استنکاف شرکت چینی برای ساخت واگن های متروی تهران

استنکاف شرکت چینی برای ساخت واگن‌های متروی تهران

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از رد شرکت چینی برای ساخت واگن های مترو تهران خبر داد.

به گزارش یومیر جعفر تشری هاشمی در نشست خبری صبح امروز خود در خصوص وضعیت آلودگی هوا با بیان اینکه بسیاری از شهرهای جهان با پدیده آلودگی هوا مواجه شدند اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از شهرهای جهان با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند. اما با برنامه ریزی و انجام اقدامات مختلف توانستند بر آن غلبه کنند گفت: ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون آلاینده اصلی شهر تهران است و منشأ این آلودگی صنعتی است و حدود 63 درصد از این نوع آلودگی است. از خودروها بود و باید به این مشکل رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه سهم هر نوع وسیله نقلیه در آلایندگی مشخص شده است و بر اساس بررسی های سال 1395 شهر تهران باید در سال 1404 دارای 11 هزار اتوبوس می بود گفت: اما اکنون تنها 2000 اتوبوس فعال دارد و این خلأ پر شده است. با خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی ارائه نمی شود. صحبت از حل آلودگی هوا مزخرف است.

یکی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران با آقاب افشان برای ورود هزار اتوبوس 500 اتوبوس با یومیر و 200 دستگاه اتوبوس 18 متری برای ورود به تهران در بهار سال آینده قرارداد منعقد کرد گفت: در مجموع 119 اتوبوس در گمرک و 10 اتوبوس وارد تهران شدند. این تعداد محدود و کم است.

تشری هاشمی گفت: قرارداد 500 دستگاه اتوبوس داخلی به حالت تعلیق درآمده و موضوع در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و قرارداد 500 دستگاه اتوبوس دیگر نیز به 180 دستگاه کاهش یافته است. همچنین برای خرید مینی بوس قرارداد بسته بودند که از 500 دستگاه تنها 20 دستگاه تحویل داده شده است و ما باید تمام تلاش خود را برای خرید اتوبوس های بهتر انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته نامه ای با امضای همه اعضا به فرماندهان نیرو ارسال کردیم و از دولت برای تعویض خودروی فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی کمک خواستیم. اما هنوز اتفاق قابل توجهی نیفتاده است وی افزود: نشستن و انتظار باد و باران و حکم خدا نیاز به رهبری ندارد و مدیران باید برای بهبود اوضاع تدبیر کنند.

یکی از اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه زاکانی در جلسات انتخاباتی خود اعلام کرده که 80 درصد عدم تحقق برنامه ها ناشی از رخوت رهبری است و نه تحریم گفت: طبق آنچه به ما گفتند فقط شهرداری تهران است. 9.5 درصد از 15 درصد پیش پرداخت را پرداخت کردند و 5 درصد هنوز داده نشده و دولت نیز سهم خود را از این قرارداد پرداخت نکرده است. البته قول هایی هم داده شده که هنوز عملی نشده است.

وی در خصوص اظهارات مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران مبنی بر چاپلوسی از طرف چینی گفت: ظاهراً موضوع جدی است و طرف چینی اعلام کرد که به تعهدات خود عمل نمی کند و با شهرداری و شهرداری پیگیر هستند و دولت و دو قطار رام که در فوریه گفتند بعید است در زمان توافق شده رونمایی شوند و وارد شوند.

تقشری هاشمی در خصوص زمان جدید رونمایی از قطارهای چینی در بهار سال آینده نیز گفت: زمان تحویل نباید بر اساس خواسته های ذهنی باشد. بلکه زمان بندی بر اساس تفاهم و جداول موجود در قرارداد است و ظاهرا طرف چینی به تعهدات خود عمل نمی کند.

وی در خصوص علل مشکل در قرارداد چینی تامین واگن های مترو گفت: دقیقا نمی دانیم بر اساس چه دلایلی قرارداد چینی با مشکل مواجه شده است اما می دانیم طرف چینی به تعهدات خود عمل نکرده است. ; البته چندی پیش لیدرهای شهرداری به چین سفر کردند که مصادف با حضور تیم وزارت امور خارجه بود و مقرر شد آنها نیز این موضوع را پیگیری کنند و باید منتظر ماند تا پیگیری ها انجام شود. ; اما دقت داشته باشید زمانی که قراردادی مشمول مرور زمان است و این قرارداد از سال 1395 مفتوح بوده و پیش پرداخت در روزهای پایانی تفاهم نامه ناقص پرداخت شده است طبیعی است که این موضوع به چالش کشیده شود. و به نظر می رسد توگنه اما نه در بهمن و نه در بهار سال آینده وارد تهران نخواهد شد و موضوع باید پیگیری شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه هشدار خود درباره وضعیت وانت ها و احتمال استیضاح شهردار تهران را مطرح کرد. باید قدمی برداشته شود و تاکنون چنین برنامه ای نداریم شاید در آینده این مرحله اجرایی شود.

ادامه دارد…

دکمه بازگشت به بالا