اقتصادی

تحریم‌های ظالمانه، مشکل اصلی مجموعه‌های دولتی و پیمانکاران

مدیرعامل یک شرکت ساختمانی گفت: مشکل اصلی در اجرای پروژه ها تحریم های سرکوبگرانه است و باید به نوعی خنثی شود. برای اجرای سریعتر پروژه ها

به گزارش یومیر، به نقل از وزارت نفت، «حسین نصرتی» در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت معاونت توسعه ظرفیت آب دامین پتروشیمی، تامین آب را توسعه داده است، گفت: و واحد تامین نیتروژن در پتروشیمی گچساران در دست اجراست، گفت: در پروژه احداث پالایشگاه فرزانگان با مشارکت شرکت فکور صنعت تهران، عقد قرارداد و عملیات اجرایی آغاز شده است.

وی در خصوص طراحی، ساخت، تهیه، ساخت، اجرا، نصب و راه اندازی واحد جداسازی هوا و نیتروژن نفت گچساران (ASU) افزود: این پروژه هم اکنون 90 درصد کار مهندسی، 92.83 درصد تامین تجهیزات، 45 درصد است. % پیاده سازی و تجمعی. پیشرفت کلی پروژه 84.83 درصد بوده و در زمان اجرا برای 200 نفر به صورت مستقیم و 1000 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی شده است.

نصرتی یکی از کلیدی ترین فعالیت های پروژه واحد تامین آب و نیتروژن پتروشیمی پتروشیمی گچساران را که با سایر فعالیت های پروژه از جمله مهندسی، ساخت و راه اندازی ارتباط تنگاتنگی دارد، دانست و ادامه داد: نقل و انتقالات ارزی و افزایش تورم ناشی از سال های اخیر. شرایط ویژه اقتصادی و اپیدمی کرونا که منجر به تعطیلی و کندی فرآیندهای مختلف کاری شده است، بخشی از این مشکل است.

حداکثر استفاده از سازندگان خانه

وی گفت: خوشبختانه با آمادگی و اقدام به موقع و استفاده از روش های موثر و سریع دور زدن تحریم ها و حمایت از کارفرما، تمامی تجهیزات خریداری شده از خارج از کشور در این طرح در زمان مقرر تحویل و تحویل کارفرما شده است. تهدید تحریم های سخت به یک فرصت، بخش بزرگی از تامین تجهیزات اصلی توسط سازندگان معتبر داخلی سفارش و تامین شد.

به گفته وی، حداکثر سازی ظرفیت تولید تولیدکنندگان خوشنام و معتبر داخلی برای حمایت از تولید داخلی و تبدیل تهدید تحریم به گزینه ای برای کاهش هزینه یا جلوگیری از هدر رفت ارز، تحویل به موقع تجهیزات از بهترین تولیدکنندگان معتبر در شرایط سخت. کادر مهندسی جوان همراه با تجربه و دانش کارکنان مجرب شرکت در مراحل کار مهندسی، نصب و راه اندازی و سرعت بالای نصب و راه اندازی از شاخصه های این پروژه می باشد.

نصرتی تاکید کرد: ماشین آلات ویژه در تامین تجهیزات و برای حمایت از ظرفیت تولید داخلی و کمک به تسریع در روند مکان یابی صنایع مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، بخش بزرگی از تجهیزات پروژه از شرکت های مطرح این صنعت در کشوری افزود: از جمله آنها می توان به تجهیزاتی مانند واحد یخچال، واحدهای پیش تصفیه (PPU)، نگهدارنده و مخازن ذخیره هوا برای ابزار دقیق، مخازن ذخیره نیتروژن مایع، سیستم های تولید بخار و … اشاره کرد.

عملکرد با سرعت بالا

وی با اشاره به اینکه تمامی مراحل تحویل تجهیزات از خارج از کشور اعم از سفارش، نقل و انتقالات مالی، ترخیص کالا از گمرک و … در این پروژه در کمترین زمان ممکن انجام شده است، گفت: همچنین نصب تجهیزات در این پروژه در زمان کمتری انجام شده است. . بیش از دو ماه گذشته است که در نوع خود رکورد قابل توجهی است. به عنوان نمونه ای از سرعت بالای عملیات نصب می توان به نصب دو واحد Cold Box هر یک به وزن 100 تن در ابعاد 4.4×25 متر اشاره کرد که تنها در مدت دو روز انجام شد. عملیات لوله گذاری، برق و ابزار دقیق این واحد هم اکنون در حال انجام است و طبق برنامه ریزی های انجام شده، راه اندازی این پروژه تا دو ماه آینده در دستور کار قرار گرفته است.

نصرتی تصریح کرد: شرکت مبین انرژی برای کمک به کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در مصرف انرژی تصمیم گرفت با طراحی واحد نمک زدایی به روش اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس (RO) به چرخه تصفیه فاضلاب مجتمع های پتروشیمی پایان دهد و به مصرف بازگرداند. وی گفت: در این راستا شرکت مبین انرژی مناقصه ای را برگزار کرد که منجر به عقد قرارداد EPCC با شرکت ماشین آلات ویژه شد.

به گفته نصرتی، در واحد تصفیه فاضلاب روزانه 11520 متر مکعب پساب از پتروشیمی ها با TDS حدود 7440 میلی گرم در لیتر پس از عبور از مراحل ازن زنی، فیلتر دیسکی، اولترافیلتر و در نهایت سه مرحله اسمز معکوس (RO) دریافت می شد. ) 1824 متر مکعب آب سرویس با TDS کمتر از 2200 میلی گرم در لیتر و 5760 متر مکعب در روز آب برگشتی با TDS کمتر از 5 میلی گرم در لیتر برای بازیافت به چرخه آب صنعت پتروشیمی بازگردانده شد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تامین کنندگان لیست بلندبالای AVL مورد تایید مشتری در این پروژه، شرکت های بین المللی غربی بودند که به دلیل تحریم های بین المللی از آن خارج شدند. شرکت های قدرتمند بازرگانی مهندسی تجهیزات مورد نیاز پروژه را تهیه کردند و پروژه آماده اجرا شد. در آخرین روزهای سال 1400 راه اندازی شد.

نصرتی افزود: در این پروژه سه دستگاه ازن مولد به ظرفیت 10 کیلوگرم، پکیج فیلتر دیسکی، پکیج اولترافیلتر 3 واحدی و مجموعا 135 ماژول، فیلتر کارتریج، پمپ فشار قوی، سه مرحله RO شامل 196 سلول فشار و حدودا. 1000 دیافراگم، شیر چک و سایر تجهیزات و اتصالات از بهترین سازندگان اروپایی و آمریکایی تهیه و در پروژه مورد استفاده قرار گرفت و بیش از 70000 لوله به قطر اینچ اجرا شد. سه مخزن فلزی و دو مخزن بتنی با ظرفیت کل زهکشی 4000 متر مکعب طراحی و ساخته شد.

پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان

وی درباره عملیات اجرایی پروژه احداث پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان که با شروع تجهیز این کارگاه در اسفند ماه سال 1379 آغاز شد، گفت: این پروژه با ظرفیت 40 هزار بشکه میعانات گازی در روز در پارس جنوبی واقع شده است. منطقه ویژه اقتصادی». کارفرمای این پروژه شرکت فرزانگان انرژی پارس بوده و به صورت EPCC با مشارکت فکور صنعت تهران و ماشین آلات ویژه اجرا می شود. مدت اجرای پروژه 39 ماه است و این پالایشگاه ظرفیت تولید روزانه 1800 تن نفتا، 1550 تن سوخت سنگین، 1054 تن حلال 400، 193 تن حلال 402 و 127 تن گاز بوتان را خواهد داشت.

نصرتی بر جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز تاکید کرد و افزود: در این راه با کمک معاونت های دانشگاهی و مراکز دانش بنیان و با تلفیق این تلاش ها با دستگاه های اجرایی بیشتر از جمله پیمانکاران ، می توان به ارزش افزوده بسیار بالاتری دست یافت.” تولید نفت به شکلی که اکنون در آمار ارائه می شود متفاوت است. تولید محصولات زنجیره ارزش می تواند منجر به تغییرات اساسی در افزایش تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه عمومی شود. ایران به عنوان کشوری غنی از منابع نفت و گاز می تواند تاثیرگذار باشد.

این فعال نفتی تولید فناوری در کشور را بسیار مهم دانست و گفت: حتی اگر خودمان را محدود نکنیم; دنیا دنیای ارتباطات است. دنیا دنیای کار بهینه و کار تیمی است و مشارکت با شرکت های خارجی و ارتباط با بخش هایی که تجربه انسانی دارند و استفاده از امکانات گسترده موجود مانند فضای مجازی می تواند کمک بزرگی در رسیدن به هدف قیمت کمتر باشد.

وی با اشاره به اینکه بحث پژوهشگران از دو منظر بزرگ و بزرگ قابل بررسی است، گفت: در منظر تیمی و از منظر تجهیزاتی و یا از یک نقطه خاص، قسمت کوچکی از یک فرآیند را طراحی و یا آن را بسازیم. نگاهی است و قطعاً باید از آن مراقبت کرد همانطور که در این سال ها اتفاق افتاده است.

ما باید به یکدیگر کمک کنیم تا بر مشکلات غلبه کنیم

نصرتی تاکید کرد: ما به عنوان پیمانکار داخلی نمی توانیم به تجهیزات خارجی نگاه کنیم، بلکه برعکس معتقدیم بر اساس سیاست های درستی که در حال حاضر در کشور در حال انجام است، باید تولیدکنندگان داخلی را نیز در یک سیاره بزرگ تقویت کنیم که بدون تردید چند مشکل بابا: کار ما هم کامل نیست. البته کار این سازندگان می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد اما باید با کمک به این مشکلات غلبه کنیم.

این فعال اقتصادی در نگاه دوم و کلان نیز در بحث دانش بنیان افزود: طراحی کلی یک فرآیند محصول و مباحث پیچیده طراحی، آزمایش، پایلوت و موارد دیگر ممکن است در نظر گرفته شود که نیاز به امکانات و حمایت های مالی گسترده تری نسبت به گذشته دارد. بخش و همکاری مجموعه ها نیاز به تنوع و کلیت بیشتر دارد و در این سطح تولید دانش ارزش افزوده بسیار بیشتری خواهد داشت.

وی گفت: اگرچه تامین کنندگان داخلی محصولات و تجهیزات عالی مانند شیرآلات، پمپ ها، اتصالات و غیره تولید کرده اند، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. اتفاق خواهد افتاد.

نصرتی مشکل اصلی در اجرای پروژه ها و قراردادها را تحریم های ظالمانه برشمرد که باید در هر پروژه ای خنثی و چاره اندیشی شود و گفت: نکته ای که در سطح کارفرما وجود دارد این است که در شرایط فعلی برای کارفرما یا بخش دولتی، مهم این است که برای برون سپاری پروژه های با سرمایه گذاری بالا به شرکت های داخلی، باید تصمیم گرفت که وقتی خودم را به جای آنها قرار دادم، اگر شریک خارجی دانش آن را داشته باشد و حتی شرکت داخلی به درستی ادعا کند که پروژه را به تنهایی بر روی آنها انجام می دهد. خود، تصمیم بزرگی برای کارفرما است و در هر صورت باید ذهنیت مثبتی بر اساس توانایی شرکت داخلی پیدا کند.

وی ادامه داد: پیچیدگی کار اینجاست. هر جا که این اعتماد به هر طریقی جلب شود، کارفرما در آن زمینه تصمیم گرفته و حرکت کرده است، اما اگر اعتماد نباشد، من پیمانکار باید تلاش کنم که اگر متعهد شدم، به آن پایبند باشم، زیرا بخش کارفرما نیز سایر برنامه های خود را با توجه به تعهد پیمانکار انجام می دهد. در عین حال نیاز به شجاعت عمومی هم در سطح کارفرما و هم در سطح پیمانکار وجود دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا