افزایش روزهای آلوده در تهران نسبت به سال گذشته
آلودگی هوا یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی در کلان شهرهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. این مشکل که ناشی از افزایش بیش از حد آلاینده های ناشی از وسایل نقلیه صنایع نیروگاه ها و سایر منابع آلاینده است تهدیدی جدی برای سلامت انسان و محیط زیست محسوب می شود.
در شهرهایی مانند تهران که با رشد سریع جمعیت و گسترش استفاده از خودروهای شخصی مواجه هستند آلودگی هوا به یک بحران مداوم تبدیل شده است.
در چنین شرایطی اجرای قوانین و سیاست های زیست محیطی از جمله قانون هوای پاک نقش حیاتی در کنترل و کاهش آلودگی هوا دارد. این قانون با هدف کاهش آلاینده ها کنترل منابع آلودگی و توسعه حمل و نقل عمومی تصویب شده است. یکی از مهم ترین راه های کاهش آلودگی هوا کاهش استفاده از خودروهای شخصی و توسعه حمل و نقل عمومی پاک و پایدار است.
در کنار اقدامات دولت مشارکت و همکاری مردم در کاهش آلودگی هوا نیز بسیار حائز اهمیت است. کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده از دوچرخه در مسافت های کوتاه و تغییر الگوی مصرف انرژی از جمله اقداماتی است که می تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند.
هفته هوای پاک نمادی از اهمیت حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا است
زهره عبادی معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص اهمیت هفته هوای پاک و اهداف آن گفت: هفته هوای پاک در واقع یک هفته در ایران به دلیل اهمیت حفظ محیط زیست و داشتن سلامت است. هوا برای همه ما تحت عنوان هفته هوای پاک اهدا شده است. برای نشان دادن اهمیت حفظ هوای پاک و رفع آلودگی هوا معمولاً تعدادی اقدامات نمادین در این هفته انجام می شود.
وی افزود: امسال شعار ملی هفته هوای پاک «تعهد ملی برای هوای پاک با انرژی های تجدیدپذیر» است که شعار بسیار پرمفهومی است. در حال حاضر با توجه به مشکلات جدی مصرف سوخت های تجدیدناپذیر مانند سوخت های فسیلی باید تمام تلاش خود را برای حرکت به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر انجام دهیم تا بتوانیم سال ها از این انرژی بهره مند شویم و بخشی از حفاظت از طبیعت باشیم. منابع برای نسل های آینده
توسعه انرژی های تجدیدپذیر راه حل اساسی برای کاهش آلودگی هوا است
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به اهمیت توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور تصریح کرد: خوشبختانه در قانون هوای پاک که این روزها مورد توجه ویژه قرار گرفته ماده قانونی مستقلی وجود دارد که وزارت نیرو را موظف می کند بخشی از برق کشور را از انرژی های تجدیدپذیر تامین می کند. این سوال از اهمیت بالایی برخوردار است اما تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.
وی افزود: در حال حاضر دولت جدید گامی جدی در راستای توسعه انرژی های تجدیدپذیر برداشته است. این نه تنها به تامین انرژی پایدار کمک می کند بلکه استفاده از سوخت های فسیلی را نیز کاهش می دهد.
عبادی در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی در آلودگی هوا استفاده از سوخت های سنگین مانند گازوئیل و گازوئیل است. توسعه انرژی های تجدیدپذیر می تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند. با جایگزینی سوخت های فسیلی با انرژی های پاک می توان از آلودگی های ناشی از این سوخت ها جلوگیری کرد و گام مهمی در جهت بهبود کیفیت هوا برداشت.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران ابراز امیدواری کرد: همه دستگاه های مسئول با تلاش مضاعف به توسعه انرژی های تجدیدپذیر سرعت ببخشند.
وی افزود: اگر این مسیر به درستی طی شود می توانیم مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا سهم انرژی های تجدیدپذیر را در کشورمان افزایش دهیم و در نتیجه مصرف سوخت های فسیلی و آلودگی های ناشی از آن را کاهش دهیم.
افزایش آلودگی هوای تهران و تشکیل 12 کارگروه اورژانس در سال جاری
عبادی در خصوص وضعیت فعلی کیفیت هوای کشور گفت: متأسفانه در چند سال گذشته شاخص های کیفی هوا در استان تهران بهبود نیافته است. امسال روند روزهای آلوده نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که در بلندمدت می تواند بسیار نگران کننده باشد.
وی تاکید کرد: اگر به موضوع انرژی های تجدیدپذیر نگاه جدی تری داشته باشید مشکلات مصرف سوخت های غیراستاندارد و سوخت های فسیلی در واحدهای صنعتی و نیروگاهی تا حد زیادی کاهش می یابد. این اقدام می تواند منجر به کاهش آلودگی هوا شود.
معاون محیط زیست انسانی استان تهران نیز اعلام کرد: 12 کارگروه اورژانس در سال جاری تشکیل شده است. این نشان می دهد که در پاییز و زمستان روزهای آلوده قابل توجهی را تجربه کرده ایم که تشکیل این کارگروه ها را می طلبد.
این مسئول در ادامه به مجوزهای این گروه های ضربت اشاره کرد و توضیح داد: این مجوزها به عنوان مرکز اورژانس شرایط آلودگی هوا بر اساس ماده 3 قانون هوای پاک موثر است. چنانچه نهاد یا مؤسسه ای که این مصوبات برای آن در نظر گرفته شده است از اجرای آن تخلف کند این مشکل جرم انگاری شده و در صورت شناسایی با ادارات متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
خودروهای فرسوده چالش بزرگ آلودگی هوای تهران
وی درباره بزرگترین چالش های مقابله با آلودگی هوا گفت: یکی از چالش های اصلی که در مواجهه با آلودگی هوا با آن مواجه هستیم بحث خودروهای فرسوده است.
عبادی با اشاره به روند کند اسقاط خودروهای قدیمی در سال های اخیر گفت: متاسفانه در چند سال اخیر روند اسقاط و اسقاط خودروهای قدیمی بسیار کند بوده است. عرضه خودروهای نو به چرخه حمل و نقل بسیار بیشتر از تولید خودروهای فرسوده است و همین امر موجب انباشته شدن تعداد قابل توجهی خودروهای فرسوده به ویژه در استان تهران شده است.
معاون محیط زیست انسانی استان تهران در ادامه افزود: در حال حاضر حدود 50 درصد خودروهای سواری فرسوده و نیازمند بازنشستگی هستند. خوشبختانه سال گذشته با تصویب مفاد اجرایی ماده 10 قانون تنظیم مقررات خودرو تکلیف اسقاط خودرو مشخص شد و این مسئولیت به وزارت صنعت معدن و تجارت واگذار شد.
وی بر تسریع در اسقاط خودروهای فرسوده تاکید کرد و گفت: پیگیری های خوبی از سوی وزارت حراست در این زمینه در حال انجام است که البته این روند هنوز به حد قانع کننده ای برای اسقاط خودروهای فرسوده نرسیده است. اما در مقایسه با قبل زمانی که روند سقط جنین بسیار کند بود اکنون افزایش محسوسی داریم.
عبادی خاطرنشان کرد: امیدواریم این روند همچنان رو به افزایش باشد و دستگاه های متولی در این حوزه کمک کنند تا هر چه سریعتر خودروهای فرسوده خارج شوند. این موضوع در بحث آلودگی هوا چالش بزرگی محسوب می شود چرا که در کلانشهری مانند تهران 60 درصد سهم آلودگی هوا مربوط به منابع سیار است. بنابراین حذف خودروهای قدیمی از چرخه حمل و نقل می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته باشد.
کمبود منابع اعتباری؛ چالش جدی اجرای قانون هوای پاک در تهران
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به چالش های اجرای قانون هوای پاک تصریح کرد: کمبود منابع اعتباری یکی از دلایل اصلی عدم تحقق عملکرد و خروجی مطلوب این قانون است.
وی در این خصوص گفت: چالش بسیار جدی دیگری که باعث شد قانون هوای پاک فاقد عملکرد و خروجی لازم باشد بحث منابع اعتباری است. متاسفانه منابع اعتباری مشخص و قابل توجهی برای رفع معضل آلودگی هوا در نظر گرفته نشده است و بسیاری از دستگاه ها به دلیل کمبود اعتبار برای انجام وظایف خود در اجرای این قانون با مشکل مواجه شده اند.
عبادی تاکید کرد: این موضوع بسیار جدی است و انتظار می رود شورای اسلامی و دولت منابع مشخصی را برای تسریع در روند کاهش آلودگی هوا در نظر بگیرند. لازم است دولت و مجلس توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند و منابع مالی کافی برای اجرای برنامه های کاهش آلودگی هوا فراهم کنند تا بتوانیم روند فعلی را متوقف کرده و میزان آلودگی هوا را کاهش دهیم.
این مسئول تصریح کرد: اجرای قانون هوای پاک نیازمند اعتبارات کافی و حمایت عملی از سوی نهادهای ذیربط است و بدون این منابع مالی اقدامات برای کاهش آلودگی هوا با موانع جدی مواجه خواهد شد.
نقش کلیدی انسان در کاهش آلودگی هوا؛ تاکید بر کاهش استفاده از خودروهای شخصی
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران بر اهمیت مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا تاکید کرد و تصریح کرد: هیچ اقدام جدی و عملیاتی در این حوزه بدون همکاری شهروندان به نتیجه نمی رسد.
وی در این خصوص گفت: قطعا جز با کمک و مشارکت مردم هیچ اتفاق جدی و عملیاتی برای کاهش آلودگی هوا نمی افتد. یکی از مهم ترین اقداماتی که شهروندان در این زمینه می توانند انجام دهند کاهش استفاده از خودروهای شخصی است.
عبادی با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی توسط شهرداری ها افزود: برای اینکه مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند شهرداری ها نیز باید زیرساخت های لازم برای حمل و نقل عمومی را توسعه دهند. این توسعه باید به گونه ای صورت گیرد که امکان جابجایی تعداد کافی مسافر در شهر وجود داشته باشد تا شهروندان بتوانند به راحتی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
وی همچنین به دیگر روش های کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: استفاده از حمل و نقل پاک مانند دوچرخه سواری در مسافت های کوتاه از دیگر اقداماتی است که شهروندان می توانند در زندگی روزمره خود بگنجانند. این موارد در صورت اجرا و پرورش صحیح می تواند سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران با تاکید بر نقش فرهنگ سازی در ایجاد تغییرات مثبت در رفتار شهروندان خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی و ترغیب مردم به استفاده کمتر از خودروهای شخصی و روی آوردن به شیوه های حمل و نقل پایدار باعث می شود. تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند