اقتصادی

جزئیات واردات ۱۱۳ میلیون دلاری انسولین/ ترخیص فوری با حداقل اسناد

به گفته نماینده فنی گمرک ایران ، هنگام واردات انسولین در هفت ماه اول سال جاری با رشد ارزش تقریبی. 13 درصد بیشتر از 113 میلیون دلار و بیشتر محموله های دریافتی گمرک با حداقل اسناد ترخیص شده است.

مهرداد جمال اروانقی در گفت وگو با یومیر ، جزئیات واردات انسولین در سال جاری را تشریح کرد و گفت: در این راستا ، از ابتدای سال جاری تا 20 اکتبر 1949 ، اظهارنامه هایی با خط انسولین برای انسولین به گمرک و آنجا اعلام شد. بلافاصله تصویب شد.

وی ادامه داد: طی دوره مورد بررسی در مجموع 113 میلیون و 74 هزار و 588 دلار داروی انسولین تولیدی در خانه وارد نشده است. در عین حال انسولین وارداتی در مقایسه با سال گذشته از نظر ارزش 13 درصد افزایش یافته است.

اروانقی با بیان اینکه در هفت ماهه سال گذشته 149 اظهارنامه ترخیص انسولین به گمرک ارسال شده است گفت: در این مدت 100 میلیون و 175 هزار و 782 دلار انسولین وارد شده است.

به گفته این مقام مسئول ، محصولات دارویی متشکل از محصولات درمانی یا پیشگیری از بیماری مخلوط یا غیرمخلوط ، در مقادیر خاص یا به صورت بسته بندی خرده فروشی تحویل داده می شوند ، در ردیف تعرفه 3004 ردیف تعرفه طبقه بندی می شوند که زیرمجموعه 300431 برای محصولات دارویی حاوی انسولین است. در نظر گرفته می شود که همان خط تعرفه ای در جدول تعرفه های کشورمان به دو خط زیر تعرفه 300433110 (با تولید داخلی مشابه) با 32٪ هزینه ورودی و 30043190 (دیگر) با 5٪ منبع تقسیم شده است.

حالت ترخیص دارو

اروانقی خاطرنشان کرد: کلیه محصولات دارویی موضعی (که برای مدت معینی اثر درمانی دارند) برای مصرف در کشور می توانند از گمرکات ترخیص شوند در صورتی که حداقل 65٪ دوره مصرف تحت ترخیص کالا از گمرک باقی مانده باشد.

معاون وزیر گمرک در ایران همچنین گفت که به دلیل حساسیت خاص به داروهای ترخیص کالا از گمرک ، حداقل امکانات سند با مجوز وزارت بهداشت برای این کالاها توسط گمرک پذیرفته می شود و از یک طرف تأیید تمام کالاهای گمرک در هر روشی منوط به دریافت و ارائه کد رهگیری به بانک مرکزی است و از طرف دیگر ، صدور این کد برای ترخیص کالا از گمرک می تواند یک پروسه زمانبر باشد. گمرک با کسب مالکیت کالا ، حداقل مدارک را برای تشریفات گمرکی کافی می داند. مجوز فوری محصولات دارویی به طور کامل و در صورت لزوم پیاده و شبانه روزی انجام می شود تا تأخیری در این زمینه ایجاد نشود.

اروانقی که می گوید باید توجه داشت که کلیه مجوزهای قانونی مورد نیاز برای ترخیص کالا به ویژه داروها و مواد اولیه دارویی توسط گمرک به صورت سیستماتیک اخذ می شود و قبل از ترخیص کالا بررسی می شود ، در مورد موادی که ترخیص شده نیز گفته است با داشتن حداقل مدارک از گمرک ، گمرک به واردکنندگان فرصت دو ماهه داده است تا کد کد پیگیری بانکی را برای انجام تعهدات گمرکی خود ارائه دهند. البته ممکن است این مهلت تمدید شود. در هر صورت گمرک اجازه قطع تشریفات گمرکی و معالجه دارویی را نمی دهد.

براساس این پیشنهادها ، حقوق اساسی و سود تجاری فعلی اکثر داروهایی که تولید داخلی آنها در کشور یکسان نیست ، به ترتیب چهار درصد و یک درصد است و این حقوق وارداتی نیز توسط گمرک در قالب ضمانت نامه بانکی تضمین می شود. یا در مواردی که داروها و مواد اولیه دارویی توسط مقامات دولتی وارد می شوند ، می توانند با یک تعهد حسابداری با سررسید مشخص ترخیص شوند.

به گزارش یومیر ، مدتی قبل تأمین انسولین از داروخانه ها برای متقاضیان با مشکلاتی روبرو شد که در آن بحث عدم واردات بود. در حالی که گزارش گمرک افزایش واردات انسولین را نسبت به سال گذشته نشان می دهد ، واردات سوزن انسولین با کاهش 52 درصدی واردات همراه بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا