استان ها

افزایش مراکز «درمان اختلالات یادگیری دانش‌آموزان» در کرمانشاه

یومیر/کرمانشاه رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از افزایش تعداد مراکز درمان اختلالات یادگیری دانش‌آموزان در استان خبر داد.

علی محمدبیگی در گفت و گو با خبرنگار یومیر، با اشاره به فعالیت ۲۰ مرکز درمان اختلالات یادگیری در مجموعه آموزش و پرورش استان کرمانشاه در سال تحصیلی گذشته، گفت: آنلاین ماه امسال سه مرکز دیگر به تعداد این مراکز در استان اضافه خواهد شد.

 محمدبیگی گفت: از مجموع مراکز اختلال یادگیری فعال در استان، چهار مرکز آن در شهر کرمانشاه فعال است که آنلاین ماه امسال، این تعداد به شش مرکز افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری از نظر بهره هوشی عادی بوده و در مدارس عادی تحصیل می‌کنند، گفت: این دانش‌آموزان از نظر بهره هوشی با گروه همسالان خود تفاوتی ندارند، اما به‌دلیل نقص در پردازش اطلاعات ممکن است عملکرد ذهنی پایین‌تری نسبت به آنها داشته باشند.

وی افزود: این دانش‌آموزان به تنهایی نمی‌توانند در کلاس درس مشکلات خود را رفع کنند و نیاز به توجه ویژه دارند، در نتیجه مراکز درمان اختلالات یادگیری یا مراکز جامع «سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی» راه‌اندازی شده‌اند که به صورت تخصصی به این کودکان آموزش ‌دهند.

وی با بیان اینکه اختلال یادگیری می‌تواند به اشکال مختلف مثل ناتوانی در خواندن، نوشتن، محاسبه، گوش کردن و استدلال بروز پیدا کند، گفت: وارونه‌خوانی، وارونه‌نویسی، بریده‌نویسی، کُندنویسی و … از علائم دانش‌آموزانی است که مبتلا به اختلال یادگیری هستند و نیاز به مداخلات درمانی دارند.

محمدبیگی با بیان اینکه حل مشکلات دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با تشخیص و درمان در سنین پایین به سادگی امکان‌پذیر است، گفت: درصورتی که مشکل این دانش آموزان با اقدامات مداخله‌ای از سوی معلم رفع نشود، برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز اختلال یادگیری در استان ارجاع داده می‌شوند.

محمدبیگی  با بیان اینکه بین ۳۵ تا ۴۱ درصد دانش‌آموزان به نوعی دچار اختلالات یادگیری هستند، به خانواده‌ها توصیه کرد اختلال یادگیری در فرزندان خود را جدی گرفته و در پی رفع آن باشند.

این مسئول هشدار داد: اگر اختلالات یادگیری در دانش آموزان شناسایی و پیگیری نشوند، این مشکلات در وجود آنها نهفته می ماند و بعدا ممکن است، دچار مشکل شوند.

انتهای پیام
 

دکمه بازگشت به بالا