اقتصادی

درخواست وزیر نیرو از مردم برای کاهش مصرف برق

وزیر نیرو با بیان اینکه پیک مصرف برق سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۲ سریعتر آغاز شده است، گفت: مصرف برق امسال نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش یومیر، علی اکبر محرابیان امروز سه شنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: در چارچوب آماده‌سازی صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان ۱۴۰۳ پروژه‌های متعددی در بخش‌های نیروگاهی، خطوط انتقال، توسعه پست و شبکه در دستور کار قرار دادیم و در همین راستا ۹۰۰۰ مگاولت آمپر پست در کشور در نظر گرفتیم که یکی از آن پست‌ها، پستی است که در منطقه سعادت آباد تهران مستقر شد و به پایداری برق و افزایش ولتاژ برق در مناطق شمال شرق و شمال تهران کمک خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در مناطق شمالی تهران با مشکل افت ولتاژ رو به رو بودیم، افزود: پروژه‌هایی که در نقاط مختلف کشور در نظر گرفتیم، ۲۲ برابر ترانسفورماتوری است که اکنون در مراحل پایانی به سر می‌برد. این ترانسفورماتور ۳۳۰ تن وزن دارد و توسط متخصصان داخلی در زنجان به مدت ۶ ماه ساخته شده است و بیش از ۲۰ روز زمان انتقال آن به تهران طول کشیده است.

وی در ارتباط با سختی فرایند انتقال ترانسفورماتور مورد اشاره از زنجان به منطقه سعادت آباد تهران اضافه کرد: در طول مسیر ناگزیر شدیم چندین ساعت فرودگاه مهرآباد را تعطیل کنیم تا این تراسفورماتور از مسیر باند فرودگاه عبور داده شده و ارسال آن به محل استقرار فراهم شود.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال گفت: برای مدیریت مصرف برق در فصل تابستان جاری اقدامات متعددی اجرایی شد که شامل توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه و مدیریت مصرف است.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است و نیز ۲۲ هزار مگاوات دیگر در حال ساخت است که بیش از نیمی از ظرفیت نیروگاهی در حال احداث به انرژی های تجدیدپذیر اختصاص دارد.

وزیر نیرو با اعلام این خبر که هفته آینده از یک بسته نیروگاهی تجدیدپذیر بهره‌برداری خواهد شد، ادامه داد: احداث ۱۱۰۰ کیلومتر خط انتقال برق و ۹ هزار مگاولت آمپر توسعه پست‌ها از دیگر اقداماتی بود که برای عبور موفق از اوج بار سال جاری اجرایی شد.

محرابیان در مورد برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بخش مدیریت مصرف توضیح داد: در بخش مدیریت مصرف نیز مجموعه اقدامات گسترده ای اجرایی شده است که از جمله آن تغییر ساعت کار ادارات با هدف استفاده از حداکثر روشنایی و دمای خنک روز در بخش اداری و افزایش ظرفیت برق تحویلی به بخش صنایع و خانگی انجام شد.

وزیر نیرو در ادامه گفت: در حال حاضر با افزایش ۸ درصدی رشد مصرف بخش خانگی نسبت به سال گذشته مواجه هستیم و زودتر از سال ۱۴۰۳ ایام پیک مصرف برق آغاز شده است و لذا از عموم شهروندان کشورمان می‌خواهیم مصارف خود را مدیریت کنند تا علاوه بر جلوگیری از صدور قبض‌های بالا در اثر افزایش مصرف، همچنین از مزیت شرکت در برنامه‌های تشویقی و پاداش های صرفه جویی استفاده کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص جزئیات پاداش‌های در نظر گرفته شده برای مشترکان کم مصرف بیان کرد: مشترکان در صورت کاهش مصرف برق خود علاوه بر اینکه می‌توانند تا رایگان شدن قبض پیش بروند، همچنین می‌توانند در پویش با انرژی یکی از برندگان خوش شانس میلیون‌ها جایزه در نظر گرفته شده اعم از بسته‌های اینترنت، لوازم برقی خانگی، ۳۰۰ دستگاه خودرو باشند.
انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا