علمی و پزشکی

جینی؛ کوسه‌ای که نام آن در کتاب گینس ثبت شد!

به گزارش خبرگزاری یومیر، براساس گزارش دیجیاتو، یک کوسه ابریشمی به‌نام «جینی» (Genie) رکورد طولانی‌ترین شنا برای مهاجرت را شکست. این کوسه ۲۷٬۰۰۰ کیلومتر در اقیانوس آرام شنا کرد تا به سکونت‌گاه جدید خود برسد؛ تقریباً شش برابر بیشتر از رکورد قبلی. این مهاجرت طولانی نشان می‌دهد که برای حفظ بقای گونه‌های درمعرض خطر کوسه، به یک اقدام بین‌المللی نیاز داریم.

این کوسه ابریشمی اولین بار در جولای سال ۲۰۲۱ نزدیک جزیره وُلف در شمال منطقه حفاظت‌شده دریایی گالاپاگوس مشاهده شد. این منطقه در هزار کیلومتری ساحل اکوادور قرار دارد. پژوهشگران مؤسسه چارلز داروین سفر حماسی جینی را، که ۵۴۶ روز طول کشید، به‌طور زنده دنبال می‌کردند.

دانشمندان پیش از آن که جینی سفر خود را آغاز کند به او یک ردیاب متصل کرده بودند. این کوسه ابریشمی در سفر دریایی بزرگ خود، بیش از ۲۷٬۶۰۰ کیلومتر شنا کرد.

این سفر شش برابر بیشتر از طولانی‌ترین مهاجرت ثبت‌شده برای یک کوسه ابریشمی بود. و نشان می‌دهد که کوسه‌ها چطور بیشترین بهره را از وسعت اقیانوس‌های زمین می‌برند.

مسیر طولانی ترین مهاجرت کوسه

مسیر مهاجرت جینی در اقیانوس آرام. خطوط سفید مسیر مهاجرت، و خطوط آبی نواحی دریایی حفاظت‌شده هستند.

مهاجرت‌های طولانی کوسه‌ها

صدها میلیون سال است که کوسه‌ها در اقیانوس‌ها پرسه می‌زنند و به‌نظر می‌رسد محدوده‌هایی که ما انسان‌ها روی نقشه‌ها مشخص می‌کنیم، هیچ اهمیتی برای این حیوانات ندارد.

مسیرهای طولانی مهاجرت کوسه‌ها از مناقطی در آب‌های بین‌المللی عبور می‌کند که ماهی‌های فراوانی دارد و ماهی‌گیری فراوانی در آن‌ها انجام می‌شود. این یعنی حیات کوسه‌های مهاجر در معرض ریسک بالایی قرار دارد.

در حقیقت، بقای گونه‌های مختلف کوسه از جانب انسان‌ها در معرض تهدید است. پژوهشگران می‌گویند مسیر مهاجرت کوسه‌ها نشان می‌دهد که یک واکنش و هماهنگی بین‌المللی برای نجات این ابزیان مورد نیاز است.

فهم الگوها و مسیر مهاجرتی کوسه‌های ابریشمی و دیگر گونه‌های در مهرض تهدید کوسه، امری ضروری در توسعه استراتژی‌های مدیریتی برای احیای جمعیت این حیوانات است.

بیش از ۹۹ درصد مسیر مهاجرت جینی در آب‌های بین‌المللی بود؛ بسیار دورتر از ناحیه محافظت‌شده در اطراف جزایر گالاپاگوس. یکی دیگر از نکات جالب در مهاجرت جینی مسیرهای تکراری و بسیار طولانی در جهت غرب و جنوب بود. این یافته‌ها نشان می‌دهند که اقدام یک کشور در مرزهای آبی خود نمی‌تواند برای نجات و حفظ این کوسه‌ها کافی باشد.

227227

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا