جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک ایران
محققی فعالیت نویسندگان کودک و نوجوان را در رابطه با موضوع صلح در ادبیات کودک ایران مثبت ارزیابی کرد و از آنها خواست در نگارش برخی مفاهیم مغفول مانده مانند «تبعیض جنسیتی» فعال باشند.
به گزارش یومیر زهرا جورابچی پژوهشگر وی در چهاردهمین نشست تخصصی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با عنوان «صلح کودک و ادبیات در دنیای پرتلاطم» که دیروز پنجشنبه 5 مهرماه در محل انجمن برگزار شد اظهار داشت: علیرغم اینکه اکثر کودکان و نویسندگان جوان ما در پرداختن به مضامین منشور صلح یونسکو عملکرد تحسین برانگیزی داشته اند اما به نظر می رسد هنوز در این زمینه به کار بیشتری نیاز داریم.
این فعال فرهنگی در سخنانی گفت: موضوع صلح یکی از موضوعاتی است که ادبیات کودک و نوجوان ما در دهه شصت به دلیل شرایط تاریخی به آن نپرداخته بود اما در دهه 70 به تدریج این مضمون در ادبیات کودک جای گرفت. و در دهه 1980 این توجه افزایش یافت. به گونه ای که کیفیت و کمیت آثار با موضوع صلح در نیمه اول دهه هشتاد با نیمه دوم تفاوت چشمگیری دارد. در نیمه دوم این دهه شاهد آثار بزرگی چون «یونس در شکم ماهی» جمشیدخانیان هستیم.
زهرا جورابچی همچنین گفت: در دهه 90 بسیاری از نویسندگان به صورت تخصصی در موضوعات مندرج در منشور یونسکو از جمله صلح فعالیت کردند و توانستند آثار برجسته ای مانند «شب بخیر فرمانده» احمدپور «گربه خیلی مهربان بوده» اثر فرهاد بنویسند. حسن زاده و کلاه حصیری مصطفی برای خلق خرام و غیره. با وجود این توافق و قرار گرفتن خوب موضوع صلح در ادبیات مکتوب کودک ما به نظر می رسد ادبیات کودک ما هنوز در برخی از مفاهیم مندرج در این منشور کم است. مضامینی مانند تبعیض جنسیتی نحوه تعامل با کودکان ناتوان جسمی و ذهنی آگاهی از سیاره زمین و حفاظت از آن استفاده بهینه از ذخایر انرژی احترام به سالمندان کودکان کار و ادیان مختلف از جمله این مقوله هایی است که ادبیات کودک ما در آن قرار دارد. کمتر به آنها پرداخته است.
به گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مهتاب حاجی محمدی وی از دیگر سخنرانان این نشست به معرفی «انجمن علمی مطالعات صلح ایران» پرداخت و گفت: این انجمن از سال 1373 شروع به کار کرد و در حال حاضر; دارای 14 گروه تخصصی است که یکی از آنها گروه “صلح و کودک” است. هدف ما ترویج مطالعات صلح با برگزاری نشست ها گردهمایی های علمی تألیف و ترجمه کتاب و … است تا این مفهوم را در جامعه بیشتر توسعه دهیم و به مفهوم صلح ایرانی دامن بزنیم.
این فعال فرهنگی تاکید کرد: ما در گروه “صلح و کودک” این انجمن در سه بخش “کودک و خانواده” “کودک و مدرسه” و “کودک و جامعه” فعالیت داریم و در تلاش هستیم تا جایگزین مدرسه صلح ایرانیان با استفاده از ادبیات قدیمی و شفاف سازی اجرای جلسات تخصصی.
در این نشست افرادی چون معصومه یزدانی شهلا انتزیریان مصطفی خرامان و… نیز به تشریح دیدگاه های خود درباره موضوع صلح در ادبیات کودک و نوجوان ایران پرداختند.
انتهای پیام