درخواست وزیر آموزش و پرورش از سینماگران

وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم رشد با گلایه از عدم دسترسی همه دانش آموزان و معلمان به فیلم های آموزشی گفت: یکی از نکاتی که در ساخت فیلم های آموزشی آموزشی و علمی باید مورد توجه قرار گیرد این است که محتوای فیلم متناسب با نیاز جامعه آموزشی کشور است.

درخواست وزیر آموزش و پرورش از سینماگران

به گزارش یومیر مراسم اختتامیه پنجاه و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم رشد بعد از ظهر شنبه (19 دی) با حضور کاظمی وزیر آموزش و پرورش و رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

پیش از هرچیز داریوش کاردان که اجرای این مراسم را بر عهده داشت جهانشاهی – دبیر پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم رشد – خواستار ارائه توضیحات در مورد این دوره شد.

جهانشاهی گفت: متاسفانه امروز یکی از مشکلات ما در سینما تولید کم فیلم های کودک و نوجوان است که وظیفه ما حمایت از دانش آموزان برای تماشای فیلم های خوب است.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره تعداد آثار بلند داستانی 70 درصد افزایش داشت و این ناشی از سیاست گذاری صحیح است.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: ببینید درباره جشنواره فیلم رشد در رسانه ها چه گذشت و این جشنواره به نظر من بی بدیل بود و به دلیل حمایت همکارانم بود و امید است این جشنواره در آینده نیز ادامه داشته باشد.

دسترسی دانش آموزان به فیلم های آموزشی دشوار است

در آنچه در ادامه می آید شفیع آقا محمدیان – رئیس هیئت داوران پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم رشد – وی با اشاره به سابقه 61 ساله این جشنواره (از قبل از انقلاب) گفت: این جشنواره 54 بار برگزار شده اما چند سالی است که به خوبی برگزار نشده است. برگزار می شود و هر سال باید متفاوت باشد.

وی ادامه داد: برخی خبرنگاران فکر می کنند این جشنواره مانند یک شی نازک است که باید دفن شود اما یکی از دلایل کم توجهی آن کم بودن فیلم های آموزشی و علمی است.

آقامحمدیان ابراز کرد: اگر فیلمی با سیاست های آموزش و پرورش ساخته شود حتما مخاطبان زیادی خواهد داشت جشنواره رشد باید خوراک 16 میلیون دانش آموز را بدهد آن هم در شرایطی که فضای مجازی دسترسی به اطلاعات را دوچندان کرده است. اما متأسفانه فیلمی که حتی برای کودکان و نوجوانان ساخته می شود از نظر سنی محدود است.

رئیس هیئت داوران پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم رشد تصریح کرد: آینده کشور ما در دستان دانش آموزان است بنابراین آموزش و پرورش باید به جشنواره رشد نگاه کند و فیلم های آموزشی بسازد. دسترسی دانش آموزان به فیلم های آموزشی سخت است و این نشان می دهد که وزیر آموزش و پرورش باید سیاست مدیریتی جدیدی را برای این جشنواره تعیین کند و با برنامه ریزی درست اتفاقات خوبی را رقم بزند.

وی افزود: سیاست مدیریتی جشنواره رشد بر اساس سیاست های قدیمی است و این باید بازنگری شود نماینده آموزش و پرورش باید در شورای فیلمنامه که قبل از انقلاب مردمی بود حضور داشته باشد.

آقامحمدیان تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش باید در بخش های مختلف سینما صاحب فیلم شود تا بتواند سیاست های خود را به راحتی انجام دهد.

به دنبال تولید فیلم های آموزشی هستیم

حجت الاسلام لطیفی – رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم رشد – همچنین در بخشی دیگر از این مراسم با بیان اینکه جشنواره فیلم رشد محل تلاقی هنر آموزش و معصومیت کودکی است اظهار داشت: واقعیت این است که وقتی جشنواره ای بیش از نیم قرن سابقه داشته باشد حتی تبدیل به آن می شود. حفظ این سه گانه دشوارتر است. از دوره پنجاه و دوم تاکنون اتفاقات خوبی در این جشنواره افتاده است و امید است تولید فیلم های آموزشی وزارت آموزش و پرورش رونق بگیرد.

وی در ادامه از تمامی دست اندرکاران عرصه آموزش و هنرمندانی که در این جشنواره حضور داشتند تشکر کرد.

بعدها داریوش کاردان با صدای مرحوم ژاله علو به ذکر خاطره ای از «داستان شب» در رادیو پرداخت و حاضران را به تماشای کلیپی از آن هنرمند دعوت کرد.

آموزش دانش آموزان و معلمان برای تولید فیلم

در آنچه در ادامه می آید علیرضا کاظمی – وزیر آموزش و پرورش در سخنانی وی بیان کرد: این جشنواره پشتوانه ارزشمندی دارد و هدف بلندمدت آن همین است. از نظر آموزشی آموزشی و علمی و همچنین تاریخی نمونه ای از این جشنواره در کشور نداریم. این حمایت می تواند در آینده به این جشنواره کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به ابزارهای دسترسی به اطلاعات مخاطبان بیشتری می توانند به این جشنواره دسترسی داشته باشند. دست اندرکاران عرصه آموزش هنرمندان و مربیان این حوزه و همچنین بخش بین المللی می توانند چیزهای خوبی را برای مخاطب به ارمغان بیاورند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حلقه مفقوده ای در این جشنواره وجود دارد بیان کرد: به گفته مخاطبان در این جشنواره ما از این جشنواره کم بهره می بریم و دانش آموزان معلمان و مدارس به این اندازه به تولیدات دسترسی ندارند. این نیاز به تفکر دارد. البته شبکه شاد هم اکنون در اختیار ماست و می توانیم از آن استفاده کنیم اما چرا نباید از سایر ادارات مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنیم در حالی که این جشنواره بهترین فرصت برای آموزش است.

کاظمی تاکید کرد: معلم سعی می کند موقعیت های آموزشی متفاوتی را در کنار برنامه درسی برای کودکان ایجاد کند اما چه وضعیت آموزشی بهتر از فیلمی که بتواند در کمترین زمان کار آموزشی آموزشی و علمی ارائه دهد و این در اختیار مدارس ما نیست. اولین انتظار ما است که از آقای لطیفی برای سال آینده به این موضوع توجه کند.

وی افزود: سال آینده باید ادعا کنیم که محصولات ما در تمام مراکز آموزشی ما به نمایش گذاشته شده است. وقتی بتوانیم گفتمان فیلم رشد را وارد جامعه کنیم که هر معلم و دانش آموزی درگیر آن باشد و آن وقت خود معلمان دست به تولید آثار بزنند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نکته دیگر این است که باید بین تولیدات این جشنواره با نیازهای آموزشی جامعه ارتباط وجود داشته باشد اما آیا تولیدات در حوزه های مختلف برای جامعه آموزشی ضروری بوده است؟ پس نیازی بین تولید وجود دارد؟ و ارتباط آن باید با جامعه وجود داشته باشد.

کاظمی در ادامه تصریح کرد: نمی توانیم جامعه ارزشی جامعه سینمایی کشور را حول محور آموزش جمع کنیم بنابراین تربیت معلم و هنرجو برای تولید آثار هنری باید اتفاق بیفتد. ما می توانیم تولیدات خوبی داشته باشیم و مخاطب هم از آن حمایت خواهد کرد همانطور که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تولیدات خود نشان داده است.

وی در پایان گفت: ما در آموزش و پرورش ظرفیت های مختلفی داریم و باید فرآیندی ایجاد شود که هنرمند اثری متناسب با نیاز ما تولید کند سپس همه را بسیج کنیم تا آن اثر را ببینند.

در ادامه این مراسم با حضور وزیر آموزش و پرورش از برگزیدگان بخش های مختلف تجلیل شد.

فیلم «در سایه سرو» که جزو برگزیدگان جشنواره فیلم رشد امسال بود جزو اولین نامزدهای اسکار است.

در بخشی دیگر از این مراسم گروه سرود کودک و نوجوان «نسیم قدر» دو قطعه «ایران» و «مادر» را اجرا کردند.

جایزه ویژه حفظ زبان فارسی

در بخشی دیگر از این مراسم ناصر فیض – شاعر و طنزپرداز – وی برای اهدای جایزه ویژه به گروه زبان فارسی روی صحنه آمد و گفت: اینکه در یک فیلم چقدر به زبان فارسی توجه می شود مهم است. نسلی از سینماگران ما نویسندگانی مثل علی حاتمی بودند اما هر چه جلوتر می رویم توجه به زبان فارسی کمتر شده است.

وی ادامه داد: زیرنویس بسیاری از فیلم ها دارای خطاهای ادبی است و حتی بسیاری از لهجه ها در فیلم ها به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و ما در این قسمت سعی کردیم بیشتر به زبان فارسی بپردازیم.

جایزه ویژه بخش حفاظت از زبان فارسی به فیلم «و دو» از سوی حوزه هنری اهدا شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا