اقتصادی

سردرگمی؛ سوغات نوسانات ارزی – یومیر

یومیر / چهارمحال و بختیاری استاد اقتصاد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ، با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز تأثیرات عمده مثبت و منفی دارد ، گفت: “وقتی ثبات در اقتصاد وجود نداشته باشد ، احتمال خسارات مالی فعالان این حوزه افزایش می یابد ، بنابراین مهمترین نتیجه عدم ثبات اقتصادی این است که فرایند تصمیم گیری برای این گروه دشوار است.

بهمن قدمی دامابی در گفت وگو با یومیر ، با بیان اینکه یکی از عوامل تأثیرگذار در روند تعیین میزان عرضه و تقاضا برای کالاها ، ارز ، مسکن ، طلا و … بحث انتظارات از افزایش و کاهش قیمت است ، اظهار داشت: خریداران و فروشندگان به طور کلی در بحث عرضه و تقاضا ، آنها قیمت ها را در آینده در نظر می گیرند و در نتیجه در بازارهای مختلف از جمله سرمایه ، مسکن و غیره تجارت می کنند.

استاد اقتصاد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ، افزود: به عنوان مثال ، اگر شخصی بخواهد خانه ای بخرد ، در این روند بر درآمد ، ذائقه و قیمت خود تأکید می کند ، اما همانطور که گفته شد یک عامل تأثیرگذار در خرید و فروش خانه بحث می شود انتظارات. “یعنی پیش بینی آینده قیمت مسکن و میزان درآمد در آینده چقدر تغییر خواهد کرد.”

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی بر روند عرضه و تقاضا در اقتصاد ایران تأثیر می گذارد ، گفت: در این میان نقش انتظارات برجسته تر است و این انتظارات از آینده در هیچ کشوری مانند ایران موثر نیست زیرا سهم غیر عوامل اقتصادی در متغیرهای اقتصادی افزایش و کاهش قیمت ها بسیار موثر است.

قدمی ادامه داد: پیش بینی می شد نرخ ارز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس از انتشار نتایج انتخابات در این کشور متفاوت باشد ، یعنی اقتصاد ایران به عوامل غیر اقتصادی وابسته و تحت تأثیر آن است.

این اقتصاددان تاکید کرد: در حال حاضر کشور در آستانه توسعه سیاسی قرار دارد و این مسائل باعث می شود پیش بینی ها برای آینده اقتصاد ایران تغییر کند. این اتفاقات باعث سقوط دلار و در نتیجه کاهش تورم می شود. صبر کنید تا ببینید آیا این اتفاقات مثبت در اقتصاد دنیای واقعی محقق خواهد شد؟

وی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت: این بازار سال گذشته به دلیل جو روانی حاکم بر کشور جهش فوق العاده ای داشته است اما آینده بازار سرمایه قابل پیش بینی نیست ، اعتقاد بر این است که بازار سرمایه جو همان وضعیت قبلی است. “و قیمتها را در این بازار افزایش نمی دهد مگر اینکه فعالیتهای تولیدی در اقتصاد افزایش یابد.

قدمی با بیان اینکه رفع تحریم ها در کوتاه مدت تأثیری در بازار سرمایه نخواهد داشت ، افزود: “روند فعلی در بازار سرمایه احتمالاً ادامه پیدا می کند و حتی ممکن است شاخص کاهش یابد. حتی ممکن است یک رکود در ارز و ارز وجود داشته باشد. “این بازار بوجود خواهد آمد.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با تأکید بر اینکه بازار سرمایه شفاف ، پرخطر و ناپایدار است ، اظهار داشت: بهتر است مسئولان در این بازار دخالت نکنند زیرا قانونگذاری و برخی سیاست ها تأثیر منفی بر این بازار و در این مورد که ثبات اقتصادی بوجود می آید.

وی افزود: “به نظر می رسد اگر مسئولان در این بازار دخالت نكنند ، بازار سرمایه مسیر درست را پیدا خواهد كرد. ما باید اجازه دهیم كه تغییرات در بازار سرمایه تحت تأثیر متغیرهای اقتصادی و تصمیمات مسئولان در این زمینه قرار گیرد. تأثیر زیادی دارد. “

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز دامنه وسیعی از تأثیرات مثبت و منفی را بر اقتصاد دارد ، گفت: وقتی ثبات در اقتصاد وجود نداشته باشد ، احتمال خسارات اقتصادی برای فعالان این حوزه افزایش می یابد ، بنابراین نتیجه اصلی آن عدم ثبات “اقتصاد این است که فرایند تصمیم گیری مشکل ساز می شود و مردم نمی دانند در کدام بازار سرمایه گذاری کنند.

قدمی خاطرنشان کرد: بورس سهام مانند سایر بازارها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله قیمت ها ، پیش بینی ها ، انتظارات ، وضعیت اقتصاد کلان ، وضعیت اقتصادی بین الملل ، روابط اقتصادی داخلی و خارجی قرار دارد اما مهمترین عامل در اقتصاد ایران انتظارات است ، یعنی . پیش بینی های مردم درباره آینده

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا