با تعجب دیدیم جلال آل احمد هنوز حساسیت برانگیز است!

پریسا نوروزی مجری اجرای نمایش «نه ماه پس از تولید» بر اساس داستانی از جلال آل احمد گفت: در حین اجرای این نمایش با کمال تعجب متوجه شدیم که هنوز نسبت به نویسندگانی مانند جلال آل احمد حساسیت وجود دارد.

با تعجب دیدیم جلال آل احمد همچنان حساس است!

او نمایشنامه خود را بر اساس داستان «سمنوپزان» اثر جلال آل احمد نوشته و اجرا کرد در گفت و گو با یومیر درباره این نمایش توضیح داد و دلایل کم توجهی به اقتباس های ادبی در تئاتر را بیان کرد.

این کارگردان جوان تئاتر درباره دلیل انتخاب داستان آل احمد برای اقتباس تئاتر توضیح داد: نگارش این نمایشنامه ناشی از علاقه شخصی من به ادبیات و داستان است. نوشتن این متن را از سال 1374 شروع کردم. وقتی برای پروژه ای داستان های جلال آل احمد را خواندم و مجذوب ادبیات او شدم. واقعیت این است که بر خلاف برخی از دوستانم که چندان به ادبیات اهمیت نمی دهند واژه ها برایم بسیار ارزشمند هستند و داستان ها برایم بسیار هیجان انگیز است.

وی ادامه داد: در آن زمان شیفته تاریخ ادبیات و زبان آل احمد بودم. پیش از آن سه مونولوگ نوشته بودم اما با گذشت زمان احساس کردم زمان آن رسیده که به سمت دیالوگ نویسی حرکت کنم. از این رو تا سال ۱۳۹۷ این نمایشنامه را بازنویسی و تدوین کردم و پس از تجربه اجرای سه مونولوگ اولین اثری که دیالوگ داشت را نوشتم.

نوروزی که در مردادماه این نمایش را در تالار مولوی اجرا کرده است ادامه داد: اگرچه انتظارش را نداشتیم اما خوشبختانه نمایش ما در تالار مولوی مورد استقبال قرار گرفت و اعتماد به نفس و اشتیاق من را برای اجرای مجدد آن افزایش داد و تصمیم گرفتیم که این اثر را اجرا کنیم. دوباره روی صحنه و اکنون در هما هالن آن را اجرا می کنیم.

این کارگردان جوان تئاتر درباره تغییراتی که در اجرای مجدد این اجرا نسبت به اجراهای دور اول رخ داده است توضیح داد: تغییر تئاتر تاثیر زیادی داشت. فضای سالن مولوی بیشتر دانشجوپسند بود و نوع مخاطب و نوع حمایت از گروه ها متفاوت بود اما اکنون حال و هوای اجرا و بچه ها به گونه ای است که ممکن است اجرای مجدد اجرا داشته باشد. حتی سلیقه بهتری برای ما دارد و خوشبختانه استقبال در این سالن نیز راضی کننده است.

نوروزی با اشاره به برخی دیدگاه ها درباره زنانه بودن این نمایش تصریح کرد: نمایش ما کاملاً زنانه است اما فارغ از نگاه فمینیستی سعی کردیم در درون ادبیات جلال آل احمد جلو برویم و یک سوال کلی را مطرح کنیم.

وی ادامه داد: اساسا زبان ادبی نویسندگانی مانند جلال آل احمد و استاد بهرام بیضایی را دوست دارم. اگرچه زبان جلال با فارسی استاندارد امروزی متفاوت است اما به سرعت مخاطب را جذب می کند. علاوه بر این موضوع داستان و گره های ایجاد شده توسط نمایش در همراهی مخاطب موثر است. داستان نمایش درباره زنانی است که در هنگام نذر رازهایی را فاش می کنند و این موضوع توجه مخاطب را به خود جلب می کند.

نوروزی که دانشجوی کارشناسی ارشد تئاتر است درباره کم توجهی بخشی از جامعه نمایشی به اقتباس های ادبی به ویژه ادبیات معاصر فارسی توضیح داد: شاید این کم توجهی به دلیل کم توجهی آنها به ادبیات معاصر در گذشته باشد. و در کتاب های ادبیات مدرسه. بنابراین در مورد نویسندگانی مانند صادق هدایت و جلال آل احمد و شاعرانی مانند فروغ عموماً موقعیت سیاسی آنها مورد توجه است نه موقعیت ادبی آنها. به همین دلیل این شخصیت های ادبی در کتاب های ادبیات مدارس غایب هستند و چون بیشتر جوانان با ادبیات غرب مواجه هستند عموماً به سمت نمایش های خارجی گرایش پیدا می کنند.

وی ادامه داد: شاید باور نشود که نویسنده ای مثل هدایت همچنان توقیف است. این نگرش حتی در بین مخاطبان نیز وجود دارد و برخی از بینندگان ما همچنان موضع سیاسی آل احمد را برای خود مهم می دانند.

با تعجب دیدیم جلال آل احمد همچنان حساس است!

نوروزی درباره موانع احتمالی برای گرفتن مجوز برای نمایشش گفت: ما در اقتباس از داستان آل احمد مشکل داشتیم اما آنها را متقاعد کردیم که فقط نگاه ادبی به او داریم. به هر حال بازنگری های معمول تئاتری انجام شد که سعی کردیم بر آن غلبه کنیم تا نمایش آسیب جدی نبیند و در عین حال مجوز بگیرد.

وی افزود: برخی از بینندگان معتقدند که این نمایش امروز موضوع زنان ما نیست در حالی که همه مسائل جنبه کلی دارد و چه مرد باشیم و چه زن با توجه به سانسور موجود سعی کردیم در مورد روز صحبت کنیم.

نوروزی با اشاره به مشکل دیگری که گروه های تئاتری را تحت تاثیر قرار می دهد افزود: اکنون در مقابل آثاری که با مجوز وزارت ارشاد روی صحنه می روند بسیار مراقبت می شود اما به شخصه معتقدم اجرای کار با مجوز رسمی از وزارتخانه بسیار بهتر است. از اینکه کنار بنشینیم و صحنه را به افرادی بسپاریم که اصلا لیاقت این موقعیت را ندارند.

نمایش «نه ماه پس از تولید» به نویسندگی پریسا نوروزی است که با نگاهی به داستان «سمنوپوزن» از مجموعه داستان «زنان بسیاری» نوشته جلال آل احمد نوشته شده است.

چکاین نمایشی به تهیه کنندگی سجاد افشاریان و با بازی بهناز تاجیک پارمیدا حسینی شکوفه هایدریان سیما شکاری بیتا تالشی شیده غفاریان نگین فیروز منش فهیمه معین هر شب در ساعت 18:30 و به مدت 50 دقیقه در سالن شماره دو در نقش های اصلی. ساختمان هما روی صحنه می رود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا