اقتصادی

عرضه سامانه‌ای برای بازار سرمایه/تأسیس اولین کالج هوش مصنوعی ایران

گروهی از محققان یکی از شرکت های دانش بنیان ، با ایجاد زیرساخت هایی برای تشکیل یک هوش مصنوعی اکولوژیکی کامل ، سیستم هایی را در این زمینه ارائه دادند که توانستند بازار هوش مصنوعی را در کشور ایجاد کنند و به گفته آنها سیستم های هوش مصنوعی را به گونه ای ارائه می دهد یا توانایی صحبت کردن نیز می تواند از این سیستم ها بهره ببرد.

دکتر. محمد حاجی زاده ، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان هوش مصنوعی در گفت وگو با یومیر وی گفت: هوش مصنوعی علمی میان رشته ای است که متخصصان در زمینه های مختلف مانند برق ، سخت افزار ، نرم افزار ، علوم شناختی ، پزشکی و روانشناسی فعالیت می کنند. مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون برخی صنایع در استفاده از هوش مصنوعی و خدمات آن پیشرو هستند و در گذشته وارد این حوزه شده اند اما برخی صنایع نیز با نوعی كندی با این پدیده برخورد كرده اند.

وی تأکید کرد: ایران در تولید مقالات مربوط به هوش مصنوعی از جایگاه ویژه ای برخوردار است اما از نظر کاربرد عملی این علم در صنعت ، ما با دنیا فاصله داریم که به دلایل مختلفی این فاصله را ایجاد کرده است.

حاجی زاده گفت: در حال حاضر بیشتر تحقیقات و فعالیت های هوش مصنوعی ایران در راستای دانش پیش می رود ، اما این کافی نیست و برای پر کردن شکاف بین علم و صنعت نیاز به تمرکز جدی تری است.

مدیر مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت ، دانشبانیان با بیان اینکه تیم هوش مصنوعی این شرکت از سال 1996 فعالیت خود را آغاز کرده است ، گفت: این تیم برای پاسخگویی به نیازهای سیستم های مالی شرکت تشکیل شده است اما مطابق با نیازهای اساسی این شرکت است. زمینه ها و امکان پاسخگویی شرکت به آن ، زمینه های کاری ما توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه اولویت این مرکز رشد و آموزش منابع انسانی متناسب با نیازهای علمی و صنعتی برای کاهش شکاف بین صنعت و استفاده از فناوری هوش مصنوعی است ، یادآور شد: بنابراین ما سعی کردیم یک اکوسیستم کامل را در چهار گروه “بینایی ماشین” ، “پردازش زبان طبیعی” ، “پردازش گفتار” و “داده کاوی” با استفاده از تجربه جهانی مانند آنچه در آمازون ، مایکروسافت و گوگل اتفاق افتاد ، تعریف کنیم.

حاجی زاده علوم شناختی ، نرم افزار و رباتیک را از دیگر جنبه های هوش مصنوعی برشمرد و گفت: این مرکز تحقیقاتی قصد دارد در مراحل بعدی وارد این حوزه ها شود. زیرساخت های مورد نیاز برای حرکت در این مسیر در حال حاضر در حال طراحی است.

وی ادامه داد: در این راستا ما در حال ایجاد زیرساخت هایی بودیم که بتواند خدمات کامل و ارزنده ای به اکوسیستم های مختلف از جمله شرکت های نوپا ، موسسات و مشاغل ارائه دهد.

مدیر این مرکز تحقیقات هوش مصنوعی که به تعامل این شرکت با دانشگاه ها اشاره کرد ، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 100 نفر از متخصصان هوش مصنوعی در دفاتر مختلف این شرکت دانش بنیان در مشهد و تهران کار می کنند که این روند جذب و آموزش من است. این مرکز بصورت متمرکز انجام می شود و ما قصد داریم سالانه روند آموزش کارکنان را دو برابر کنیم.

تأسیس دانشکده هوش مصنوعی در کشور

وی ادامه داد: برای جذب این نیروی کار و پاسخگویی به رشد سریع فعالیتهای تحقیق و توسعه مرکز ، دانشکده هوش مصنوعی را راه اندازی کردیم تا بتوانیم آموزش نیروی کار خود را مستقل از فرایندهای تحقیق ، توسعه و تجاری تقویت کنیم.

مدیر مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه مقدمات تاسیس این دانشکده به اتمام رسیده و دوره زمستانی این دانشکده برگزار می شود ، تأکید کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده دوره های 6 ماهه و یک ساله در این برنامه پیش بینی شده است. دانشکده برگزار شود

راه اندازی یک بانک اطلاعاتی جامع از هوش مصنوعی

حاجی زاده از راه اندازی بانک اطلاعاتی جامع هوش مصنوعی خبر داد و گفت: تعدادی از علاقه مندان به این حوزه که برخی از آنها از رهبران تجارت هستند ، نیاز به دسترسی به منابع علمی دارند ، زیرا ما پایگاه داده جامعی از هوش مصنوعی را برای این منظور راه اندازی کردیم. “

وی اظهار داشت: شرکت هایی مانند آمازون ، مایکروسافت و گوگل خدمات جامعی را به شرکت در قالب ابر برای استفاده از سرویس های هوش مصنوعی آماده ارائه می دهند اما این نوع سیستم عامل و سیستم در ایران وجود نداشت.

فعالیت بازار پلیس هوش مصنوعی در کشور

مدیر این مرکز تحقیقات هوش مصنوعی با اشاره به راه اندازی “بازار هوش مصنوعی” در قالب یک سیستم گفت: در این سیستم حدود 100 سرویس هوش مصنوعی ارائه می شود که شرکت ها ، استارتاپ ها و موسسات مختلف می توانند از این خدمات استفاده کنند.

به گفته وی ، شرکت ها و استارتاپ هایی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند می توانند خدمات خود را در این سیستم ارائه دهند.

حاجی زاده از طراحی دیگر سیستم ها به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت یاد کرد و گفت: “به دلیل افزایش قیمت دلار ، برخی از شرکت ها با مشکلات سخت افزاری و پردازشی روبرو هستند که نمی توانند فعالیت های مختلف و بزرگی داشته باشند ، بنابراین این مشکل از طریق شهاب حل شده است – سیستم.” و این سیستم خدمات زیرساختی را برای پردازش هوش مصنوعی به متقاضیان ارائه می دهد.

وی ادامه داد: افرادی که برای پایان نامه ، تجارت و آزمایشگاه خود نیاز به دریافت هوش مصنوعی و خدمات تحقیق و توسعه دارند می توانند از خدمات درمانی این سیستم در فضای ابری استفاده کنند.

مدیر این مرکز تحقیقات هوش مصنوعی با اشاره به اپلیکیشن طراحی شده توسط این گروه گفت: این اپلیکیشن توسط تیم تحقیقاتی این شرکت دانش بنیان ایجاد و راه اندازی شده و شامل یک برنامه کاربردی جامع اطلاعاتی در بازارهای سرمایه است.

حاجی زاده تاکید کرد: در این اپلیکیشن ، کلیه اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری ها مانند صندوق های سهام ، نمادهای بازار سهام و فرابورس ، طلا ، ارز واقعی و دیجیتال ، مسکن و بانک وجود دارد و برخی از موضوعات نیز به روز می شوند.

وی افزود: این اپلیکیشن از راه دور رقبا از ابتدای سال 1999 و افزایش شیوع بیماری عروق ویروس کرونا قلب موضوع احراز هویت شخصی برای بازار سرمایه را مطرح کرد. بنابراین ، این سرویس در قالب یک سرویس فراشناختی تعریف و به عنوان یک سرویس احراز هویت جامع در برنامه اجرا شد.

این محقق هوش مصنوعی با بیان اینکه بسیاری از بانک ها ، شرکت های کارگزاری و برنامه هایی که نیاز به تأیید دارند در حال حاضر متقاضی این دستاورد هستند ، افزود: تاکنون بیش از 2.2 میلیون نفر از طریق این نرم افزار تأیید شده اند. با این وجود فراشناخت محدود به تأیید بازار سهام نیست ، بلکه هر شرکت و م institutionسسه ای که نیاز به تأیید داشته باشد می تواند از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: این سیستم به گونه ای طراحی شده است که افراد معلول نیز می توانند از آن استفاده کنند ، زیرا بهره گیری از خدمات پولی و مالی حق همه اقشار جامعه است.

حاجی زاده یادآور شد: در همین راستا ، در این سیستم با استفاده از حرکات ، تختخوابی فراهم می شود که افراد می توانند بدون داشتن مهارت خواندن یا توانایی صحبت از آن استفاده کنند. علاوه بر این ، این سیستم اخیراً خدماتی را به نابینایانی ارائه داده است كه می توانند مراحل تأیید را از طریق صدا طی كنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا