فاطمه(س) از زبان رسول خدا(ص) در منابع اهل سنت
عبارت (یا اهل الجماعه) بسیار در خور تأمل و توجه است که ظهور در جماعت آن روز ارائه کرد; یعنی شامل اول و آخر می شود. ظهور او در همه انبیا و اولیاء و اولیاء خداست که همه باید این فرمان خدا را اطاعت کنند و چشمان خود را ببندند تا دختر رسول خدا بگذرد. به راستی با ورود این یادگار رسول خدا (ص) چه هرج و مرجی در قیامت پدید می آید و دنیا باید به او احترام بگذارد.
به گزارش یومیر آیت الله محمدجعفر طبسی در یادداشتی در قدس نوشت: این ایام مصادف با شهادت پیامبر خدا (ص) است. هیچکس در زیر آسمان آبی او را بهتر از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نمی شناسد بر آن شدیم تا به مقام شامخ این بانوی بزرگوار از زبان پدر بزرگوارشان بپردازیم که از منابع دست اول و معتبر اهل سنت نیز امیدواریم. از او شفاعت شود
1. غضب خدا خشم اوست
آقای ابن مغازلی شافعی مذهب متوفی 483 در کتاب مناقب ص 138 . 351 به سند از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده است: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «یا فاطمة الله یغضبون علی الغضبون و خشنوا الخشنود». المستدرک ج 3 ص 138. 118 همین متن را نقل کرده و سپس حدیث ذهبی مرده را تصحیح کرده است. 748 در کتاب میزان الاعتدال جلد 1 ص 138. 535 آن را نقل کرده است.
معنای حدیث: حضرت با خود می فرماید: ای فاطمه بررسی کن که خداوند از خشم تو و برای رضایت تو راضی می شود.
به راستی این بانوی بزرگ جهان اسلام چقدر باید در نزد خداوند عزت و منزلت داشته باشد که اگر روزی عصبانی شد خشم و غضبش به دنبال خشم و غضب خدا بیفتد و اگر از کسی راضی باشد. خدا نیز خوشحال خواهد شد کسی که خشم و خشنودش اینگونه باشد محال است که به خدا گناه کند. بنابراین متن حدیث فاطمه الاطهار (علیها السلام) عصمت کبیره است و در این شکی نیست.
2. مقام فاطمه (س) در قیامت
قیامت روز بی نظیری است که قرآن به آن بسیار اشاره کرده است مانند روز قیامت و روز ندمه. در چنین روز و جانی باید دید این بانوی بزرگ تاریخ چه جایگاهی در نزد خداوند دارد.
آقای حکیم نیشابوری شافعی ناقد الحدیث در کتاب المستدرک ج 3 ص 138 روایت می کند. 118 حدیثی از علی (علیه السلام) که پیامبر (ص) از رسول خدا (ص) نقل می کند. دید: فاطمه بنت محمد حتی تمر» سپس این ناقد آن را تصحیح می کند و بخاری و مسلم آن را نقل می کنند. انجام نداده است جمله (یا اهل الجماعه) چنان که ظاهر در جماعت آن را مطرح کرده است بسیار قابل تأمل و توجه است. يعنى اولين و آخرين آن حضرت در همه انبيا و اولياء خدا اطاعت كنند و چشمان خود را ببندند. دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می گذرد .(کنزالعمال ج 12 ص 105؛ فرائد السماتین ج 2 ص 49) یعنی همه پیشوایان علما باید بوده باشند. وقتی پیامبر وارد محشر شد.
3. پدر و مادر رسول خدا (ص) فاطمه (علیها السلام) را قربانی کردند.
والی نیشابوری از مسند حدیثی نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود: «فدک ابی و امّی» پدر و مادرم فدای تو باد (المستدرک ج 3 ص 120).
4. پیامبر (ص) برای قیامت وارد عرصه شد
والی نیشابوری سندی را از ابوهریره نقل می کند: رسول خدا (ص) فرمود: «وَ یَعْلَمُ الرَّسُولُ الْفَاطِمَةِ» یعنی فاطمه پیش از من مبعوث می شود. از این روایت برتری آن حضرت بر همه زنان عالم استفاده می شود (المستدرک ج 3 ص 116).
5. اول کسی که بعد از رسول خدا (ص) وارد بهشت می شود.
حاکم نیشابوری به سندی از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می کند: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به او خبر داد که «اول وارد جنت می شوم انا فاطمه حسن و حسین». اولین کسی که بعد از من وارد بهشت شد فاطمه و حسن و حسین را دید. حضرت پرسید یا رسول الله دوستداران ما چطور؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: من وراک هستم. بعد از تو وارد بهشت می شوند (مستدرک ج 3 ص 156).
6. فاطمه (علیها السلام) مسن ترین زنان بهشتی است
حکیم به سندی از حذیفه بن یمان نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمود: فرشته ای از آسمان نازل شد و از خداوند اذن گرفت که بر من سلام کند. او به من مژده داد. انا فاطمه سیده نساء اهل جنت است.
7. استشمام بوی بهشت از فاطمه (علیها السلام)
ابن مغازلی شافعی المذاب در مناقب ص 360 سندی از سعد بن مالک نقل می کند: هرگاه به بوی بهشت میل می کردم گردنش را استشمام می کردم و بوی بهشت به مشامم می آمد. حکیم نیشابوری در المستدرک ج 3 ص 156 و متقی هندی در کنزال الامل ص 94 این حدیث را نقل کرده اند.
8. در مقام رسول خدا (ص) می نشیند.
حاكم نيشابورى شافعى مذهب به سندى از عايشه همسر رسول خدا روايت كرده است كه نديدم كسى با رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و هر وقت كه مى آمد از فاطمه سخن بگويد. به رسول خدا (ص) سلام کرد و با او دست داد. می خواست او را بگیرد و ببوسد و سر جایش بگذارد. آری چرا رسول خدا (ص) فاطمه را بر پهلوی راست یا چپ خود قرار نداد بلکه جایگاه خود را به او واگذار کرد؟ (مستدرک ج 3 ص 119 ).
9. سخنان پیامبر(ص) در آخرین روزهای عمر
عایشه می گوید: رسول خدا (ص) در حال بیماری در حال مرگ به فاطمه (علیها السلام) فرمود: «ای فاطمه علا طرزینی تو پیشوای زنان جهان و زنان این امت و زنان دو جهان هستی. و زنان این امت و زنان مؤمن» (مستدرک ج3 ص120).
10. تلاوت قرآن در خانه فاطمه علیها السلام.
حکیم نیشابوری در المستدرک به سندی از انس بن مالک نقل می کند: رسول خدا (ص) وقتی 6 ماه در نماز صبح از خانه فاطمه (علیها السلام) عبور می کرد می فرمود: صلاح یا اهل بیت. انعام یارید الله لیذهب انکمو الرجاس اهل البیت و یتاحراکم تثیره هم حکیم و هم ذهبی صحت این روایت را تأیید کرده اند (المستدرک ج. 3 ص 122).
چند سوال از حکیم و ذهبی
بله چرا حضرت (علیه السلام) 6 ماه این کار را ادامه دادند؟ چرا در نماز صبح این عمل را تکرار کردند؟ چرا از بین هزاران آیه قرآن این آیه را انتخاب کردند؟ چرا از بین هزاران خانه مدینه این خانه را انتخاب کردند؟ هر یک از این دلایل نیاز به پاسخ دارد; چون هر یک از این دلایل به تنهایی پیامی دارد رسول خدا (ص) عقل الکل در الکل است. شاید بتوان گفت که حضرت (علیه السلام) می خواست به مردم مدینه بفهماند که این خانه با خانه های دیگر مدینه تفاوت اساسی دارد و به آنها بفهماند که پس از تو باید هوای این خانه را داشته باشی. اما می بینیم که بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) حرمت این آیه هرگز رعایت نشد و صفات آیه که می فرماید: «از شما اجری نمی خواهم مگر برای نزدیکانتان». ”” مشاهده شد. شما نگاه نکردید و حل این مشکل به گزینه دیگری نیاز دارد.
* بازنشر مطالب سایر رسانه ها در یومیر به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع مخاطبان است.
انتهای پیام