طرح اسماعیل – یومیر

طرح اسماعیل - ایسنا

سردار اسماعیل قاآنی چگونه توانست عملیات روانی چندبعدی دشمن را به شکلی ظریف خنثی کند و بازی های رسانه ای صهیونیست ها را به سخره بگیرد؟

به گزارش یومیر قدس نوشت: همین الان پخش زنده یومیر است تصاویری از سردار قاآنی در مراسم استقبال از پیکر شهید سرلشکر عباس نیل فروشان در فرودگاه مهرآباد تهران نوشتن این 24 کلمه صبح دیروز و با پخش ویدئوی ضمیمه آن تمام صدها هزار دروغ و هزاران دقیقه تحلیل خیار جوشیده ای که اتاق عملیات روانی رژیم صهیونیستی در چند وقت اخیر درباره فرمانده سپاه قدس ساخته و مطرح کرده بود به یک مشت تبدیل شد. خاکستر یک ثانیه

همه این سناریوهای آبکی رویترز و نیویورک تایمز و منابع آگاه آنها به محض اینکه تصویر سردار قاآنی روی صفحه تلویزیون ظاهر شد دود شد. همه کسانی که می خواستند نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص سلامت و ایمنی فرمانده این نیرو بیانیه صادر کند می توانند این بیانیه تصویری را با بهترین کیفیت و زنده تماشا کنند. خبرگزاری های به اصطلاحی که مدام از بی اطلاعی خانواده سردار قاآنی از سرنوشت فرمانده سپاه قدس می نوشتند می توانستند با نزدیکان سردار تماس بگیرند و خیالشان را راحت کنند!
شاید اگر لازم نبود وداع با دوست و رفیقی قدیمی که همیشه از آرزوی شهادت در راه آزادسازی قدس می گفت. در حال حاضر تحریریه شبکه 12 اسرائیل یا خبرنگاران تحریریه رویترز و نیویورک تایمز با همکاری منابع آگاه درباره «فرمانده سایه» مشغول نگارش قسمت بعدی سری دروغ های خود بودند. به هر حال علت لقب مرد زیر سایه سپاه قدس – حداقل تا زمان انتصابش به عنوان جانشین سردار سلیمانی – این بود که علیرغم نقش راهبردی و مهمی که در تشکیل و گسترش قدس داشت. . قدرت هیچ کس او را زیاد نمی شناخت. و اکثرا تصویری از حضور ایشان در جبهه های مقاومت پخش نشد. عادت ژنرال به کار در سکوت در چند روز گذشته و پس از حمله گسترده صهیونیست ها به ضاحیه باعث شده بود که تیم عملیات روانی دشمن نقطه قوت ژنرال را هدف گرفته و از آن برای پیشبرد بازی خود استفاده کند اما او این کار را انجام داد. نمی دانم چگونه با فرمانده ایرانی اینطور برخورد کنم. می خورد و تمام نقشه ها و نقشه هایش در یک لحظه و تنها با حضور بی زبانش از بین می رود.
مرور تاریخ این چند روز بهتر می تواند حرکت فزاینده و شطرنج گونه دو طرف این تضاد عملیات روانی رسانه ای را آشکار کند. در یک طرف این جنگ روانی رسانه ای محور رسانه ای عبری غربی و عربی قرار داشت که تمام تلاش آنها انتشار اخبار جعلی با استناد به منابعی بود که مایل به ذکر نامشان نبودند. البته این خط خبری با خبرگزاری ایران اینترنشنال رسانه ضد ایرانی ترجمه و روانه ذهن و روان مخاطبان فارسی زبان شد. خط خبری دروغ های سریالی ابتدا توسط خود صهیونیست ها در شبکه 12 تلویزیون این رژیم راه اندازی شد و سپس نیویورک تایمز و رویترز آن را دنبال کردند و این روند را ادامه دادند. اول از همه ماجرا از احتمال شهادت فرمانده در بمباران ضاحیه شروع شد. نیویورک تایمز بعداً به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شد که ایران ارتباط خود را با فرمانده سپاه قدس قطع کرده است. سپس نوبت به خبرگزاری رویترز رسید که با استناد به منابع مهم مدعی شد که پس از حملات اسرائیل به جنوب بیروت کسی نام فرمانده سپاه قدس را نشنیده است. سپس نوبت به خبرگزاری های عربی رسید که مخاطبان متعدد جنبش مقاومت همیشه آنها را «قناعت العبری» می نامند یعنی کانال های خبری عبری و نه عربی.

اسکای نیوز عربی در گزارشی نوشت سردار قاآنی زنده است اما به دلیل موضوع نفوذ تحت تحقیق است. بالاخره چون تخیل و دروغ حدی نداشت نوشتند سردار در بازجویی سکته کرده و الان در بیمارستان است. با پیشروی فیلمنامه نویسان یادشان افتاد که جای خالی نمایش را روی پرده خود پر کنند و حداقل قواعد منطقی قصه گویی را رعایت کنند یا به شعور مخاطب احترام بگذارند. به همین دلیل بود که دیدیم در ابتدای داستان گفتند کسی از سردار خبر ندارد اما بعد – با فرض صحت سناریوهای مهمان – ساده ترین قوانین حفاظت از اطلاعات در مورد او حتی در جنگ رعایت نمی شود. شرایط و چنین اخباری توسط هر منبع ناشناسی که برسد منتشر می شود
به هر حال تجربه این جنگ روانی و عکس العمل درستی که از سوی سردار قاآنی به عنوان فرمانده ای که بازی را در این عرصه می داند به وجود آمد توانست اهداف مبارزاتی طرف مقابل را خنثی کند. هدف اولیه از تمرکز بر غیبت و مفقود شدن سردار قاآنی برهم زدن نقش مهم وی به عنوان فرمانده میدانی محور مقاومت در غیاب سیدحسن نصرالله و یا حداقل جلب توجه بخشی از تمرکز و توجهی بود که باید در این امر دخیل باشد. میدان به این بازی موضوع دیگری که برخی کارشناسان آن را هدف اصلی این عملیات روانی رسانه ای نیز می دانستند این بود که با برچسب تأثیرگذار به این قهرمان ملی زمینه ای را برای کشتن وی در ذهن خود ایجاد کردند و سپس واکنش افکار عمومی به آن را کنترل کردند. عواقب چنین اقدامی پرهزینه را از بین می برد. بگذریم که بخشی از این سناریو قطعاً با هدف انحراف توجه به عملیات صادق 2 و دستاوردهای عظیم آن بوده است.
به هر حال همه اتفاقاتی که در این چند روز افتاد نشان داد که حاج اسماعیل قاآنی رئیس میادین بزرگ است و وقتش را در نمایش عروسکی تلف نمی کند. حضور بی کلام او در پایتخت مقاومت کسالت صهیونیست ها را برهم زد و این پیام را برای آنها داشت که سردار سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس سپاه گفت: شما این جنگ را شروع کنید اما ما تمامش می کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا