ساخت فصل جدید «مهیار عیار»/ مخاطب به قصه جوانمردان ایرانی علاقه دارد

تهیه کننده «مهیار عیار» این سریال را گامی برای یادآوری میزان علاقه مخاطبان به داستان های جوانمردی دانست. این تهیه کننده همچنین از پیشنهاد صداوسیما برای ساخت فصل دوم خبر داد و از نگرانی های احتمالی گفت.

فصل جدید از

بهروز مفید یکی از تهیه کنندگان پیشکسوت تلویزیون همزمان با پایان سریال «مهیار عیار» در گفت وگو با یومیر درباره لزوم ساخت سریال هایی که روحیه جوانمردی را نشاط می بخشد گفت: «مهیار عیار» سریال ها در گذشته ما گوری داشتند. فضای غروری که می خواستیم و می خواستیم منتقل شود.

«مهیار عیار» تلنگری است برای برانگیختن دوباره علاقه مخاطبان به داستان های جوانمردی.

وی با بیان اینکه فضای تلویزیون از دیرباز درگیر سریال هایی با موضوعات روز از جمله آثار اجتماعی و پلیسی بوده است گفت: این گونه سریال ها اندکی تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای ساخته می شوند. در این فضا سریال «مهیار عیار» می توانست به چیزی که البته حرف جدیدی نیست و همیشه در فضای تاریخی خود داشته ایم اشاره کند اما شاید کمی مغفول مانده بود. تلویزیون درگیر تعدادی داستان بود که شاید در جای خود لازم باشد اما آنها بیش از حد فضای نمایش ما را پر کرده اند. از همان ابتدا که پیشنهاد ساخت سریال «مهیار عیار» مطرح شد برایم نوستالژیک بود که از کودکی داستان های پدربزرگ هایمان را می شنیدیم که ذوق جوانمردی داشتند. شخصیت هایی که برای کمک به درماندگان از خود گذشتند و همیشه مورد تحسین ما قرار گرفتند.

قسمت هایی از سریال «مهیار عیار» را می توانید مشاهده کنید:

تهیه کننده «مهیار عیار» این سریال را گامی برای یادآوری میزان علاقه مخاطب به داستان های جوانمردی دانست و گفت: مخاطب علاقه مند به شنیدن داستان مردان جوانمرد ایرانی است. وقتی به دوره ای از تاریخ خود می رویم در کنار کسانی می ایستیم که 300 سال پیش تجارت می کردند و از پیشرفت و صنعت ایران صحبت می کنیم می تواند حس خوبی به ما بدهد. فکر می کنم تلویزیون در این راستا قدم هایی برداشته است. بر این اساس او پیشنهاد ساخت فصل جدید این سریال را به ما داده است و قصد دارد سریالی مانند «دره پوریایی» بسازد. همه اینها به ما کمک می کند تا از گنجینه ای که داشتیم استفاده کنیم.

مفید تصریح کرد: باید وارد تاریخ های ادبیات خود شویم; از مولوی تا سعدی. از آنجایی که این داستان ها متعلق به خود ما هستند و در ناخودآگاه ما حضور دارند تاثیر آنها می تواند به مراتب بیشتر از آثار خارجی باشد. متأسفانه گاهی اوقات فضای طنز بر درام های ما حاکم است یا صحنه های امنیتی و پلیسی مدت هاست که بخش غالب درام های تلویزیونی بوده است. در حالی که اساس این است که بتوانیم انواع مختلفی را به مخاطبان خود ارائه دهیم. متأسفانه مدتهاست که از نظر خلق آثار تاریخی – نه به معنای سیاسی که البته باید در جای خود باشد – با معنای زندگی معنای روابط انسانی ما مخالف بوده است و اکنون ما باید به شخصیتی مثل پوریا ولی یا اقبال از سریال «مهیار عیار» بپردازیم به همین دلیل به سراغ پرسش های تاریخی جوانمردی رفتیم.

به روز رسانی مفید

در این زمینه بخوانید:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: «مهیار عیار» روحیه حماسی و امید به آینده را ترویج می کند

کشور ما مهد تمدن فرهنگی است

این تهیه کننده با اشاره به ویژگی های سریال «مهیار عیار» گفت: این سریال فرصتی بود تا نگاهی به فرهنگ ایرانی-اسلامی خود در گذشته داشته باشیم. در زمانی که ما جزو امپراتوری های بزرگ جهان بودیم. ما صنعت نساجی و روابط تجاری با دنیا داشتیم. ما شاهد حضور مستشرقان بودیم و این یادآوری است برای نسل جدید ما که کشور ما مهد تمدن فرهنگی است. در این سریال از شخصیت های تاریخی استفاده کردیم. به عنوان حکیمی که شاگرد شیخ بهایی بود و یادگار نسلی بود که دستی در علم داشتند و در کنار مردم بودند. یا جوانی که تمام عمرش به راهزنی مشغول بود اما تحت تاثیر یک حکیم چه تغییراتی می تواند داشته باشد. مهیار به عنوان قهرمان داستان ما فردی بود که گذشته قابل دفاعی نداشت اما به دلیل جوانمردی یک تاجر زندگی او تغییر کرد. چیزی که در بزرگترین و معروف ترین داستان دنیا «بیچارگان» با آن مواجه شدیم. این ها داستان هایی است که خیلی زودتر شنیده بودیم و یادآوری آن ها می تواند حس خیلی خوبی به مخاطب بدهد و سریال «مهیار عیار» با توجه به این که از این سوژه ها زیاد بود توانست خودش را در دل مخاطب جا دهد.

فصل جدید از

اعلام آمادگی سیمافیلم برای تولید فصل دوم

مفید با بیان اینکه سیمافیلم برای تولید فصل دوم «مهیار عیار» اعلام آمادگی کرده است از نگرانی های پیرامون تولید فصل دوم نیز گفت: اینکه همیشه ساختن فصل دوم سخت تر از فصل اول است و در عین حال گفت: داستان ما پر از گنج است من نگران داستان نیستم اما دنبال داستانی هستیم که قدم بردارد. نسبت به فصل قبل رو به جلو است و گذشته را تکرار نمی کند

فضاهای تکراری به کیفیت آثار تاریخی لطمه زده است

مفید در پایان این گفت و گو با بیان اینکه سریال «مهیار عیار» اولین اثر تاریخی او پس از چندین سریال با موضوعات اجتماعی است درباره استفاده از فناوری و جلوه های ویژه برای به تصویر کشیدن آثار تاریخی و جلوگیری از اجرای آثار در مکان های تکراری عنوان کرد. سریال تاریخی ما باید در اتاق مطالعه تاسیس شود. ما اکنون به شدت به امکانات مدرن مانند تصاویر بصری نیاز داریم در غیر این صورت این کار را در محل انجام می دهیم. در سریال «مهیار عیار» سکانس های مربوط به نقش جهان زاینده رود و… را نیز به تصویر کشیدیم. با امکانات بصری اما هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد. البته شنیده ام که سریال «موسی» در حال آزمایش این فناوری است که امیدوارم جواب بدهد. با توجه به خلأهای مکرر در سریال های ما گاهی کیفیت آثار کمی لطمه خورده است. تا زمانی که فضای مطالعه و همچنین امکانات بصری برای سریال سازی فراهم شود تکرار را در فضاسازی تجربه خواهیم کرد.

فصل جدید از

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا