عمومیکسب و کار ایرانی

تحصیل در ترکیه با دیپلم فنی حرفه ای

شاید به این فکر کرده باشید که آیا تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه امکان پذیر است یا خیر. ترکیه دارای 200 دانشگاه و 94 درصد آموزش است، ترکیه دومین کشور محبوب جهان از نظر دسترسی به آموزش عالی است. بسیاری از دانشجویان ایرانی به دلیل مجاورت با ایران، قیمت پایین تر نسبت به کشورهای اروپایی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و … تحصیل در ترکیه را ترجیح می دهند. تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه برای دانش آموزانی که تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور بعد از دبیرستان دارند گزینه خوبی است.

این دانشجویان با ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های معروف ترکیه، علاوه بر امکان تحصیل و زندگی در کشورهای پیشرفته می توانند از امکانات آموزشی و مراقبتی ویژه در طول تحصیل بهره مند شوند. هزینه تحصیل در ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی بسیار ارزان است به همین دلیل نه تنها دانشجویان ایرانی، بلکه دانشجویانی از سراسر جهان برای تحصیل در این کشور جذب می شوند. در این مقاله توسط موسسه مهاجرتی شاهان در مورد تحصیل در ترکیه با مدرک صحبت خواهم کرد.

شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

یکی از مهم ترین مراحل تحصیل در ترکیه انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی می باشد. دانشجویان برای تحصیل در رشته انتخابی باید مدارکی را مطابق با شرایط دانشگاه مورد نظر ارائه دهند. تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند امکان پذیر است. دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه با پذیرش مدارک دیپلم به دانشجویان کشورهای مختلف امکان تحصیل در این کشور را می دهند. از مهم ترین شرایط پذیرش در دانشگاه های ترکیه می توان به مدرک دیپلم 12 ساله (یا معادل آن)، ریز نمرات تحصیلی بر اساس رشته تحصیلی و مهارت های زبانی اشاره کرد.

برای تحصیل در ترکیه با مدرک، متقاضیان باید تحصیلات دبیرستان خود را به پایان رسانده باشند تا برای پذیرش در مقطع کارشناسی اقدام کنند. تحصیلات عالی در ترکیه به زبان ترکی و انگلیسی انجام می شود. متقاضیان تحصیل در ترکیه با مدرک به راحتی می توانند در دوره های کارشناسی که توسط دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور ارائه می شود شرکت کنند. کلیه مدارک تحصیلی اخذ شده در ایران از جمله مدارک تحصیلی معادل تحصیل در ترکیه محسوب می شود. بنابراین یکی از مهم ترین پیش نیازهای ثبت نام در دانشگاه های ترکیه مدرک تحصیلی می باشد.

هر دانشگاه ترکیه به طور مستقل شرایط و مدارک دانشجویان خارجی را بررسی کرده و می پذیرد. این باعث می شود که روند پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه کمی متفاوت باشد. به طور کلی از جمله مهمترین شرایط تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نمرات و معدل بالا داشته باشید

حداقل معدل دانشجویی برای تحصیل در ترکیه 15 از 20 است. برخی از دانشگاه ها ممکن است معدل بالاتری در نظر بگیرند. علاوه بر معدل بالا، نمرات خوب در دروسی مانند زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی نیز هنگام تحصیل در برخی رشته های تخصصی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … الزامی است.

2. برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه

دانشگاه های دولتی و برخی از دانشگاه های خصوصی در ترکیه دانشجویان بین المللی را می پذیرند که باید در آزمون ورودی شرکت کنند. اگر قصد تحصیل در ترکیه با مدرک دانشگاه های دولتی این کشور را دارید، باید یکی از آزمون های ورودی مانند YOS و SAT را بگذرانید. در ادامه به بررسی هر یک از این تست ها برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه می پردازیم.

1. تست شب

آزمون YOS یکی از آزمون های ورودی دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در ترکیه می باشد. برای تحصیل در ترکیه با مدرک در رشته هایی مانند پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی و … دانشجویان باید در این آزمون شرکت کنند. آزمون YS شامل 100 سوال شامل سوالات هوش، هندسه، ریاضی و زبان ترکی می باشد. حداقل نمره لازم برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه بسته به هر دانشگاه متفاوت است.

برای مثال دانشجویان با کسب امتیاز 40 از 100 می توانند در بسیاری از دانشگاه های ترکیه تحصیل کنند. اما برای تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، متقاضیان باید بین 80 تا 90 امتیاز کسب کنند. بهره مندی از نمرات بالا در آزمون های YOS می تواند فرصت دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه را فراهم کند. هزینه ثبت نام، زمان برگزاری و نمره قبولی بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد. زبان آزمون YOS ترکی است. اما برخی از دانشگاه ها این آزمون را به زبان انگلیسی انجام می دهند.

2. تحصیل با دیپلم ترکیه; تست SAT

آزمون SAT یکی از آزمون های پذیرش برای دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه است. این آزمون 7 بار در سال برگزار می شود. آزمون SAT دو نوع آزمون عمومی و آزمون موضوعی دارد. برای تحصیل در ترکیه با مدرک زبان انگلیسی، دانش آموزان باید در آزمون عمومی SAT شرکت کنند. آزمون SAT به زبان انگلیسی و از سه بخش ریاضی، درک مطلب و نوشتن تشکیل شده است. متقاضیانی که در این آزمون موفق شوند می توانند در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه پذیرفته شوند. میانگین نمره در بخش ریاضی آزمون 528 است.

بخش درک مطلب شامل سوالات تستی و تشریحی و میانگین نمرات این بخش 531 می باشد. پاسخ قسمت سوم این آزمون اختیاری است. اما نتایج این بخش برای بسیاری از دانشگاه ها بسیار مهم است. معمولا نمره قبولی SAT بین 400 تا 1600 است. دانشگاه هایی که سطح علمی بالایی دارند 1300 امتیاز برای پذیرش دانشجویان متقاضی تحصیل در ترکیه در نظر می گیرند.

3. نیاز به تحصیل در ترکیه با تحصیلات عالی. مدرک زبان بدهید

همانطور که قبلاً گفتیم زبان تدریس در دانشگاه های ترکیه انگلیسی و ترکی است. بنابراین دانشجویانی که قصد تحصیل با مدرک دیپلم در ترکیه را دارند باید در زمان ثبت نام مدرک زبان ترکی (TOMER) یا انگلیسی (IELTS یا TOEFL) را ارائه دهند. در غیر این صورت باید در دوره های آموزش زبان که توسط برخی از دانشگاه ها ارائه می شود شرکت کنند. در ادامه به بررسی هر یک از این تست ها خواهیم پرداخت:

الف) تست تامر

آزمون تومر یکی از آزمون های ورودی دانشگاه ترکیه است که سطح زبان ترکی دانشجویان بین المللی را ارزیابی می کند. این آزمون ها مانند مدرک زبان انگلیسی (آیلتس و تافل) برای تحصیل در ترکیه و پذیرش در دانشگاه های این کشور ضروری است. آزمون TOMER برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه که ترکی تدریس می کنند ضروری است.

ب) تافل پروبا

آزمون تافل مهم ترین و معتبرترین آزمون زبان انگلیسی است که چهار مهارت زبانی را با تمرکز بر برقراری ارتباط موثر در محیط دانشگاهی ارزیابی می کند. آزمون تافل یکی از معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی در موسسات آموزش عالی در سراسر جهان است. حق این مدرک می تواند در پذیرش دانشجو در دوره های زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه مفید باشد. علاوه بر این، شانس آنها را برای گرفتن بورسیه افزایش می دهد.

ج) آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یکی از آزمون های معتبر بین المللی است که توانایی افراد را در گوش دادن، صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن به زبان انگلیسی می سنجد. آزمون آیلتس به دو صورت آکادمیک و جنرال برگزار می شود که هر دوی این آزمون ها منجر به اخذ مدرک آیلتس می شود. افرادی که قصد تحصیل در ترکیه با مدرک زبان انگلیسی را دارند می توانند با شرکت در آیلتس آکادمیک شانس خود را برای ورود به دانشگاه های این کشور افزایش دهند.

دکمه بازگشت به بالا