راهکار حل ناترازی تولید و مصرف بنزین چیست؟
رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران گفت: در حال حاضر روزانه پنج تا هفت میلیون لیتر عدم تعادل تولید و مصرف بنزین وجود دارد که راه حل میان مدت این عدم تعادل ممکن است تنوع در سبد سوخت و استفاده از بنزین باشد. پالایشگاه های فراساحلی
به گزارش یومیر، سیدهاشم اورعی امروز در نشست خبری با بیان اینکه میانگین مصرف بنزین خودروهای ایرانی 8.9 لیتر در لیتر است، گفت: مصرف بنزین خودروهای ایرانی 8.9 لیتر در لیتر است. صد کیلومتر و 4 لیتر برای اتومبیل در اروپا. اقتصاد ایران به انرژی وابسته است.
رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران با تاکید بر اینکه در صورت عدم توجه به مسائل مرتبط با انرژی، این مسائل متوجه مسائل اجتماعی می شود، گفت: سیستم انرژی ایران دارای دو ویژگی هرج و مرج و بی ثباتی است. بنزین تنها یکی از حامل های انرژی است و باید از سایر حامل های انرژی نیز مطلع باشیم.
وی با بیان اینکه طبق آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میانگین مصرف بنزین در ایران در سال جاری 100 میلیون لیتر بوده است، گفت: در هفت سال گذشته شاهد افزایش پنج تا هفت ساله بوده ایم. درصد در مصرف سالانه بنزین که ناشی از افزایش تعداد خودروها و فرسودگی آنهاست.
اوری افزود: خودروسازان سالانه بین 800 هزار تا یک میلیون خودرو به حمل و نقل کشور اضافه می کنند در حالی که خودروهای فرسوده اسقاط نمی شوند.
وی با بیان اینکه رتبه اکتان بنزین تولیدی ایران بین 82 تا 92 است، گفت: با توجه به مصرف بالای بنزین در ایران، آلودگی بیشتری تولید می شود.
رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران درباره وضعیت تولید بنزین در کشور گفت: میانگین تولید بنزین در حال حاضر 93 میلیون لیتر است. در سال 1999 مصرف 76 میلیون لیتر و ظرفیت صادرات 27 میلیون لیتر بوده است. ظرفیت تولید بین سال های 97 تا 1400 حدود 103 میلیون لیتر در روز بوده و برای جبران کسری بنزین یکی از اقدامات می تواند استفاده از ذخایر استراتژیک باشد که اکنون حدود 4 میلیارد لیتر است.
اوری با اشاره به عدم سرمایه گذاری در صنعت پالایش گفت: این مشکل باعث شده ظرفیت تولید به تدریج کاهش یابد. پالایشگاه های نفتی که قراردادهای آنها به تازگی امضا شده است، ظرف پنج سال آینده به بهره برداری می رسد. بنابراین در این شرایط باید تدابیر دیگری اندیشیده شود.
وی با اشاره به اهمیت برق در سبد انرژی کشور گفت: توجه به انرژی های تجدیدپذیر و افزایش نفت برق در سبد سوخت می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. در حال حاضر 21 درصد از انرژی جهان از برق تامین می شود که تا سال 2050 به 49 درصد افزایش خواهد یافت.
رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران با تاکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی می تواند راهکاری موثر برای غلبه بر این شرایط باشد، گفت: تا زمانی که قیمت انرژی اینقدر پایین است صحبت از راندمان بی معنی است زیرا قیمت تعیین کننده است. ارزش و این مشکل باعث می شود تا شاهد هدر رفت انرژی در کشور باشیم.
اوره ای ضمن انتقاد از واردات حامل های انرژی گفت: این مشکل اگرچه می تواند راه حلی کوتاه مدت باشد اما نمی توان از آن به عنوان راه حل میان مدت استفاده کرد. تنوع بخشی به سبد سوخت و توجه به CNG می تواند در شرایط کنونی راهکاری موثر باشد.
وی با بیان اینکه توسعه CNG می تواند 12 تا 15 میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش دهد و تقاضای گازوئیل را 10 درصد کاهش دهد، افزود: استفاده از پالایشگاه های فراساحلی نیز می تواند بخشی از تقاضا را تامین کند.
رئیس اتحادیه انجمن های انرژی ایران ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: خودروسازان باید 30 درصد محصولات خود را به صورت دوگانه سوز عرضه کنند اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد.
اوری با بیان اینکه در حوزه مدیریت تقاضا نیازمند بازنگری در اقدامات هستیم، گفت: نباید به دنبال راه حل های کوتاه مدت و تدوین نقشه راه انرژی با ایجاد برنامه های بلندمدت باشیم.
انتهای پیام