اقتصادی

رفع دغدغه کارگران با حذف طرح استادشاگردی/ایجاد محیط کار ایمن برای کارگران

نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی حفاظت فنی با تقدیر از اقدامات دولت در راستای صیانت از نیروهای کار در کارگاه‌ها و الحاق ایران به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان بین المللی کار، آمادگی خود را برای فراهم کردن محیطی ایمن برای کارگران در کنار ارائه آموزش‌های ایمنی لازم اعلام کردند.

به گزارش یومیر،علی اصلانی – نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی در نخستین همایش ملی چشم انداز ایمنی و بهداشت شغلی گفت: دولت سیزدهم برای اجرایی شدن مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار اقدامات و تلاش‌های بسیاری صورت داده است. طبق ماده ۱۳۶ قانون کار سه تشکل عالی کارگری اعم از کانون عالی شوراهای اسلامی کار، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و مجمع نمایندگان کارگری عضو شورای عالی حفاظت فنی هستند.

وی افزود: زمانی که دولت آقای رئیسی سر کار آمد، جامعه کارگری و کارفرمایی امیدوار شدند که مشکلات آنها حل شود. اکنون که دولت سیزدهم خصوصا در بحث سیاست خارجه گام‌های خوبی برداشته است از وزیر کار که کارگران و کارفرمایان و جامعه تولید ایشان را به عنوان پدر مجموعه می شناسند انتظار داریم نگرانی‌هایی که برای کارگران در خصوص برخی مواد برنامه هفتم به وجود آمده برطرف کنند.

اصلانی ادامه داد: علیرغم آنکه با تشکل‌های کارگری در استان‌ها و از طریق نمایندگان خود درخصوص موادی که موجب نگرانی کارگران شده بود صحبت کردیم و به ما قول حذف آن را دادند ولی در کمیسیون تلفیق خیلی از این قوانین حذف نشد و کلیات برنامه به تصویب رسید لذا از وزیر کار خواهشمندیم در ارتباط با طرح استاد شاگردی که موجب نگرانی جامعه کارفرمایی و کارگری شده اقدام و آن را از برنامه هفتم حذف کنند.

وی گفت: در حال حاضر کارخانه‌ها با پیشنهاد پرداخت دستمزد ۱۰ تا تا ۱۲ میلیون تومانی به دنبال کارگر هستند لذا اگر طرح استاد شاگردی با حقوق نصفه و نیمه و بدون بیمه به اجرا درآید برای کارفرمایان مشکل ساز می‌شود.

داوود جوانی – نماینده کارفرمایان در شورای عالی حفاظت فنی نیز با اشاره به مقاوله نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار گفت: ۱۰ درصد قانون کار و از مواد ۸۲ تا ۹۴ به مقوله ایمنی پرداخته شده است. کارفرمایان ایجاد محیطی امن برای کارگران را وظیفه خود می‌دانند و معتقدند که آموزش و رعایت نکات ایمنی از سوی کارگران و سیاستگذاری و نظارت به جهت پیشگیری از آسیب‌های شغلی و حوادث کار از سوی دولت امری ضروری است.

وی ادامه داد: همه ما اعم از کارگر، کارفرما و دولت باید قصور خود را در این زمینه بپذیریم. دولت در حوزه سیاستگذاری، کارگران در حوزه آموزش‌های کارگاهی و کارفرمایان در حوزه تجهیزات ایمنی و ایجاد محیط امن باید کمک‌ کنیم تا حوادث ناشی از کار کاهش یابد زیرا وقوع کوچک‌ترین حادثه حتی قطع عضو کارگر موجب خسارت‌های بسیاری می شود.

جوانی گفت: اگر کارگر در حین کار دچار بیماری های شغلی شود، بیست سال بعد و در دوران بازنشستگی بیمار و از کار افتاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه کارگر سرمایه کارفرماست و ما باید صیانت از نیروی کار را در دستور کار قرار بدهیم، اظهار کرد: جامعه کارفرمایی آمادگی دارد که محیطی ایمن را در کنار ارائه آموزش‌ها لازم به کارگران فراهم کند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا