برگزاری یک کنسرت در تهران چقدر آب می خورد؟
این روزها قیمت بلیت کنسرت در سالن های کاخ اسپیناس نمایشگاه بین المللی میلاد و وزارت کشور از مرز یک میلیون تومان گذشته است و پیش بینی می شود به زودی قیمت بلیت برج میلاد به همین محدوده قیمتی برسد. اما این افزایش قیمت ها یک سوال را ایجاد می کند. هزینه یک شب اجاره این سالن های دولتی چقدر است که تولیدکنندگان مجبورند با این قیمت ها بلیت بفروشند؟
به گزارش یومیر افزایش قیمت بلیت کنسرت ها از ابتدای شیوع ویروس کرونا به اوج خود رسیده و همزمان زمزمه هایی مبنی بر تبدیل کنسرت به کالای لوکس آغاز شد.
وقتی با برگزارکنندگان کنسرت به گفتگو نشستیم آنها از یک اجبار صحبت کردند. الزامی است که افزایش بالای هزینه برگزاری یک شب کنسرت برای آنها الزامی است.
در واقع وقتی هزینه اجاره سالن نور صدا تبلیغات و… که از ملزومات برگزاری کنسرت است افزایش می یابد برگزارکنندگان چاره ای جز افزایش قیمت بلیت ندارند.
البته در همان زمان پیش بینی می شد که در آینده ای نه چندان دور سقف کرایه ها به یک میلیون تومان برسد; مدتی بعد در سال 1401 بلیت های کارگردانی به مبلغ «سیصد» میلیون تومان فروخته شد.
اما واقعا هزینه برگزاری کنسرت برای برگزارکنندگان چقدر است؟
یکی از راه های تبلیغ کنسرت نصب بیلبورد در سطح شهر است. به نظر می رسد با توجه به تعداد روز و سایز بیلبورد که از 15 میلیون تومان در ماه شروع می شود هزینه های اجاره در مکان های مختلف متفاوت است. روز
به عنوان مثال تابلویی که روی پل بزرگراه همت نصب می شود به ابعاد یک متر و 300*610 روزانه 170 میلیون تومان یا تابلویی در بزرگراه چمران با ابعاد 1 متر و 310*310 قیمت 100 میلیون تومان است. تومان. در روز که اساسا برای یک کنسرت است. بیش از یک هفته تا 10 روز بیلبورد اجاره نمی کنند. البته به نظر می رسد تیم هایی که به طور مستمر از محل این تابلوها در سطح شهر استفاده کنند از 30 تا 40 درصد تخفیف برخوردار شوند.
البته نصب بیلبورد در سطح شهر مثلا برای کنسرت نیاز به مجوز جداگانه دارد بنابراین باید مجوز کنسرت از اداره ارشاد گرفته شود و با ارائه مجوز کنسرت اجازه نصب بیلبورد را می دهند.
و هزینه های اجاره سالن ها نیز با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال کاخ اسپیناس با تمام هزینه ها از جمله روشنایی ال ای دی طراحی داخلی اتاق پذیرایی و … حدود 1 میلیارد کرون کرون هزینه دارد.
این در حالی است که سالن همایش ها و نمایشگاه بین المللی برج میلاد نزدیک به 200 میلیون تومان ارزان شده است. این البته در حالی است که برج میلاد صندلی های کمتری نسبت به سالن نمایشگاه میلاد دارد و به همین دلیل سازندگان علاقه خاصی به برگزاری کنسرت در این سالن ندارند.
البته اگر بخواهید قیمت اجاره این سالن ها را استعلام کنید برای یک سالن خالی رقم تقریبی 480 میلیون تومان را به شما می گویند اما بعد از کنسرت بسته به خدماتی که به تیم کنسرت ارائه می شود هزینه تمام می شود. بالا باشد و تولیدکننده به رقمی در حدود 800 میلیون تومان برسد. در واقع گفته می شود که سالن ها برای دسترسی تیم کنسرت به هر اتاقی در سالن هزینه اضافی دریافت می کنند.
حال اگر تمام بلیت های یک کنسرت در برج میلاد فروخته شود یک میلیارد و 500 میلیون تومان با هم جمع می شود که 700 تا 800 میلیون تومان برای اجاره سالن و 300 میلیون تومان صرف تبلیغات می شود. 400 تا 500 میلیون تومان به مجموعه تهیه کننده و شرکتش خواننده و گروهش می رسد.
حال این سوال پیش می آید که چرا سالن های مورد اعتماد دولت به اندازه سالن های خصوصی هزینه می کنند تا قیمت بلیت به این ارقام نجومی برسد؟ اگر تالار دولتی باشد متعلق به کل جمعیت کشور است و همه مردم حق استفاده از این امکانات را دارند اما وقتی چنین قیمت هایی اعمال شود تعداد بسیار کمی از اقشار متوسط و پایین می توانند بلیت بخرند. برای این کنسرت ها
بهتر نیست متولیان این سالن ها حداقل به هزینه اجاره یک سالن خالی بسنده کنند تا کنسرت از سبد فرهنگی مردم حذف نشود و شرایط به گونه ای تغییر نکند که همان کنسرت بازان برگزاری کنسرت را محدود می کنند و این انتخاب های محدود از مردم گرفته می شود
هنوز وقتی قیمت بلیت 1 میلیون و 100 تومان است همه شرایط خرید را ندارند. در نتیجه مخاطبان این کنسرت ها کاهش می یابد و کنسرت ها کمتر می توانند تمام بلیت های خود را بفروشند و درآمد کسب کنند که در این صورت تعداد کنسرت ها به حداقل می رسد و در نهایت این سالن ها قسمت زیادی از آن را از دست خواهند داد. درآمد آنها!
انتهای پیام