علمی و پزشکی

سلاح هسته‌ای روسیه جهان را به خطر می‌اندازد /روسیه جنگ را به فضا می‌برد /عکس

امیرمسعود عابدین_ در ماه فوریه، فاش شد که روسیه درحال‌توسعه یک سلاح ضد ماهواره‌ای با سلاح هسته‌ای بوده است. واکنش دولت بایدن عمدتاً متمرکز بر جلوگیری از دستیابی روسیه به سلاح هسته‌ای فضایی بوده است. تسلیحات هسته‌ای ضد ماهواره این پتانسیل را دارند که پارادایم‌های هسته‌ای موجود را به‌طور اساسی تغییر دهند و محیطی بی‌ثبات‌کننده‌تر از آنچه امروز وجود دارد، ایجاد کنند.

بحث بر سر استقرار نوعی از تسلیحات فضایی است که اساساً پیمان فضایی ۱۹۶۷ را نقض می‌کند. این پیمان که روسیه نیز آن را امضا کرده است، استقرار سلاح‌های کشتارجمعی در فضا را ممنوع می‌کند. از این رو، به نظر می‌رسد که احتمالاً بحث صرفاً بر سر سلاح‌های مرگبار ضد ماهواره با پیشران هسته‌ای نیست، بلکه پای سلاح‌های هسته‌ای در میان است که معاهده مذکور را نقض می‌کند.

سلاح هسته‌ای روسیه جهان را به خطر می‌اندازد /روسیه جنگ را به فضا می‌برد /عکس

ایالات‌متحده باید از هم‌اکنون اقدام کند تا آماده مقابله با چالش‌های ناشی از سلاح‌های هسته‌ای در فضا باشد. قبل از اینکه تسلیحات هسته‌ای در مدار قرار گیرند، ایالات‌متحده باید برای جلوگیری از آمدن چنین روزی تلاش کند. اگر امروز یک سلاح ضد ماهواره هسته‌ای منفجر شود، احتمالاً به همان اندازه که ماهواره‌های ایالات‌متحده را تهدید می‌کند، تهدیدی برای ماهواره‌های خود روسیه نیز محسوب می‌شود. اگر روسیه از این سلاح خطرناک استفاده کند و ماهواره‌ها سرنگون شوند، توانایی هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن‌های تهاجمی دوربرد آمریکایی، برای انجام حملات غیرهسته‌ای سطحی علیه اهداف دشمن بسیار مهم خواهد بود.

فراتر از پیامدهای انسانی و سیاسی استقرار تسلیحات مخرب در فضا، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های دانشمندان، تولید زباله‌های فضایی در مدار زمین است. در صورت استفاده از تسلیحات هسته‌ای، میزان چنین زباله‌هایی می‌تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد.

بنا به اعلام سازمان فضایی اروپا (ESA)، قطعات زباله بزرگ‌تر از حدود ده سانتی‌متر، قادر خواهند بود با برخورد به ماهواره‌ها و یا موشک‌ها، صدها یا هزاران قطعه زباله جدید تولید کنند. بر اساس اعلام این سازمان، در حال حاضر در حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ قطعه زباله معلق در فضا وجود دارد اما این را نیز باید در نظر گرفت که قطعات کوچک‌تر از این نیز خطرناک محسوب می‌شوند.

ایالات‌متحده و سایر کشورها باید به تلاش‌های کنترل تسلیحات با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در فضا ادامه دهند. با این حال، باید برای احتمال شکست این تلاش‌ها نیز آماده باشند.

منبع: nationalinterest

۳۲۲

دکمه بازگشت به بالا