خبرنگاران نوجوان از روز اول جشنواره می نویسند
یومیر/اصفهان حضور دختر و پسر جوان خبرنگار در سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان موضوعی است که رنگ دیگری به این دوره از جشنواره بخشیده است. امسال و در سی و ششمین دوره این جشنواره خبرنگاران نوجوان نقدهای خود را درباره فیلم های اکران شده می نویسند.
خبرنگاران نوجوان ضمن حضور در نشست های رسانه ای فیلم ها و بیان سوالات خود نقد تحلیل و یادداشتی نیز نوشتند که یکی از اصلی ترین فعالیت های سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان بود که در جشنواره سی و ششم نیز به آن توجه شده است. .
اما روز شنبه (۲۳ آنلاین) در اولین روز نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان سه خبرنگار جوان نقد تحلیل و یادداشت های خود را درباره فیلم بلند «رویای اسب چوبی» نوشتند. «مافیای شجاع» و «رویای پفی» پرداخت کرده اند که در گزارش زیر ارائه می شود:
فربد حبیب زادگان خبرنگار جوان جشنواره است که یادداشت خود را درباره فیلم «آرزوی اسب چوبی» به کارگردانی کمال مقدم با عنوان «آرزوی ساختن» آغاز کرد و ادامه داد:
میل به ساختن است
فیلم سینمایی «آرزوی اسب چوبی» به کارگردانی کمال مقدم و تهیه کنندگی پیام مهرنوش در ژانر کمدی و ترسناک با نگاهی به دنیای نوجوانان و ارزش های مهمی که در بین نوجوانان گم می شود در اولین روز اکران خود را آغاز کرد. جشنواره سی و ششم داستان آرزوی یک اسب چوبی داستان پسر نوجوانی را روایت می کند که یک شب به خانه پدربزرگش می رود و پس از چند ساعت اقامت در خانه پدربزرگش با رزمندگانی که در آنجا زندگی می کنند آشنا می شود.
عزت الله رمضانفر رابعه اسکویی افشین سنگ چاپ بهنوش بختیاری محمدرضا شیرخانلو کاظم نوربخش و احمدرضا جعفری در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. یک موسیقی متن هیجان انگیز در قسمت هایی از فیلم بینندگان را همراهی می کند و حس هیجان را به مخاطب منتقل می کند.
فیلم تخیلی «آرزوی اسب چوبی» سعی در احیای فرهنگ کهن ایرانی آشتی و دیدار با اقوام داشت. هدف این فیلم این بود که نوجوانان بدانند که اگر تلاش کنند و بخواهند می توانند به تمام آرزوهایشان برسند و موفق باشند.
محمدمهدی صادقی گزارشگر جوان جشنواره نیز به تحلیل فیلم «مافیای شجاع» ساخته مریم مدرس پرداخت و در تحلیل کوتاه اما دقیق خود گفت:
فیلم سینمایی «مافیای شجاع» شنبه در اولین روز جشنواره – 23 مهرماه – در جمع خبرنگاران سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در پردیس سینمایی ساحل اکران شد.
داستان پسری که به مدرسه جدید آمده است چتر دریایی آن مدرسه دانش آموزان آن مدرسه را می ترساند قبل از اینکه پسر به آن مدرسه بیاید پس از آمدن پسر پسری که دوستانش او را رئیس می نامند سعی می کند تا آن مدرسه را پیدا کند. یکی که بچه ها را می ترساند تا پیدا کنند سپس پسر متوجه شد که کودکی جادو شده است بعداً متوجه شد که کودک یک روح است. او برای رهایی جن از طلسم با آبدارچی همکاری کرد برای این کار اتاقی از وحشت ساختند.
این فیلم توانست در ژانر ترسناک ماجراجویی جذابیت خاصی پیدا کند اگرچه این فیلم برای کودکان چندان جذاب نبود اما صحنه های هیجان انگیز آن نوجوانان را درگیر خود می کرد.
کارگردان این فیلم خانم مریم مدرس سعی کرده است تا مسائل متافیزیکی و ارتباط آن با مضامین الهی را برای بیننده آشکار کند و برای رسیدن به هدف خود از طلسم استفاده می کند. جالب اینجاست که این فیلم در سال 1400 ساخته شده و در سال 1403 روی پرده سینما رفته است.
یکی دیگر از نکات پنهان در این فیلم اعمال بد انسان ها بود که به زبان بچه روح (خاچچ) نامیده می شود! Genie Child تمام کارهای بدی که انسان ها انجام می دادند را به شکلی خاص دید. به عنوان مثال کسی که خیانت کرده است احساس می کند که دارد به صورتش سیلی می زند.
فیلمنامه این فیلم با ژانر خود بسیار مناسب بود و توانست به درستی مفاهیم اصلی مانند تلاش برای کمک به دیگران و رفتن به دل هراس برای حل مشکل را به مخاطب تزریق کند. هماهنگی پلان ها و زیبایی تدوین این فیلم باعث ترس نوجوانان از تماشای آن شد. البته پرش ها زیاد بود و تصویر بسیار تاریک و تار بود که برای این فیلم یک جورهایی طبیعی است. صداگذاری در این فیلم عالی بود به طوری که صداها رعب و وحشت را در دل بینندگان القا می کرد.
نکته جالب در مورد لوکیشن فیلم این است که در اصفهان ساخته شده و پایتخت هیچ نقشی در آن نداشته است. در نهایت نوجوانانی که علاقه مند به ترسناک هستند این فیلم ممکن است گزینه خوبی برای آنها باشد.
اما شکیبا جمالزاده روزنامه نگار جوان دیگر روزنامه نگاری است که به نقد فیلم «خواب پف کرده» به کارگردانی مهدی رجبی و لیلی مجتهدیراد پرداخت و نوشت:
در اولین روز نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان فیلم «روای پفکی» در سینما ساحل ویژه خبرنگاران و داوران کودک و نوجوان به نمایش درآمد. مهدی رجبی و لیلی مجتهدی راد کارگردانی این فیلم را بر عهده داشتند.
در سکانس های اول داستان تشویق کودکان به خوردن پفک چپندر به نمایش درآمد و به تدریج هدف و دلیل و شر این داستان فاش شد. دختر پادشاه از گل نسا برای بهبود سرزمینش کمک خواست و گل نسا را مال خود کرد تا بتواند به قدرت ها دست یابد. در نهایت گل نسا با استفاده از توانایی خود در تعمیر عروسک ها زبانه ای به آن ها اضافه کرد تا طعم نامطبوع محصولاتشان را بچشند و دست از این کار بردارند.
در ساختار فیلم ابهام وجود داشت که فیلم است یا انیمیشن یا برنامه کودک و به درستی قابل تشخیص نبود. در اصل محتوای فیلم حاوی جذابیت و مفاهیم کامل برای نوجوانان نبود. چهره عروسک های نشان داده شده نیز جذاب نبود و جذابیت چندانی نداشت.
انتخاب نام شخصیت ها مناسب نبود و کیفیت کار بسیار پایین و تصنعی بود.
انتهای پیام