علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

روکش دندان شیری چیست

روکش دندان شیری اغلب زمانی استفاده می شود که دندان به دلیل پوسیدگی دچار تخریب وسیع شده باشد، بسیاری از دندان های شیری پس از درمان های عصب کشی به دلیل کاهش استحکام دندان نیازمند روکش می باشند.

روکش دندان شیری به جهت استحکام بالایی که دارد از شکسته شدن دندان تا زمان افتادن طبیعی دندان شیری جلوگیری می کند.

والدین در اکثر مواقع با این سوال مواجه هستند که «چرا دندانهای شیری که عمر کوتاهی دارند نیازمند ترمیم و روکش می باشند؟» ؛ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این پرسش بپردازیم و ضرورت درمان و ترمیم دندانهای شیری را با روکش را بررسی کنیم.

لیست بهترین دندانپزشک در کرج اینجاست

ضرورت درمان پوسیدگی دندانهای شیری

سیستم دندان های شیری برای مدت زمان محدودی در داخل دهان کودک وجود خواهد داشت، به طور مثال این زمان برای دندان های شیری قدامی (جلویی) تا سن 6 الی 7 سالگی و برای دندان های شیری خلفی (عقبی) تا سن 10 الی 12 سالگی می باشد.

ولی توجه داشته باشید در صورت وجود پوسیدگی دندانهای شیری ممکن است عوارض جدی و بعضا جبران ناپذیری به کودک وارد گردد؛ این عوارض به چند دسته تقسیم می گردند:

کاهش توانایی جویدن در کودک

در صورت وجود پوسیدگی و یا از دست رفتن دندان های شیری؛ توانایی جویدن کودک و تمایل وی به استفاده از مواد غذایی متنوع کاهش می یابد به طوری که کودک حتی بدون اظهار وجود مشکل در دندان ها از خوردن برخی از مواد غذایی امتناع ورزیده و گاهی والدین این امر را به عنوان بی اشتهایی کودک تلقی خواهند کرد.

در حالی که در بسیاری از موارد با برطرف کردن عامل اصلی یعنی درد و پوسیدگی دندانها، مشکل به خودی خود ناپدید می گردد.

بدیهی است در صورت وجود اشکال در تغذیه عوارض مختلفی از جمله کاهش رشد، یبوست، کج خلقی و بسیاری از اختلالات دیگر می تواند در کودک بروز نماید.

حفظ فضای لازم برای رویش دندان دایمی

دندان های شیری به عنوان راهنمایی برای رویش دندان های دایمی می باشند.

اگر یک دندان شیری زودتر از موقع مقرر از دست برود، این امر منجر به از دست رفتن فضای مورد نیاز جهت رویش دندان دایمی می گردد.

با از دست رفتن این فضا و کمبود فضا در داخل دهان، دندانهای دائمی به صورت کج و درهم رویش خواهند کرد و یا حتی به صورت نهفته باقی می مانند.

در نهایت در بسیاری از موارد برای اصلاح وضعیت بوجود آمده، بایستی درمان های ارتودنسی پیچیده و پر هزینه برای کودک انجام داد.

زیبایی

انسان موجودیست اجتماعی و شالوده رفتارهای انسان در کودکی شکل می گیرد؛مطالعات مختلف نشان داده است که پوسیدگی دندان های شیری و مشکلات ظاهر آنها می تواند نقش مهمی در کاهش اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی کودک داشته باشد.

این موضوع به حدی جدی است که ممکن است با اینکه کودک حتی خود به این موضوع واقف نباشد و یا ابراز نکند ولی در جمع افراد از ظاهر دندان های خود خجالت بکشد و ممکن است از خندیدن امتناع ورزد و در نهایت روابط اجتماعی وی دستخوش اختلالات شدید گردد.

ایجاد بوی بد دهان

در صورت وجود حفرات پوسیدگی متعدد، تجمع مواد غذایی در بین دندان ها افزایش می یابد و به مرور زمان این باقی مانده های مواد غذایی دچار فساد می گردند و با ایجاد التهاب در لثه و عفونت دندان های کودک،  منجر به بوی بد دهان می گردد.

درمان پوسیدگی دندان های شیری کودکان

مقاله روکش دندان شیری کودکان در هفته نامه سلامت

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی کودکان؛ پوسیدگی های دندان های شیری در صورت مراجعه به موقع کاملاً قابل درمان است.

حتی در صورتی که پوسیدگی دندان شیری عمیق باشد در بسیاری از مواقع مشکلات این دندان ها را می توان با درمان های عصب کشی برطرف نمود و با یک درمان مناسب می توانند تا موعد مقرر در داخل دهان باقی بمانند.

لازم به ذکر است برخلاف تصور بسیاری از والدین؛ دندان های شیری نیز دارای عصب بوده و در صورت پیشرفت پوسیدگی و انتقال التهاب و عفونت به عصب دندان، باید درمان عصب کشی برای این دندان ها انجام گیرد.

توجه داشته باشید که این درمانها هیچ گونه عارضه ای برای دندان های دایمی جانشین نخواهد داشت.

تاثیر پوسیدگی دندان های شیری بردندان های دایمی

در صورت پیشرفت پوسیدگی و وجود التهاب و عفونت در دندان های شیری؛ این عفونت می تواند به جوانه دندان دایمی زیرین سرایت نموده و موجب اختلال در تکامل دندان دایمی زیرین شود.

هم چنین وجود پوسیدگی در دندان های شیری موجب افزایش میکروبهای عامل پوسیدگی از جمله استرپتوکوک موتانس گردیده و شانس ابتلا به پوسیدگی را در سایر دندان های موجود در دهان افزایش می دهد.

پس نباید در درمان پوسیدگی حتی یک دندان شیری تعلل کرد؛ چرا که با گذشت زمان سرعت و امکان پوسیدگی کل دندانها بالاتر خواهد رفت.

انواع ترمیم های مورد استفاده برای دندان شیری

از انجایی که شکل تاج و بسیاری از ویژگی های ساختاری دندان های شیری با دندان های دایمی متفاوت است، ترمیم این دندان ها مخصوصاً پس از عصب کشی نیازمند ملاحظات و ابزارها و مواد خاصی می باشد.

روکش دندان شیری چیست؟

در صورتی که دندان های شیری خلفی (عقبی) دچار تخریب وسیع به دلیل پوسیدگی باشند، مخصوصا پس از درمان های عصب کشی نیازمند استفاده از روکش برای این دندانها می باشیم.

این روکش ها به جهت استحکام بالایی که دارند از شکسته شدن دندان تا زمان طبیعی افتادن دندان شیری  جلوگیری می کنند.

آیا برای دندان های شیری قدامی (جلویی) هم از روکش استفاده می شود؟

خیر ، روکش های استیل فقط برای دندان های خلفی (عقبی) استفاده می شوند و برای ترمیم دندان های قدامی (جلویی) از مواد هم رنگ دندان یا کامپوزیت ها استفاده می گردد.

روکش های دندان های شیری از چه جنسی بوده و چه رنگی هستند؟

روکش های موجود برای دندان های شیری از جنس استیل ضد زنگ و اصطلاحا ssc یا Stainless Steel Crowns

رنگ روکش های دندان های شیری نقره ای می باشند، این به خاطرجنس استیل ضدزنگ آن می باشد.

آیا می توان روکش سفید رنگ برای دندان شیری قرار داد؟

قرار دادن روکش سفید رنگ برای دندان شیری خلفی امکان پذیر نیست چرا که روکش هایی که در دندانپزشکی بزرگسالان استفاده می گردند نیازمند مراحل قالب گیری پیچیده و کارهای لابراتواری بوده و علاوه بر زمان بر بودن هزینه بالایی نیز دارند و مهمتر از همه این که این روکش ها برای دندان های شیری و فرم لثه در حال رشد کودکان مناسب نمی باشند.

بنابراین در صورت لزوم به قرار دادن روکش برای دندان های شیری در کودکان حتماً باید از روکش های استیل نقره ای رنگ استفاده کرد.

نکته قابل توجه این است که اغلب کودکان با ظاهر روکش ها مشکلی ندارند و چه بسا لذت می برند به خصوص این که دندانپزشک معمولا از اصطلاحاتی مانند «دندان بت من»«دندان براق»«دندان مرد آهنی» و … برای معرفی این روکشها به کودک استفاده می کند. بنابراین توصیه می شود که والدین گرامی از واکنش منفی به ظاهر روکش ها جدا خودداری نمایند و از ایجاد حساسیت بیش از حد در کودک جلوگیری کنند.

آیا قرار دادن روکش دندان شیری در یک جلسه امکان پذیر است؟

بله ، دندانپزشک پس از آماده سازی و تراش دندان؛ روکش مناسب را انتخاب نموده و پس از تنظیمات بر روی دندان قرار می دهد. تمام فرایند روکش گذاری دندان شیری در بک جلسه انجام می پذیرد.

آیا قرار دادن روکش دندان شیری نیاز به قالب گیری دارد؟

روکش های پیش ساخته دندان های شیری در اندازه های مختلف

خیر، روکش های دندان های شیری پیش ساخته هستند و در سایزهای مختلفی موجود می باشند.

دندانپزشک سایز مناسب روکش را انتخاب کرده و بر روی دندان شیری تنظیم می کند.

آیا همه دندان های شیری عصب کشی شده نیازمند روکش هستند؟

خیر، در صورتی که میزان تخریب تاج دندان زیاد نباشد از مواد ترمیمی مختلف مانند آمالگام یا کامپوزیت برای ترمیم بعد از عصب کشی استفاده می شود.

روکش دندان شیری در صورتی بر روی دندان قرار داده می شود که دیواره های تاج دندان ضعیف شده باشد و احتمال شکستن آن بر اثر نیروهای جویدن وجود داشته باشد و تشخیص این امر بر عهده دندانپزشک می باشد.

آیا ممکن است روکش دندان شیری باعث گیرکردن مواد غذایی یا بوی بد دهان گردد؟

خیر، روکش های دندان شیری به نحوی با دندان شیری تطابق داده می شوند که احتمال گیرکردن موادغذایی در زیر آنها وجود نداشته باشد.

روکش های دندان شیری تاثیری در ایجاد بوی بد دهان در کودکان ندارند.

آیا قرار دادن روکش بر روی دندان شیری کودک درد خواهد داشت؟

قبل از قرار دادن روکش بر روی دندان شیری، دندانپزشک بافتهای لثه اطراف دندان را بی حس می کند؛ بنابراین در حین کار کودک دردی احساس نخواهد کرد.

انجام بی حسی برای قرار دادن روکش دندان شیری الزامی است.

چه مراقبت هایی بعد از قرار دادن روکش دندان شیری لازم است؟

بعد از قرار دادن روکش دندان شیری کودک باید تا دو ساعت از جویدن مواد غذایی خودداری کند.

در صورت احساس دردمی توان از داروهای مسکن نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمود.

روکش ها باید به وسیله مسواک زدن تمیز نگه داشته شوند تا از تجمع مواد غذایی و التهابات لثه جلوگیری شود.

بیشتر بدانید: best Dentist youtube

آیا ممکن است روکش دندان شیری کنده شده و مثلا در خواب به مجرای تنفسی کودک بیفتد؟

خیر، روکش دندان شیری به نحوی تنظیم می گردد که خارج کردن آن نیازمند وسایل دندانپزشکی می باشد.

در زمان نصب نیز دندانپزشک اطمینان حاصل می نماید که روی دندان از گیر کافی برخوردار باشد و علاوه بر این روکش ها را با مواد مخصوصی بر روی دندان  می چسباند.

اگر روکش دندان شیری به هر دلیلی کنده شود، قابل چسباندن مجدد خواهد بود.

آیا روکش ها باید در زمان افتادن دندان شیری خارج شوند؟

خیر، وقتی ریشه دندان شیری تحلیل رفت و روکش به طور خود به خود به همراه دندان شیری خواهد افتاد و نیازی به مداخله دندانپزشکی جهت خارج کردن روکش نیست.

گرچه بهتر است کودکان هر شش ماه یکبار توسط دندانپزشک معاینه شوند تا از تداخلات رویشی احتمالی جلوگیری گردد.

روکش های دندان شیری تا چه سنی در دهان باقی مآیا روکش دندان شیری برای کودکان لازم است ؟ در این مقاله سعی میکنیم به طور کامل و ساده به روکش دندان اطفال و اس اس کرون اطفال پاسخ بدهیم.

دندان کودکان بعد از بررسی و بعد از درمان به دلیل کاهش استحکام باید روکش شوند. روکش دندان اطفال زمانی انجام میشود که دندان به علت تخریب شده و نیازمند عصب کشی است. در بعضی از شرایط، دندان شیری عصب کشی شده را به علت اینکه ممکن است دچار ترک یا شکستگی شود نمیتوان پر کرد. در این شرایط از روکش های از پیش ساخته شده فلزی که روکش مخصوص دندان شیری کودکان است و اصطلاحا S.S.CROWN (اس اس کرون اطفال) نامیده میشود، استفاده میشود.

کاربرد روکش دندان اطفال چیست؟

  • حفاظت از دندان آسیب دیده که به علت پوسیدگی ضعیف شده است.
  • حفاظت از دندانی که در معرض پوسیدگی است.
  • پوشش دندانی که دارای پرکردگی وسیع است.

دندان کودکان بعد از درمان عصب کشی دندان شیری به دلیل کاهش استحکام باید روکش شوند

روکش دندان اطفال چیست؟

روکش دندان اطفال ظاهری متفاوت با روکش دندان بزرگسالان دارد. روکش دندان اطفال نوعی روکش‌های فلزی و جنس استیل است که فقط مخصوص به دندان‌های خلفی و دندان‌های آسیای کودکان است. روکش دندان اطفال، اس اس کرون اطفال نیز نامیده می‌شود. اس اس کرون اطفال فقط برای دندان‌های آسیا و دندان‌های عقب هستند و برای دندان‌های جلو در کودکان روکشی وجود ندارد. برای ترمیم دندان‌های جلو ، بعد از یا از کامپوزیت استفاده می‌کند. اس اس کرون اطفال نسبت به ماده‌های ترمیم‌کننده و پرکننده مقاومت بالایی دارند. روکش دندان اطفال یا همان اس اس کرون اطفال زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قسمتی از دندان شیری به علت پوسیدگی از بین رفته باشد و وقتی اقدام به برداشتن پوسیدگی می‌کند بافت بسیار کمی از دندان باقی می‌ماند. دراین موقعیت دندانپزشک بررسی می‌کند ک آیا بافت باقی مانده ساختمان دندان توانایی نگهداری روکش دندان اطفال یا اس اس کرون اطفال را دارد یا نه.

مراحل ترمیم و گذاشتن روکش دندان اطفال به چه صورت است؟

ابتدا دندانپزشک متخصص کودکان ناحیه مورد ترمیم را با ژل بی حس میکند و بعد از آن درون لثه را با تزریق بی حس میکند. بعد از بی حس شدن ناحیه مورد نظر پوسیگی برداشته میشود و دندان به اندازه قرار گرفتن اس اس کرون اطفال یا همان روکش دندن اطفال تراشیده میشود. در مرحله آخر روکش روی تمام دندان گذاشته میشود و تمام دندان زیر روکش قرار داده میشود. به این صورت قرار دادن روکش دندان شیری کودک در یک جلسه انجام میشود. توصیه میشود تا زمانی که بی حسی کامل برطرف نشده از خوردن خوراکی توسط کودک جلوگیری کنید زیرا ممکن است کودک تصادفا لب یا گونه خود را گاز بگیرد و باعث ایجاد آسیبی دردناک به دهان خود شود.

بعد از بی حس شدن ناحیه مورد نظر پوسیگی برداشته میشود و دندان به اندازه قرارگرفتن روکش تراشیده میشود

نحوه مراقبت از روکش دندان اطفال چگونه است؟

  • بعد از قرار دادن اس اس کرون اطفال، کودک باید به طور مرتب دندان و اطراف لثه را مسواک بزند تا از جلوگیری شود و روکش سالم بماند.
  • برای جلوگیری از تجمع باکتری دراطراف روکش، دندان باید نخ کشیده شود.
  • از خوردن شکلات های چسبنده جلوگیری شود تا چسب زیر روکش دچار تحلیل نشود.
  • به مدت 30 دقیقه بعد از قرار دادن روکش از خوردن پرهیز شود.
  • 24 ساعت بعد از قرار دادن روکش از خوراکی های چسبنده مانند آدامس، تافی، شکلات، گز و خودداری شود.
  • قبل از اینکه بی حسی از بین رود، از داروهای تجویز شده پزشک استفاده کنید تا بعد از بی حسی احساس درد و ناراحتی ایجاد نشود.

 

اهمیت روکش دندان اطفال برای دندان شیری کودک

در زمانی که دندان شیری دچار پوسیدگی میشود، حتما باید مورد درمان قرار گیرد و بعد از آن دندان توسط اس اس کرون اطفال بازسازی شود تا کارایی آن به طور کامل بازگردانده شود. برخی از والدین با تصوراینکه دندان کودکروکش دندان چیست؟

یک کلاهک است که کاملا شبیه به تاج دندان ساخته می شود تا روی دندان قرار گرفته و نقش تاج را به عهده بگیرد. به طور کلی دندان از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده است. تاج همان بخش سفید رنگ دندان است که بیرون از لثه قرار دارد و با آن غذا میجویم. هنگامی که در اثر پوسیدگی یا شکستگی تاج صدمه می بیند، در صورتی که آسیب وارد شده فراتر از حدی باشد که بتوان آن را با مواد پر کننده ترمیم کرد، دندان روکش می شود تا بتوانید همچنان از آن استفاده کنید و از طرفی جلوی شکستن و فروپاشی آن گرفته شود.

چرا دندان شیری نیاز به روکش پیدا می کند؟

دلایل نیاز به روکش کردن دندان شیری متعدد است. به طور کلی هنگامی توصیه می شود دندان شیری ترمیم یا روکش شود که آسیب گسترده ای دیده باشد، مثلا پوسیدگی گسترده، ترک خوردگی و یا شکستگی دارد.

در مواردی که پوسیدگی گسترده است، صرفا پر کردن دندان کافی نیست چون پشتیبانی دندان ضعیف است و احتمال شکستن یا جدا شدن پرکردگی و یا شکستن خود دندان زیاد است. در این موارد روکش، ترمیم مطمئن تر و بادوام تری است و تا زمانی که دندان شیری بیفتد، دوام می آورد.

چرا باید دندان شیری ترمیم و روکش شود در حالی که قرار است بیفتد؟

حفظ دندان شیری تا زمانی که نوبت به افتادن آن می رسد به چند دلیل اهمیت دارد و نیاز به ترمیم را ایجاب می کند:

  • مینای دندانهای شیری نازک تر از دندانهای دائمی هستند. پوسیدگی به سادگی بین دندانها گسترش می یابد. روکش نه تنها برای نجات خود دندان صدمه دیده است بلکه برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی و عفونت به نواحی دیگر دهان است.
  • روکش دندان شیری برای برگرداندن عملکرد، شکل و اندازه به دندان آسیب دیده صورت می گیرد. از آنجایی که یکی از مهمترین عملکردهای دندان حفظ فاصله در قوس دندانی و نگه داشتن جا برای دندان دائمی زیر آن و هدایت دندان است، روکش کردن باعث می شود این عملکرد حفظ شود و مشکلات بعدی ناشی از زود افتادن دندان شیری به وجود نیاید.
  • ترمیم کردن و حفظ دندان شیری باعث می شود رشد عضلات و استخوان فک کودک، روند طبیعی خود را طی کند.
  • دندان شیری برای جویدن غذا مهم است و بدون آن بخشی از فرآیند جویدن غذا با اختلال مواجه می شود.
  • روکش با پوشاندن دندان از فروپاشی دندان و عمیق تر شدن پوسیدگی جلوگیری می کند بنابراین احتمال دندان درد، عفونت لثه و مشکلات دیگر را کاهش می دهد.

اطلاعات بیشتر :

انواع روکش دندانهای شیری

برای ترمیم و روکش کردن دندانهای شیری به طور کلی چهار نوع روکش وجود دارد. هر نوع روکش معایب و مزایای خود را دارد.

روکش استیل پیش ساخته

  • قدیمی ترین انواع روکش است که هنوز نیز کاربرد زیادی در دندانپزشکی اطفال دارد. برای دندانهای آسیاب بزرگ گزینه ای عالی است چرا که مقاوم به رطوبت و محکم و بادوام است.
  • همچنین در موارد پوسیدگی بین دندانی مفید است.
  • جایگذاری آن ساده است و تنها در یک جلسه درمان تمام می شود.
  • مقرون به صرفه است (ارزانترین نوع روکش دندان است)

روکش رزین کامپوزیت (اسید خراشی شده)

  • یک پوسته پر شده با رزین کامپوزیت است که همرنگ دندان می باشد بنابراین زیبایی لبخند را حفظ می کند.
  • بیشتر برای دندانهای جلویی که تحت فشار نیستند اما زیبایی آنها مهم است استفاده می شود.
  • هزینه آن در حد متوسط است.

روکش سرامیکی فلزی

  • این روکشها از اسکلت استیل یا نیکل با یک لایه پوشش سرامیک همرنگ دندان ساخته می شوند که هم زیبایی سرامیک را داشته باشند و هم استحکام فلز را.
  • با دوام و محکم هستند.
  • به دلیل رنگ سفید، برای دندانهای جلویی که زیبایی آنها مهم است، مناسبند.
  • به دلیل استحکام مناسب، میتوان برای دندانهای عقبی هم از آنها استفاده کرد.
  • در مقابل رطوبت مقاومند.
  • نیاز به تراشیدن دندان در این نوع روکش بیشتر از روکشهای دیگر است بنابراین تهاجمی تر است.

روکش تمام سرامیک یا زیرکونیا

از سرامیک همرنگ دندان ساخته می شوند و هیچ بخش فلزی ندارند بنابراین برای کسانی که به فلز آلرژی دارند مناسب است.

روکش زیرکونیا همانند روکش استیل، برای کودکان به صورت پیش ساخته قابل تهیه هستند.

از نظر استحکام و دوام از مینای دندان طبیعی محکم تر هستند بنابراین عمر زیادی دارند اما ممکن است برای دندانهای مقابل ساینده باشند.

از نظر زیبایی بیشترین شباهت را به دندان طبیعی دارند.

روکش دندان پلی کربنات

این روکش دندان بیشتر برای  دندانهای جلویی استفاده می شود و ارزانتر است اما چون دوام کمی دارد بیشتر یک ترمیم موقتی محسوب می شود و در مواردی استفاده می شود که لازم نیست مدت زمان طولانی روکش عمر کند.

مراحل روکش کردن دندان شیری چیست؟

  • ابتدا دکتر دهان کودک در اطراف دندانی که قرار است روکش شود را بی حس می کند تا هیچ دردی احساس نشود.
  • یک صفحه لاستیکی به نام رابر دم، روی دهان کشیده می شود و محل دندان مورد نظر سوراخ می شود تا دندان از آن بیرون بزند و دکتر بتواند روی آن کار کند. این کار برای این است که دندان از محیط دهان ایزوله شود و آلودگی های دهان به دندان نرسد. از طرفی چیزی تصادفا داخل دهان نیفتد.
  • با دریل دندانپزشکی، بخشهای پوسیده دندان تراشیده شده و برداشته می شوند و دندان پاکسازی و تمیز می شود.
  • دندان شکل دهی می شود تا برای قرارگیری روکش، آماده شود.
  • در روکش دندانهای شیری، اغلب درمان ظرف یک جلسه تمام می شود. روکش اگر از قبل آماده شده باشد روی دندان چسبانده می شود و اگر قرار است آماده شود در صورت مجهز بودن کلینیک به دستگاههای تراش دیجیتالی، فورا ترمیم ساخته شده و در همان جلسه روی دندان قرار می گیرد.

نحوه مراقبت از دندان شیری روکش شده چگونه است؟

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همانند همیشه دست کم دو بار در روز باید انجام شود تا از پوسیدگی دندان و عفونت لثه جلوگیری شود.
  • مصرف غذاها و نوشیدنیهای شیرین را محدود کنید و کودک را به دفعات بیشتر نزد دندانپزشک ببرید.
  • اگر کودک در جویدن یا گاز گرفتن مشکل دارد با دکتر تماس بگیرید. ممکن است روکش نیاز به تنظیم داشته باشد.
  • بعد از خوردن یا نوشیدنی هر چیزی به خصوص غذاهای اسیدی، حتما دهان شستشو داده شود تا محیط اسیدی دهان سریعتر خنثی شود.
  • هنگام فعالیتهای ورزشی برخوردی از محافظ دهان ورزشی استفاده شود.

پس از روکش کردن دندان شیری چه مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید؟

  • حساسیت دندان: ممکن است دندان به دمای سرد یا داغ حساس شود. با خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس میتوان این مشکل را تخفیف داد.
  • لب پر شدن روکش: این مشکل بیشتر در مورد روکشهای تمام سرامیکی یا کامپوزیتی دیده می شود. اگر لب پر شدگی کوچک باشد ممکن است بتوان آن را با رزین کامپوزیت ترمیم کرد. در غیر این صورت باید روکش تعویض شود.
  • شل شدن روکش: ممکن است روکش لق شود و امکان نفوذ باکتریها به زیر آن و ایجاد پوسیدگی دندان فراهم شود. اگر روکش دندان لق شده است باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در آمدن روکش: این اتفاق بیشتر به دلیل پوسیدگی دندان و یا از بین رفتن چسب دندان روی می دهد. اگر روکش دندان شیری در آمده است آن را تمیز کنید و با خود نزد دندانپزشک ببرید. ممکن است زمان زیادی تا بیرون زدن دندان دائمی نمانده باشد و نیازی به روکش کردن مجدد نباشد و یا گاهی نیز، میتوان از همان روکش دوباره استفاده کرد.

اطلاعات بیشتر :

شرایط کودک پس از روکش کردن دندان چگونه خواهد بود؟

پس از روکش کردن دندان شیری، تا زمانی که دهان هنوز بی حس است نباید هیچ خوراکی یا آشامیدنی به کودک بدهید چون ممکن است لب یا گونه یا زبان خود را گاز بگیرد و به آنها صدمه بزند چون متوجه شدت فشاری که وارد می کند نیست. توجه داشته باشید که کودک را از جویدن، گاز گرفتن یا مکیدن منع کنید تا زمانی که بی حسی کاملا برطرف شود.

آیا روکش کردن دندان شیری درد دارد؟

طبیعی است که به دلیل تحریک بافتها، تا ۲۴ ساعت کمی ناراحتی یا درد تجربه شود. با مسکن های معمولی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن درد برطرف می شود.

در صورتی که پس از ۲۴ ساعت درد برطرف نشد، با دکتر تماس بگیرید.

تا چه زمانی روکش باید روی دندان شیری بماند؟

روکش تا زمانی که دندان شیری در جای خود ثابت و استوار است، روی آن می ماند. اما زمانی که دندان دائمی زیر آن شروع به بیرون زدن کند، دندان شیری لق می شود و همراه با آن روکش نیز در می آید. به طور کلی معمولا دندانهای شیری عقبی حدود دوازده سالگی می افتند.

ان نیاز به درمان ندارد و در صورت پوسیدگی لزومی ندارد آنها را روکش کرد دندان را به حال خود رها کرده و با این تصور غلط باعث به وجود آمدن عوارض جدی و جبران ناپذیری به دندان کودکان خود می‌شوند.

شهر کرج  بهترین و پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی را دارد

از آنجایی که دندان های شیری خلفی(عقبی) تا سن ده الی دوازده سالگی در دهان حضور دارند، در صورتی که بر روی آنها روکش قرار داده شود تا سنین ذکر شده در داخل دهان باقی خواهند ماند.

اگر کودکمان نیاز به درمان پوسیدگی دندان شیری داشت چه بکنیم

قبل از هر چیز مقاله‌های زیر نیز می‌تواند به برخی از سوالات شما در مورد پوسیدگی دندان کودکان پاسخ دهد.

پس از انتخاب و تماس و دریافت وقت ویزیت والدین از یک دندانپزشک کودکان خوب برای فرزندتان، باید نکاتی را قبل از مراجعه به دندانپزشک مد نظر داشته باشید، از بخش زیر می‌توانید مقاله های مرتبط با این نکات را مطالعه نمایید:

دکمه بازگشت به بالا