اقتصادی

ساخت خودروهای برقی شهری؛ از غزال ۳ تا ۵

تیم خودروی غزال، بعد از شرکت غزال ۳ به مسابقات استرالیا و کسب مقام سوم، به سمت طراحی و ساخت «غزال»های شهری رفتند و با ساخت غزال ۴.۵ به سمت خودروهای برقی شهری حرکت کردند و به گفته آنها غزال ۵ در دستور کار این تیم تحقیقاتی قرار گرفته است.

آروین پورعبدی، مدیر ساخت و تولید کارخانه خودروی برقی غزال در گفت‌وگو با یومیر، با بیان اینکه نسخه سوم خودروی غزال با عنوان خودروی برقی غزال ۳ ارائه شده است، گفت: در سال ۹۵ مسابقات خودروهای خورشیدی استرالیا راه یافت و رتبه سوم کلاس کروزر را در این رقابت از آن خود کرد.

وی با اشاره به مشخصات کلی غزال ۳، اظهار کرد: فاصله بین دو چرخ جلوی این خودرو ۱۴۰۰ میلی‌متر و دو چرخ عقب ۱۲۰۰ میلی‌متر و فاصله آن از سطح زمین ۱۵۰ میلی‌متر است. وزن بدون سرنشین این خودرو ۴۳۸ کیلوگرم برآورد شده و این خودرو برای ۲ نفر سرنشین طراحی شده است. جنس بدنه و شاسی آن از کامپوزیت فیبرکربن و چوب بالسا و سرعت حداکثر آن ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

پورعبدی با اشاره به مشخصات پنل‌های خورشیدی در این خودرو، اظهار کرد: این خودرو مجهز به ۵ متر مربع سلول خورشیدی سیلیسیمی در ۶ آرایه مجزا است و به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی از دیودهای BYPASS با بازدهی ۲۳.۹ درصد استفاده شد. حداکثر توان جذبی این سلول‌ها ۱۳۰۰ وات است.

این محقق دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نیروی محرکه این خودرو از طریق دو عدد موتور جریان مستقیم بدون جاروبک تامین می‌شود و توان نامی هر مواور ۱.۵ کیلووات است. برای ذخیره سازی انرژی دو عدد باتری ۳۵ کیلوگرمی پیش‌بینی شده است.

پورعبدی با بیان اینکه طراحی پک و مدار در دانشگاه تهران انجام شده است، اضافه کرد: باتری این خودرو دارای شارژ با توان ۳۳۰۰ وات برای اتصال به برق شهری است. نمایش سرعت و وضعیت عملکرد MPPT ها و تصویر ۳ دوربین پشتی بر روی پنل راننده، هشدار پایین بودن سطح ولتاژ باتری و خطای درایو و دمای غیر عادی باتری‌ها به صورت تصویری و صوتی از دیگر قابلیت‌های این خودرو است.

وی آخرین نسخه ساخته شده این خودروی برقی را غزال ۴.۵ عنوان کرد و گفت: نسخه ۴.۵ این خودرو نسبت به غزال ۳ مزیت‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به ۴ نفر سرنشین بودن آن اشاره کرد، ضمن آنکه میزان شتاب آن نیز بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه غزال ۴.۵ به خودروهای موجود در خیابان‌ها شباهت بیشتری دارد، گفت: غزال ۳ یک خودروی مسابقه‌ای است و هر چقدر بخواهیم به خودروهای شهری نزدیک کنیم، تغییرات بیشتری را می‌طلبد.

پورعبدی با بیان اینکه در نسل ۴.۵ غزال از پنل‌های خورشیدی نیز بهره گرفته شده است، یادآور شد: از سال ۹۵، سیاست این مجموعه به سمت تولید خودروهای مصرفی به پیش می‌رود، تاکنون این خودرو توانسته است مسیر خزر تا خلیج فارس را طی کند.

به گفته وی، ساخت غزال ۵ در دستور کار این تیم قرار دارد.

به گزارش یومیر، پروژه طراحی و ساخت خودروی خورشیدی نیز در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران از سال ۱۳۸۳ در دانشکده مهندسی مکانیک آغاز شد و اولین خودروی خورشیدی کشور به نام غزال ایرانی (۱) در سال ۱۳۸۴ با موفقیت طراحی و ساخته شد. خودروی خورشیدی غزال ایرانی (۲) نسل بعدی از این خودرو بود که در دانشگاه تهران و با همکاری دانشکده‌های مهندسی مکانیک، برق و کامپیوتر پردیس دانشکده‌های فنی در سال ۱۳۸۷ ساخته شد.

خودروی خورشیدی غزال ایرانی (۳) در پیست سرعت در شهر داروین بین ۱۲ تیم شرکت‌کننده در کلاس کروزر (Cruiser class) مقام سوم را بدست آورد. همچنین این خودرو در مسابقات ۳۰۰۰ کیلومتری (از شهر داروین به آدلاید در استرالیا) مقام هفتم را در طی مسافت بدست آورد. تیم‌های آیندهوون از هلند، کوگاکویین ژاپن، بوخوم آلمان، سان سویفت استرالیا، دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا و لودز لهستان به ترتیب مقام‌های اول تا ششم را کسب کردند.

مسابقات بین‌المللی خودروی خورشیدی در استرالیا در سه دسته (class) اصلی برگزار شد. دسته (Adventure class) خودروهای سه چرخ تک سرنشین که قدیمی‌ترین طراحی است. دسته دوم (Challenger class) خودروهای چهار چرخ تک‌سرنشین و دسته (Cruiser class) خودروهای چهار چرخ دو سرنشین به بالا که جدیدترین طراحی‌ها در این دسته شرکت کردند.

غزال ایرانی ۳ با شعار «یک راه طولانی، یک غزال بی باک»، روز شنبه ۲۶ تیرماه سال ۹۵ سفری طولانی را از خزر تا خلیج فارس آغاز کرد. مسیر حرکت این خودرو در تور خزر تا خلیج فارس، از منطقه آزاد انزلی به سمت رشت، قزوین، تهران، قم، کاشان، اصفهان، بندرعباس و در نهایت جزیره کیش بوده است؛ البته در آن زمان پلیس اجازه تردد این خودروی خورشیدی در برخی محورها را نداد، از این رو غزال ایرانی ۳ بخش‌هایی از مسیر خود را روی خودروبر طی کرد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا