زمان آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1404 | تاریخ و اخبار جدید

زمان ازمون استخدامی اموزش پرورش 1404

داوطلبان و علاقه مندان به حرفه معلمی بی صبرانه منتظر اطلاع از زمان دقیق آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ هستند تا بتوانند برنامه ریزی دقیق تری برای آینده شغلی خود داشته باشند. این آزمون به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای استخدامی کشور، هر ساله توجه هزاران متقاضی را به خود جلب می کند. با توجه به اهمیت فراوان این رویداد برای برنامه ریزی داوطلبان، اطلاع از زمان بندی دقیق مراحل مختلف آن از جمله ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه، زمان برگزاری آزمون کتبی و همچنین زمان اعلام نتایج و مصاحبه، برای آمادگی هر چه بهتر آنان ضروری است. این مقاله به تفصیل به زمان بندی کامل این آزمون می پردازد و راهنمایی های ارزشمندی را برای داوطلبان ارائه می دهد.

زمان دقیق برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴

آگاهی از زمان برگزاری دقیق آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، اولین گام برای داوطلبانی است که رویای خدمت در نظام تعلیم و تربیت کشور را در سر می پرورانند. این تاریخ ها که از سوی سازمان مرکز آزمون جهاد دانشگاهی، مسئول اصلی برگزاری این آزمون ها، اعلام می شود، برای تمامی رشته های شغلی از جمله آموزگاری، دبیری، هنرآموزی، مربی پرورشی، مراقب سلامت و مشاور، اهمیت حیاتی دارد. برنامه ریزی مطالعه و آمادگی روانی و جسمی، همگی به این تاریخ های اعلام شده وابسته است.

بر اساس آخرین اطلاعیه های رسمی، زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ به تفکیک مشاغل به شرح زیر خواهد بود:

  • آزمون استخدامی آموزگاری: ۹ مرداد ۱۴۰۴
  • آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی: ۱۰ مرداد ۱۴۰۴
  • آزمون استخدامی مربی پرورشی، مشاور و مراقب سلامت: ۱۰ مرداد ۱۴۰۴

پیروی از اطلاعیه های رسمی جهاد دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش، از نکات کلیدی برای جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه در برنامه ریزی است. این تاریخ ها، نقطه ی آغاز یک مسیر پرفراز و نشیب برای رسیدن به اهداف شغلی در آموزش و پرورش است.

تقویم جامع زمانبندی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴

برای تسهیل برنامه ریزی داوطلبان، درک کامل از زمانبندی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، از مرحله ثبت نام تا اعلام نتایج نهایی، بسیار مهم است. این تقویم جامع، مسیری را نشان می دهد که داوطلبان باید آن را دنبال کنند تا هیچ یک از مراحل حساس آزمون را از دست ندهند. این زمانبندی توسط نهادهای برگزارکننده آزمون تدوین و اطلاع رسانی می شود و رعایت آن برای تمامی شرکت کنندگان الزامی است.

مرحله تاریخ شروع تاریخ پایان توضیحات
ثبت نام آزمون ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ ۶ تیر ۱۴۰۴ فرصت ثبت نام اولیه و تمدید شده
ویرایش اطلاعات ثبت نام در بازه ثبت نام ۶ تیر ۱۴۰۴ همزمان با فرصت ثبت نام
دریافت کارت ورود به جلسه ۳۰ تیر ۱۴۰۴ ۶ مرداد ۱۴۰۴ از طریق سایت سازمان جهاد دانشگاهی
برگزاری آزمون کتبی ۹ و ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ بر اساس رشته شغلی (آموزگاری ۹ مرداد، دبیری و پرورشی ۱۰ مرداد)
اعلام نتایج اولیه (کتبی) تا پایان مرداد ۱۴۰۴ پیش بینی زمان اعلام نتایج اولیه
بررسی مدارک و مستندات پس از نتایج اولیه طبق زمانبندی آموزش و پرورش استان مربوطه
مرحله ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) شهریور ۱۴۰۴ پیش بینی زمان برگزاری مصاحبه ها
اعلام نتایج نهایی قبل از مهر ۱۴۰۴ پیش بینی زمان اعلام پذیرفته شدگان نهایی
شروع دوره مهارت آموزی / شروع به کار مهر ۱۴۰۴ پیش بینی شروع دوره و فعالیت برای پذیرفته شدگان

به یاد داشتن این تقویم جامع و زمانبندی دقیق آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، به داوطلبان کمک می کند تا با آمادگی کامل و ذهنی آرام، تمامی مراحل را پشت سر بگذارند و از فرصت های پیش رو نهایت استفاده را ببرند. هر مرحله نیازمند توجه و پیگیری مستمر است.

اهمیت پیگیری مداوم اطلاعیه ها

با وجود اعلام تاریخ های قطعی، همواره توصیه می شود داوطلبان به صورت منظم و مستمر، وب سایت رسمی سازمان جهاد دانشگاهی (hrtc.ir) و همچنین پایگاه های اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش را پیگیری کنند. در برخی موارد، ممکن است به دلیل شرایط خاص یا حجم بالای تقاضا، تغییرات جزئی در زمانبندی ها ایجاد شود که اطلاع به موقع از آن ها، می تواند تأثیر بسزایی در روند آمادگی و حضور موفق در آزمون داشته باشد.

مدت زمان و ساعت برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۴

پس از آگاهی از زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، یکی دیگر از جنبه های حیاتی برای داوطلبان، اطلاع از مدت زمان و ساعت دقیق آغاز جلسه آزمون است. این اطلاعات به شرکت کنندگان کمک می کند تا مدیریت زمان بهینه ای در روز آزمون داشته باشند و بتوانند به تمامی بخش های دفترچه سوالات با دقت و آرامش پاسخ دهند.

معمولاً، مدت زمان تقریبی برگزاری آزمون کتبی برای تمامی رشته های شغلی، حدود ۴ ساعت تعیین می شود. این مدت زمان، فرصت کافی را برای پاسخگویی به سوالات سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی فراهم می آورد. سوالات به تفکیک در دفترچه های جداگانه ارائه می شوند و هر بخش دارای زمان بندی مشخصی برای پاسخگویی است که در صفحه اول هر دفترچه قید می شود. آغاز آزمون ها اغلب در ساعت ۸ صبح است.

برای اطمینان از حضور به موقع و جلوگیری از هرگونه استرس، به داوطلبان توصیه می شود که حداقل نیم ساعت قبل از ساعت مقرر، در حوزه امتحانی خود حاضر شوند. این حضور زودهنگام، فرصت لازم برای پیدا کردن صندلی، آرامش ذهنی و آمادگی برای شروع آزمون را فراهم می کند. توجه به زمانبندی درج شده بر روی دفترچه سوالات برای هر بخش، به داوطلبان کمک شایانی در تنظیم وقت و پاسخگویی موثر به سوالات خواهد کرد.

محل برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴

انتخاب و اطلاع از محل دقیق برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، موضوعی است که هر داوطلب باید با دقت آن را پیگیری کند. این آزمون به منظور پوشش دهی سراسری و دسترسی آسان تر داوطلبان، در مراکز استان ها و همچنین برخی شهرستان های منتخب سراسر کشور برگزار می شود. هر متقاضی می تواند بر اساس محل زندگی و اولویت های خود، یکی از حوزه های امتحانی مشخص شده را انتخاب کند.

محل دقیق حوزه امتحانی و آدرس آن، به صورت رسمی از طریق کارت ورود به جلسه آزمون به اطلاع داوطلبان می رسد. این کارت، حاوی تمامی اطلاعات ضروری برای روز آزمون، از جمله زمان دقیق و مکان برگزاری است. بنابراین، دریافت به موقع کارت ورود به جلسه و مطالعه دقیق اطلاعات مندرج بر روی آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که حوزه های امتحانی پس از انتخاب، معمولاً غیر قابل تغییر هستند و داوطلبان باید صرفاً در محل تعیین شده حاضر شوند.

سایت سازمان جهاد دانشگاهی، چند روز پیش از زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، لیستی از شهرستان های برگزارکننده آزمون را در قالب فایل PDF منتشر می کند. داوطلبان می توانند با دانلود و بررسی این فایل، از گستره حوزه های امتحانی مطلع شوند و برنامه ریزی های لازم را برای سفر احتمالی به شهر محل آزمون انجام دهند. یک توصیه کلیدی برای داوطلبان، بازدید از محل حوزه امتحانی یک روز قبل از برگزاری آزمون است. این اقدام کمک می کند تا با مسیر و آدرس دقیق محل آشنا شوند و در روز آزمون با آرامش خاطر و بدون نگرانی از دیر رسیدن، در محل حاضر شوند.

راهنمای کامل و نکات حیاتی برای داوطلبان

برای موفقیت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، صرفاً اطلاع از زمان برگزاری آزمون کافی نیست؛ بلکه داوطلبان نیازمند یک راهنمای جامع و آگاهی از نکات حیاتی در تمامی مراحل هستند. این راهنما شامل توصیه هایی از قبل از آزمون تا مراحل پس از آن است تا داوطلبان بتوانند با حداکثر آمادگی و کمترین استرس، این مسیر را طی کنند.

نکات پیش از آزمون

آمادگی پیش از آزمون، سنگ بنای موفقیت در آن است. داوطلبان باید توجه ویژه ای به جزئیات داشته باشند:

  1. مطالعه دقیق دفترچه راهنمای آزمون: این دفترچه، منبع اصلی تمامی اطلاعات مربوط به آزمون است. مطالعه کامل و دقیق آن برای آشنایی با شرایط عمومی و اختصاصی، تعاریف سهمیه ها (ایثارگران، معلولین، بومی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)، شرایط سنی و تبصره های آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. هرگونه عدم آگاهی از این موارد می تواند منجر به حذف داوطلب از فرآیند شود.
  2. آماده سازی مدارک لازم: پیش از اقدام به ثبت نام، تمامی مدارک مورد نیاز مانند عکس پرسنلی جدید، کارت ملی، مدارک تحصیلی و هر سند دیگری که در دفترچه راهنما ذکر شده، باید آماده و اسکن شوند. دقت در کیفیت و اندازه فایل های اسکن شده ضروری است تا در مرحله بارگذاری دچار مشکل نشوند.
  3. دقت در تکمیل فرم ثبت نام: فرم ثبت نام باید با دقت و وسواس تکمیل شود. هرگونه خطای سهوی در وارد کردن اطلاعات شخصی یا تحصیلی می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. بهتر است پس از تکمیل، چندین بار اطلاعات وارد شده بررسی شوند.
  4. برنامه ریزی مطالعاتی جامع: بر اساس منابعی که در دفترچه آزمون برای حیطه عمومی و تخصصی اعلام شده است، یک برنامه مطالعاتی منظم و واقع بینانه تدوین شود. تخصیص زمان کافی برای هر درس و مرور منظم، شانس موفقیت را به شکل چشمگیری افزایش می دهد. تمرین با نمونه سوالات سال های گذشته نیز بسیار کمک کننده است.

نکات روز آزمون

روز آزمون، اوج تلاش و آمادگی داوطلبان است. رعایت نکات زیر می تواند به حفظ آرامش و افزایش تمرکز کمک کند:

  1. پرینت کارت ورود به جلسه: حتماً چندین نسخه از کارت ورود به جلسه پرینت گرفته و یک نسخه را به همراه داشته باشید. کارت ورود به جلسه، شناسه اصلی شما برای ورود به جلسه آزمون است.
  2. لوازم مجاز و ممنوعه: لوازم ضروری مانند مداد، پاک کن، خودکار، و کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه) را فراموش نکنید. از همراه داشتن هرگونه وسیله الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه، ساعت هوشمند، ماشین حساب و یا هرگونه جزوه و یادداشت در جلسه آزمون به شدت پرهیز کنید. همراه داشتن این وسایل می تواند منجر به محرومیت از آزمون شود.
  3. حضور به موقع و رعایت نظم: حداقل نیم ساعت قبل از شروع آزمون در حوزه امتحانی حاضر شوید. این زمان به شما اجازه می دهد تا با آرامش محل خود را پیدا کرده و برای شروع آزمون آماده شوید. رعایت نظم و مقررات حوزه امتحانی نیز از اصول اولیه است.

مراحل پس از آزمون

پس از برگزاری آزمون کتبی، مسیری برای داوطلبان آغاز می شود که شامل بررسی نتایج، ارزیابی تکمیلی و در نهایت گزینش است:

  1. نحوه محاسبه حدنصاب و ملاک انتخاب چند برابر ظرفیت: پس از آزمون کتبی، نمرات داوطلبان بر اساس درصدهای مشخص (مثلاً ۷۰ درصد برای حیطه تخصصی و ۳۰ درصد برای عمومی) محاسبه می شود. داوطلبانی که موفق به کسب حدنصاب لازم (معمولاً ۵۰ درصد میانگین نمره سه نفر اول) شوند، برای مراحل بعدی معرفی خواهند شد. تعداد دو برابر ظرفیت مورد نیاز، جهت بررسی مدارک و ارزیابی تکمیلی دعوت می شوند.
  2. ارزیابی نهایی (مصاحبه و سنجش شایستگی ها): این مرحله شامل بررسی مدارک و مستندات ارائه شده، ارزیابی شایستگی های معلمی (از جمله مهارت های تدریس، ارتباطی، حل مسئله و تفکر انتقادی)، و در نهایت مرحله گزینش عمومی است. موفقیت در این مرحله، مستلزم آمادگی برای پاسخگویی به سوالات تحلیلی، موقعیت محور و همچنین مباحث عقیدتی-سیاسی است.
  3. اهمیت کسب نمره لازم در ارزیابی نهایی و تایید گزینش: قبولی نهایی در آزمون، منوط به کسب نمره قابل قبول در مرحله ارزیابی نهایی و همچنین تایید صلاحیت های عمومی توسط هسته گزینش است. داوطلبان باید تمامی اطلاعات و مدارک خوداظهاری را با دقت و صحت کامل ارائه دهند، زیرا هرگونه مغایرت می تواند منجر به حذف از فرآیند استخدام شود.
  4. لزوم گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی: پذیرفته شدگان نهایی ملزم به گذراندن یک دوره یکساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان (برای مشاغل آموزگاری و دبیری) یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (برای هنرآموزان) هستند. این دوره شامل مباحث نظری، مهارتی و کارورزی است و بخش عمده ای از آن بدون دریافت حقوق و مزایا خواهد بود. صدور حکم استخدامی پیمانی، مشروط به موفقیت در این دوره است. عدم شرکت یا عدم موفقیت در این دوره، به منزله انصراف از استخدام تلقی خواهد شد.
  5. تذکرات مهم در مورد صحت مدارک و اطلاعات خوداظهاری: مسئولیت صحت تمامی اطلاعات و مدارک ارائه شده در تمامی مراحل (ثبت نام، بررسی مدارک، ارزیابی تکمیلی) بر عهده داوطلب است. در صورت احراز هرگونه عدم تطابق یا جعل مدارک، داوطلب حتی پس از پذیرش نهایی، از فرآیند استخدام حذف خواهد شد و حکم استخدامی وی لغو و بلااثر می گردد.

توصیه می شود داوطلبان برای آمادگی کامل تر، از منابع معتبر و راهنماهای تخصصی در زمینه مصاحبه و گزینش بهره مند شوند. همچنین، مطالعه دقیق مواد امتحانی و برنامه ریزی برای تقویت نقاط ضعف، نقش حیاتی در موفقیت ایفا می کند.

اخبار لحظه به لحظه و اطلاعیه های جدید آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴

با توجه به ماهیت پویا و حساس آزمون های استخدامی، پیگیری اخبار لحظه به لحظه و اطلاعیه های جدید وزارت آموزش و پرورش و سازمان جهاد دانشگاهی، برای داوطلبان بسیار مهم است. این بخش به منظور اطلاع رسانی مستمر و به روزرسانی های احتمالی در خصوص زمان ازمون استخدامی اموزش پرورش 1404، نتایج، مراحل ارزیابی تکمیلی، و سایر جزئیات مرتبط با این فرآیند استخدامی، ایجاد شده است.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که هرگونه تغییر در زمان بندی ها، شرایط و ضوابط، و یا جزئیات مربوط به روند گزینش، ابتدا از طریق کانال های رسمی اطلاع رسانی خواهد شد. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تمدید مهلت ثبت نام یا ویرایش اطلاعات.
  • تغییرات احتمالی در تاریخ دریافت کارت ورود به جلسه.
  • اطلاعات جدید در مورد حوزه های برگزاری آزمون.
  • جدیدترین اخبار مربوط به زمان اعلام نتایج آزمون کتبی و نتایج نهایی.
  • جزئیات مربوط به فراخوان های ارزیابی تکمیلی و مصاحبه.
  • اخبار مربوط به اعتراضات و نحوه رسیدگی به آن ها.
  • اطلاعیه های جذب نخبگان یا تغییرات در سیاست های کلی جذب نیرو.

به داوطلبان قویاً توصیه می شود که برای دریافت موثق ترین و به روزترین اطلاعات، به صورت منظم به وب سایت های رسمی سازمان جهاد دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنند و اخبار منتشر شده در منابع غیررسمی را تنها پس از تأیید از مراجع اصلی، معتبر بدانند. این پیگیری مستمر، از بروز هرگونه ابهام و سوءتفاهم جلوگیری کرده و به داوطلبان امکان می دهد تا با آمادگی کامل و اطلاع دقیق از آخرین تغییرات، مراحل آزمون را طی کنند.

در صورت بروز هرگونه تغییر عمده یا انتشار اطلاعیه های جدید و حیاتی، این بخش به سرعت به روزرسانی خواهد شد تا داوطلبان به سادگی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. پیگیری فعالانه اخبار، می تواند یکی از عوامل کلیدی در موفقیت نهایی داوطلبان باشد.

شرایط احراز و قوانین استخدام در آموزش و پرورش ۱۴۰۴

شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، علاوه بر آگاهی از زمان ازمون استخدامی اموزش پرورش 1404 و مراحل آن، مستلزم دارا بودن شرایط و ویژگی های خاصی است که توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان های ذی ربط تعیین می شود. این شرایط به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند که داوطلبان باید به دقت آن ها را مطالعه و از احراز تمامی موارد اطمینان حاصل کنند.

شرایط عمومی استخدام

این شرایط برای تمامی داوطلبان در کلیه مشاغل آموزشی و پرورشی لازم الاجرا هستند:

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی شناخته شده در قانون اساسی.
  • التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  • انجام خدمت دوره ضرورت یا داشتن معافیت قانونی (برای آقایان).
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی لازم برای انجام شغلی که برای آن استخدام می شوند.
  • عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر.
  • نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر.
  • عدم وجود هرگونه ممنوعیت استخدامی در دستگاه های اجرایی به موجب آراء قطعی مراجع قضایی.
  • داوطلبان استخدام نباید از نیروهای بازخرید خدمت یا بازنشسته دستگاه های اجرایی باشند.
  • در زمان استخدام، داوطلبان نباید جزء مستخدمین رسمی یا پیمانی سایر دستگاه های اجرایی باشند.

ضوابط عمومی گزینش معلمان

در کنار شرایط عمومی، موارد زیر نیز در چارچوب قوانین و مقررات توسط هسته گزینش مورد بررسی قرار می گیرد:

  • التزام عملی به احکام اسلام.
  • عدم اشتهار به فساد اخلاقی و تجاهر به فسق.
  • عدم سابقه وابستگی تشکیلاتی یا هواداری از احزاب و گروه های غیرقانونی.
  • عدم سابقه محکومیت کیفری مؤثر.

همچنین، در فرایند گزینش، مواردی نظیر سوابق ایثارگری، حضور در عرصه های اجتماعی و مذهبی (مانند راهپیمایی، انتخابات، نماز جمعه و جماعت)، فعالیت در نهادهای انقلابی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی (برای آقایان و خانم ها)، کسب رتبه های برتر علمی، مذهبی، فرهنگی و ورزشی، و داوطلب خدمت در مناطق محروم و شرایط خاص آموزش و پرورش، از معیارهای انتخاب اصلح محسوب می شوند.

شرایط اختصاصی استخدام (شرط سنی)

یکی از مهم ترین شرایط اختصاصی، شرط سنی است. معمولاً داوطلبان باید حداقل ۲۰ سال تمام و حداکثر ۴۰ سال تمام داشته باشند (متولدین ۱۸ خرداد ۱۳۶۴ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۴). البته، تبصره ها و معافیت هایی نیز برای حداکثر سن در نظر گرفته شده است:

  • جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، و فرزندان آزادگان با یک سال اسارت و بالاتر از شرط حداکثر سن معاف هستند.
  • پدر، مادر، همسر، برادر و خواهر شهید به میزان پنج سال به حداکثر سنشان اضافه می شود.
  • داوطلبانی که به صورت داوطلبانه در جبهه ها خدمت کرده اند، به میزان مدت حضور در جبهه، به سقف سنی شان افزوده می شود.
  • برای مربیان، معلمان و کارکنان آموزشی که حداقل ۱۸ ساعت در هفته با واحدهای دولتی و غیردولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری داشته اند، به ازای سابقه پرداخت حق بیمه، تا سقف ۵ سال از شرط حداکثر سن برای شرکت در آزمون کسر می شود (حداکثر سقف سنی برای این مشمولین ۴۵ سال است).
  • به ازای تأهل یک سال و داشتن هر فرزند یک سال، تا حداکثر پنج سال به سقف محدوده سنی داوطلب اضافه خواهد شد، مشروط بر اینکه نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد.

ضوابط و مقررات پذیرش و برگزاری دوره مهارت آموزی

پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی، پس از تأیید صلاحیت های عمومی و تخصصی، ملزم به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی هستند. این دوره، بخش جدایی ناپذیری از فرآیند استخدام است و در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.

  • هدف این دوره، آماده سازی حرفه ای معلمان جدید با ارائه دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی است.
  • این دوره معمولاً بدون دریافت حقوق و مزایا است و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در آن است.
  • عدم ثبت نام یا عدم شرکت فعال در کلاس ها و آزمون جامع دوره مهارت آموزی، به منزله انصراف از استخدام تلقی شده و ممکن است فرد مشمول پرداخت هزینه های دوره آموزشی و خسارات وارده شود.
  • هزینه های مربوط به برگزاری دوره و خدمات رفاهی در برخی موارد بر عهده داوطلب خواهد بود.
  • مدت دوره مهارت آموزی جزو سنوات خدمتی محسوب نمی شود و گواهی پایان دوره ارزش تحصیلی برای مقاطع بالاتر ندارد.
  • محل گذراندن دوره بر اساس شغل محل پذیرفته شدگان تعیین می شود و تغییر آن تنها در موارد خاص و با تأیید سازمان مرکزی امکان پذیر است.
  • پردیس های دانشگاه های مجری مسئولیتی در قبال اسکان و تغذیه مهارت آموزان ندارند، مگر با پرداخت هزینه.
  • ارائه مدرک روخوانی و روانخوانی قرآن کریم و مدرک ICDL در زمان ثبت نام در پردیس ها الزامی است. در غیر این صورت، داوطلب باید متعهد شود که حداکثر تا یک ماه پس از شروع دوره، مدارک را ارائه کند.
  • پذیرفته شدگان باید در قالب برنامه سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان و دوره های ضمن خدمت، موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی شوند. گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت ضمن خدمت مرتبط با امور تربیتی و مهارت های معلمی برای رشته های غیر امور تربیتی در دو سال نخست استخدام الزامی است.
  • هرگونه تغییر سمت به سایر مشاغل گروه معلم یا انتقال به سایر دستگاه ها برای نیروهای استخدام شده در دوره متوسطه و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ممنوع است.

این ضوابط و مقررات، چارچوبی را برای جذب نیروهای متعهد و توانمند در نظام آموزش و پرورش فراهم می آورند و داوطلبان با رعایت آن ها می توانند مسیر روشنی را به سوی حرفه معلمی طی کنند.

مواد و منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴

یکی از مهم ترین بخش های آمادگی برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، آشنایی کامل با مواد و منابع امتحانی است. این آزمون شامل دو حیطه اصلی، یعنی حیطه عمومی و حیطه تخصصی (که خود شامل بخش مشترک و بخش خاص شغل می شود)، است که هر یک دارای منابع و سرفصل های مشخصی هستند. داوطلبان باید با مطالعه دقیق این مواد و استفاده از منابع معتبر، خود را برای کسب بهترین نتیجه آماده کنند.

الف) مواد و منابع آزمون کتبی (حیطه عمومی)

حیطه عمومی شامل دروسی است که سنجش توانایی های عمومی داوطلبان را هدف قرار می دهد. این بخش معمولاً دارای وزن کمتری نسبت به حیطه تخصصی در نمره نهایی است، اما موفقیت در آن برای رسیدن به حد نصاب و رقابت با سایر داوطلبان ضروری است.

محتوای ارزیابی امتیاز سهم در آزمون درصد
معارف اسلامی ۲۶ ۲.۶
اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی ۲۶ ۲.۶
قوانین و مقررات اداری و قانون اساسی ۲۶ ۲.۶
توانایی های ذهنی و ویژگی های رفتاری ۲۶ ۲.۶
فناوری اطلاعات ۲۶ ۲.۶
زبان خارجه (انگلیسی) ۲۶ ۲.۶
زبان و ادبیات فارسی ۲۶ ۲.۶
ریاضی و آمار مقدماتی ۲۶ ۲.۶
جمع ۲۱۰ ۲۱

منابع پیشنهادی برای حیطه عمومی:

  1. معارف اسلامی: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول ایمان) از حضرت آیت الله سید علی خامنه ای؛ همرزمان حسین (ع) از حضرت آیت الله سید علی خامنه ای؛ احکام و درک معانی قرآنی (رساله عملیه مراجع عظام و کتاب دقایقی با قرآن از حجت الاسلام قرائتی).
  2. اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی: خدمات متقابل ایران و اسلام از شهید مرتضی مطهری؛ مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران؛ کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب از سید مرتضی آوینی؛ وصیت نامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره).
  3. قوانین و مقررات اداری و قانون اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ قانون رسیدگی به تخلفات اداری؛ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور (فصل ۱۹).
  4. توانایی های ذهنی و ویژگی های رفتاری: این بخش بیشتر به سنجش هوش و تحلیل منطقی می پردازد و منبع مشخصی ندارد، اما مطالعه کتاب های مربوط به استعداد تحصیلی و هوش سنجی می تواند مفید باشد.
  5. فناوری اطلاعات: مهارت های هفت گانه ICDL.
  6. زبان خارجه (انگلیسی): محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی.
  7. زبان و ادبیات فارسی: محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی.
  8. ریاضی و آمار مقدماتی: محتوا در سطح دروس عمومی دوره کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی.

ب) مواد و منابع آزمون کتبی حیطه تخصصی (بخش مشترک همه مشاغل)

این بخش از آزمون، دانش تخصصی داوطلبان را در حوزه تعلیم و تربیت مورد سنجش قرار می دهد و برای تمامی مشاغل مشترک است. این بخش دارای وزن بالاتری در نمره نهایی است و اهمیت زیادی در قبولی داوطلبان دارد.

محتوای ارزیابی امتیاز سهم در آزمون درصد
آشنایی با تربیت چند ساحتی ۴۵ ۴.۵
آشنایی با فناوری های نوین آموزشی ۴۵ ۴.۵
روش ها و فنون تدریس ۴۵ ۴.۵
سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی ۴۵ ۴.۵
روانشناسی تربیتی ۴۵ ۴.۵
اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش ۴۵ ۴.۵
روانشناسی رشد، اختلالات یادگیری و تربیتی ۴۰ ۴
مواد و منابع تخصصی هر شغل* ۱۸۰ ۱۸
جمع ۴۹۰ ۴۹

*محتوای ارزیابی و منابع مربوط به بخش «مواد و منابع تخصصی هر شغل» به تفکیک مشاغل (آموزگاری، دبیری، هنرآموزی، مربی پرورشی، مراقب سلامت و مشاور) در دفترچه راهنمای آزمون ارائه می شود و داوطلبان باید صرفاً منابع مربوط به شغل انتخابی خود را مطالعه کنند.

منابع پیشنهادی برای حیطه تخصصی (بخش مشترک):

  1. آشنایی با تربیت چند ساحتی: برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران؛ مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
  2. آشنایی با فناوری های نوین آموزشی: با تأکید بر تعریف مفاهیم تکنولوژی آموزشی و انواع آن، سیستم مدیریت یادگیری، سیستم مدیریت محتوای یادگیری، آموزش و یادگیری الکترونیکی، ارزیابی مبتنی بر کامپیوتر، عناصر یادگیری، تکنولوژی آموزشی مبتنی بر مدارس، وسایل، مواد و رسانه های آموزشی.
  3. روش ها و فنون تدریس: با تأکید بر محورهای مبانی نظری تدریس و یادگیری، مدیریت و طراحی فعالیت های آموزشی، اصول و شیوه های مدیریت کلاس درس، مهارت های خلق موقعیت و فرصت های یادگیری، آشنایی با روش های تدریس مبتنی بر شناخت گرایی و سازنده گرایی با رویکرد تحولی، راهبردهای یاددهی و یادگیری، مهارت های اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس و پس از تدریس، مدل ها و الگوهای تدریس.
  4. سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی: با تأکید بر محورهای: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، شیوه طراحی و تحلیل آزمون ها، مراحل و فعالیت های ارزشیابی، سنجش یادگیری مبتنی بر مشاهده ای؛ عملکردی، عاطفی، رفتاری، تکوینی و پوشه کار.
  5. روانشناسی تربیتی: با تأکید بر محورهای کاربرد نظریه های یادگیری در کلاس، کاربرد نظریه های هوش، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس، کاربرد نظریه های انگیزش و هیجان در آموزش، کاربرد نظریه های تحولی در آموزش، شناخت تفاوت های فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط؛ کتاب مسئولیت و سازندگی از علی صفایی حائری (فصل های ۱۰-۴-۳-۲). برای داوطلبین آموزگار استثنایی با تأکید بر محور تعاریف و طبقه بندی دانش آموزان استثنایی، شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی، ناشنوا و نابینا، با اختلال یادگیری ویژه، اختلال های هیجان رفتاری و ارتباطی، مشکلات جسمی-حرکتی و چند معلولیتی، و اختلال طیف اتیسم؛ توان بخشی و مداخله به هنگام در کودکان استثنایی و نقش خانواده.
  6. اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش: سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی؛ آیین نامه اجرایی مدارس (مصوب ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش)؛ قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش؛ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش.
  7. روانشناسی رشد، اختلالات یادگیری و تربیتی: با تأکید بر محور تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، گروه بندی و مراحل شناسایی و تشخیص دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری، روش های درمانی و رفع مشکلات آموزشی، آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد.

داوطلبان با یک برنامه ریزی مطالعاتی دقیق و متناسب با این سرفصل ها، می توانند شانس خود را برای موفقیت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ به شکل قابل توجهی افزایش دهند. استفاده از منابع جامع، شرکت در آزمون های آزمایشی و مرور مستمر مطالب، از جمله راهکارهای اثربخش برای آمادگی کامل است.

سهمیه ها و امتیازات قانونی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴

در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، برای رعایت عدالت و حمایت از گروه های خاص، سهمیه ها و امتیازات قانونی مشخصی در نظر گرفته شده است. این موارد به داوطلبان واجد شرایط کمک می کند تا با امتیازات ویژه ای در رقابت شرکت کنند و شانس بیشتری برای استخدام داشته باشند. آگاهی از این سهمیه ها برای تمامی داوطلبان، به ویژه آن هایی که مشمول این امتیازات هستند، ضروری است.

الف) سهمیه ایثارگران

سهمیه ایثارگران به دو دسته ۲۵ درصد و ۵ درصد تقسیم می شود که هر یک شامل گروه های خاصی از جامعه ایثارگری و خانواده های آنان است. این سهمیه ها با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر مراجع ذی ربط تعیین و اعمال می گردند.

ایثارگران سهمیه بیست و پنج (۲۵) درصد شامل:

  • جانبازان
  • آزادگان
  • همسر و فرزندان شهدا
  • همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر
  • همسر و فرزندان آزادگان دارای یک سال و بالای یک سال اسارت
  • پدر، مادر، خواهر و برادر شهید

ایثارگران سهمیه پنج (۵) درصد شامل:

  • رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها
  • همسر و فرزندان رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها
  • فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد
  • فرزندان آزادگان کمتر از یک سال اسارت

نکات مهم در خصوص سهمیه ایثارگران:

  1. داوطلبان مشمول سهمیه ۲۵ درصد و ۵ درصد باید در مرحله آزمون کتبی، حداقل ۸۰ درصد حد نصاب آزمون علمی آخرین نفر پذیرفته شده آزاد در همان شغل را کسب کنند.
  2. هر داوطلب در صورت مشمول بودن در بیش از یک سهمیه، تنها مجاز به ثبت نام در یکی از سهمیه های مربوطه است.
  3. ایثارگرانی که در شغل محل های سهمیه آزاد شرکت می کنند، باید حد نصاب نمره آزمون را مانند داوطلبان آزاد کسب کرده و تابع ضوابط آنان خواهند بود.

ب) سهمیه معلولین

بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، ۳ درصد از مجوزهای استخدامی به معلولین مورد تأیید کمیسیون پزشکی توان بخشی سازمان بهزیستی کشور اختصاص می یابد. این داوطلبان باید شغل محل های مشخص شده در سهمیه معلولان را انتخاب کنند.

نکات مهم در خصوص سهمیه معلولین:

  • معلولین باید صلاحیت و توانایی لازم برای انجام شغلی که برای آن استخدام می شوند را داشته باشند، به نحوی که معلولیت مانع انجام وظایف نباشد.
  • در صورت عدم تأیید توانایی داوطلب توسط دستگاه مربوطه، مرجع رسیدگی به اعتراض، شورای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مربوطه خواهد بود.

ج) سایر امتیازات

علاوه بر سهمیه های ایثارگران و معلولین، امتیازات دیگری نیز برای گروه های خاصی از داوطلبان در نظر گرفته شده است:

  1. حافظان قرآن: به داوطلبان دارای درجات ۱ تا ۵ حفظ قرآن، ۱۰ درصد به نمره مکتسبه در آزمون کتبی و ۱۰ درصد به نمره ارزیابی نهایی آنان اضافه می شود.
  2. بومی شهرستانی: داوطلبان بومی شهرستان (به استثنای تهران و مراکز استان ها) نسبت به سایر داوطلبان غیربومی دارای اولویت هستند. نمره مکتسبه داوطلب بومی شهرستانی در آزمون کتبی با ضریب ۱.۵ محاسبه می شود. بومی بودن با سند تولد یا سابقه ده سال سکونت احراز می گردد.
  3. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت: به ازای تأهل یک سال و داشتن هر فرزند یک سال، تا حداکثر پنج سال به سقف محدوده سنی داوطلب اضافه خواهد شد. همچنین به ازای تأهل ۲ درصد و به ازای هر فرزند ۲ درصد (حداکثر ۱۰ درصد) به مجموع نمره آزمون کتبی اضافه می گردد. اعمال این امتیازات مشروط بر این است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد.
  4. امتیازات فعالیت در امور آموزشی و تربیتی: افرادی که با تأیید وزارت آموزش و پرورش با واحدهای دولتی و غیردولتی در امور آموزشی و پرورشی همکاری تمام وقت (۲۴ ساعت در هفته) داشته اند، به ازای یک سال سابقه، ضریب ۱.۱ برای نمره مکتسبه در آزمون محاسبه می شود و به ازای هر سال سابقه بیشتر (تا حداکثر ۵ سال)، این ضریب به میزان ۰.۱ افزایش می یابد. سابقه همکاری باید با ابلاغ رسمی، تأییدیه گزینش، بیمه و مستندات دریافت حقوق ماهانه احراز شود.

داوطلبان واجد شرایط باید در زمان ثبت نام، گزینه مربوط به سهمیه و امتیازات خود را به دقت انتخاب کنند تا از حقوق قانونی خود بهره مند شوند. مسئولیت صحت اطلاعات خوداظهاری بر عهده داوطلب است و هرگونه مغایرت می تواند منجر به حذف از فرآیند استخدام شود.

مراحل و شرایط ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴

فرآیند ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، یک مرحله حیاتی است که نیازمند دقت و رعایت تمامی ضوابط اعلام شده است. داوطلبان باید به صورت اینترنتی و در بازه زمانی مشخص شده توسط سازمان جهاد دانشگاهی، اقدام به ثبت نام کنند. این فرآیند شامل چندین گام اصلی است که از مطالعه شرایط تا دریافت کد رهگیری نهایی را در بر می گیرد.

الف) مطالعه شرایط آزمون

پیش از هر اقدامی برای ثبت نام، ضروری است که داوطلبان دفترچه راهنمای آزمون را به دقت مطالعه کنند. این دفترچه شامل تمامی شرایط عمومی و اختصاصی لازم برای شرکت در آزمون است. ملاک عمل در خصوص تاریخ فراغت از تحصیل، اتمام خدمت دوره ضرورت (برای آقایان)، معافیت دائم و همچنین سن افراد، تا دو ماه پس از آخرین روز ثبت نام یا اولین روز ثبت نام آزمون استخدامی (۱۸ خرداد ۱۴۰۴) تعیین شده است. همچنین، ملاک بهره مندی از امتیازات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، آخرین روز ثبت نام در آزمون خواهد بود. داوطلبان می توانند با رعایت ضوابط مربوط به امتیاز بومی شهرستان، تنها یک شغل محل را بر اساس سهمیه، جنسیت و شرایط احراز انتخاب نمایند.

ب) تهیه فایل اسکن شده از مدارک

آماده سازی مدارک به صورت دیجیتال، گامی مهم در فرآیند ثبت نام آنلاین است:

  • عکس پرسنلی: یک قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ که در سال جاری گرفته شده باشد. عکس باید با فرمت JPG، حداقل ۲۰۰×۳۰۰ و حداکثر ۳۰۰×۴۰۰ پیکسل باشد. تصویر باید واضح، مشخص و بدون اثر مهر، منگنه یا لکه باشد. حجم فایل باید بین ۱۵ تا ۷۰ کیلوبایت باشد و حاشیه های زائد حذف شوند. ترجیحاً عکس رنگی با زمینه سفید باشد. اسکن عکس از روی کارت شناسایی قابل قبول نیست و عکس خواهران باید با حجاب کامل باشد. ارسال عکس نامعتبر یا اشتباه، منجر به باطل شدن ثبت نام و سلب حق شرکت در آزمون می شود.
  • کارت ملی: تصویر کارت ملی نیز باید با فرمت JPG و با وضوح و کیفیت بالا اسکن شود. حجم این فایل باید بین ۳۰ تا ۲۰۰ کیلوبایت باشد و حاشیه های زائد حذف و ترجیحاً رنگی باشد.

ج) پرداخت وجه

داوطلبان واجد شرایط باید با مراجعه به بخش مربوط به پرداخت هزینه در سامانه ثبت نام، مبلغ ۵,۱۲۰,۰۰۰ ریال به عنوان هزینه ثبت نام به اضافه ۵۰,۰۰۰ ریال برای خدمات پیامکی پرداخت کنند. این پرداخت از طریق کارت بانکی دارای رمز اینترنتی و کد CVV2 انجام می شود. پس از پرداخت موفق، یک کد توکن پرداخت منحصر به فرد به داوطلب اختصاص می یابد که باید تا پایان مراحل ثبت نام و دریافت کد رهگیری نزد خود نگهداری شود. این کد از طریق شماره ملی و شماره تلفن همراه نیز قابل بازیابی است.

د) شروع فرآیند ثبت نام

فرآیند ثبت نام در سامانه معمولاً در چند مرحله انجام می شود تا داوطلبان بتوانند به راحتی اطلاعات خود را وارد کنند:

  1. مرحله ۱: بارگذاری مدارک: در این بخش، عکس پرسنلی و تصویر کارت ملی که پیش تر آماده شده اند، بارگذاری می گردند.
  2. مرحله ۲: اطلاعات فردی، تحصیلی، سهمیه و سابقه کار: در این مرحله، تمامی اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، جزئیات مربوط به سهمیه های قانونی (ایثارگری، معلولیت، بومی) و سوابق کاری مرتبط ثبت می شوند.
  3. مرحله ۳: شغل مورد درخواست: سامانه بر اساس اطلاعات وارد شده، شغل های قابل انتخاب را به داوطلب نمایش می دهد. داوطلب باید از بین آن ها تنها یک مورد را به عنوان شغل مورد درخواست خود انتخاب کند.
  4. مرحله ۴: دریافت کد رهگیری: تنها در صورتی ثبت نام به پایان می رسد که داوطلب وارد این مرحله شده و از سامانه کد رهگیری دریافت کند. این کد، سند نهایی ثبت نام موفق است.

ه) ویرایش اطلاعات

در بازه زمانی مشخصی که سامانه برای ویرایش اطلاعات داوطلبان باز می شود، امکان تغییر اطلاعات ثبت شده وجود دارد. اما نکته بسیار مهم این است که در صورت ویرایش، داوطلب باید حتماً تمامی مراحل ثبت نام را مجدداً طی کرده و کد رهگیری جدید دریافت کند. در غیر این صورت، تغییرات اعمال نخواهند شد و اطلاعات قبلی معتبر باقی می مانند.

و) زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون

کارت شرکت در آزمون معمولاً چند روز پیش از زمان برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، برای مشاهده و پرینت بر روی سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی قرار می گیرد. ساعت و محل دقیق برگزاری آزمون بر روی همین کارت درج می شود. لازم به ذکر است که صدور کارت به منزله تأیید نهایی اطلاعات ارسالی نیست و مدارک پس از اجرای آزمون مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت.

ز) اعلام نتایج آزمون کتبی

زمان اعلام نتایج آزمون کتبی، حداکثر یک ماه پس از تاریخ برگزاری آزمون خواهد بود. این نتایج از طریق درگاه الکترونیکی جهاد دانشگاهی قابل مشاهده است.

رعایت دقیق تمامی این مراحل و جزئیات، تضمین کننده ثبت نام موفق و جلوگیری از بروز مشکلاتی است که می تواند داوطلبان را از شرکت در آزمون یا ادامه فرآیند استخدام بازدارد. دقت و مسئولیت پذیری در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است.

سایر مراحل استخدامی و نحوه اعلام نتیجه

پس از برگزاری آزمون کتبی و اطلاع از زمان ازمون استخدامی اموزش پرورش 1404، داوطلبان وارد مراحل بعدی استخدام می شوند که شامل تعیین حدنصاب، انتخاب چند برابر ظرفیت، ارزیابی نهایی شایستگی ها و در نهایت اعلام نتیجه نهایی است. هر یک از این مراحل دارای ضوابط و معیارهای خاصی است که برای پذیرش نهایی باید آن ها را با موفقیت پشت سر گذاشت.

الف) تعیین حدنصاب

معرفی داوطلبان برای ادامه مراحل استخدامی، منوط به کسب حدنصاب لازم در آزمون کتبی است. این حدنصاب معمولاً بر اساس ۵۰ درصد میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول در آزمون کتبی (با وزن ۳۰ درصد برای حیطه عمومی و ۷۰ درصد برای حیطه تخصصی) برای هر شغل محل و سهمیه استخدامی تعیین می شود. داوطلبانی که موفق به کسب این حدنصاب نشوند، از ادامه فرآیند استخدامی حذف خواهند شد و تنها کارنامه آزمون کتبی برایشان قابل مشاهده خواهد بود. برای مشمولین سهمیه ایثارگران (۲۵ و ۵ درصد)، کسب حداقل ۸۰ درصد حد نصاب آزمون علمی آخرین نفر پذیرفته شده آزاد در همان شغل الزامی است.

ب) انتخاب و اعلام اسامی چند برابر ظرفیت

پس از تعیین حدنصاب، افراد واجد شرایط بر اساس مجموع نمره فضلی (با وزن ۳۰ درصد برای حیطه عمومی و ۷۰ درصد برای حیطه تخصصی) و با در نظر گرفتن سهمیه های قانونی (آزاد، ۳ درصد معلولین، ۲۵ و ۵ درصد ایثارگران)، به تعداد دو برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل محل، جنسیت و سهمیه، جهت بررسی مدارک و ارزیابی نهایی معرفی می شوند. در صورتی که پس از اعلام نتیجه نهایی، نیاز به تکمیل ظرفیت باشد، وزارت آموزش و پرورش می تواند حداکثر تا سه ماه پس از اعلام نتایج، با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور، اقدام به جذب از میان سایر شرکت کنندگان واجد شرایط کند.

ج) مراحل ارزیابی نهایی شایستگی های معلمی و گزینش

این مرحله شامل دو بخش اصلی است:

  1. بررسی اسناد و مدارک خوداظهاری و ویژگی های جسمانی و روانی: در این گام، مدارک و مستنداتی که داوطلب در زمان ثبت نام ارائه کرده، به همراه ویژگی های جسمانی و روانی او مطابق با ضوابط بررسی می شود. در صورت تأیید، داوطلب به مرحله بعدی معرفی خواهد شد.
  2. سنجش صلاحیت و شایستگی ها: داوطلبانی که مدارکشان تأیید شده است، از طریق مراکز ارزیابی آموزش و پرورش مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند. این ارزیابی با هدف تعمیق سنجش شایستگی های معلمی داوطلبان صورت می پذیرد. همزمان، فرآیند بررسی صلاحیت های عمومی توسط هسته گزینش نیز آغاز می شود. پس از اتمام ارزیابی، آموزش و پرورش مشخصات داوطلبان واجد شرایط را بر اساس نمرات فضلی تا سقف ۱.۲ برابر سهمیه، به هیئت مرکز گزینش معرفی می کند.

نحوه ارزیابی نهایی و جزئیات آن پس از اعلام نتایج آزمون کتبی از طریق سامانه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی منتشر می شود. این ارزیابی شامل سنجش شاخص های مختلفی است که در دفترچه آزمون به تفصیل آمده است.

د) اعلام نتیجه نهایی آزمون

پذیرش نهایی داوطلبان پس از اعمال تمامی امتیازات قانونی و با احتساب مجموع نمرات آزمون کتبی (با وزن ۷۰ درصد) و ارزیابی نهایی (با وزن ۳۰ درصد)، به تعداد ظرفیت پذیرش در هر شغل محل، جنسیت و سهمیه، بر اساس نمرات فضلی داوطلبان معرفی شده و تایید نهایی گزینش صورت می پذیرد.

یادآوری های مهم:

  • هسته گزینش موظف است با رعایت قوانین مربوطه، نظر خود را در موعد مقرر اعلام کند.
  • در صورت مساوی بودن مجموع نمرات مکتسبه داوطلبان در آزمون کتبی و ارزیابی نهایی، اولویت با داوطلبی خواهد بود که نمره مکتسبه او در آزمون کتبی بالاتر باشد.
  • پذیرفته شدگان نهایی موظفند جهت پیگیری ادامه فرآیند استخدام و گذراندن دوره مهارت آموزی به اداره کل آموزش و پرورش استان محل خدمت و همچنین دانشگاه فرهنگیان مراجعه کنند. عدم مراجعه در مهلت تعیین شده، به منزله انصراف از استخدام تلقی خواهد شد.
  • ملاک قبول نهایی در هر شغل محل، علاوه بر تأیید گزینش، کسب نمره کل نهایی بالاتر (مجموع نمره آزمون کتبی و ارزیابی نهایی) نسبت به سایر داوطلبان است.

داوطلبان باید به خاطر داشته باشند که مسئولیت ثبت نام و کنترل دقیق اطلاعات خوداظهاری بر عهده خودشان است. هرگونه اطلاع رسانی در خصوص زمان و مکان ارائه مدارک و ارزیابی نهایی از طریق سامانه مرکز مجری برگزارکننده آزمون و سایت اداره کل آموزش و پرورش استان مربوطه خواهد بود و داوطلبان باید به طور مرتب این سایت ها را چک کنند.

در نهایت، احراز مهارت های پایه و عمومی فناوری اطلاعات (ICDL) نیز برای افراد واجد شرایط استخدام در مشاغل تخصصی کارشناسی و بالاتر الزامی است و مدارک مربوطه باید حداکثر یک ماه پس از تأیید گزینش ارائه شود. عدم رعایت دقیق ضوابط و شرایط اعلام شده یا ارائه مدارک ناقص یا جعلی، در هر مرحله از فرآیند، منجر به حذف داوطلب و لغو حکم استخدامی خواهد شد.

جدول زیر، خلاصه ای از توزیع امتیازات در بخش های مختلف آزمون را نشان می دهد که می تواند دید بهتری از وزن هر بخش در نمره نهایی ارائه دهد:

حیطه آزمون کتبی ارزیابی نهایی امتیاز نهایی (از ۱۰۰۰)
عمومی ۲۱۰ ۱۲۰ ۱۰۰۰
تخصصی ۴۹۰ ۱۸۰
جمع ۷۰۰ ۳۰۰

این جدول نشان می دهد که آزمون کتبی ۷۰ درصد و ارزیابی نهایی ۳۰ درصد از امتیاز نهایی داوطلبان را تشکیل می دهد. این توزیع، اهمیت هر دو بخش را در مسیر استخدام مشخص می کند.

مراحل نهایی استخدام و شروع به کار

پس از موفقیت در تمامی مراحل آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴ و کسب نمره نهایی مطلوب، داوطلبان وارد فاز نهایی فرآیند استخدام و آماده سازی برای شروع به کار می شوند. این مراحل شامل تکمیل مدارک، گذراندن دوره مهارت آموزی و در نهایت، آغاز فعالیت رسمی در جایگاه شغلی معلمی است.

تکمیل مدارک و گواهی سلامت

پذیرفته شدگان نهایی ملزم به ارائه گواهی سلامت از مراکز طب کار و تأییدیه معاینات و آزمایشات پاراکلینیکی هستند. این معاینات برای اطمینان از سلامت جسمانی و روانی داوطلب برای انجام وظایف معلمی ضروری است و باید قبل از شروع به خدمت ارائه شود. این گام، اطمینان از توانمندی های فیزیکی و روانی لازم برای یک محیط آموزشی پویا را فراهم می کند.

گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی

همان طور که پیش تر اشاره شد، این دوره بخش جدایی ناپذیری از فرآیند استخدام است. پذیرفته شدگان رشته های آموزگاری و دبیری به دانشگاه فرهنگیان و هنرآموزان به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معرفی می شوند. هدف اصلی این دوره، آموزش مهارت های تربیتی و تخصصی لازم برای ورود به عرصه معلمی است. این دوره شامل دروس نظری، عملی و کارورزی است و حضور فعال و موفقیت در آن برای صدور حکم استخدامی پیمانی الزامی است. عدم شرکت در این دوره یا عدم موفقیت در آن، به منزله انصراف تلقی می شود و ممکن است پیامدهای مالی نیز برای داوطلب داشته باشد. این دوره نه تنها دانش تئوری را تقویت می کند بلکه با تجربیات عملی تدریس، آمادگی فرد را برای چالش های کلاس درس افزایش می دهد.

تعهدات خدمتی و بوم خدمت

بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، هرگونه گزینش و استخدام در مشاغل آموزشی و تربیتی بر اساس نیاز برای «بوم خدمت» خواهد بود که به صورت شهرستانی صورت می پذیرد. این بدان معناست که پس از طی فرایند استخدامی، خارج شدن نیرو از بوم خدمت شهرستان (انتقال به شهر یا استان دیگر) به منزله قطع رابطه استخدامی خواهد بود. این قانون با هدف تثبیت و ماندگاری نیروها در مناطق مورد نیاز وضع شده است. محل خدمت دقیق در شهرستان انتخابی، قبل از اشتغال و توسط اداره کل آموزش و پرورش استان مربوطه تعیین می شود.

صلاحیت های حرفه ای و ضمن خدمت

پذیرفته شدگان نهایی، علاوه بر موفقیت در دوره مهارت آموزی، باید در قالب برنامه سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان و در مسیر رشد معلمی، در دوره های ضمن خدمت پیش بینی شده نیز شرکت کرده و موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی شوند. برای پذیرفته شدگان رشته های غیر امور تربیتی، گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت ضمن خدمت مرتبط با امور تربیتی و مهارت های معلمی در دو سال نخست استخدام الزامی است. این دوره ها برای تقویت مستمر توانایی های معلمی و به روز نگه داشتن دانش و مهارت های آنان طراحی شده اند.

شروع به کار

پس از طی تمامی مراحل، گذراندن موفقیت آمیز دوره مهارت آموزی، و تأیید نهایی گزینش، پذیرفته شدگان آماده شروع به کار در وزارت آموزش و پرورش خواهند شد. پیش بینی می شود شروع به کار پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، از مهرماه همان سال و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید باشد. این زمان بندی دقیق به داوطلبان این امکان را می دهد که با برنامه ریزی قبلی، خود را برای آغاز فصلی نوین در زندگی حرفه ای شان آماده کنند.

در این مرحله، داوطلبان باید به دقت اطلاعیه های وزارت آموزش و پرورش استان محل خدمت خود را پیگیری کنند تا از زمان و مکان دقیق مراجعه برای آغاز رسمی فعالیت ها مطلع شوند. عدم مراجعه در مهلت تعیین شده، به منزله انصراف قطعی از استخدام خواهد بود.

تعهد به خدمت، آمادگی برای یادگیری مداوم و شور و اشتیاق برای تعلیم و تربیت نسل آینده، از ویژگی هایی است که یک معلم موفق را تعریف می کند. این فرآیند استخدامی، فرصتی است برای یافتن افرادی که با این ویژگی ها، به بدنه آموزش و پرورش کشور اضافه شوند.

نتیجه گیری

آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۴، فرصتی طلایی برای هزاران نفر از جوانان کشور است که در اندیشه خدمت در عرصه تعلیم و تربیت هستند. اطلاع دقیق از زمان ازمون استخدامی اموزش پرورش 1404 و تمامی مراحل آن، از ثبت نام اولیه و دریافت کارت ورود به جلسه گرفته تا زمان برگزاری آزمون کتبی، اعلام نتایج، و فرآیند ارزیابی تکمیلی و گزینش، اهمیت ویژه ای در موفقیت داوطلبان دارد.

متقاضیان باید با مطالعه دقیق دفترچه راهنما، آماده سازی به موقع مدارک، برنامه ریزی جامع مطالعاتی بر اساس منابع اعلام شده، و پیگیری مستمر اطلاعیه های رسمی، خود را برای این رقابت مهم آماده سازند. توجه به جزئیات مراحل پس از آزمون، از جمله تعیین حدنصاب، سهمیه ها و امتیازات قانونی، و الزامات دوره مهارت آموزی، می تواند مسیر ورود به این حرفه شریف را هموارتر کند. امیدواریم تمامی داوطلبان با آمادگی کامل و ذهنی آرام، این آزمون سرنوشت ساز را با موفقیت پشت سر بگذارند و به آرزوی خدمت در نظام آموزش و پرورش کشور دست یابند. موفقیت در این مسیر، نیازمند تلاش بی وقفه و تعهد است، و بی شک شیرینی آن نیز به همین اندازه بزرگ خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا