سه مدل ساخته شده بودند فقط سه 6 در آسمان پرواز می کنند. اما آنها کجا هستند و استفاده از این غول های آسمانی چیست؟
Boeing 6S که مخفف عملکرد ویژه است نسخه ویژه ای از ملکه آسمان است که برای عملیات طولانی مدت طراحی شده است. این هواپیما در دهه 1980 و 1980 ساخته شد و اولین پرواز خود را در سال 2 انجام داد.
این هواپیما توسط بوئینگ ساخته شده است و تنها چهار مورد از آن ساخته شده است. 2S تقریباً بود. 1.5 متر (2 فوت) کوتاه تر از نسخه های استاندارد 1-5 و 2-5. در این مقاله مکان فعلی این هواپیماها کارکردهای آنها و اپراتورهای فعلی آنها را بررسی می کنیم.
با احتمال پرواز غیر توقف در اقیانوس آرام 6p نیاز به سوخت گیری در آلاسکا را از بین برد و در سفرهای بین قاره ای انقلابی ایجاد کرد. این مدل به شرکت هایی مانند Pan Am و یونایتد کمک کرد تا پروازهای طولانی را بین نیویورک و توکیو یا لندن و کیپ تاون بدون توقف انجام دهند.
مشخصات Boeing 2p
مشتری اول: شرکت Pan American World Airways
طول: 1.5 متر (2 فوت و 2 اینچ)
دهانه های بال: 1.5 متر (2 فوت و 2 اینچ)
ارتفاع: 1.5 متر (2 فوت و 2 اینچ)
چرا بوئینگ 4S اینقدر خاص بود؟
این نسخه کوتاهتر از 1 بود با یک سقف شناور 1.5 فوت (1.5 متر) برای رقابت با McDagdal Douglas DC-1 و Lockheed L-1 Terrystar طراحی شده است. PANM و IRAN AIR اولین مشتری در هواپیما بودند که آن را تحویل دادند. با طول 1.5 متر (2 فوت و 2 اینچ) این مدل کوتاهتر از نسخه اصلی بود. ظرفیت کمتری نسبت به مدل اصلی داشت و تعداد طبقه همکف از هر طرف به چهار نفر کاهش یافت. حداکثر وزن صید 2 تن (1.5 پوند) بود و می تواند 2 مسافر را به فاصله 1.2 کیلومتر منتقل کند.
دهانه بال آن 1.5 متر (2 فوت و 2 اینچ) بود و توانست به عنوان مثال بین ژوهانسبورگ و نیویورک تا 1.2 کیلومتر (1.2 مایل) پرواز کند. حداکثر سرعت آن 2 کیلومتر در ساعت (1 مایل در ساعت) و سرعت کروز آن تقریباً بود. 1.5 فوت یا بیشتر در ارتفاعات بالاتر از سایر مدل ها. این هواپیما بین 1 تا 2 سال تولید شد و بعداً برخی از آنها برای حمل مقامات دولتی یا روسای دولت تغییر یافتند.
در حالی که انتظار می رفت توسط این مدل تولید شود فقط 4 تولید شده است. یکی از 6s به پروژه رصدخانه مادون قرمز ناسا تغییر یافت. این پروژه یک پروژه مشترک بین ناسا و مرکز هواپیمایی آلمان بود و یک تلسکوپ 1.5 متری روی هواپیما نصب شد.
چه کسی متعلق به قدیمی ترین Boeing 4P جهان است؟
هواپیمای VP-Blk متعلق به شرکت آمریکایی Las Vegas Sands یک شرکت فعال در کازینو و هتل های تفریحی است. این هواپیما در فرودگاه بین المللی کانزاس سیتی (MCI) پارک شده و فعالیت جدیدی ندارد. به نظر می رسد که این شرکت از این 6S برای انتقال میهمانان ویژه و مقامات تجاری به مراکز تفریحی خود در آسیا و خاورمیانه استفاده می کرد.
مشخصات VP-Blk:
شماره سریال: 1
کد شناسایی شش ضلعی: 1DD
موتور: چهار موتور Pratt & Whitney JTSD-1
اولین Teat Flywood: 5 دسامبر
این در ابتدا به شرکت هواپیمایی هواپیمایی Tran Trans World Airlines (TWA) تحویل داده شد و برای سالهای 2 با ثبت نام N1 خدمت کرد. سپس به دولت امارات منتقل شد و توسط ثبت A۲ SMR برای حمل و نقل مقامات VIP استفاده شد. وی در سال 3 به لاس وگاس ساندز منتقل شد و شماره ثبت نام ویرجین انگلیس (VP-Blk) را دریافت کرد.
دومین بوئینگ 4p فعال است؟
از هواپیماهای C-FAW CANADA به عنوان یک سکوی تست موتور استفاده شد. این هواپیما تا 9 سپتامبر فعال بود و سپس توسط بوئینگ 2 جایگزین شد. این هواپیما برای اولین بار در ماه سپتامبر به اداره هواپیمایی کشوری چین (CAAC) تحویل داده شد و پس از مدتی به ایر چین منتقل شد. سرانجام توسط سلولهای Teel United Whitney Sub -and -Whitney -topic خریداری شد.
Malik تغییر مسیر:
9 سپتامبر: CAAC (ثبت نام N1E)
1 ژوئیه: Air China (ثبت B-1)
1 نوامبر: UTFC (ثبت نام N4SW)
1 اکتبر: UTFC (ثبت نام N3ut)
6 ژوئن: پرات و ویتنی کانادا (ثبت نام C-FPAW)
از 7 نوامبر موجود در انبار است و موتورهای اصلی آن چهار موتور JT-2A بودند.
سرنوشت سوم و آخر بوئینگ 4S فعال بود؟
این هواپیما با سریال شماره 2 اولین پرواز آزمایشی خود را در 5 ژانویه آغاز کرد و در مارس همان سال به کره ایر تحویل داده شد (پایگاه داده رجیستری HL3). این هواپیما مسیرهای طولانی را از سئول تا نیویورک لس آنجلس و پاریس بدون نیاز به متوقف کردن در آنکوریج آلاسکا پوشانده بود.
شرکت هلدینگ هواپیمای Boeing برای شرکت در عملیات امداد پزشکی جهانی به بنیاد پزشکی هوایی منتقل شد. این شرکت به شرکت هواپیمایی بین المللی Transatlantic و سپس در 5 دسامبر به ثبت نام C-GTFF کانادا تغییر یافت و به عنوان یک بستر آزمایشی برای Pratt & Whitney Canada استفاده شد.
چرا شرکت هواپیمایی هواپیمایی آفریقای جنوبی Boeing 6S از آن استفاده کرد؟
شرکت هواپیمایی آفریقای جنوبی (SAA) همچنین از 6SP در دوره آپارتاید استفاده کرد اگرچه اکنون در حال بازنشستگی هستند. به دلیل تحریم ها و محدودیت های هوایی این هواپیما می توانست مسیرهای طولانی مانند ژوهانسبورگ به لندن نیویورک و سیدنی را با دسترسی طولانی خود بدون عبور از آسمان ممنوعه داشته باشد.
سپس شش مورد از این مدل در ناوگان خود داشتند:
ZS-SPA (Maluti)
ZS-SPB (هانتام)
ZSSPC (کلاهاری)
ZS-SPD (کارو)
ZS-SE (Labombo)
ZSSPF (ساوانا)
امروز هواپیماهای ZS SPC (MALTI) در موزه هواپیمایی هواپیمایی آفریقای جنوبی در فرودگاه رند برگزار می شود. این هواپیما به چهار موتور Rolls-Royce RB۲۱۱۱۱۱C2 مجهز شده بود و لیستی از سرویس Air Morris Avia Airlines و Air Namibia را در اختیار داشت.
بنابراین امروز با وجود تولید 4 بوئینگ 6s تنها سه مورد از این مدل ها هنوز فعال هستند. بقیه هواپیما در سالهای اخیر به دلیل افزایش سن هزینه های بالای عملیاتی و تغییر در نیازهای هواپیمایی بازنشسته شده یا از چرخه خدمات بازنشسته شده است. تعدادی از آنها تغییر یافته و برای مقصدی مانند مقامات دولتی یا پروژه های علمی مورد استفاده قرار گرفته اند.
پایان پیام