اقتصادی

دپارتمان “حقوقی بانکی” دانشگاه امام صادق آغاز به کار کرد

مراسم افتتاح هسته حقوقی دانشگاه امام صادق (ع) با هدف آسیب شناسی و اصلاح نظام بانکی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی با حضور مدیران دانشگاه ، بانک مرکزی و شبکه بانکی ، کارشناسان ، دانشجویان و بانکداری کارشناسان در راهروی آیت الله مهدوی کنی در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش یومیر ، یاسر مرادی ، رئیس واحد حقوقی بانکداری دانشگاه امام صادق (ع) در این مراسم هدف از راه اندازی این موسسه را بررسی چالش های چالش های بانکی ، آموزش و تحقیق در مورد راهکارهای اجرای مقررات بانکی عنوان کرد. با بانکداری اسلامی. و گفت: ما در مرحله گذار ساختار بانکی هستیم ، بنابراین نیاز به تشکیل یک هسته علمی تخصصی که دارای بازوهای دانشگاهی و عملیاتی باشد احساس می شود.
وی موضوعاتی از قبیل تشریفات در قراردادها ، عدم وجود قوانین برای دریافت اسناد و ضمانت ها و صدور قانون و اجرای ثبت آنها ، تامین مالی واحدهای تولیدی ، عدم مسئولیت پذیری بانک ها در قراردادهای مشارکتی را بزرگترین چالش مردم و نظام بانکی عنوان کرد. وی گفت: در دادگاه ها ، در حالی که بیشتر پرونده ها به کارشناسان رسمی قوه قضائیه ارجاع داده می شود که عموماً دارای تخصص حسابداری بوده و با مسائل تخصصی و فنی حقوق بانکی آشنا نیستند ، بنابراین نیاز به آموزش و آموزش کارشناسان بانکی به همراه کارشناس رسمی قوه قضائیه بسیار مهم است. “
مرادی در ادامه اعلام کرد: این سازمان علمی همچنین برنامه ریزی دقیق آموزش کارشناسان رسمی قوه قضائیه و قضات تخصصی بانک ها را انجام داده است.
رئیس مرکز حقوق بانکی به لزوم شفافیت در قراردادهای بانکی اشاره کرد و گفت: در زمینه سلامت اعتباری بانک ها ، آسیب شناسی مفصلی انجام داده ایم. نتایج مطالعات نشان داده است که علت اصلی مشکلات در این بخش نقاط ضعف در اطلاع رسانی و آموزش قوانین و رهبران در شبکه بانکی و قوه قضاییه ، بنابراین ما تمام تلاش خود را برای انتشار اطلاعات دقیق ، دقیق و شفاف در حوزه بانکی انجام خواهیم داد.
وی در این جلسه به س questionsالات حاضران در زمینه های مختلف پاسخ داد و گفت: “ما با کمک نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس و وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی ، سیستمی برای روشن شدن قرارداد تسهیلات طراحی کرده ایم. این سیستم دارای توانایی ارائه همه اطلاعات ، و همچنین بانک دسترسی مشتریان بانک را فراهم می کند.
به گفته مرادی ، این سیستم به گونه ای طراحی شده است که اگر فعالیتی مغایر با قوانین و مقرراتی که بانکدار موظف به رعایت آن است در این سیستم ثبت شود ، او ناتوانی در انعقاد قرارداد را گزارش می دهد. آن را با یک هشدار
وی از تشکیل دو کمیته در این هسته خبر داد و گفت: دو کمیته آموزشی و پژوهشی برای پیگیری اهداف این گروه تشکیل شده است که تحت آن گروه های تخصصی مختلف کار خواهند کرد.

هنوز به وسط راه نرسیده ایم

علیپناه – استاد دانشگاه شهید بهشتی نیز در این جلسه به آسیب شناسی اجرای بانکداری اسلامی پرداخت و گفت: اساساً نمی توان در مورد بانک و نظام اقتصادی بدون موضوع دقیق پول صحبت کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مرحوم سید کاظم طباطبایی (ره) ، امام راحل (ره) ، شهید مطهری (ره) و شهیدصدر (ره) ملاحظات عمده ای در این زمینه داشتند گفت: هنوز به میانه راه نرسیده ایم. و برخی از سوالات از آنجا که ماهیت پول ، ارتباط آن با درهم و دینار ، وضعیت محدودیت پول و پیامد مالکیت پول بی پاسخ است ، و ما از فقدان ادبیات علمی در این زمینه رنج می بریم که امیدوارم به طور جدی در این هسته در نظر گرفته شده است
وی از صدور هشتاد و پنجمین حکم دیوان عالی در مورد حذف سقف تعهد در تعهدات پولی انتقاد کرد و اظهار داشت: تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام دهید و به بررسی آن کمک کنید.

افزایش 50 برابری نقدینگی در کشور

محمد نعمتی – مدیر گروه خدمات پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) همچنین به آمار تکان دهنده افزایش 50 برابری نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: ما چاره ای نداریم جز اینکه روند تحقیقات بین رشته ای را در حوزه اصلاح کنیم. حوزه قوانین بانکی
وی با اشاره به اینکه در دولت جدید گوش شنوایی برای گوش دادن به آثار تحقیقی و علمی وجود دارد ، تاکید کرد: اساتید ، دانشجویان و محققان در هسته حقوق بانکی باید گرد هم آیند تا از اصلاح سیستم بانکی مطلع شوند.
طبق اطلاعات دریافتی ، این سازمان علمی با عضویت حدود 200 نفر از صاحب نظران و اندیشمندان حوزه حقوق بانکی از دانشگاه های مختلف کشور ، رسماً فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه های آموزشی و پژوهشی جامعی را برای آسیب شناسی و اصلاح سیستم بانکی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا