عواقب هفت خان رستم واردات اتوبوس برای مسافران!

اگرچه دولت های مختلف همواره تأکید کرده اند که برای کاهش مصرف سوخت کاهش آلودگی و کاهش تصادفات ترافیکی افزایش حمل و نقل عمومی در حومه شهرها تأکید کرده اند اما این امر مانع از عدم و فرسودگی حومه ها از جمله اتوبوس می شود. البته خود مقامات از این مشکل آگاه هستند و نوسازی اتوبوس باید انجام شود اما بوروکراسی اداری پیچیده و دو مرحله واردات مانع از انجام آن به موقع می شوند.
به گفته یومیر تقاضا برای مسافرت هر سال در آستانه نوروز در حال افزایش است. بسیاری از آنها علاقه مند یا مجبور به سفر به شهرهای مختلف با حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس قطار یا هواپیما هستند اما چه چیزی مسافران را در این مورد به چالش می کشد انجام برخی سفرها با حمل و نقل عمومی و در نهایت آنها را وادار به استفاده از یک ماشین شخصی می کند.
بلیط های اتوبوس که در آن زمان به دست آمده است معمولاً در بعضی مواقع بسیار دشوار است و برای موارد خاصی مانند Nowruz Arbaeen و بعضی اوقات مسافران مجبورند ساعت ها در سایت های مختلف جستجو کنند تا بلیط خود را پیدا کنند یا دست نوشته شوند و سایر حالت های حمل و نقل را برای سفر انتخاب کنند.
امسال مانند سالهای گذشته در آستانه تورهای نوروز قبل از فروش تورهای نوروز از اول مارس تا اول مارس 1 مارس تا اول مارس و مسافران هنوز از تهیه بلیط شکایت می کردند. بنابراین در ساعات اولیه روز هیچ بلیط برای فروش وجود نداشت یا مسافر پیام پایان ظرفیت داشتند.
البته البته Dariush Bagherjwan – مدیر کل دفتر حمل و نقل مسافر برای جاده ها و حمل و نقل جاده ای – در پاسخ به این که چرا او به یومیر گفت که فروش بلیط اتوبوس به تدریج انجام می شود و در صورت تکمیل ظرفیت ما خدمات خوبی ارائه خواهیم داد.
به گفته این مقام در سازمان جاده ها فروش بلیط های اتوبوس در سایت های شرکت های حمل و نقل یک سیستم یکپارچه نیست. یعنی شرکت های حمل و نقل می توانند با توجه به قراردادهایی با سایت های مختلف بلیط ها را در چندین سایت یا سایت اختصاصی قرار دهند. یعنی اینطور نیست که مسافران می توانند با یک کلیک تمام ظرفیت ها را بدست آورند. البته ما سعی می کنیم یک سیستم یکپارچه واحد را برای آن طراحی کنیم. بنابراین مسافران برای خرید بلیط به سایتی وابسته نیستند.
صحبت در مورد کمبود بلیط اتوبوس به اینجا و مدتها پیش به اینجا پایان نیافته است وزیر جاده ها و توسعه شهری در پاسخ به این سوال یومیر چه برنامه هایی برای حل مشکل بلیط اتوبوس و قطار در زمان آسان دارد او صریحاً می گوید ما در اتوبوس های بین شهری شلوغی داریم. برای تعادل این بخش حداقل به 2 اتوبوس نیاز داریم. مشکل کمبود بلیط به طور فزاینده ای در نورووز و اربین مشهود است. در واگن و لوکوموتیوها نیز همین مسئله صادق است. بنابراین ما سعی می کنیم با توجه به ظرفیت قانونی وارد این دو حوزه شویم.
به گفته وزارت جاده ها و توسعه شهری برخی از اتوبوس های بین شهری هزینه ای ندارند و ما باید آنها را با هزینه بیشتری بیشتر کنیم و تعداد اتوبوس ها از جمله صلاحیت ارز و وام را افزایش دهیم.
همچنین معاون وزیر جاده ها و رئیس سازمان جاده وی اذعان کرد که ما هم در ناوگان اتوبوس کشور کمبود و فرسودگی داریم. از آنجا که بیش از 5 ٪ از اتوبوس های کشور بیش از 5 سال سن دارند و بنابراین باید نوسازی و واردات نوسازی شود.
به گفته اکبری ما برای عبور از شرایط بحرانی حداقل به 5 اتوبوس نیاز داریم حتی اگر برای دستیابی به شرایط ایده آل باید 2 اتوبوس داشته باشیم.
یک مقام ارشد در سازمان حمل و نقل و حمل و نقل جاده ای همچنین به عدم تمایل واردکنندگان و تولید کنندگان داخلی به واردات اتوبوس اشاره کرد و گفت دلیل این امر این است که پس از وارد کردن اتوبوس به کشور در حالی که آنها وام های خود را پرداخت نمی کنند به وام و امکانات اطلاع داده می شود. از طرف دیگر بوروکراسی واردات آنقدر پیچیده است و یک روند طولانی دارد که آنها باید هفت خان رستم را برای واردات بررسی کنند. اگر واقعاً می خواهیم 2 تا 5 واحد اتوبوس را در کوتاه مدت وارد کنیم باید از روسای قدرت تصمیم بگیریم و اختیار کلی را به وزیر جاده ها و توسعه شهری و اجرای کل فرایند نیاز تصویب فنی و حتی اعطای ارز بدهیم.
اگرچه عبور از این دو مرحله برای واردکنندگان اتوبوس بسیار دشوار است یا اگر بخواهیم حمل و نقل عمومی را در حومه شهرها افزایش دهیم و از طرف دیگر مسافران نگران نیاز به بلیط به وزارت راه و توسعه شهری نیستند.
پایان پیام