صداوسیما فراتر از قانون/ چرا حق پخش تحقق پیدا نمی کند؟
صداوسیما با وجود درج حق پخش تلویزیونی در قانون برنامه هفتم همچنان از همکاری با جامعه ورزش برای اعطای حق پخش خودداری می کند. این سازمان تا ابتدای آبان ماه فرصت داشت تا آیین نامه حق پخش تلویزیونی را تهیه کند اما پیگیری های یومیر نشان می دهد که پیشنهاد تلویزیون به وزارت ورزش و جوانان به هیچ وجه مورد قبول این وزارتخانه نبوده است.
به گزارش یومیر سال هاست که فوتبال ایران به دنبال مهم ترین درآمد خود یعنی حق پخش تلویزیونی است اما هر بار با بهانه های مختلف به بن بست رسیده است. اما تصویب برنامه هفتم توسعه و درج حق پخش تلویزیونی در این برنامه روزنه امیدی برای فوتبال ایران شد اما برنامه هفتم هنوز تکمیل نشده است.
بر اساس بند 78 قانون برنامه هفتم توسعه تعیین حق پخش تلویزیونی به صداوسیما محول شده است تا این سازمان با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان ضوابطی را در خصوص میزان پخش تلویزیونی تدوین کند. حق پخش مسابقات ورزشی نحوه توزیع حق پخش تلویزیونی مهمترین نکته در مورد این آیین نامه است که قرار است بر اساس کیفیت و کمیت مسابقات و تعداد تماشاگران تنظیم شود. البته تنظیم این آیین نامه همانطور که می توان پیش بینی کرد به بن بست رسیده است.
انقضای مدت قانونی حق پخش
اگرچه قانون برنامه هفتم در 3 مرداد 1403 لازم الاجرا شد و مهلت سه ماهه حقوق پخش برای تصویب به تصویب هیات وزیران – براساس ماده 78 قانون برنامه هفتم – در 3 نوامبر 1403 به پایان رسید اما وجود دارد. هنوز اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است آخرین خبر از تنظیم حقوق پخش تلویزیونی جلسه 14 مهرماه برای بررسی و تدوین ضوابط نحوه تعیین میزان حق پخش تلویزیونی در وزارت ورزش بود. آخرین اظهار نظر رسمی به روز 27 شهریور و صحبت های احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان برمی گردد. جایی که دنیا مالی گفت: ضوابط و تفاهم نامه با صداوسیما در خصوص حق پخش تلویزیونی در دولت باید نهایی و اجرایی شود».
منابع آگاه به یومیر می گویند با وجود برگزاری جلسات متعدد بین وزارت ورزش و صداوسیما برای تنظیم حقوق پخش آیین نامه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان تاکنون مورد تایید وزارت ورزش و جوانان قرار نگرفته است. پس با وجود تصویب قانون در هواپیمای هفتم خاکستر همچنان خاکستر است و کاسه همان کاسه است!
چرا حق پخش همیشه قفل است؟
بحث اصلی بر سر نحوه توزیع سود تبلیغاتی مسابقات فوتبال است. اگرچه فوتبال ایران بخشی از مخاطبان خود را از دست داده است اما همچنان پربیننده ترین محتوای رادیو و تلویزیون محسوب می شود. روزنامه فرهیختگان در گزارشی میزان درآمد تبلیغاتی تلویزیون و رادیو قبل حین و بعد از دو بازی استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان آسیا در 23 آبان را حدود 1800 میلیارد تومان برآورد کرد. توجه داشته باشید که این درآمد فقط برای دو بازی بوده است.
بیشتر بخوانید:
این درآمد کلان از طرف فوتبال برای صدا و سیما باعث شده است که این سازمان تمایلی به تکمیل حق پخش تلویزیونی نداشته باشد زیرا در حال حاضر پخش انحصاری و بلامنازع مسابقات را در اختیار دارد. صداوسیما طبق قول و قرار قبلی قرار بود درآمد حاصل از پخش برنامه های ورزشی را به میزان 30 درصد برای وزارت ورزش و 70 درصد برای صداوسیما تقسیم کند که این دستورالعمل عجیب اجرایی نشد.
راستینه نماینده مردم کردستان و عضو فراکسیون ورزش شورای اسلامی می گوید: ایستگاه ها نمی خواهند در مورد میزان درآمدی که از قراردادهای تبلیغاتی حاصل از پخش تلویزیونی به دست می آورند شفاف باشند.» همین نکته دلیل اصلی بی تاثیری حتی این دستورالعمل ترکمنچاگونه بر فوتبال بود و در سال های 1399 1400 و 1401 به ترتیب تنها 15 45 و 94.5 میلیارد تومان به کل ورزش اختصاص یافت!
منظور از صدا و سیما چیست؟
صحبت ما این است که همان طور که حق پخش بازی های خارجی را پرداخت می کنیم و در بودجه دولت محترم و مجلس لحاظ می شود حق پخش برنامه های ورزشی داخلی نیز درج شود. بودجه خود را تا با هماهنگی وزارت ورزش به انجمن ها اختصاص دهیم.»
اینها سخنان پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در زمستان 1402 در بحبوحه تصویب قانون برنامه هفتم و تلاش باشگاه های فوتبال برای اخذ حق پخش است. اظهارات صداوسیما این است که نمی خواهد درآمد تبلیغاتی اش تحت تأثیر قرار گیرد بلکه می خواهد تمام حق پخش تلویزیونی را از بودجه عمومی کشور بپردازد.
مطالبه پیمان جبلی از این نظر غیرمنطقی است که اگر قرار باشد حق پخش از بودجه عمومی یا بیت الملال پرداخت شود به این معناست که هر فردی پول حق پخش را پرداخته و در نتیجه حق دارد. به عنوان مخاطب ممتاز SVOD یا پلتفرم های (اشتراک) مانند DAZN باشید تا بازی ها را با کمترین تأثیر تبلیغات تماشا کنید.; رادیو همچین کاری میکنه؟ پاسخ قطعا خیر است. بنابراین باید راه منطقی را طی کرد یعنی آیین نامه عادلانه ای برای تقسیم حق پخش تلویزیونی بر اساس کمیت و کیفیت مخاطب در هر رشته تدوین کرد تا فوتبال نیز به حق خود برسد.
انتهای پیام