عمومیکسب و کار ایرانی

تاریخ دومینیکا از ابتدا تا امروز

اقلیم و موقعیت جغرافیایی جزیره دومینیکا

اقلیم و موقعیت جغرافیایی دومینیکا نیز موضوع مهمی است که باید پیش از اقدام برای دریافت پاسپورت این کشور نسبت به آن اطلاعات داشته باشید. جزیره دومینیکا همان‌طور که گفته شد در شرقی قرار دارد و جزء جوان‌ترین جزیره‌های آنتیل محسوب می‌شود. ساختار کلی این جزیره آتشفشانی است، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا آتشفشان‌های این جزیره به ندرت فعال می‌شوند. به دلیل وجود همین آتشفشان‌ها است که این جزیره دارای خاک آبرفتی و حاصلخیز است و چشمه‌های آب گرم زیادی را نیز دارد.

کشورهای بدون ویزا با پاسپورت دومینیکا: حکومت دومینیکا و مردم سالار است. قوهٔ مقننه دومینیکا است که وظیفه قانون‌گذاری را بر عهده دارد. رئیس کشور رئیس‌جمهور و رئیس دولت نخست‌وزیر است که با رأی مستقیم مردم برگزیده می‌شوند.

دومینیکا برای جلب سرمایه برای توسعهٔ اقتصادی آن کشور، در مقابل سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دولتی، تابعیت و حقوق دومینیکا را به سرمایه‌گذار اهداء می‌کند. اقتصاد دومینیکا کاملاً به گردشگری، کشاورزی و اخذ سنگین وابسته است.

تجارت بینالمللی

دومینیکا، منافع ابتکار حوضه است که بسیاری از کالاها آمریکایی را با بخشودگی گمرک اعطا می‌کند. دومنیکا معتلق به انجمن عضو کارائیب غالباً انگلیسی زبان و بازار مشترک کاریکوم و سازمان‌های کشور کارائیب شرقی(OECS) است.

صنعت خدمات مالی

دومینیکا ظاهراً وضعیت معاف از را به شرکت‌های خارج از کشور ارئه می‌دهد. دومینیکا توافق‌نامه با لهستان را برای تبادل اطلاعات مالیاتی در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۲ امضا کرد.

مهاجران اقتصادی

شهروند رسمی شدن در کشور دومینیکا برای کسانی که دنبال تابعیت دوم هستند، معتبراست. افراد می‌توانند با ۷ سال اقامت قانونی در ازای سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور ملیت دومنیکا را کسب کنند. از سال ۲۰۱۴، متقاضیان می‌توانند سرمایه‌گذاری حداقل ۲۰۰۰۰۰ دلار آمریکا در املاک و مستغلات را از استراحتگاه‌های جزیره ای یا برندهای جهانی مانند ، یا کنند. شهروندان دومنیکا می‌توانند بدون نیاز به یا به محض ورود با یک روادید به حدود ۱۴۰ کشور از جمله انگلستان و ناحیه سفر کنند. در حال حاضر ۱۶٪ درآمد دولت از طریق اهدی شهروندی است.

برنامه دیگری بر اساس اهدای سرمایه به دولت دومینیکا وجود دارد که تحت عنوان نیز برای اخذ شهروندی دومینیکا و دریافت وجود دارد که با مبلغ کمتر این شهروندی دریافت شود. این برنامه از سال ۱۹۹۳ در حال اجراست.

نشریه مدیریت ثروت حرفه ای فایننشال تایمز، کشور دومینیکا را به عنوان بهترین شهروندی جهان از طریق برنامه سرمایه‌گذاری در فهرست سالانه CBI خود قرار می‌دهد.

سرمایه گذاران تابعیت دومنیکا را انتخاب می‌کنند زیرا؛ دومنیکا مقرون به صرفه‌ترین کشور از نظر سرمایه‌گذاری و روند درخواست ساده و کارآمد است.

صنعت گردشگری

دومنیکا عمدتاً آتشفشانی و دارای چندین سواحل است. کوه‌های دومینیکا، ، دریاچه‌های آب شیرین، چشمه‌های آب گرم، آبشارها، و نقاط ، آن را به عنوان مقصد جذاب محیط زیست تبدیل می‌کند. طبیعت آتشفشانیِ جزیره، غواصان را به غواصی جذب خود کرده‌است.

رنکینگ جهانی دومینیکا

رتبه‌بندی کشور دومینیکا در جهان از لحاظ تولید ناخالص داخلی برابر ۸۴۹ میلیون دلار است که در کل دنیا رتبه ۱۷۳ را به خود اختصاص داده‌است. این مقدار شاید با توجه به میزان کلی درآمدهای دیگر کشورها مقدار کمی باشد، اما با توجه به اقتصاد تازه جان گرفته و همچنین کوچک بودن این کشور می‌تواند مبلغ قابل توجهی باشد.

قدرت پاسپورت دومینیکا در جهان

به نقل از best-citizenships.com سال ۲۰۲۲ ، سفر به ۸۷ کشور بدون ویزا از جمله حوزه شنگن و انگلستان و ۴۱ کشور با ویزای فرودگاهی با گذرنامه دومنیکا امکان پذیر بود. و آخرین رتبه بندی گذرنامه های جهان پاسپورت دومینیکا در رتبه ۳۱ قرار گرفت.

دو فرودگاه منطقه ای در این جزیره وجود دارد، اما هیچ فرودگاه بین‌المللی وجود ندارد. پرواز به دومینیکا نیازمند مسافرت از طریق ، یا دیگر جزایر مجاور در کارائیب مانند مارتینیک، گوادلوپ، یا است.

شبکه جاده ایی دومنیکا عمدتاً در امتداد خط ساحلی و در امتداد دره رودخانه‌ها قرار دارد. جاده‌های عمده بزرگراه‌ها دو خط هستند.

این جاده‌های اصلی به تازگی با کمک و اتحادیه اروپا بازسازی شد.

دومنیکا بخش برق را از طریق؛ برق آبی، و تأمین می‌کند.

۸۶٫۸٪ مردم دومینیکا سیاه‌پوست، ۸٫۹٪ دورگه، ۲٫۹٪ سرخ‌پوستان کارائیبی، س ۰٫۸٪ سفیدپوست و ۰٫۷٪ از دیگر نژادها هستند.

تقسیمات کشوری

دومینیکا به ۱۰ تقسیم شده‌است. استان‌های این کشور Parish نامیده می‌شوند که در اصل به معنی یک «بخش کلیسایی» است.

عکسی از عرشه یک کشتی تفریحی از شهر .

چشم‌اندازی از طبیعت دومینیکا در نزدیکی دریا.

طبیعت مناطق داخلی دومینیکا

ر در سفر به دنبال شناخت فرهنگ کشورها هستید، حتما به دنبال مکان‌های تاریخی می‌گردید تا با شناخت بقایای تاریخی،‌ متوجه فرهنگ اصیل آن منطقه بشوید. کشوری جزیره‌ای در منطقه کارائیب است. منابع طبیعی دومینیکا باعث شده این کشور مورد توجه قدرت‌های جهانی در طول تاریخ قرار بگیرد. در نتیجه اتفاقات پر فراز و نشیب در گذر زمان،‌ آثار تاریخی زیادی در دومینیکا وجود دارد. برای آشنایی با تاریخ دومینیکا،‌ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مردم بومی دومینیکا با نام شناخته می‌شدند. پس از کالیناگوها، اولین مهاجرانی بودند که در جزیره دومینیکا ساکن شدند. آن‌ها بومیان هند، ساکن در منطقه اورینوکو در آمریکای جنوبی بودند، که سال ۱۰ قبل از میلاد به سمت جزیره دومینیکا کوچ کردند. البته آراواک‌ها آنقدرها هم خوش شانس نبودند. ورود سرخپوستان کارائیبی‌ در سال 900 میلادی شروع دردسر برای آراواک‌ها بود. کارائیبی‌های خشمگین به آنها حمله کردند و در نهایت تا سال 1980 تقریبا نسل آراواک‌ها در دومینیکا از بین رفت. کارائیبی‌ها این جزیره را به معنای بلند قامت نام گذاری کردند.

حدود 590 سال از مهاجرت کارائیبی‌ها به دومینیکا می‌گذشت، که در دومین اکتشافی‌اش، به این منطقه بکر رسید. او در 3 نوامبر 1493، نام Waitukubuli را به تغییر دارد.

با وجود منابع طبیعی غنی، دومینیکا تا 200 سال بعد از کشف توسط کریستف کلمب، از نفوذ قدرت‌های اروپایی در امان بود. مقاومت و البته خشم مردم کارائیبی‌ مانع از استعمار اروپاییان شد.

اما مقاومت بومیان دوام چندانی نداشت. قدرت گرفتن اروپایی‌ها باعث شد فرانسه این منطقه را مستعمره خود اعلام کند. از طرف دیگر، انگلیس ساکت نشد و برای گرفتن آن تلاش کرد. در نتیجه کشمکش‌های فرانسه و بریتانیا، پیمانی بین دو کشور امضا شد و سرزمین دومینیکا بی‌طرف اعلام شد. اما کشمکش‌ها برای مردم بومی چیزی جز تلفات به همراه نداشت. جمعیت کارائیبی‌ها در سال 1730 به حدود 400 نفر رسید.

فرانسوی‌ها اولین اروپاییانی بودند که پا به این منطقه گذاشتند. آنها به استخراج الوار و کشاورزی مشغول شدند و از بردگان آفریقایی به عنوان نیروی کار استفاده کردند. آفریقایی‌ها فقط اجازه کار در مزرعه و کارگاه‌ها را داشتند و نمی‌توانستند صاحب مزرعه یا کارگاه‌ بشوند. البته بسیاری از بردگان از درآمدی که به دست می‌آوردند، برای خرید بردگی خود و آزاد شدن استفاده می‌کردند. بردگان آزاد شده،‌ بردگان فراری و بومیان شروع به کشاورزی کردند و روش‌های جدیدی هم به کار گرفتند.

پیشرفت آن‌ها دوام چندانی نداشت و بین سال‌های 1756 تا 1763، به دلیل جنگ هفت ساله میان فرانسه و بریتانیا، قطع شد. برنده جنگ انگلیسی‌ها بودند. آن‌ها موفق شدند دومینیکا را در سال 1761 فتح کنند.

با ورود انگلیسی‌ها به دومینیکا و تغییر قدرت، تغییر جدیدی در تاریخ دومینیکا بود. انگلیسی‌ها سیستمی از دولت استعماری را معرفی کردند که در آن اقتدار تاج به مدیری که مسئولیت دفاع، خزانه داری، قانون و نظم و مذهب را بر عهده داشت، داده می‌شد. پلانترها، بازرگانان و افراد حرفه‌ای بریتانیایی برای خدمت در یک مجمع محلی یا قوه مقننه منصوب می‌شدند.

سال 1832 سه سیاه پوست عضو مجلس دومینیکا شدند و در سال 1838 اکثریت مجلس سیاهپوستان شدند. این اولین گام بومیان برای رسیدن به استقلال بود. اعضای سیاهپوست،‌شروع به وضع قوانین به نفع بردگان تازه آزاد شده گرفتند. آنها علیه سیستم مستعمره به پا خاستند. در نتیجه تحرکات در کشور،‌ دومینیکا به فکر رفع نیازهای اجتماعی و زیربنایی برای ساکنان جزیره گرفت.

ساخت جاده در مناطق کوهستانی، بهبود سیستم کشاورزی و خدمات آموزشی از جمله اقدامات دولت بریتانیا در منطقه کارائیب بود. تلاش‌های بریتانیا باعث جلب اعتماد ساکنان دومینیکا شد. به طوریکه، بعضی از آن‌ها داوطلبان شرکت در ارتش بریتانیا در جنگ جهانی اول شدند. مردم دومینیکا از این دوران به نام «روزهای خوب قدیمی» یاد می‌کنند،‌ چراکه دولت بریتانیا سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای بهبود زیرساخت‌های درمانی، آموزشی و عمرانی و انجام داد. اما اقدامات انگلیسی‌ها فایده‌ای برایشان نداشت و مجلس دومینیکا با وضع قوانین جدید، به سمت رهایی از سلطه انگلیس حرکت کرد.

در 3 نوامبر 1978 دومینیکا به استقلال کامل دست یافت و اولین نخست وزیر آن بود. اما دولت جان در تعدادی معامله مشکوک، از جمله همدستی با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی،‌دخیل بود. در نهایت، جان کنار رفت و به نخست وزیری رسید.

اما تاریخ معاصر دومینیکا پر از طوفان‌های نابود کننده است. در سال 1979، (Hurricane David ) به شدت به جزیره دومینیکا آسیب رساند. طوفان به مزارع موز، که یکی از اصلی‌ترین منابع صادراتی دومینیکا بود، آسیب جدی رساند. به علاوه، طوفان بیشتر خاک سطحی جزیره را نیز با خود برد و عملاً کشاورزی دومینیکا را مختل کرد. اما سال بعد، اقتصاد را بیشتر به عقب انداخت.

در سال 1980، انتخاباتی برگزار شد، که نتیجه آن انتخاببود. اما اقدامات آزادی خواهانه او باعث ایجاد چند کودتا شد، که البته خسارت‌هایی ن به مراتب کمتر از طوفان‌های طبیعی به همراه داشت. چارلز توانست نرخ بیکاری و تورم را کاهش دهد و پیشرفت‌های زیادی در بهبود زیرساخت‌ها انجام دهد.

چارلز در سال ۱۹۹۵ بازنشسته شد و در انتخابات آن سال، دولت جدیدی تشکیل داد.

اما در سال ۱۹۹۵، تقریباً تمام مزارع موز جزیره را نابود شد. خرابی‌ها لطمه زیادی به دولت لوئیس وارد کرد. پس از آن پیر چارلز رئیس دولت شد،  اما در سال 2004 درگذشت و جانشین او شد. در آن زمان اسکریت با 31 سال سن، بود. تحت رهبری او دومینیکا اتحادهای بین المللی خود را افزایش داد و امتیازهای بین‌ المللی زیادی کسب کرد.

در سال 2015، دومینیکا در اثر آسیب جدی دید. بادهای زیاد و باران های شدید، باعث جاری شدن سیل، رانش زمین، تخریب ساختمان‌ها و کشته شدن افراد زیادی شد. اسکریت گفت طوفان باعث توقف 20 ساله در توسعه کشور شد. اما طوفان بدتری در راه بود. در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۷، قوی‌ترین طوفان  در تاریخ دومینیکا رخ داد و خرابی‌های زیادی در سراسر جزیره رخ داد.

با وجود تاریخ پرتنش و بلایای طبیعی، دومینیکا یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های دنیا را دارد. دولت دومینیکا بودجه‌های کلانی برای بهبود زیرساخت‌ها در بخش‌ها مختلف صرف کرده است.

منبع: immigrantinvest.com 

دکمه بازگشت به بالا