تقلیل جشنواره مد و لباس فجر به یک گزارش عملکرد کمّی/ چرا زمان برگزاری مشخص نیست؟

تقلیل جشنواره مد و لباس فجر به یک گزارش عملکرد کمّی/ چرا زمان برگزاری مشخص نیست؟

عضو هیئت مدیره انجمن طراحان لباس با انتقاد از عدم برنامه ریزی منسجم برای جشنواره مد و لباس فجر گفت: ما نمی توانیم جشنواره را در هیچ زمانی از سال برگزار کنیم و با تغییرات پی در پی در سیاست ها ارزش هدف اصلی جشنواره مد و لباس فجر است. جشنواره به اندازه ارائه گزارش عملکرد کمی است.

سیامک نظمی در گفت وگو با یومیر درباره چالش های برگزاری جشنواره مد و لباس فجر گفت: نه تنها برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر بلکه برای هر موضوع دیگری باید دید اهداف و چشم انداز ما چیست و چگونه است. درصد زیادی داریم به آن نزدیک می شویم. به نظر من موضوعی که در جشنواره مد و لباس فجر شاهد آن هستیم این است که هدف خاصی ندارد و تصور می کنم هدف از برگزاری آن ارائه تراز کار برای سطوح بالاتر با توجه به تعداد و تعداد شرکت کنندگان و تعداد شرکت کنندگان است. آثار و … گزارش کار برای ارائه بنابراین اهدافی مانند کشف استعدادها ارتقای کیفیت کار نسبت به دوره های قبل و …. اهمیت کمتری پیدا کرد.

زمان نامشخص برای برگزاری و سردرگمی شرکت کنندگان

وی درباره مشکلات دیگر نیز گفت: مشکل دیگر نبود برنامه ریزی منسجم است. ما نمی توانیم جشنواره را در هر زمانی از سال که بخواهیم برگزار کنیم. زمان برگزاری باید حتی تا حدودی مشخص باشد. اگر بخواهیم جشنواره مد و لباس فجر را در کنار سایر جشنواره های بین المللی مد و لباس در نظر بگیریم همه آنها یک بازه زمانی مشخص دارند و از یک سال قبل برای آن برنامه ریزی می کنند سیاست ها و استانداردها مشخص است و کسانی که قصد دارند در بخش مسابقه شرکت کنند. برنامه مشخصی دارند می دانند چقدر زمان برای ارسال آثار خود دارند. متاسفانه در جشنواره مد و لباس فجر شاهد این نظم نیستیم زمان و استانداردهای مراسم در حال تغییر است شرکت کنندگان گیج شده اند و از نحوه برگزاری تا معیارهای داوری آثار و غیره اطلاعی ندارند. .

آفت فعالیت های بدون اطلاع قبلی

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه عدم شفافیت مشکل جدی در بخش های مدیریتی است تصریح کرد: وی در خصوص نقش کارگروه سازمان مد و لباس در روند برگزاری جشنواره توضیح داد: گاهی فعالیت هایی بدون اطلاع قبلی انجام می شود که از برگزاری جشنواره مد و لباس فجر تا موارد دیگر مبهم است. البته این موضوع عدم اطلاع رسانی مناسب در تمام چرخه مد و لباس ادامه دارد. از سوی دیگر عدم ثبات مدیریتی و تغییرات پی در پی رهبری نیز منجر به مشکلاتی می شود که در سیاست گذاری مؤثر است و این امر در نهایت ارزش هدف اصلی ارائه گزارش کمی عملکرد را کاهش می دهد.

با کدام ابزار به نگرانی پاسخ دهیم؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند دولت دغدغه مد و لباس دارد؟ وی تصریح کرد: شاید نگرانی وجود داشته باشد اما مهم این است که بدانیم ابزار پاسخگویی به نگرانی چیست؟ در حوزه پوشاک دو بعد اقتصادی و فرهنگی وجود دارد. بسیاری از کشورها مانند ترکیه چین بنگلادش و غیره. لباس تولید می کند اما بعد دیگر که بخش فرهنگی است در پایتخت های مد دنیا شکل می گیرد. حال باید دید ساختار در کشور ما چگونه است و فرصت ورود به کدام حوزه را داریم؟ با توجه به شرایط کنونی ایران که از نظر بودجه برای ترویج فرهنگی مد با محدودیت هایی مواجه هستیم و فرصت تغییر روند مد را نداریم و طراحان بیشتر از مد خارجی ایده می گیرند بهترین کار شروع تولید است. لباس

نقص در چرخه فرهنگی مد در ایران

عضو هیئت مدیره انجمن طراحان لباس با اشاره به اینکه مد دارای چرخه فرهنگی است ادامه داد: عکاسی مد رسانه مد گزارشگر مد برگزاری هفته های مد اینفلوئنسر مد و… همه بخشی از این چرخه با درصدهای مختلف نفوذ هستند. چرخه ای که در ایران ناقص است و عملا کار فرهنگی درستی شکل نمی گیرد و نمی توان روند مد و لباس را تغییر داد. با این حرف ها می توان وارد تولید لباس شد.

خصوصی یا دولتی فرقی نمی کند حرفه ای کار کنید

وی همچنین درباره نکات مطرح شده در خصوص افت جشنواره مد و لباس فجر نسبت به سایر جشنواره های خصوصی و دانشگاهی اظهار کرد: همه چیز باید به صورت تخصصی انجام شود و زمانی که کارشناسان کمکی به برگزاری جشنواره مد و لباس فجر نمی کنند آنجاست. آیا این جشنواره به صورت خصوصی یا عمومی برگزار می شود بحثی نیست. مهم این است که جشنواره به صورت تخصصی و با هدف خاصی برگزار شود. نمی شود مدیری از حوزه دیگری که هیچ شناخت و دغدغه ای از مد و لباس ندارد بیاید جشنواره را برگزار کند.

این طراح لباس تاکید می کند که مخالف افزایش تعداد جشنواره های مد و لباس استگفت: اینکه تعداد جشنواره ها بدون خروجی خاصی افزایش پیدا کند قابل قبول نیست و باعث آسیب می شود. اگر جشنواره های دوره ای در کشورهای دیگر نیز برگزار می شود هر کدام به موضوعاتی مانند مد عفیف یا اسلامی مد پایدار و … می پردازند. اگر باید جشنواره های مختلف مد و لباس برگزار کنیم بهتر است به این سمت برویم. در این زمینه ما باید ببینیم که چه چیزی ما را از سایر کشورها متمایز می کند. مثلاً به فرهنگ ملی و باستانی خود نگاه کنیم. دقیقا مشابه روندی که ژاپنی ها در هفته مد توکیو در پیش گرفتند و اجرا کردند.

با وجود استانداردها سلیقه داور تعیین کننده است

وی درباره انتقادات به نوع داوری آثار ارسالی به جشنواره مد و لباس فجر گفت: همیشه در داوری استانداردها مشخص می شود اما اینکه داور بر اساس استانداردهای مشخص شده تا چه حد نظر می دهد قابل کنترل است. اما مشکلی که متأسفانه در حوزه هنری هم گسترش پیدا کرده این است که سلیقه داور تعیین کننده می شود. باید قبل از شروع جشنواره استانداردها ایجاد شود تا این اتفاق نیفتد و یکی از مشکلات عدم شفافیت همین است.

عضو هیئت مدیره انجمن طراحان لباس در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره مد و لباس فجر محلی برای ارائه لباس های کاربردی است یا باید لباس های فاخر و آراسته به جشنواره برسد گفت: باید دید هدف از برگزاری جشنواره چیست. . . گاهی در جشنواره های خارجی که فقط مد هنری اهمیت دارد لباس هایی به نمایش گذاشته می شود که اصلا نمی توان آن ها را پوشید و از طرفی در برخی جشنواره ها فقط لباس های کاربردی طراحی و ارائه می شود. باید بر این اساس در ایران جشنواره ای برگزار کنیم تا مخاطبان متخصص در هر بخش بدانند به کجا بروند. پیشنهاد من این است که با توجه به تغییرات مدیریتی که تصمیم گیری درازمدت درباره موضوعات را غیرممکن می کند کارشناسان به سمت برگزاری جشنواره های تخصصی بروند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا