تاثیر ایجاد «نشاط» در مدارس بر رشد ابعاد وجودی دانش آموزان
یک کارشناس مسائل تربیتی با بیان اینکه نشاط در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی دانش آموز در ابعاد جسمی شناختی عاطفی اخلاقی و معنوی می شود گفت: اگر یکی از این ابعاد آسیب ببیند یا مورد غفلت قرار گیرد و اگر فراموش شود دانش آموز به توانایی ها و شایستگی های کامل دست نخواهد یافت.
باقر امیری در گفت وگو با یومیر. وی با بیان اینکه مدرسه ای شاداب و سرزنده برای دانش آموزان آرزو بود گفت: وقتی دانش آموز وارد مدرسه یا کلاس درس می شود اولین چیزی که با آن مواجه می شود چوبی است که روی میز معلم است و نمی توان دانش آموزی را کتک نزند. یک روز آن چوب را کنار بگذار
وی با بیان اینکه داشتن یک رهبر خوش اخلاق یا معلم مهربان در گذشته آرزوی دانش آموزان بود افزود: هر روز که معلم یا رهبر لبخند می زد تعجب در چهره دانش آموزان از اتفاقی که افتاده بود رهبر یا معلم لبخند می زد. .
این کارشناس آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه در گذشته همه چیز بر اساس امر و نهی بود تصریح کرد: خلاصه مدرسه در ذهن دانش آموز مانند پادگانی بود که هر حرکت بی برنامه ای در آن تنبیهات زیادی به همراه داشت و همه تنبیه می شدند.
امیری با بیان اینکه نشاط و نشاط در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی دانش آموز در ابعاد جسمی شناختی عاطفی اخلاقی و معنوی می شود گفت: اگر یکی از این ابعاد آسیب ببیند یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد دانش آموز به آن دست نخواهد یافت. توانایی ها و شایستگی های کامل
وی با بیان اینکه مدرسه موقعیتی اجتماعی برای یادگیری و آماده سازی دانش آموزان برای بر عهده گرفتن مسئولیت اجتماعی است افزود: در این محیط دانش آموزان بسیاری از رفتارهای اجتماعی اخلاقی عاطفی و … را می آموزند که یکی از این رفتارها شاد بودن است. محیط تازه ذهن انسان را پویا زبان رسا و استعداد را شکوفا می کند.
این کارشناس آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه کار آموزش و پرورش در یک جمله «شوق زندگی» است ادامه داد: رشد پایدار در گرو شادی پایدار است و این شادی باید در مدارس ایجاد و مدیریت شود. شاد زیستن برای کودک به اندازه تغذیه خوب دوست داشتن و مراقبت از او مهم است زیرا سلامت روحی روانی و جسمی او را تضمین می کند.
امیری یکی از ارکان یادگیری دانش آموزان را بازی و شادی عنوان کرد. غم و شادی در زندگی لازمه یکدیگر هستند و دانش آموزان این را در مدرسه یاد می گیرند. من معتقدم هر روز که مدیر سر حال و خوش اخلاق است مجموعه مدرسه هم حالش خوب است چرا که مدیر با رفتار و کردار خود این حس را به مدرسه تزریق می کند بنابراین مجموعه آموزشی باید برای انتقال تلاش کند. اشتیاق به مدرسه پس خدا از دانش آموزان. کینه ها لجاجت ها عقده ها و بهانه ها را به دست جامعه ندهیم.
وی گفت: وجدان دانش آموز صاف و ساده و به دور از اهداف و مقاصد سیاسی است. بیایید با مدرسه برای تربیت و ارتقای رشد دانش آموزان همکاری کنیم نه اینکه از رفتار دانش آموزی برای امور دنیوی استفاده کنیم. مدرسه محل یادگیری و آموزش است نه مکانی برای رسیدن به اهداف زودگذر دنیوی.
وی در پایان گفت: هیجان حق طبیعی هر انسانی به ویژه کودکان است و هیچکس نمی تواند آنها را از این نعمت خدادادی محروم کند.
انتهای پیام