بی فرهنگی با عطرِ میوه! – یومیر

بی‌فرهنگی با عطرِ میوه! - ایسنا

در گذشته اگر کسی سیگار می کشید به آنها اجازه می داد مورد آزار و اذیت قرار گیرد یا در محیط های سرپوشیده انجام شود اما این روزها فرقی نمی کند اما فرقی نمی کند که ویترین فروشگاه ها را در یک گذرگاه مشاهده کنید یا برای تماشای یک فیلم به سینما بروید. یک بار به موقع بوی تند میوه هایی مانند انبه شاتوت و غیره همه شما را پر می کنید و وقتی به اطراف نگاه می کنید کسی یا افرادی را می بینید که در یک حلقه دود غوطه ور هستند. کسانی که حتی موفق به تسلیم VIP و انجام کار دیگری نبودند.

به گفته یومیر سیگارهای الکترونیکی که در گفتگو به عنوان “شلاق” گفته می شود به یکی از عناصر برجسته فضاهای عمومی در سالهای اخیر تبدیل شده است. از کافه های شلوغ گرفته تا دوستانه اخیراً در سینماها کنسرت ها یا حتی در دفتر مردم بدون آنکه لحظه ای از آن جدا شوند آن را می گیرند.

سیگارهای الکترونیکی در ابتدا به بهانه سلامت برای سلامتی به عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی معرفی شدند. مدتی نگذشت که پزشکان و متخصصان در مورد عوارض دستگاه هشدار دادند که به دلیل شکل و نماد جذاب در دست تعداد قابل توجهی از افراد دیده می شود. هشدار دهنده ای که دیگر باید شنیده نشده باشد و اکنون این سیگارهای الکترونیکی به گفته کارمندان وزارت بهداشت نوعی قاچاق است که از مسیرهای غیررسمی ناشی می شود و به بخشی از سبک زندگی و هویت اجتماعی گروه های مختلف در اشکال کوچک جذاب و رنگارنگ با داپور معطر تبدیل شده است. اما در مورد این فرهنگ مصرف چیست؟

شلاق از ابزار اطلاعات سیگار گرفته تا لوازم جانبی شیک

با این وعده جذاب شلاق به ایران آمد که سیگار سنتی کمتر مضر خواهد بود دود نمی کند و جای خود را با عطرهای شیرین و شیرین جایگزین می کند. بنابراین به سرعت در بین گروه های مختلف باز شد. اما آنچه باعث شد محبوبیت ویپ بیش از آنکه ادعا کند بی ضرر است بی ضرر باشد. WHIP با طرح های متنوعی از مدل های ساده گرفته تا مدل های روشن و پر جنب و جوش به نوعی لوازم جانبی یا جواهرات تبدیل شده است که بخشی از پوشش روزانه برای برخی شده است. البته چیزی که به همین جا ختم نمی شود.

شلاق طبیعی نیست.

بسیاری از مصرف کنندگان بر این باورند که از آنجا که شلاق مانند سیگارهای سنتی به نظر نمی رسد و بوی راحت تولید می کند استفاده از آن در هر محیطی دشوار است و این معتقد است که آنها می توانند به راحتی VIP را حتی در حضور کودکان یا اجتماعات خانوادگی از بین ببرند. این عادی سازی ممکن است ریشه در ایده بی ضرر داشته باشد اما ممکن است نشان دهنده تغییر در آداب و رسوم اجتماعی یا بی اعتنایی به حقوق دیگران باشد.

در چنین شرایطی وقتی صحبت از کودکان می شود این سؤال حساس تر می شود. بر خلاف سیگارهای سنتی که معمولاً در حضور کودکان به دلیل بو و دود محتاط تر هستند VIP گاهی اوقات به دلیل ظاهر جذاب و عطرهای شیرین توجه کودکان را به خود جلب می کند و این حتی می تواند در سنین پایین به عادی سازی منجر شود.

اگرچه کارمندان وزارت بهداشت بارها هشدار داده اند که سیگارهای الکترونیکی قاچاق داخل کشور هستند دسترسی به این محصولات و سایر لوازم جانبی از طریق آنلاین و فروشگاه های شخصی بسیار آسان است به خصوص از آنجا که تبلیغات در شبکه های اجتماعی باعث شده است که شلاق یکی از محبوب ترین چیزها در بین جوانان باشد.

وقتی قهرمانان سیگار می کشند و شلاق می زنند!

در همین حال نقش رسانه ها به ویژه شبکه سینمای خانگی در شکل گیری فرهنگ مصرف دخانیات از جمله شلاق غیرقابل انکار است. این سریال تأثیر زیادی در عادی سازی مصرف دخانیات داشته است. سریال های تلویزیونی مانند “عبادت” “ممنوعیت” “ابان” “آزازیل” و تعدادی دیگر از آثار سیگار یا گاهی اوقات حتی شلاق. این نمایش اغلب نه تنها برای شخصیت پردازی بلکه به گونه ای طراحی شده است که باعث می شود سیگار کشیدن جذاب باشد. در حقیقت این تصویر می تواند پیام را به مخاطبان منتقل کند که مصرف این محصولات بخشی از سبک زندگی است. هنگامی که استاد یک سریال در یک لحظه احساساتی یا در اوج قدرت سیگار و شلاق گرفتار می شود این رفتار برای ذهن مخاطب ظریف می شود و این روند می تواند به تدریج مصرف VIP را به عنوان بخشی از فرهنگ ادغام کند.

چالش های فرهنگی و نیاز به آگاهی

فرهنگ سیگارهای الکترونیکی در ایران از ظاهر و استفاده در فضاهای عمومی به رسانه ها نشان دهنده تغییر در رفتار اجتماعی است. این تحول ممکن است در نگاه اول بی اهمیت به نظر برسد اما می تواند به تدریج هنجارهای فرهنگی و اجتماعی را تغییر دهد. استفاده رایگان از شلاق در محیط های بسته بدون اجازه سایر افراد در آنجا در حضور کودکان استفاده می شود روند گروه های مختلف به این محصول و بارها نشان دادن دخانیات به صورت سری همه مشکلاتی است که نیاز به توجه دارند.

نکته مهم با این حال دانستن این است که شعارها یا ممنوعیت این پدیده عاملی برای کاهش مصرف آن نخواهد بود. فرهنگ می تواند از طریق گفتگو آموزش و تولید محتوای رسانه خلاق تأثیر عمیق تری داشته باشد. ویپ با تمام جاذبه های خود بدون فرهنگ استفاده مناسب به بخشی از فرهنگ مدرن ایران تبدیل شده است. نحوه جابجایی این فرهنگ به تعدادی از موضوعات بستگی دارد از جمله تصمیم گیری تولید تولید مربوط به این بخش و در نهایت روشی که ما در اصلاح آن اشتباه می کنیم حتی اگر تصمیم دارید از سیگار الکترونیکی در زندگی روزمره خود استفاده کنید حتی اگر تصمیم دارید از آب و هوا در محیط استفاده کنید.

پایان پیام

دکمه بازگشت به بالا