علمی و پزشکی

افزایش ذخایر خونی به ۹ روز/ هر اهدای خون، نجات‌بخش جان ۳ بیمار

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون از افزایش میزان ذخایر خون در فصل بهار سال جاری خبر داد.

شهرام میرزایی در گفت‌وگو با یومیر، درباره وضعیت ذخایر خونی در کشور گفت: میزان مراجعه برای اهدای خون در فصل بهار نسبت به سایر فصول بیشتر است. خوشبختانه با همت همکاران و همراهی مردم که همواره سازمان انتقال خون را یاری کرده‌اند، توانستیم میزان ذخایر خون را در سال گذشته افزایش دهیم؛ به نحوی که میزان ذخایر خون از ۴ روز به ۸ روز رسید.  

وی با بیان اینکه میزان ذخایر خون در سال جاری نیز افزایش یافته، تصریح کرد: میزان ذخایر خونی در بهار سال جاری به ۹ روز رسیده است. بررسی‌ها بیان می‌کند میزان ذخایر خون در برخی شهرها به بیش از ۱۵ روز نیز رسیده است. بازهم تاکید می‌کنم، میزان مراجعه برای اهدای خون در فصل بهار افزایش می‌یابد و خوشبختانه در زمینه ذخایر خون کمبود نداریم.   

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون ادامه داد: سازمان انتقال خون توانسته است ۱۰۰ درصد نیازهای خونی کشور در سال گذشته را تامین کند. به عبارت دیگر، هیچ جراحی و درمان بیماران، به دلیل در دسترس نبودن خون و فرآورده‌های آن متوقف نشده است.  

میرزایی با اشاره به روز جهانی اهدای خون نیز گفت: سازمان بهداشت جهانی، ۱۴ ژوئن مصادف با ۲۵ خرداد را به عنوان روز جهانی اهدای خون معرفی کرده است. روز جهانی اهدای خون باید گرامی داشته شود و از اهداکنندگان خون که در مسیر نجات جان انسان‌ها گام برداشته‌اند، تقدیر شود. خون هر اهداکننده می‌تواند در روند درمان ۳ بیمار استفاده شود؛ یعنی گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت هر فرد اهداکننده برای درمان بیماران به‌کار گرفته می‌شود.  

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون با بیان اینکه اهدای خون یک عمل ارزشمند است، خاطرنشان کرد: اهدای خون در کشور به طور کاملا داوطلبانه است و افراد بدون هیچ چشمداشتی خون اهدا می‌کنند. مراسم روز اهدای خون به صورت استانی برگزار شد. تمام ادارات کل استان‌های انتقال خون موظف به برگزاری مراسم روز جهانی اهدای خون بودند. سازمان انتقال خون بر تجلیل از جوانانی که طی دو ماه گذشته و در سال گذشته برای اولین بار خون اهدا کردند، تاکید کرد. جوانانی که مورد تجلیل قرار گرفته‌اند، می‌توانند به الگویی برای سایر جوانان در زمینه اهدای خون تبدیل شوند.  

وی با بیان اینکه در آستانه ۵۰ سالگی سازمان انتقال خون قرار داریم، گفت: سازمان انتقال خون با مشارکت و همراهی مردم توانسته است خدمات خود را بدون منت به هموطنان ارائه دهد و با همراهی مردم توانسته است به موفقیت‌های بسیاری دست یابد. شعار «نیم‌قرن اهدای خون – نیم‌قرن اهدای زندگی» به عنوان شعار پنجاهمین سالگرد تاسیس انتقال خون انتخاب شده و این شعار به تمام مراکز اهدای خون کشور ابلاغ می‌شود.  

انتهای پیام

تیم تحریریه علمی پزشکی

من به عنوان یک نویسنده علمی و پزشکی، تمام تلاشم را می‌کنم تا با ارائه مطالبی قابل فهم و مفید، به شما در درک بهتر مسائل سلامتی کمک کنم و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهم تا بهترین اقدامات را در این زمینه انجام دهید.
دکمه بازگشت به بالا