جرعه ای از دریای بیکران امام شناسی در اندیشه امام هادی(ع)

جرعه‌ای از دریای بیکران امام شناسی در اندیشه امام هادی(ع)

پیامبر فرمود: کسی که بمیرد و رهبر خود را نشناسد آیا به مرگ جاهلیت مرده است؟ گفت: بله. گفتم: جهل کامل یا جهل که امامش را نشناسد. فرمود: جهل از کفر و نفاق و گمراهی.

به گزارش یومیر راسخون نوشت: اگر کسی بخواهد تحقیق جامعی در امام شناسی داشته باشد باید کتب و روایات زیادی را مطالعه و تحلیل کند تا خوشه ای از دریای معارف اهل بیت علیهم السلام به دست آید. آیا امام هادی (علیه السلام) در متون اسلامی کار عاشقان و شیعیان خاندان امسات و طهارت (علیهم السلام) و همه علمای اسلام را در بیانی رسا و ارزشمند تسهیل کرده است.

یکی از مهمترین و اساسی ترین مبانی فکری و اعتقادی در جامعه اسلامی بحث امام شناسی است; این سؤال بسیار مهم و راهبرد بسیار مهمی است که اساسی ترین موضوعات فکری اخلاقی دینی فقهی و اجتماعی در گرو دانش و آشنایی آن است. در مورد اهمیت و جایگاه ممتاز امام شناسی در فرهنگ اسلامی همین بس که در منابع روایی شیعه و سنی به آن اشاره شده است هرگونه بی احتیاطی و بی توجهی به این موضوع راهبردی موجب مصادف شدن مرگ انسان با مرگ جاهلیت می شود. حارث بن مغیره گوید: به امام صادق (علیه السلام) گفتم: پیامبر فرمود: کسی که بمیرد و رهبر خود را تصدیق نکند آیا به مرگ جاهلیت مرده است؟ گفت: بلی گفتم: جهل کامل یا جهل که امامش را نشناسد فرمود: جهل از کفر و نفاق و ضلالت.» (1).

بنابراین بسیار لازم و ضروری است که انسان به این اصل مهم ایمانی توجه جدی داشته باشد و وقت بیشتری را صرف مطالعه معارف مربوط به امام شناسی کند. به همین منظور در این نوشتار سعی بر آن است تا یاد و خاطره شهادت امام هادی (علیه السلام) را گرامی بداریم که یکی از مهم ترین اسناد امام شناسی زیارت جامعه کبیره را خوشه ای مملو از جامعه بشری قرار داده است. مباحث امام شناسی در اندیشه امام هادی (علیه السلام).


جامع ترین دانشگاه امام شناسی از دیدگاه امام هادی (علیه السلام)

در متون و منابع روایی و دینی آیات و روایاتی در مورد شأن امام هادی (علیه السلام) و شناخت ابعاد وجودی آن حضرت بر زیارت در جامعه کبیره برای درک و فهم این مقام مقدس یافت نمی شود. . برای درک بهتر و اهمیت آموزه های ذکر شده در زیارت جامعه کبیره باید یادآور شویم که اگر کسی بخواهد تحقیق جامعی در امام شناسی داشته باشد باید کتب و روایات زیادی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد تا خوشه ای از دریای اکتساب شود. معرفت اهل بیت علیهم السلام اما بر اساس منابع روایی امام هادی علیه السلام به زبان رسا و ارزشمند کار دوستداران و شیعیان خاندان امسات و طهار (علیه السلام) بلکه همه اسلام علما را راحت کرده اند و در مجموعه ای به یاد ماندنی و ارزشمند مرواریدهای ناب علم امامیه در دسترس همگان قرار گرفته است.


جرعه ای از اقیانوس بیکران امامت در اندیشه امام هادی (علیه السلام).

1- اشاره به مقام فراموش شده اهل بیت علیهم السلام.

در آغاز زیارت ارزشمند جامعه کبیره پس از اعتراف و شهادت به وحدت حق تعالی و حقیقت بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) زیارت با جمله ای دقیق و پرمعنا آغاز می شود. . عبارتی بسیار زیبا و ارزشمند که جایگاه فراموش شده اهل بیت علیهم السلام را در جامعه اسلامی تداعی می کند. «السلام علیکم یا اهل البیت نبوة و مقام الرسول؛ (2) السلام علیکم یا اهل بیت نبوت و مقام نبوی» هر چند آیات صریح از مبارکه شریفه. قرآن به روشنی به اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اشاره می کند و جایگاه بیت علیهم السلام را در فرهنگ اسلام بیان می کند اما گویی مردم بسیاری از آیات را فراموش کرده اند و رابطه و نزدیکی خاندان را فراموش کرده اند. طهارت و طهارت (علیه السلام با آنها) با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم).

موقعیت ممتازی که در آن دوستی پیوند و محبت پاداش و ثواب رسالت محسوب می شد. «قُلْ أَسْسَلَكُمْ أَجْرَةٍ إِلاَّ أَحْبُ الْمُقْرَابِ» (3) بگو: «من برای رسالتم از شما پاداشی نمی خواهم جز دوستی نزدیکانم). در واقع اگر جامعه اسلامی جایگاه اهل بیت علیهم السلام را فراموش نمی کرد حادثه تلخ سقیفه حادثه دردناک حمله به خانه دختر پیامبر واقعه هولناک سال 61 هجری قمری. نمی شد و دوران حضور اهل بیت (علیهم السلام) مصادف با پیروان آن حضرت بود و نمی توان آن را خفه و تحت فشار قرار داد.
هیچ انسانی نمی تواند کوچکترین مصیبتی را که بر خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام وارد شده است تحمل کند و عنان صبر خود را از دست می دهد. جلوه ای از بلاهایی که بر این خاندان بزرگوار وارد شد را می توان در صحرای سوزان کربلا در سال 61 هجری دید.

2- معدن امام رحمت الهی

در یکی از زیارات جامعه کبیره ائمه به عنوان معدن رحمت الهی «و معدن رحمت» معرفی شده اند. زیرا در تمام ابعاد مادی و معنوی سعی کرده اند جلوه های ناب رحمت را در ارتباط با مردم به منصه ظهور برسانند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم در امور دنیوی و خلق حماسه های نیکوکاری و احسان و هم در امور معنوی و اخروی و هدایت جامعه بشری به سوی بلندی های سعادت و سعادت مصداق بارز رحمت خداوند است. .

در منابع روایی امام علی علیه السلام در جلوه ای از عبارات رحمانی خطاب به کارگزاران و مردم می فرماید: با همه مردم و احسان به آنان را شعار قلب خود قرار ده و به آنان ظلم مکن و شمشیر مباش. در برابر آنها


3- امام گنجینه علم و معرفت الهی است

امام در بخشهایی از زیارت جامعه کبیره به دریای علم و معرفت اهل بیت علیهم السلام اشاره معنا می کند: «وَ خزانه العلم؛ خزانه داران علم». علما و علمای کلام اسلامی در مورد عظمت و دریای وجودی علم امام زمان(عج) کتاب ها و مقالات زیادی نوشته اند که پرداختن به آن زمان و حوصله جداگانه ای می طلبد اما در این مقاله سعی می کنیم به برخی از آنها بپردازیم. به ابعاد وجودی علم امام اشاره کنیم.


جلوه های ناب اقیانوس بی کران معرفت اهل بیت علیهم السلام.

آشنایی کامل با معارف وحیانی و قرآنی

اگر قرآن کریم و وجود مبارک خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را از جامعه بشری بگیریم در واقع آنها را از منبع اصلی علم و معرفت جدا کرده ایم و بشر راهی نخواهد یافت. به عالم قدس و دستان او از دریا خواهد بود. علوم و معارف الهی و ملکوتی کوتاه می شود. پس باید توجه داشت که یکی از جلوه های ناب تعالیم متعالی خاندان نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) احترام کامل و دقیق آنان به معارف وحیانی است.

در واقع آنها واسطه عالم غیب و حیات زمینی و مادی هستند که حجاب های علم غیب و ملکوتی انسان ها را می گشایند. آگاهی کامل و دقیق ایشان از معارف قرآن نمونه بارز این توانایی و قدرت علمی است که در منابع فراوان آمده است: کل قرآن کل ظاهر و باطن کافران. (5) و فرمود: مگر او هنگامى كه حضور پيامبر بر كسى كه مدعى است كل قرآن ظاهر و باطن نباشد; با او است.

آشنایی کامل با کتب انبیا

یکی دیگر از جلوه های دریای علم و معارف اهل بیت علیهم السلام بر اساس شواهد روایی و اجتماعی تسلط و اشراف آنان بر معارف وحیانی دیگر ادیان و پیامبران پیشین است. بر اساس همین تسلط علمی است که بسیاری از اساتید و پیشوایان سایر ادیان در مقابله و مناظره با اهل بیت علیهم السلام نتوانسته اند ایستادگی و مقاومت کنند و همواره شکست در برابر آنان را پذیرفته اند. اگر چنین توان علمی و دانشی وجود نداشت قطعا پیروان ادیانی مانند مسیحیت و یهودیت سعی می کردند از ضعف موجود به نفع خود استفاده کنند.

در مورد این تسلط و اشراف عالمانه اهل بیت علیهم السلام در منابع روایی آمده است: عبد الله بن سنان عن ابی عبد الله علیه السلام که مطلبی از قول است. الله اکبر: حدیث: «الزبور چیست و الذکر چیست؟». گفت: یاد خدا حدیث و زبوری است که بر داوود نازل شده است و تمام کتابی که نازل شده نزد اهل علم است و ما با آنان هستیم شریفه پرسید: «و بعد از ذکر در زبور نوشتیم. و «زبور» و «ذکر» چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: ذکر نزد خداست و زبور همان کتابی است که بر داوود نازل شده است و هر کتابی که نازل می شود نزد اهل علم است که ما از آنها هستیم.

4- امام در آخرین مرتبه تواضع و مدارا

جنبه دیگری از وجود و ویژگی هایی که در زیارت جامعه کبیره درباره آن حضرت بیان می شود موضوع مدارا و صبر آن حضرت است. در عبارت کلیدی در این زمینه چنین آمده است: «وَ أَنْتَهِ الرَّوْلَ؛ وَ الْمُسْتَبِرُ الْأَهْلِی» هیچ فرد عادی نه تنها توانایی و تحمل سختی های گوناگونی را که مردم بر اهل بیت وارد کرده اند را ندارد. -بیت علیهم السلام بلکه می تواند محل کوچکترین مصیبت هایی را که بر اهل بیت عصمت وارد شده تجسم کند و او طهارت (علیه السلام) ندارد و عنان صبر خود را از دست می دهد.

جلوه ای از بلاهایی که بر این خاندان بزرگوار وارد شد را می توان در سال 61 هجری در صحرای سوزان کربلا مشاهده کرد. در واقع خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را مصداق عینی حلم و بردباری قرآنی می دانند که خداوند متعال در پیشگاه جامعه بشری قرار داده است: رحمان (7) و چشمانشان را بپوشان; نمی خواهی خدا تو را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است».


5- امام اسوه و اسوه همه جهات بخشش و سخاوت

یکی دیگر از ویژگی های بارز امام شناسی زیارت جامعه کبیره شاخص و عنصر سخاوت و سخاوت است که مورد توجه و بیان قرار گرفته است. و ريشه كرم» عبارات ناب سخاوت و سخاوت را در صفحات زندگاني اهل بيت (عليهم السلام) مي توان مشاهده كرد موضوع بسيار مهمي است كه خداوند متعال آن را ستوده و ذكر كرده است. به شرح زیر است:
«و اطعام غلات فقیران و یتیمان و اسیران و اطعام به فقرا و یتیمان و اسیران؛ به فقرا و یتیمان و اسیران می دهند. به گفته بسیاری از مفسران شیعه (9) و نیز برخی از مفسران اهل سنت (10) این آیه در شأن اهل بیت (علیهم السلام) نازل شده است.

* بازنشر مطالب سایر رسانه ها در یومیر به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع مخاطبان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا