بین الملل

انتقاد ایران از مصوبه جدید کمیسیون مواد مخدر

به گزارش یومیر ، غریب آبادی با بیان اینکه حشیش و مشتقات آن با حدود 192 میلیون کاربر در سراسر جهان بیشترین تعداد معتاد را دارند ، افزود: ما به شدت نگران هستیم که تصمیم کمیسیون داروها مبنی بر ارسال اشتباه پیام به اندازه این داروها برای سلامتی انسان به اندازه کافی خطرناک نیست و بنابراین منجر به افزایش قابل توجهی در تولید و استفاده از این داروها می شود. وی افزود: “این واقعیت که این داروها هنوز در کنوانسیون مواد مخدر 1961 تحت جدول هستند و از این رو کنترل کامل بین المللی ، زیرا شاهدانه و مشتقات آن بسیار مستعد اعتیاد و عوارض جانبی و فواید درمانی هستند. “آنها مجبور به جبران این عوارض نیستند.

بر این اساس ، نماینده دائمی کشورمان از دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر ، کمیته بین المللی کنترل دارو و سازمان بهداشت جهانی خواست تا به طور مستمر پیامدهای منفی این تصمیم و حذف این مواد از جدول 4 و ارزیابی تأثیر آنها را کنترل کند. و پیامدهای اجرای آن بر سلامت عمومی در سراسر جهان را به کشورهای عضو ارائه دهید.

دیپلمات عالیقدر در کشورمان در ادامه تأکید کرد: این تصمیم نباید به عنوان تأیید استفاده غیر علمی و غیر پزشکی از شاهدانه یا توجیهی برای قانونی کردن مصرف تفریحی این داروها تلقی شود ، زیرا این اقدامات مطابق با تعهدات قوانین بین المللی تحت قانونگذاری کشورهای عضو. کنوانسیون مواد مخدر 1961 و همچنین کنوانسیون 1988 در مورد قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و روان گردان ناسازگار خواهد بود.

سرانجام غریب آبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران ، مطابق با قوانین ملی خود و همچنین بر اساس ماده 39 کنوانسیون مواد مخدر 1961 ، اقدامات ملی و سختگیرانه کنترل در استفاده و تولید غیرقانونی شاهدانه و مواد وابسته به آن را به منظور محافظت از بهداشت و رفاه عمومی ادامه دارد.

لازم به ذکر است که تصمیم کمیسیون مواد مخدر با 27 رأی مثبت در مقابل 25 رأی منفی اعضای کمیسیون تصویب شد. همه کشورهای عضو غربی کمیسیون که از این قطعنامه حمایت کردند رأی موافق دادند. در جلسه کمیسیون ، تقریباً همه اعضای کمیسیون ، از جمله کسانی که به این قطعنامه رأی مثبت دادند ، تأکید کردند که آنها با کنوانسیون های مواد مخدر مطابقت دارند و هرگونه قانونی سازی شاهدانه را برای اهداف به اصطلاح تفریحی رد می کنند. بر اساس ماده 39 کنوانسیون مواد مخدر 1961 ، کشورها مجاز به اعمال اقدامات نظارتی و کنترلی علاوه بر موارد پیش بینی شده در این کنوانسیون هستند.

311311

دکمه بازگشت به بالا