اقتصادی

اسناد ورود برق به ایران پردازش شد

رئیس گروه اسناد ویژه در اداره کل شرح و پردازش اسناد ملی از شرح و پردازش اسناد ارزشمند موزه صنعت برق تهران که حاوی اسناد ورود برق و توسعه آن به ایران است ، خبر داد.

به گزارش یومیر ، حشمت الله عزیزی در این رابطه با اشاره به روابط عمومی در آرشیو و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: 622 پرونده شامل 1059 برگ سند ارزشمند از موزه صنعت برق که از طریق تفاهم نامه ای بین آنها به آرشیو ملی منتقل شد. سازمان و شرکت برق منطقه ای تهران ، با تلاش کارشناسان اداره کل توصیف و پردازش اسناد ، اطلاعات شرح داده شده و وارد شده و در اختیار علاقمندان و محققان این حوزه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این اسناد از اهمیت بالایی برخوردارند و نشان می دهد که چگونه برق از زمان ورود این صنعت به ایران در ایران وارد و توسعه یافت که با تلاش حاج محمدحسین امین الضرب در اوایل قرن چهاردهم هجری (1301 ه. ) همزمان با دوران ناصرالدین شاه قاجار تا اواسط رژیم پهلوی دوم (1339) رخ داد.

عزیزی در ادامه تصریح کرد: برخی از موضوعات مهم این اسناد شامل نامه ها و مکاتبات حاج محمد حسین امین الضرب ، ورود و توسعه برق ، خطوط برق ، هزینه های مصرف برق مشترکین و مراکز دولتی و غیر دولتی و روشنایی خیابان در تهران ، قزوین و رشت ، خلاصه صورت سود و زیان نیروگاه از تأسیس 1324 هجری شمسی تا 1352 هجری قمری ، هزینه ها ، حساب ها و پرسنل و مشاوران نیروگاه و تامین روشنایی روزهای محرم برای مساجد و نماز در نقاط مختلف تهران

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین برای روشنایی حرم حضرت معصومه (س) و حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) چراغ های برقی درخواست شد ، چراغ هایی در رابطه با تاج گذاری پادشاهان ، نامه نگاری سفیران خارجی در زمینه برق رسانی به سفارتخانه ها ، مکاتبات از شرکت های خارجی با حاج امین الضرب در زمینه فروش تجهیزات و اشیاء الکتریکی ، مکاتبات بلدیه ، نظمیه ، دارالخلافه ، وزارت امور خارجه ، مجلس شورای ملی و سایر مراکز دولتی با دفتر چراغ برق تهران و اسناد مربوط به برق آستان قدس رضوی ، پیش نویس برنامه تاسیس توسط شرکت سیم های امین الضرب و بسیاری دیگر. مسائل مربوط به برق در مجموعه این اسناد آمده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا