بین الملل

درخواست سوئد از شهروندانش: به ایران سفر نکنید

این بیانیه در حالی منتشر شد که به دلیل همکاری قوه قضاییه سوئد با گروهک تروریستی منافقین برای دستگیری و محاکمه حمید نوری، تنش ها بین ایران و سوئد تشدید شد.

حمید نوری در ۱۸ آبان ۱۳۹۸ با همکاری قوه قضائیه سوئد و گروهک تروریستی منافقین بازداشت شد. در نوامبر 1998، دو نفر از اعضای این گروه از طریق یک دفتر حقوقی در بریتانیا گزارشی حاوی اتهامات نادرست علیه نوری را به مقامات سوئد ارائه کردند و نوری را به بهانه حل اختلافات خانوادگی به سوئد آوردند.

در ده ها جلسه دادگاهی که علیه حمید نوری برگزار شده است، جز شهادت اعضای گروهک تروریستی منافقین، مدرک قابل توجهی علیه وی ارائه نشده است. وکلای نوری در ماه دسامبر گفتند که نیروهای امنیتی سوئد در جلسات قبلی دادگاه او را چندین بار مورد ضرب و شتم قرار داده بودند.

حمید نوری اما کارمند ساده قوه قضائیه است که از سال 70 بازنشسته شده و 30 سال است که شغل آزاد دارد. حمید نوری علاوه بر افشای سوابق جنایی جنایتکاران در ایران، اعتراض کوتاهی به نحوه ربوده شدن، روند محاکمه و نوع برخورد انفرادی در سوئد نیز داشت و غرب و رویکرد سیاسی آنها به این معضل انسانی بسیار است. روشن

وزارت امور خارجه سوئد امروز در بیانیه ای اعلام کرد: به دلیل شرایط امنیتی، وزارت امور خارجه سفر به ایران را توصیه نمی کند.

در این بیانیه آمده است: «ایران به طرق مختلف نارضایتی خود را از شکایت جاری علیه یک شهروند ایرانی در سوئد ابراز کرده است».

311311

دکمه بازگشت به بالا