اقتصادی

روسیه و قزاقستان هم خواهان کاهش وابستگی به دلار شدند

نخست وزیر روسیه نیز پس از قزاقستان خواستار حذف دلار از تجارت با کشورهای عضو شد.

نخست وزیر روسیه که در کنفرانس ویدئویی اجلاس سازمان همکاری شانگهای حضور داشت ، بر اهمیت استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین کشورهای عضو به جای دلار ، یکی از اولویت های یومیر تأکید کرد. وی گفت: توسعه جایگزین مناسب برای دلار و داشتن توافق نامه های تجاری مستقل از دلار مسئله مهمی است و ما شاهد افزایش بیشتر تجارت ارز ملی به عنوان گامی به جلو هستیم.

میخائیل میشوستین خواستار همکاری بیشتر بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای ایجاد سازوکاری برای تأمین اعتبار پروژه های مشترک این سازمان شد و آن را برای بهبود رشد اقتصادی اعضا ستود.

پیش از روسیه ، یکی دیگر از اعضای این سازمان ، قزاقستان ، خواستار افزایش تجارت بین کشورهای عضو از طریق استفاده از ارزهای ملی و کاهش وابستگی به دلار شده بود. جمارت توکایف ، رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به پتانسیل بالای این سازمان برای همکاری گفت: در حال حاضر شاهد افزایش رویکرد حمایت گرایانه و یک طرفه در جهان هستیم و این زنجیره تأمین جهانی را مختل کرده است. ایجاد یک نقشه راه برای افزایش تدریجی سهم ارزهای ملی در تجارت می تواند کمک زیادی به کاهش وابستگی اقتصادی کند.

لازم به ذکر است که سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 بین شش کشور روسیه ، چین ، قزاقستان ، قرقیزستان ، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد ، اما اندکی پس از آن ، در سال 2017 ، هند و پاکستان به عضویت کامل درآمدند. حدود نیمی از جمعیت جهان و یک پنجم تولید ناخالص داخلی جهان به این سازمان تعلق دارند. ایران ، بلاروس ، مغولستان و افغانستان نیز اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان قبلاً با هدف همکاری امنیتی ایجاد شده بود که بعداً به همکاری های اقتصادی و تجاری نیز گسترش یافت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا