بخشی از آسیب های اجتماعی به دلیل غفلت در نظام تعلیم و تربیت است
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نیازمند کارهای جدید و تاثیرگذار متناسب با ذائقه دانش آموزان هستیم خاطرنشان کرد: بخشی از آسیب های اجتماعی ناشی از بی توجهی به نظام آموزشی است.
به گزارش یومیر علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با مدیران کل بنیاد حفظ آثار و نشر آثار دفاع مقدس یکی از بزرگترین چالش های کشور را مسائل آموزشی دانست و تصریح کرد: چالش های آموزشی در خصوص جامعه علل زیادی دارد و بخشی از آسیب های اجتماعی ناشی از بی توجهی به نظام آموزشی است و آن آموزش است و با مقوله آموزش آنطور که باید برخورد نشده است.
وی ادامه داد: چالش های جدی دیگری نیز از بیرون و درون نظام آموزش و پرورش وجود دارد که اگر اصلاحات ساختاری دقیق انجام نشود با توجه به فضای جدید ارتباطات و فناوری های جدید شرایط سخت تر می شود. تمرکز بر حوزه آموزش از این منظر بسیار مهم و تعیین کننده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگترین نقطه مشترک ما و جمهوری اسلامی ایران است گفت: آموزش و پرورش بزرگترین مخاطب بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس است. چرا که این حوزه آثار عمیق و ماندگاری در عرصه تعلیم و تربیت بر جای می گذارد.
وی با اشاره به اینکه حدود 20 میلیون دانش آموز ابتدایی و پیش دبستانی در آموزش و پرورش تحصیل می کنند گفت: بخش عظیم و موثری از هویت ملی در این زمینه شکل می گیرد. نگاه رهبری به موضوع توسعه و فرهنگ ایثار و شهادت مانند جهاد است.
کاظمی با تاکید بر اینکه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدامی راهبردی و موثر در عرصه تعلیم و تربیت است تصریح کرد: با برنامه ریزی در این زمینه می توان اقدامات آموزشی ارزشمندی را برای نسل جدید طراحی کرد. آموزش و پرورش آماده است تا این ارتباطات چابک تر و نزدیک تر شوند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای افزایش اثربخشی اقدامات نیازمند کار موثر جدید و متناسب با سلیقه دانش آموزان هستیم. باید نقشه راه عملیاتی و منسجمی در مدرسه به عنوان میدان عملیاتی ایجاد و اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه برنامه ها باید دانش آموز محور باشد بر لزوم برگزاری یادواره شهدا در تمامی مدارس مناطق آموزشی و استان های کشور تاکید کرد. در نهایت محصول این یادواره ها در کنگره ملی دانش آموزان مطرح می شود.
کاظمی با اشاره به ادغام دوره آمادگی دفاعی و علوم و معارف دفاع مقدس تصریح کرد: بحث دفاع از امنیت کشور بسته جداگانه ای است که هر فردی در کشور باید به این مهارت سخت و نرم مجهز شود. آموزش علوم و معارف یکی دیگر از فرهنگ های اجتماعی اقتصادی و دینی است که حاصل آمادگی دفاعی این فرهنگ خواهد بود. دانش آموزان باید با ادبیات دفاعی آشنا باشند.
وی ادامه داد: مزیت رقابتی کشور در رابطه با دنیای غرب تنها فرهنگ ایثار و شهادت است و آنچه ما را از گذرهای سخت در مقابل دشمنان نجات داده است. این فرهنگ بوده است.
کاظمی با تاکید بر اینکه شخصیت دانش آموزان در خانواده شکل می گیرد بیان کرد: مدرسه وظیفه تسریع در روند رشد ذهنی اخلاقی و علمی دانش آموزان را بر عهده دارد و تغییر چندانی امکان پذیر نیست.
وی حوزه پیش دبستانی را زمینه ساز شکل گیری ملی مذهبی و… دانش آموزان دانست. هویت و بیان کرد: در این زمینه باید تمرکز و برنامه ریزی اساسی صورت گیرد و اگر کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد قطعاً راه نفوذ در باورها و افکار دانش آموزان فراهم می شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ لازم است هر استان منطقه و هر مدرسه متناسب با محیط آن منطقه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برنامه دقیقی در داخل منطقه داشته باشد.
انتهای پیام