اقتصادی

تراشه‌ها؛ گلوگاه اصلی صنعت خودرو

تراشه های نیمه هادی از جمله قطعات مهم و گلوگاهی در صنعت خودرو هستند که میزان ظرفیت تولید داخل آن کم بوده و تحویل آن ها به شدت وابسته به واردات است. از سال گذشته بحران تولید این تراشه ها در مقیاس جهانی به صنعت خودروسازی ما سرایت کرد و زمینه ساز تشدید محدودیت های خودروسازان شد. مطالعات تجاری و موسسه تحقیقاتی در گزارشی به تحلیل توسعه، بحران ها و راه حل های صنعت تراشه خودرو پرداخته اند.

به گزارش یومیر، پس از شیوع ویروس کرونا، جهان با مشکل کمبود تراشه‌هایی مواجه شد که نقش مهمی در صنعت خودروسازی، تلفن همراه و هر وسیله‌ای که به نوعی با قطعات الکترونیکی سروکار دارد، ایفا می‌کند. در سال 2022، این مشکل بدتر شد و به یک بحران جهانی تبدیل شد. به گونه ای که نه تنها خودروسازان داخلی بلکه خودروسازان بزرگ دنیا نیز در این زمینه دچار مشکلات عدیده ای شدند و تولید با اختلال مواجه شد. در عین حال بسیاری از خودروها به دلیل نبود این قطعات حیاتی ناقص ماندند.

انواع تراشه های نیمه هادی (ریزپردازنده های نیمه هادی) قطعات بسیار مهمی هستند که در زمان شیوع ویروس کرونا و از سال گذشته با بحران مواجه شدند و به گلوگاه بزرگی در صنعت خودروسازی ایران و البته خودروسازان و سایر صنایع بزرگ در جهان تبدیل شدند. جهان تولید داخلی این قطعات محدود و تامین آنها بسیار وابسته به واردات است و همین امر باعث شد که کمبود این تراشه ها در دنیا به دلیل تحریم ها به موضوع عرضه آنها در ایران اضافه شود و صنعت خودروسازی کشور با مشکلات و مشکلات زیادی مواجه شود. مبنای تولید خودروهای معیوب

بحران جهانی تراشه خودرو

بر اساس مطالعات موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی، صنعت خودروسازی با سهم 5.11 درصدی (تقاضا 50 میلیارد دلار) بیشترین تقاضا را برای تراشه های رایانه و ارتباطات دارد. پیش بینی می شود که حجم تقاضای این صنعت برای تراشه ها تا سال 2030 بیش از دو برابر (بیش از 100 میلیارد دلار) افزایش یابد.

پیامدهای دوران کرونا، مانند تعطیلی شرکت‌ها، دورکاری و آموزش از راه دور، باعث افزایش تقاضا برای طیف گسترده‌ای از لوازم و تجهیزات الکترونیکی شد. از این رو از ابتدای سال 2020 تمرکز تولیدکنندگان تراشه بیشتر بر روی تامین تقاضا در این بخش از بازار بود و همین امر باعث عدم وجود تراشه های ویژه خودرو و کاهش تولید در کارخانه های بزرگ خودروسازی جهان شد. به نظر می رسد کمبود تراشه های نیمه هادی در سال 2022 و تا حدودی در سال 2023 به دلیل مشکلات تغییر خطوط تولید از تراشه های لوازم جانبی و تجهیزات الکترونیکی به تراشه های خودرو ادامه یابد.

با توجه به اینکه قطعات الکترونیکی حدود 40 درصد از ارزش خودرو را تشکیل می دهند، امیدها برای تولید بیشتر خودرو و کاهش قیمت ها در اواسط سال گذشته کاهش یافت زیرا کمبود تراشه های نیمه هادی افزایش یافت و خودروسازان مجبور به کاهش تولید شدند. همانطور که جنرال موتورز اعلام کرد، تولید 8 کارخانه از 15 کارخانه خودروسازی خود در آمریکای شمالی را به دلیل کمبود قطعات متوقف خواهد کرد. فورد همچنین اعلام کرد که تولید پیکاپ در دو کارخانه را متوقف کرده و شیفت های کاری را کاهش می دهد. تصمیم این دو خودروساز بزرگ آمریکایی برای کاهش تولید پس از تصمیمات مشابه نیسان، فولکس واگن، تویوتا، مزدا و سوبارو و … به دلیل نبود قطعات مهم لازم برای عملکرد سیستم های کامپیوتری در خودرو گرفته شد. در این میان چالش خرابی نیمه هادی ها تا کنون ادامه داشته است.

اخیراً مدیرعامل خودروساز آلمانی مرسدس بنز اعلام کرد: کمبود جهانی تراشه های نیمه هادی در طول سال جاری و تا سال 2023 ادامه خواهد داشت. وضعیت نیمه هادی ها طی سال جاری و سال آینده چالشی برای صنعت خواهد بود و هنوز هم وجود دارد. بسیاری از سفارشات معلق به دلیل نوسانات بازار.

بحران تراشه در صنعت خودروی ایران

عدم توسعه صنعت قطعه سازی کشور همگام با صنعت خودرو در سال های اخیر منجر به ضعف در طراحی و توان فنی برخی از قطعات و در نتیجه افزایش وابستگی به واردات برای تامین قطعات و مجموعه ها شده است. خارج از کشور تامین اقلامی مانند تراشه های نیمه هادی مورد استفاده در تولید سیستم های الکتریکی برای خودروها به دلیل بحران جهانی اخیر با چالش های متعددی مواجه شده است.

افزایش تقاضای نیمه هادی ها به دلیل تولید خودروهای برقی از یک سو و نیاز به خودروهای برقی برای انواع تراشه های نیمه هادی از خودروهای بنزینی، از دو جهت به صنعت خودروسازی ایران آسیب وارد کرده است. اول افزایش تقاضا به دلیل کمبود تراشه های نیمه هادی در بازار جهانی که عرضه تراشه های تولید داخل از محل واردات را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین با تغییر الگوی تولید چیپس برای استفاده در خودروهای جدید، کمبود چیپس برای خودروهای بنزینی محدودیت های بیشتری را برای خودروسازان ایرانی ایجاد کرده و می کند.

سابقه تولید تراشه در کشور به تاسیس شرکت صنایع قطعات الکترونیکی ایران (سایران) عمدتاً با هدف حمایت از گروه دفاعی کشور و شرکت دانش بنیان طراحی و تولید تراشه‌های تجهیزات ارتباطی، اطلاعات و ارتباطات بازمی‌گردد. فن اوری ارتباطات. با وجود تمام تلاش های صورت گرفته هنوز جایگاه قابل قبولی در بین بازیگران اصلی این صنعت به دست نیامده است و برای تجاری سازی فناوری و تولید انبوه نیاز به پیشرفت بیشتری است. برای همگام شدن با کشورهای پیشرو در این زمینه، برنامه ریزی و سیاست گذاری ویژه ای نیز لازم است.

بر این اساس، تقویت قطعه سازان با طراحی IPI برای قطعات خودرو به منظور مدیریت واردات (حمایت از تولید داخلی)، بهبود فرصت های فناورانه (تقویت همکاری های فناورانه) و راهکارهای مرتبط با سیاست تجاری کشور از جمله راهکارهای عملی در این زمینه پیشنهاد می شود. علامت گذاری.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا