جست وجو برای عشق واقعی در دنیای صفر و یک ها!

در سالهای اخیر محتوا افزایش یافته و مورد بحث در مورد شرایط عاطفی که به طرز چشمگیری افزایش یافته است بحث می کند. از پست های اینستاگرام بدون وبلاگ نویسان متخصص و کسانی که خود را “جفت درمانگر” می نامند و استراتژی هایی برای بهبود رابطه گرفته تا برنامه های اینترنتی “تاریخ کور” و اخیراً “عشق ابدی” بخش بزرگی از فضای مجازی بوده است. اما چرا علاقه به محتوای “رابطه -گرا” بسیار زیاد است؟
به گفته یومیر این محتوا نه تنها مورد بازدید قرار گرفته است بلکه به موضوع داغ بحث و گفتگوهای روزانه و رسانه های اجتماعی تبدیل شده است. از کسانی که این فیلم ها را می سازند و پروفایل های بالایی از صلاحیت رابطه ای را ارائه می دهند بنابراین بقیه تأثیراتی که برای بازدیدهای بیشتر شروع به تمسخر این محتوا می کنند همه به یک هدف کمک می کنند: برای دیدن محتوای زرد مربوط به روابط عاطفی!
اول تحولات اجتماعی و فرهنگی در سالهای اخیر می تواند برای بررسی این میزان از این محتوا نادیده گرفته شود. در انتقال از سنت به مدرنیته مفهوم عشق و شکل گیری یک رابطه اولین سؤالی است که باعث کنجکاوی نسل جدید می شود تا به دنبال کشف ابعاد مختلف رابطه ای باشد که قبلاً اشکال سنتی تر بوده است. جوانان با ارزش های سنتی خانوادگی روبرو هستند اما در عین حال تحت تأثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی به دنبال الگوهای جدید عشق و روابط هستند. این تضاد باعث کنجکاوی در مورد نحوه رابطه و ایجاد محتوا مانند فیلم های “تاریخ کور” یا توصیه های وبلاگ نویسان برای پاسخ به این سؤالات شده است.
مخاطبی که “عشق ابدی” را می بیند اما متاسفم!
از طرف دیگر نسل جوان به ویژه نسل Z در جستجوی هویت و مکان در رابطه است. بنابراین چنین نیاز در این مکش پس از این محتوا بی اثر نیست. البته ساختار اعتیاد آور این محتوا را نمی توان نادیده گرفت. برنامه های عاشقانه و پست های اینستاگرام با یک سناریوی ساختگی غافلگیرکننده و نکاتی برای جلب توجه مخاطبان و تشویق آنها به مصرف مداوم طراحی شده اند و این باعث شده است که کسانی که روزهای اول چنین محتوا را مورد انتقاد قرار داده اند اما آنها دوست دارند درباره سناریو اظهار نظر کنند اما آنها دوست دارند در مورد سناریو اظهار نظر کنند! این ویژگی همراه با دسترسی آسان به شبکه های اجتماعی بحث مداوم در مورد روابط عاطفی با بخشی از فرهنگ روزمره را ایجاد کرده است. در نتیجه این تشنگی نه تنها با نیازهای عاطفی و اجتماعی گره خورده است بلکه به طراحی هوشمندانه این محتوا برای جذب مخاطب نیز گره خورده است.
آیا دیگر شرایط عاطفی نیستند؟
در میان این کنجکاوی زیاد همان چیزی است که به وضوح مشخص است که شرایط عاطفی از فضای خصوصی به فضای عمومی منتقل شده استبشر روندی که در شکل گیری وبلاگ نویسان سبک زندگی یافت می شود. یعنی همان دخترانی که به محض ازدواج یک صفحه اینستاگرام ایجاد کردند و مخاطب کنجکاو را با یک خیال از داستانهای عاشقانه با همسر خود به شخصی ترین بخش های زندگی به اشتراک گذاشتند. اما برنامه های تلویزیونی مانند “جزیره عشق” در غرب تاریخ کور -videos در یوتیوب ریال های بومی به عنوان “عشق ابدی” و پست های اینستاگرام که قوانین عشق عشق را آموزش می دهد همه بخشی از این موج هستند. این محتوا با یک نگاه سرگرم کننده عشق به یک نمایش رقابتی رسمی و یا حتی یک محصول را به وجود آورده است.
یک قالب برنامه نویسی جدید با ادویه های عشق
دوستیابی و تولید تولید محتوای زبان فارسی مبتنی بر محتوا می تواند برای مخاطبان ایران جدید باشد اما در سایر کشورها موضوعی است که سابقه طولانی دارد. در دهه 1980 تاریخ تاریخ در آمریکا عشق به یک بازی تلویزیونی را تغییر داد. از ابتدای سال ریالی مانند “جزیره عشق” با افزودن خط داستانی رقابت و جذابیت بصری این قالب را اضافه کرده است. این برنامه ها معمولاً شرکت کنندگان را در شرایطی قرار می دهد که انتخاب شریک به سرعت بر اساس معیارهای ظاهری انجام شود. با گسترش شبکه های اجتماعی این الگوی به سیستم عامل های دیجیتالی مانند YouTube و اینستاگرام منتقل شد. فیلم های کور دیت که در آن افراد ناشناس در مکالمات کوتاه شرکت می کنند و “عشق ابدی” نمونه ای از انتقال است که به دلیل دسترسی آسان به فضای مجازی و تیراندازی به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
صحبت در مورد وبلاگ نویسان برای آموزش روابط
در کنار این برنامه ها وبلاگ نویسان اینستاگرام و یوتیوب که جلوی دوربین نشسته اند صحبت می کنند که در مورد رابطه صحبت می کنند نیز موج دارند. آنها با ارائه توصیه های ساده به عنوان “پنج قانون برای جذب شرکای ایده آل” یا “نحوه تسخیر قلب او” یا آموزش تبلیغات خاص و دعا با یک فرمول روابط برقرار کرده اند. این محتوا که اغلب با لحنی امپریالیستی و مهم ارائه می شود مخاطب را القا می کند که عشق و رابطه را می توان در چند ترفند ساده کنترل کرد یا حتی این احساس را به وجود آورد که یکی از طرفین (مرد یا زن) باید خدمات ویژه و ویژه ای را ارائه دهد تا صالح باشد. این پدیده ترکیبی از زرق و برق و آموزش دروغین است و شرایط عاطفی را آنقدر سطحی می کند که می تواند در طولانی مدت چالش های بسیاری را به وجود آورد.
ایجاد لحظات سینمایی در روابط واقعی امکان پذیر نیست
بدون شک یکی از اصلی ترین مضرات این برنامه ها و محتوا ایجاد انتظارات غیرواقعی از شرایط استبشر در “عشق ابدی” یا “داده” انتخاب شریک زندگی محدود به لحظات کوتاه و معیارهای ظاهری است. این ساختار عشق را از یک فرایند دانش تدریجی به یک تصمیم فوری کاهش می دهد. مخاطبان به ویژه جوانان ژن ممکن است از رابطه واقعی خود ناامید شوند یا به دنبال شریک زندگی باشند که نمونه های واقعی آنها در دنیای خارج نیست. وبلاگ ها همچنین با ارائه فرمولهای تکراری مانند تأکید بر ظاهر یا رفتار چشمگیر این انتظارات را تشدید می کنند.
این محتوا همچنین روابط را با یک نمایش رقابتی تغییر می دهد. در “عشق ابدی” شرکت کنندگان برای جلب توجه رقابت می کنند. این فضا هم برای شرکت کنندگان و هم برای مخاطب احساس موقت و عدم اطمینان در روابط را تقویت می کند. فیلم های کور DAT که همچنین به سؤالات بحث برانگیز یا جوک های طراحی شده در اولویت سرگرمی به جای تقویت ارتباطات واقعی تمرکز دارند. این نمایش همچنین به دنیای واقعی می رود. مخاطب می تواند در روابط خود به دنبال لحظات سینمایی باشد و واقعیت های روزانه روابط را ناامید کند.
از طرف دیگر آسیب روانی به این محتوا قابل توجه است. شرکت کنندگان در این برنامه ها علی رغم تاریخ پیش طراحی شده تحت فشار قضاوت و رقابت هستند. مخاطب همچنین ممکن است با مقایسه افراد در تصویر احساس ناکافی یا ترس کند که آنها ناکافی هستند. وبلاگ ها همچنین با تمرکز بر کاستی ها و ارائه راه حل های ظاهر این احساس را تشدید می کنند. آنها غالباً مخاطبان را ترغیب می کنند بدون توجه به پیچیدگی های روانی روابط روابط را با روشهای عجیب و غریب بهبود بخشند.
تشویق بازی های ذهنی و نه ارتباط سالم
یکی از مهمترین آسیب های مربوط به محتوای وبلاگ نویسان تضعیف سواد عاطفی مخاطب است. وبلاگ ها با ارائه توصیه های مکرر این مهارت را به انواع ترفندهای سطحی کاهش می دهند. به عنوان مثال توصیه هایی مانند نمایش “هرگز پیام اول” یا “همیشه خودتان در دسترس نیست” به جای تشویق ارتباط صادقانه با بازی های ذهنی. این توصیه به ویژه برای جوانانی که تجربه کمی در روابط دارند مخرب است زیرا آنها توانایی یادگیری مهارت های واقعی مانند گفتگو حل و فصل مناقشه و رفاقت هستند.
راهی برای فرار از روز – روز
مخاطبان این برنامه ها و محتوا عمدتاً در اینستاگرام و یوتیوب جوان هستند. گروهی که به دنبال سرگرمی تصویب اجتماعی و بعضی اوقات راهنمایی برای شرایط هستند. این محتوا نیازهای روانی و اجتماعی خاصی را برآورده می کند. برای بسیاری این می تواند راهی برای فرار از روز برای دیدن برنامه هایی مانند “belind -dato” یا “عشق ابدی” باشد. روند داستانی و تعجب از این برنامه ها مانند انتخاب های فوری یا مسابقات بیشتر درام احساس هیجان و رفاقت را ایجاد می کند و مخاطب را ترغیب می کند تا فیلم های بیشتری را برای درک داستان تماشا کنند. از طرف دیگر این محتوا در شبکه های اجتماعی مانند تولید مثل کلیپ ها یا اظهار نظر در مورد پست ها احساس تعلق به جمعیت تقویت می شود. برای جوانانی که تجربه کمی در روابط دارند این وبلاگ ها و توصیه ها به نظر می رسد آموزش غیرمستقیم حتی اگر محتوای آنها سطحی یا گمراه کننده باشد.
چرا محتوای زرد قابل مشاهده است؟
ساختار این برنامه ها و محتوا برای نگه داشتن مخاطب طراحی شده است. استفاده از سناریو رقابت و لحظات عاطفی مانند اعترافات عاشقانه یا تنش های چشمگیر و تقویت صفحات مجازی برای هر یک از شرکت کنندگان که جزئیات زندگی خصوصی خود را منتشر می کند حس تعلیق و اعتیاد را ایجاد می کند. به عنوان مثال تاریخ کور -videos با سؤالات بحث برانگیز و واکنش های طبیعی به شرکت کنندگان یا برنامه های تلویزیونی مانند “عشق ابدی” نیز برای شبکه های اجتماعی ایده آل است با تمرکز ساخت کلیپ های کوتاه برای یک داستان طولانی به گونه ای که حتی اگر کسی چنین برنامه ای را بداند.
سرانجام این محتوا به دلیل سادگی و سرعت آنها در دنیای شلوغ امروز محبوب است. مخاطب به دنبال سرگرمی است که نیازی به تفکر عمیق ندارد و این پست ها و موقعیت های اینستاگرام دقیقاً این نیاز را برآورده می کنند. از طرف دیگر این برنامه ها دارای ساختار جدیدی هستند و تیراندازی آن به محبوبیت این محتوا کمک می کند زیرا این مخاطب جذاب و کنجکاو برای برخی از گروه های هدف است و آنچه که احتمالاً مورد توجه بسیاری قرار می گیرد تأثیر آن است که چنین محتوا در روابط طولانی مدت خود یک رابطه واقع بینانه خواهد داشت.
پایان پیام