جشنواره ملی شعر مهدوی اقوام ایرانی برگزیدگان خود را شناخت
دومین جشنواره ملی شعر قومیت ایران با مراسم اختتامیه به پایان رسید و با برندگان این دوره مورد تقدیر قرار گرفت.
به گفته خبرنگار خبرنگار خبرگزاری آنا از یاسوج دومین جشنواره ملی شعر گروه های قومی ایران با مراسم اختتامیه به پایان رسید. این مراسم با حضور مقامات ملی و استانی با برندگان این دوره مورد تقدیر قرار گرفت.
ماسیب داوری معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: “امیدوارم این جشنواره راهی برای آینده باشد تا بتوانیم آن را در سطح بین المللی حفظ کنیم.”
وی با اشاره به نقش ادبیات آیینی در تقویت هویت مذهبی و انقلابی افزود: “ادبیات یک ثبات و آیین مقاومت است اما این مقاومت نباید منفعل باشد بلکه در محیط دانشگاهی باید پیشرو و تأثیرگذار باشد.”
داوری بر اهمیت علم و فناوری در توسعه جامعه تأکید کرد و گفت: علم بالاترین قدرت است و دانشگاه ها باید در ادبیات هنر فناوری و توسعه پیشگام بازی کنند. ما امروز در یک جنگ ترکیبی هستیم و غرب در تلاش است تا از مهدیسم واقعی دوری کند.
وی تشدیسم واقعی را که از مهدیسم انحرافی جدا شده بود توصیف کرد و گفت: “مهدیسم واقعی یک ویژگی مهم دارد و این تمدن است.” هر نوع مهدیسم که فاقد عنصر مقاومت و تمدن باشد در واقع مهدیسم است که دشمنان به دنبال آن هستند.
وی با اشاره به تهدیدهای فضای مجازی علیه نسل جوان تأکید کرد: دشمن در تلاش است تا نوجوانان و دین و جوانان جوانان را با استفاده از فضای مجازی و بازی های آنلاین نابود کند. برای مقابله با این تهدیدها یک راه حل باید به آن فکر کرد و اقتدار علمی ائمهای معصوم (AS) باید به جامعه معرفی شود.
نقش رسانه ها در تمدن مهدویس
معاون مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر بر اهمیت رسانه ها تأکید کرد و گفت: “تمدن بدون مدیریت رسانه امکان پذیر نیست.” اگر می خواهیم در مسیر ظهور امام زامان قدم بگذاریم باید در رسانه باشیم.
وی گفت: استعمار مدرن ابتدا از طریق علم و فرهنگ آغاز می شود و سپس بر اقتصاد تأثیر می گذارد. به همین دلیل ما باید استعدادها را در این جشنواره هماهنگ کنیم.
شعر آیینی و جایگاه آن در ادبیات مذهبی
آیت الله سعید شرف الدین مالک حسینی نماینده مردم کوهگیلویه و بویر احمد در مجمع متخصصان همچنین به محل شعر آیینی اشاره کرد: “شعر را می توان به دو دسته از آیین ها تقسیم کرد و غیرقانونی”. برای شعر غیر ایدا من نامی را انتخاب نمی کنم که باعث عزت شود اما شعر آیینی جایگاه بالایی دارد و نیاز به شناخت اصول خاص دارد.
وی افزود: “شاعر مذهبی باید درک خوبی از معانی مقدس داشته باشد تا بتواند ارزش آهل البیت (ع) را اداره کند.” صنایع دستی نباید در شعر آیینی استفاده شود. زیرا شعر آیینی باید مؤثر و متفاوت باشد.
وی گفت: “بعضی از کلمات گاهی از نظر ظاهری ارزشمند نیستند اما شاعر با خلاقیت و ترکیب هنری آنها را به یک کار خوب تبدیل می کند.” شعرهای مذهبی از ایمان ناشی می شود و باید شامل راهنمایی راهنمایی باشد. علاوه بر تعهد به هنر این نوع شعر نیز تعهدی به ارزشهای الهی و کرامت انسانی دارد.
وی ادامه داد: در شعر آیینی سر از ناصر جدا می شود. این شعر نه تنها راوی در مورد احساسات است بلکه به اصول متعالی انسان و الهی متعهد است.
نتایج جشنواره شعر ملی مهدوی
محمد مهدی خیلغ زاده دبیر جشنواره همچنین گزارشی از روند رویداد ارائه داد و گفت: “در این دوره دو جلسه تخصصی برگزار شد و 2 اثر از شاعران قومی مختلف به دبیرخانه جشنواره فرستاده شدند.”
وی افزود: پس از ارزیابی قضات دو اثر در رده اول به سوم و 2 در یک کتاب منتشر شد.
خیلغ زاده مهمترین عملکرد این جشنواره گفت که زیارت جامعه بزرگ گفت: “این عمل ارزشمند توسط سیاواش ناریمان انجام شد.”
زریر صالح رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کوهگیلویه و بویر احمد همچنین شابانی و چهل سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت: یکی از برنامه های عالی برای دکتر تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری موسسه امامات و مهدیسم برای دانشگاه آزاد تعریف شده جشنواره علمی و فرهنگی امامات و مهدیسم است که در بیش از 5 واحد دانشگاهی و مدارس سما در سراسر کشور برگزار می شود. این جشنواره یک رویداد ارزشمند با حمایت از عاشقان Ahlul بود و تلاش های روز روز توسط دانشگاه آزاد اسلامی -جمع آوری نماینده افتخاری مجمع مردم کارشناسان رهبری محترم والی فقیح و امام جمعه توسط شهیدوج و مهدیسم بنیاد و دیگر بنیاد امامات و مهدیسم.
در اواخر مراسم حسن خسراوی وازار میلاد تالات واهید طلات علی دهگان حیدر جهانگان جمشید عباس اماددین آل -کاسر علی سولیمانی فاضل جاهانباششوشششیشیس جاهانباخشوششیشیس هذانبخشوشیش