رژه روی روان کنکوری ها – یومیر
«در نظام آموزشی کنونی ما عدالت وجود ندارد؛ زیرا اختلاف بین مدارس ما حتی مدارس ابتدایی بسیار زیاد است. بنابراین اولین مشکل این است که این مصوبه با این فرض اجرا می شود که همه دانش آموزان به یک تسهیلات عادلانه و عادلانه دسترسی داشته باشند. و معدل آنها بر اساس انصاف به دست می آید اما چون اینطور نیست همان بی انصافی که در کنکور وجود داشت در بحث نمره گذاری هم وجود دارد».
به گزارش یومیر جام جم نوشت: پنجم بهمن ماه 1400 بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر 60 درصدی سال های تحصیلی دهم یازدهم و دوازدهم دانش آموزان را در کنکور تصویب کرد. از سوی دیگر نمایندگان مجلس در شهریور ماه گذشته برگزاری کنکور 1403 1404 و 1405 را مانند قبل از کنکور 1402 تصویب کردند و وزارت آموزش و پرورش را موظف کردند تا تمامی زیرساخت های لازم را برای تعیین تاثیر نهایی معدل در تعیین تراز فراهم کند. شرکت کنندگان و رتبه در کنکور سال 1406 و پس از آن.
اما آبان ماه امسال بود که حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه این شورا نسبت به مصوبات خود تعصب جاهلانه ندارد گفت: برخلاف مجلس که چنین چیزی ندارد. ما می توانیم پس از گذشت شش ماه تصمیم را تغییر دهیم.” به گفته وی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند با گذشت دو سال از اجرای مصوبه کنکور نیاز به تغییر آن وجود دارد و به گفته خسروپناه در عین حال طبق قانون. هر گونه تغییر باید یک سال قبل از اجرا اطلاع رسانی شود بنابراین تغییرات مربوط به سال 1404 نخواهد بود و در صورت اعمال تغییرات برای سال 1405 اعمال می شود. به این معنی بود که داوطلبان کنکور سردرگم ترند. به خصوص که ظاهرا شورای عالی کنکور انقلاب فرهنگی در این شورا در دست بررسی است.
معیارهای ناکافی برای اندازه گیری
بیش از 50 سال است که کنکور تنها معیار پذیرش دانشجو در مقاطع بالاتر و تحصیل در دانشگاه هاست. استانداردی که زمانی قرار بود در سال 2015 حذف شود حالا هر از چند گاهی اخبار و صحبت های مسئولان درباره این موضوع به نوعی دانش آموزان را در هاله ای از ابهام قرار می دهد. همین روز گذشته بود که سیدجلال موسوی معاون آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه کنکور در دست بررسی است و تصمیمی برای تغییر نحوه برگزاری ندارند. کنکور 1404 در حال حاضر. راه حل بحث برانگیز و چالش برانگیز که بسیاری معتقدند با عدالت آموزشی ناسازگار است و بسیاری می گویند توجه دانش آموزان را به کتاب های درسی معطوف می کند.
مناظره در مجلس درباره یک تصمیم جنجالی!
بحث تاثیر معدل در کنکور به جایی رسیده است که نظرات متفاوتی را در بین نمایندگان مجلس می بینیم. از سوی دیگر احمد نادری یکی از اعضای کمیسیون رئیس مجلس معتقد است که این تصمیم مافیایی از معدل و تحصیلات دبیرستانی ایجاد کرده است. طرف دیگر ماجرا نظر محمدرضا احمدیسنگر عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس است که چند روز پیش گفته بود: ما با تاثیر نهایی معدل موافق نیستیم و با تاثیر مثبت موافقیم. معدل.” به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد که امکان ترمیم معدل حداقل دو بار برای کنکور سال 1404 و همچنین سال های بعد فراهم شود. همچنین پیشنهاد دیگری برای کاهش اثر معدل دوازدهم 1405 از 60 درصد به 40 درصد ارائه شد. لازم به ذکر است علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در این زمینه تنها می تواند به عنوان انعکاس رای دانش آموزان به این شورا عمل کند اظهار داشت: این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است. چون قدرت تصمیم گیری در این زمینه را ندارد.
کنکور و معدل ناعادلانه!
به نظر می رسد بسیاری از افراد نیز موافق این راه حل کنکور هستند و معتقدند این طرح ممکن است خلأهایی داشته باشد اما در صورت رفع این چالش ها می تواند ابزار خوبی برای نقطه کور سنتی کنکور باشد. اما حجت فنادی محقق کارشناس و معاون سابق منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با جام جم معتقد است که این تصمیم یک راه حل موقت برای حل مشکل کنکور است و جایگزین دائمی نیست. برای آن . وی البته درج سوابق تحصیلی بخشی از دوره تحصیلی در کنکور را شکل اصلی این مصوبه می داند و توضیح می دهد: «در نظام آموزشی فعلی ما عدالت وجود ندارد؛ زیرا تفاوت مدارس ما حتی مدارس دولتی بسیار زیاد است بنابراین اولین مشکل این است که این مصوبه با این فرض اجرا می شود که همه دانش آموزان به امکاناتی منصفانه و عادلانه دسترسی دارند و معدل آنها بر اساس انصاف است اما از آنجایی که اینطور نیست. همان بی انصافی که در کنکور وجود داشت در بحث شخصیتی هم دیده می شود «بهتر است مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی نمایندگان مجلس و سایر نهادهای مسئول درباره این مصوبه کنکور باز هم با تأمل بیشتر و از ابعاد مختلف به تصویب برسند. اثرات نکات مثبت و منفی آن را بررسی کنید؛ زیرا چنین تصمیماتی زوایای مختلفی را برای دانش آموزان در بر می گیرد و مشکلات زیادی را به وجود می آورد.
کیلومترها با برقراری عدالت آموزشی
عدالت آموزشی یکی از موضوعاتی است که منتقدان این مصوبه در کنکور به آن اذعان دارند و می گویند این مصوبه نه تنها می تواند ضامن برقراری عدالت آموزشی باشد بلکه موجب استرس روحی و روانی و فشار بر دانش آموزان در سه دوره اخیر می شود. سال های تحصیل آنها تحقیقات حجت فادی همچنین با اشاره به اینکه این مصوبه ما را به عدالتی که مطلوب است نمی رساند و جامعه را به سمت رشد و ترقی سوق می دهد گفت: معدل و معدل تحصیلی تنها شاخص شایستگی و استعداد نیست برای تحول ما باید از شایسته ترین و با استعدادترین افراد حمایت کنیم و به آنها فرصت تحصیل بهتر را بدهیم تا بتوانند کشور را به جلو ببرند و در عین حال بقیه جمعیت را در مکان های مناسب با توجه به استعداد خود به کار گیرند. اما ما با چنین تصمیمی به این وضعیت نخواهیم رسید.»
انتهای پیام